RUDUS Lempäälän Sääksjärven kiviaineksen otto 2.vaihe

Kommentoitu viesti

Johanna Järvinen-Taubert
Vieras

#57 Re: Lempäälän kunnalla ryhtiliikkeen paikka

03.02.2011 00:54

#31: 3650+ - Lempäälän kunnalla ryhtiliikkeen paikka 

 Hei vaan :)!

Oli ihan pakko kommentoida, sääksjärveläinen kunnanvaltuutettu kun olen...

Olen yrittänyt omalta osaltani välittää tietoa Ruduksen järjettömästä hankkeesta mm. kunnanhallituksen jäsenille, muille valtuutetuille, rakennus- ja kaavoitussaoston jäsenille jne. Olen laatinut vastineen YVA-selosteeseen ELY-keskukselle. Olen tiedottanut tästä adressista sähköpostein, tekstiviestein ja facebookissa yli sadalle ihmiselle jne. Aivan samoin tiedän muiden sääkjsärveläisten valtuutettujen yrittäneen vaikuttaa asiaan monin eri tavoin.

Ongelma on se, että päätösvalta asiassa ei ole kunnalla. Jos Lempäälän kunta päättäisi hankkeesta, en olisi huolissani. Kunnan luottamushenkilöistä lähes kaikki, joiden kanssa olen keskustellut, vastustavat hanketta. Luottamushenkilöt ymmärtävät hankkeen järjettömyyden ja haitallisuuden paikaillisille ihmisille ja luonnolle. Valitettavasti asiasta päättää aluehallintovirasto, kuten täälläkin keskustelussa on todettu. Ja sen päätöksiä odotellessa olo on "kuin löysässä hirressä", kuten tilannetta on osuvasti kuvailtu.

Kunnalla on mielestäni yksi keino vaikuttaa asiaan ja se on määräämällä alue rakennus- ja toimenpidekieltoon. Tämä kielto olisi mahdollista asettaa viideksi vuodeksi, kaksi kertaa peräkkäin. Vaikka asia ei kiellolla lopullisesti ratkeaisikaan, voisi kymmenen vuoden viivästys saada Ruduksen luopumaan hankkeestaan. Olen keskustellut asiasta rakennus- ja kaavoitusjaoston jäsenten kanssa ja teen kaikkeni, että kunta käyttäisi tätä keinoa, jos muu ei auta.

Louhoksen vastustaminen on minulle (ja monelle muullekin sääksjärveläiselle valtuutetulle) henkilökohtaisesti erittäin tärkeää. Uskon, että kaikki tekevät parhaansa, että hanke kaatuu. Kaikki ehdotukset siitä, mitä vielä voisimme tehdä, ovat tervetulleita!

Yhteistyöterveisin,

Johanna Järvinen-Taubert

 

Vastaukset

Vieras
Vieras

#58 Re: Re: Lempäälän kunnalla ryhtiliikkeen paikka

2011-02-03 10:12:24

#57: Johanna Järvinen-Taubert - Re: Lempäälän kunnalla ryhtiliikkeen paikka 

Kunnalla on mahdollisuus olla antamatta maa-ainesten ottolupaa.

http://www.ncc.fi/infrarakentaminen/sorat_ja_murskeet/maaalueiden_hankinta/kiviainestoiminta/fi_FI/kiviainestoiminta/

"Kiviainestuotanto on lainsäädännössä määrätty luvanvaraiseksi toiminnaksi. Kallion louhintaa ja murskausta varten tarvitaan sekä maa-aines- että ympäristölupa"

Lupa-alalla kolme toimijaa

Maa-aineslupahakemus toimitetaan aina kyseisen kunnan lupaviranomaiselle, mutta ympäristölupahakem  sen palautusosoitetta joutuu joissain tapauksissa miettimään tarkemmin."

 

Virkamies
Vieras

#59 Re: Re: Lempäälän kunnalla ryhtiliikkeen paikka

2011-02-03 17:17:02

#57: Johanna Järvinen-Taubert - Re: Lempäälän kunnalla ryhtiliikkeen paikka 

Maa-aineslain (555/1981) 4§:n perusteella hanke edellyttää maa-aineslupaa. Tämä lupa käsitellään kunnassa (7§).

 




Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…