Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Kommentoitu viesti

Ilostfaithinhumanity
Vieras

#246 Päänsärkyhän tästä tulee...

05.02.2011 15:34

"Voi apua lopettakaa toi koirien inhimmillistäminen ja opetelkaa lukemaan koiraanne!! Koira on koira, jota ei kohdella kuin ihmistä ja Cesar tuntee koirapsykologian erittäin hyvin. Tutustukaa laumapsykologiaan ja olkaa koirienne johtajia, et sinä koirasi johtajaksi nameilla pääse. Cesar ei käytä koiriin väkivaltaa vaan osoittaa niille pienillä eleillä että ihminen on johtaja eikä koira. En ikinä kommentoi tällaisia keskusteluja, mutta nyt oli pakko ku ihmiset on ihan uskomattomia, miettikää kuinka monta koiraa on säästyny piikiltä Millanin ansiosta ?"

Mielestäsi siis useat eläilääkärit, koirakouluttajat sun muut Millania kritisoineet tahot ovat väärässä? Sivulla http://www.4pawsu.com/dogpsychology.htm selitetään erittäin hyvin lauma- ja dominointiteorian ongelmat, tosin englanniksi, mutta eiköhän noin yksinkertaista kieltä ymmärrä. Sivulla on myös useita sitaatteja todellisilta ammattilaisilta. Ja eikös Millanin ohjelmassa juuri sanota, ettei siinä nähtyjä metodeja saa käyttää ilman ammattilaisen apua. Silti kaiken maailman paukapäät lähtevät potkimaan ja kiskomaan koiriaan, koska uskovat ylivertaisiin kouluttajantaitoihinsa. Millan ehkä osaa käsitellä koiria, mutta perusjuntti ei. Ja siitä juuri syntyy ongelmia.
Itse olen kasvanut koirien keskellä, ja kohdannut erittäin aggressiivisia yksilöitä. Nämä ongelmatapaukset ovat tosin pääsäntöisesti olleet rescue-koiria, joilla on ollut hyvin traumaattisia kokemuksia taustalla. Olen siis toiminut sellaisten koirien kanssa, jotka nurkkaan ajettaessa olisivat käyneet päälle. Se ei ole aggressiota tai johtajuuden puutetta, vaan yksinkertaisesti pelkoa. Näille koirille tuli vain antaa aikaa ja rakentaa menetetty luottamus ihmisiin uudestaan. Ja vaikka olen aina lähestynyt koiria ilmeisesti liian "lepsulla" otteella, olen joutunut vain pentujen pureskelemaksi. Toki minulle on muristu ja irvistelty, mutten olisi voinut kuvitellakkaan reagoivani koirien osoittamaan pelkoon alistamalla. Ei traumatisoituneita ihmisiäkään auteta kovakouraisesti. Millanin "näytä koiralle kuka on pomo"- menetelmä ei jätä tilaa eri tapauksille, sillä jokaisen ongelman ratkaisu ei yksinkertaisesti ole "koirasi ei kunnioita sinua".
Olen kyllä katsonut Koirakuiskaajaa, joten kukaan ei voi moittia minua "tietämättömyydestä". Mutta mikä ihmisiä vaivaa, kun koulutuksen saaneet käytöstutkijat, ammattitaitoiset eläinlääkärit ja pitkänlinjan koirankouluttajatkin ovat teidän perusharrastajien mielestä väärässä? Eivät he kateudesta Millania kritisoi, vaan ovat huolissaan koirien hyvinvoinnista. Mutta ettehän te sitä usko... Olen myös nähnyt Millanin "oppilaita" ihan luonnossa, eikä se ole nättiä. Ystäväni käyttää pieneen ja ystävälliseen koiraansa Millanin näyttämää potkaisua ja hirttämistä. Koiran persoonallisuudelle ei jää tilaa, koska sen tehtävä on olla kuuliainen. Huonosta käytöksestä (esim. edellä kävelystä) seuraa kovakourainen rangaistus, mutta hyvää käytöstä ei palkita. Olen nähnyt erään taluttajan usempaan otteeseen retuuttavan pientä pentua Millanin oppien mukaan, etenkin silloin kun pentu pysähtyy tutkimaan jotakin. Ehkä olen vain lepsu kukkahattutäti, mutta uskon että pennun kovakouraisesta käsittelystä seuraa vain huonoja asioita.
Omat koirani olen kouluttanut herkuilla ja sillä kamalalla hellyydellä. Vaikka en ole koskaan käyttänyt kovia otteita, tai mekaanisesti alistanut koiriani, "johtajanasemaani" ei ole koskaan kyseenalaistettu. Voin hyvin ottaa luut tai ruuan pois koirilta, katsoa silmiin ja pyytää/käskeä niitä siirtymään, vaikka "lellin" niitä. Uskon, että rakastamalla ja lempeällä johdonmukaisuudella saa tasapainoisen koiran ja sama koskee kaikkia eläimiä. Kyse ei ole siitä, että kohtelisin koiria ihmisenä,vaan siitä, että kunnioitan niitä eri lajin jäseninä ja yksilöinä. Kyllä, kunnioitan koiriani. Mutta kunnioitus on molemminpuolista, kuten sen kuuluukin olla.

Miksi Millanin kannattajat eivät ota selvää myös erilaisista vaihtoehdoista? Tutkimalla myös eriäviä mielipiteitä, voisi löytää sen kultaisen keskitien, joka olisi turvallinen sekä koirille että ihmisille. Lukekaa miksi niin useat tahot kritisoivat Millanin metodeja sen sijaan, että kehotatte vain vaikenemaan ja katsomaan herranne ohjelmaa. Annatte itsestänne noin fanaattisella käytöksellä vain huonon kuvan.

Muutama juttu vielä loppuun:
- Sinä, joka vertasit Monty Robertsia Millaniin, pysähdy ja mieti miesten välisiä eroja. Roberts uskoo täysin V-Ä-K-I-V-A-L-L-A-T-T-O-M-A-A-N lähestymiseen, Millan ei.
- Se henkilö, joka puollusteli piikki- ja sähköpantojen käyttöä erilaisella lailla: minkälainen eläinten ystävä oikein olet? Joissain maissa koiran elävältä nylkeminen on laissa sallittua! Elävän olennon satuttaminen ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää, ei vaikka laki sen kuinka sallisi.
- Kommentti #245 (Ei pahalla vaan hyvällä) osui asian ytimeen. Millanin fanit eivät hyväksy poikkiääniä idolistaan. Lähes uskonnollinen "me olemme oikeassa, te muut väärässä"-asenne on huolestuttava, etenkin ilman perusteita.
- Haluaisin oikeasti saada selville mikä koulutus Millanilla on? Mikä tekee hänen opeistaan oikeita, mutta monien korkeasti koulutettujen ihmisten sanoista vääriä? Mistä Millan on siis saanut "koirapsykologin" paperit? Sitä tietoa ei tunnu löytyvän mistään...

Vastaukset

Unknown
Vieras

#249 Re: Päänsärkyhän tästä tulee...

2011-02-05 19:56:35

#246: Ilostfaithinhumanity - Päänsärkyhän tästä tulee... 

Lueppa Robertsin,Fennellin ja Millanin kirjat;mieti sitten vähän aikaa mistä niissä puhutaan,niin keskustellaan sitten aiheesta lisää;-)

Btw.tuntuu se väkivalta olevan enemmänkin katsojan silmässä.

Vieras
Vieras

#251 Re: Päänsärkyhän tästä tulee...

2011-02-05 21:03:29

#246: Ilostfaithinhumanity - Päänsärkyhän tästä tulee... 

"Toki minulle on muristu ja irvistelty, mutten olisi voinut kuvitellakkaan reagoivani koirien osoittamaan pelkoon alistamalla. Ei traumatisoituneita ihmisiäkään auteta kovakouraisesti. Millanin "näytä koiralle kuka on pomo"- menetelmä ei jätä tilaa eri tapauksille, sillä jokaisen ongelman ratkaisu ei yksinkertaisesti ole "koirasi ei kunnioita sinua". "

--Cesar ei alista pelokasta koiraa, hän näyttää, miten koiran luottamus saadaan heräämään. Neljän tuotantokauden aikana en ole nähnyt hänen alistavan ainoatakaan pelokasta koiraa.

 

"Mutta mikä ihmisiä vaivaa, kun koulutuksen saaneet käytöstutkijat, ammattitaitoiset eläinlääkärit ja pitkänlinjan koirankouluttajatkin ovat teidän perusharrastajien mielestä väärässä?"

--Ai, 'teidän perusharrastajien"? mikäs sinä sitten olet, kun tiedät kaiken kaikesta? :)

 

"Ystäväni käyttää pieneen ja ystävälliseen koiraansa Millanin näyttämää potkaisua ja hirttämistä."

--Mitä ilmeisimmin ystäväsi on siis tietämätön eikä osaa käyttää Cesarin metodeja. Se taas ei ole Cesarin vika, jos ystäväsi potkii koiraansa. Ohjelmassa sanotaan monta kertaa, ettei metodeja saisi yrittää ilman ammattilaista. Älä syytä Millania siitä, että ystäväsi ei osaa lukea.

 

Kunnioitan mielipidettäsi, mutta se, että muut asiantuntijat uskovat eri asiaan, ei tee Millanista sen epäpätevämpää. Makuasia, ystäväiseni. Makuasia.

Sellainen asia vielä, että yrittäkääpäs katsoa hetki alkuperäisversiota suomikeel-version sijaan, tai kuunnelkaa hetki, mitä Cesar SANOO, älkää lukeko, miten suomalaiset sen kääntävät. Just saying.

ärsyyntynyt
Vieras

#257 Re: Päänsärkyhän tästä tulee...

2011-02-06 14:02:10

#246: Ilostfaithinhumanity - Päänsärkyhän tästä tulee... 

Ei Millan käytä väkivaltaa! Et vissiin ole väkivaltaista käytöstä koskaan nähnytkään :)

Miten koirat käyttäytyvät laumassa? Tiedätkö? Tsekkaapa se ensin ja tule sitten puhumaan näistä asioista uudemman kerran :)