Gammelbacka skola

I skolnätsutredningen som offentliggjordes 09.10.2013 föreslås det att Gammelbacka skola ska stängas till hösten 2016 och skolans elever delas ut mellan två andra skolor; den nya Västra enhetsskolan samt den i samma förslag nybyggda skolan i Tolkis.

Gammelbacka skola är en frisk, väl fungerande och omtyckt skola som ligger på ett område där inflyttningen är stor. Skolan har ett naturligt sammarbete med förskolan och fungerar som en riktig närskola där största delen av eleverna har kort och trygg skolväg.

9.10.2013 julkaistussa kouluverkkoselvityksessä esitetään, että Gammelbacka Skolan toiminta lakkautetaan syksyllä 2016 ja koulun oppilaat jaetaan kahden muun koulun kesken, keskustan tuntumaan suunnitteilla olevan Västra Enhetsskolan ja Tolkkisiin rakennettevan uuden koulun kesken.

Gammelbacka Skola on terve, hyvin toimiva ja pidetty koulu joka sijaitsee muuttovoittoisella taajama-alueella. Koulun ja viereisen Haikobrinkenin päiväkodissa sijaitsevan esikoulun välinen yhteistoiminta on tiivistä. Koulu on toimii aitona lähikouluna suurimmalle osalla koulun oppilaista, joiden koulumatka on lyhyt ja turvallinen.

Vi kräver att Gammelbacka skola bevaras!

Vaadimme, että Gammelbacka skola säilytetään!

Hem och Skola föreningen Kunskapens väg r.f.    Ota yhteyttä adressin tekijään