Haaste Sauli Niinistölle, Suomen Palloliiton puheenjohtajalle

(Adressi on suljettu ja toimitettu Sauli Niinistölle torstaina 3.3. Kiitos kaikille allekirjoittaneille!)

Me allekirjoittaneet joukko Oulun alueen jalkapallojuniorien vanhempia, junioreita, taustaväkeä ja jalkapallon ystäviä haastamme Sinut mukaan tekemään työtä pohjoissuomalaisen jalkapallokulttuurin ja yhteiskunnallisestikin merkittävän nuorisotyön tukemiseksi.

Oulun seudulla on noin 3 000 jalkapallojunioria, joille Veikkausliigassa pelannut AC Oulu ja sen pelaajat ovat sankareita ja esikuvia. Seuran taivalta kohti Veikkausliigaa on seurattu tarkkaan ja paikan vakiinnuttamista iloittu yhdessä. Pelaamalla ansaittu paikka Veikkausliigassa on ollut ylpeyden aihe.

Nyt meitä huolestuttavat liigalisenssin epäämisen vaikutukset jalkapalloilevaan nuorisoon ja ylipäätään jalkapallon asemaan isossa osaa Pohjois-Suomea. Murentuuko unelmia, evätäänkö seurattujen ja ihailtujen juuri AC Ouluun nousseiden nuorten pelaajien kehittymismahdollisuuksia? Palloliitto Internet-sivuillaan kuvaa jalkapallon pelkkää peliä suuremmaksi ilmiöksi, jonka ääreen ihmiset kokoontuvat. Saako Palloliiton päätös aikaan jalkapallokulttuurin taantumista Oulun alueella?

Sinulle varmasti esitetään Palloliiton luomiin sääntöihin pohjautuvat sinänsä pätevät perustelut lisenssin epäämikseksi vedoten aikataulujen noudattamatta jättämiseen ja aikaisempien kausien taloudellisiin vaikeuksiin. Molemmat asioita, joissa AC Oululla on opittavaa. Viime viikkoina AC Oulu on kuitenkin osoittanut talouden olevan sellaisella pohjalla, että kausi voidaan hoitaa hyvin myös taloudellisesti.

Jos jätetään kaikki tehtyihin päätöksiin liittyvät arvovalta-asetelmat syrjään, keneltä olisi pois, jos AC Oulu saisi lisenssin ja pelaisi Veikkausliigassa. Täältä katsoen ei ainakaan urheilulta ja jalkapallolta.

Pyydämme Sinut mukaan paitsi tukemaan pohjoissuomalaista jalkapallokulttuuria ja nuorisotyötä myös edistämään inhimillisyyttä ja laajakatseisuutta suomalaisessa yhteiskunnassa. Palloliitolla on nyt hieno tilaisuus konkreettisella teolla luoda uskoa näihin arvoihin nuorisossamme. Lisenssin myöntäminen, kaikesta huolimatta, turvaisi myös noin 30 oululaisen työpaikan ja perheen toimeentulon seuraavaksi vuodeksi. Sekin merkittävä asia näinä aikoina.

Palloliiton Internet-sivuilla jalkapallon kerrotaan olevan suomalaisten sankaritekoja ja luovuutta päivästä toiseen.

Sinun sankaritekoasi toivoen,

Joukko Oulun alueen jalkapallojunioreiden vanhempia, junioreita, taustaväkeä ja jalkapallon ystäviä    Ota yhteyttä adressin tekijään