Hameenkosken-kirjaston-puolesta

HOLLOLAN  SIVISTYSLAUTAKUNNALLE

Me hämeenkoskelaiset olemme huolestuneita Hollolan kunnan aikeista siirtää kirjastomme  nykyisistä tiloista kirkonkylän koululle.

Kirjaston nykyinen sijainti Hämeenkosken keskustaajamassa on erinomainen ja kaikkien kuntalaisten helposti tavoitettavissa. Enemmistö lainaajista on iältään  50   ja  80 ikävuoden väliltä.  Heistä  suuri osa  asuu kirkonkylän taajamassa ja moni  on muuttanut syrjäkyliltä keskustaajamaan palvelujen vuoksi. Näin  voidaan yhdistää kirjasto-, kauppa- ja terveyskeskusmatka tai vaikkapa vain kirjastossa käynti.

Kirjastossa oli viime vuonna 5739 käyntiä ja 16000 lainausta. Kirjasto on perustettu   vuonna 1860, joten sillä on jo pitkät perinteet.

Nykyinen kirjasto on toiminut kuntalaisten palvelupisteenä monissa muissakin asioissa. Sieltä saa virastojen lomakkeita ja niiden täyttöapua. Tietokone internetyhteyksineen on yleisön käytössä. Varsinkin maksupalvelupääte on hyödyllinen ja sitä käytetään  ahkerasti, koska sellaista ei liikelaitoksilla enää ole. Niinikään kunnalle maksettavat laskut on helppo käydä paikan päällä maksamassa. Palvelupisteestä keskustassa on helposti noudettavissa mm avaimet kunnan salivarauksiin, Seuralaan yms.( Vrt Hollolan Piipahlus). Kirjastoon voisi liittää myös muita mahdollisia kunnan palveluja. Kirjastossa on aloitettu lapsille satutuokiot ja suunnitelmissa on myös eläkeläisten lukupiiri.

Kirjaston siirtäminen koulun yhteyteen vähentäisi olennaisesti sen käyttöä. Matkaa keskustasta koululle on pari kilometriä, ja väestö keskittyy keskustan läheisyyteen. Varsinkin vanhusten ja vammaisten on siinä tapauksessa hankalaa käyttää palveluja.

Lukeminen kuuluu ihmisen perustaitoihin ja yleissivistykseen. Se  palvelee  ihmisen hyvinvointia ja ehkäisee syrjäytymistä. Näistä asioista huolehtiminen on yksi kunnan perustehtävistä.

Hämeenkoskella arvostetaan lukemista harrastuksena ja ollaan yhteiskunnallisesti valveutuneita.

Esitämme, että kirjasto säilyttäisi nykyisen sijaintinsa viihtyisänä ja helposti tavoitettavana paikkana kuntalaisten palvelupisteenä, jota voitaisiin nykyisessä paikassa kehittää entistä monipuolisemmaksi.