Haminan kyläkoulut säilytettävä

Tällä adressilla haluamme vaikuttaa lastemme tulevaisuuteen  JA PUHUA HAMINAN KYLÄKOULUJEN  SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA. Samalla vastustamme myös Ruissaloon kaavailtua jättimäistä yläkoulua ja Pappilansalmeen ehdotettua suurta alakoulua.

Pieni koulu on lapsen turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistämisen kannalta avainasemassa.  Kyläkoulu oppimisympäristönä on paikka, jossa yksikään lapsi ei jää vaille huomiota.   Pienten koulujen pedagogiset edut ovat kiistattomasti osoitettu useissa eri tutkimuksissa. Oppiminen pienemmissä ryhmissä on aina tehokkaampaa kuin suuressa. Lisäksi pienten koulujen oppilaat ovat keskimäärin sosiaalisempia kuin suurten koulujen oppilaat, koska he ovat tottuneet oppimaan ja leikkimään myös muiden kuin oman ikäisten lasten kanssa.   Turvallinen yhteisö tukee oppimista ja ehkäisee syrjäytymistä tehokkaasti. Pienistä kyläkouluista on ponnistanut maailmalle monta menestynyttä osaajaa.

Suurkoulujen tuomat säästöt eivät ole kirkossa kuulutettuja. Pienten opetusyksiköiden, riittävien tukitoimien ja erityispalveluiden järjestämiskustannukset voivat yllättää. Suuren koulun tuomia yksiselitteisiä etuja ei kukaan ole varmasti pystynyt osoittamaan.     Siirtyminen suurempiin yksiköihin on tutkimusten mukaan johtanut luokkakoon kasvuun.
Suurissa kouluissa lasten ja nuorten pahoinvointi ja mielenterveysongelmat lisääntyvät, oppimisvaikeudet yleistyvät ja tarve erityisopetukseen kasvaa, opettajat ja oppilaat ovat uupuneita.  Suuri, kasvoton yhteisö ei luo turvallisuudentunnetta. Pienen koulun yhteisöllisyys puuttuu ja rauhallista oppimisympäristöä on turha toivoa.  Lapset kokevat kiusaamista yleensä useammin suurissa kouluissa kuin pienissä.

Jokainen lapsi tarvitsee kehitykselleen tärkeää aikuisen tukea ja huomiota myös kouluympäristössä. Mitä suurempaa kaikki on, sen haastavampaa on turvata tämän tuen saaminen tasapuolisesti.

Tutkimustulokset puhuvat pienten koulujen puolesta!

Suomen vanhempainliitto on julkistanut laajan Vanhempien barometrin tulokset; "Mitä pienemmässä kouluyhteisössä lapsi opiskeli, sitä viihtyisämpänä, siistimpänä, turvallisempana, ulkoilemaan houkuttelevampana ja liikennejärjestelyiltään turvallisempana vanhemmat sitä pitivät. Myös oppituntien työrauhan nähtiin olevan pienissä kouluissa parempi ja opettajilla nähtiin olevan niissä enemmän aikaa lasten oppimisen ja kasvun tukemiseen.

Koulun lopettaminen merkitsee pahimmillaan myös koko kylän kuolemista. Kylän vetovoima vähenee, kylälle on vaikea saada uusia asukkaita lapsiperheiden kannalta suurimman vetovoimatekijän, koulun puuttumisen vuoksi.
Pieni kyläkoulu on mittaamattoman arvokas, antaa vankan pohjan elämään kun lapsi saa olla oma itsensä. Oppilaat tuntevat toisensa, vanhemmat tuntevat opettajat, opettajat tuntevat jokaisen oppilaansa. Pienessä kyläkoulussa lapset saavat olla lapsia pidempään.

Toivottavaa olisi, että myös kuntamme päättäjät ymmärtäisivät ja tunnustaisivat tämän kyläkoulujemme arvon.

Taataan  välittävä lapsuus myös nykyisille ja tuleville haminalaisille koululaisille;   säilytetään kyläkoulumme ja estetään jättikoulujen rakentaminen.

Haminan kyläkoulujen puolustajat    Ota yhteyttä adressin tekijään