Inarin kuntaan betoninen rullalautapuisto

13-3-9121537.jpg

Hei te!

Inarin kunnan skeittiparkin tilanne on ollut kymmenen vuoden ajan täysi kysymysmerkki. Viimeisien vuosien aikana rakennetut elementit ovat rikkoutuneet huonon kunnossapidon takia sekä tilanpuutteen vuoksi, sillä talvisin skeittiramppeja on kuljetettu pois talviaktiviteettien tieltä. Ramppien liikutteleminen, puutteelliset logistiikkaratkaisut sekä säilytysmahdollisuudet ovat vaikuttaneet ramppien kuntoon. Skeittiparkin tarpeistoon laitetaan Inarin kunnan omaa rahaa ja aikaa, ja niihin on hukkunut turhan suuret määrät ylimääräistä vaivaa ja työtunteja.

Olemme seurannut tilannetta vuosia ja olen tullut siihen tulokseen, että puurakenteiset rakennelmat väliaikaisilla paikoilla eivät kestä meidän arktisissa olosuhteissamme. Parkin siirtely, kunnostaminen ja ylläpito on liian vaivalloista tehdä vuodesta toiseen uudelleen ja uudelleen. Betoniparkin rakentaminen Inarin kuntaan olisi enemmän kuin järkevä päätös. Se ei vaadi pitkällä tähtäimellä läheskään niin paljoa vaivannäköä tai ylläpitoa toisin kuin tämän hetkinen kalusto. Parkin rakentaminen olisi kannattava ja tärkeä sijoitus kunnalle. Betoniparkilla on myös markkina-arvoa, koska siitä tulisi Suomen pohjoisin sekä yksi maailman pohjoisimmista rakennetuista skeittiparkeista. Betoniparkkia ei tarvitsisi huoltaa, siirtää eikä se vaatisi sen isompia ponnisteluja. Betoniparkin iäksi arvioidaan ainakin 30-50 vuotta – huolellisella käytöllä se voi nousta jopa korkeammaksi. Tämä asia ollaan jo tajuttu Sodankylässä ja Rovaniemellä.

Huonosti hoidetut puurampit ovat ennen kaikkea turvallisuusriski, mutta huonokuntoinen tarpeisto ei myöskään kannusta tai motivoi nuoria liikkumaan. Viimevuosina on tapahtunut huomattava kasvu nuorten ja uusien harrastajien parissa, vaikka muuten lasten ja nuorten liikuntaharrastukset ovat vähentyneet. Kasvu tulee myös toivottavasti jatkumaan, mutta se edellyttää osaavia tekijöitä ja paranneltua harrastusympäristöä. Nuorille on tärkeää päästä kokeilemaan erilaisia lajeja. Olisi mahtavaa, että perinteisten lajien, kuten jääkiekon, laskettelun, hiihdon ja jalkapallot rinnalta, löytyisi myös muita vaihtoehtoja. Nykyisessä teknologian täyttämässä ja kasvattamassa maailmassa on todella tärkeää huomioida ja kannustaa nuoria harrastamaan fyysistä liikuntaa – se on tänä päivänä tärkeämpää kuin koskaan.

Vastaan mielelläni kysymyksiin ja olisin hyvin kiitollinen avun tarjoamisesta erinlaisissa työtehtävissä koskien hanketta.

Kuva otettu Ylen sivuilta esimerkki kuvaksi.