Järvenpää-lisä 2010 - KUNTALISÄ SÄILYTETTÄVÄ
Ota yhteyttä adressin tekijään
Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Järvenpää-lisä 2010 - KUNTALISÄ SÄILYTETTÄVÄ.
|
tuomo valokainen Vieras |
#1 jäke10.11.2010 08:32Joo outoa ja kipeetä touhua,siis touhua että säästetään.Kuitenkin eduskunnassa maataan uusien torkkupeittojen alla,ne maksoi paljon.Maailmalla on näköjään menossa työläisten alas ajo. |
|
| |
|
Janne Katajamaa Vieras |
#2 lakkautetaan10.11.2010 10:27...mielummin todella turha virka/virat, eli ne jotka on tuon saanut päähänsä! jos noin "hyviä" ideoita keksii niin tuskin siitä ihmisestä muuhunkaan on! |
|
| |
|
Tiina Kinnunen Vieras |
#312.11.2010 09:40Tämä on aivan älytöntä. Sitä kannustetaan vanhempia hoitamaan lapsia kotona, mutta silti viedään se vähäinen tuki, joka kotihoidon voisi mahdollistaa. Eikö lisä kuitenkin tule halvemaksi, kuin tästä päätöksestä varmasti lisääntyvä taaperoikäisten päivähoito! |
|
| |
|
Birgitta Vuorela Vieras |
#4 Kotihoidontuki väärin kohdennettu17.11.2010 09:04Hei! Ison perheen kasvattanut. Hyvin koulutettu. Itse kouluttautunut uusille urillekin. 20 lastenlasta. Riittää tästä elättäjää ja eläkkeitten maksajaa muille kuin omalle äidille, virkamiehille, joita Suomessa on 50 miljoonaista kansaa vartenkin! Rahalla läträtään. On helppoa valtuuston päättää 10 miljoonien eurojen lainojen ottamisesta ja takaamisesta. Muun muassa lähes 100 miljoonan euron takaukset Kuntarahoitukselle, joka taitaa mennä konkurssiin sijoitettuaan näitä velkarahoja edelleen kriisimaihin muun muassa Italiaan. Vanhusten, vammaisten ja lasten hoidosta vastaaminen piti olla kunnan ensisijaista toimintaa. Se jätetään kokonaan retuperälle, kun sanktioita ei ole vaan aina vain rahaa virtaa muunmuassa ARA:lta. Siellä sitä on! Lasten kotihoidontuki kuuluu päivähoitolain hengessä myöskin niille perheille, jotka eivät voi PITÄÄ vakituista työpaikkaa lepäämässä ja odottamassa työhönpaluuta ja jotka ovat saaneet lapsestaan ansioonsidottuna jo päivärahatkin. HALOO HERÄTKÄÄ PAHVIT Järvenpään eliittipäättäjät! |
|
| |
|
Anni Beech Vieras |
#5 Kannanottopyyntö Jarvenpään kaupunginvaltuuston jäsenille (lähetetty jokaiselle sähköpostitse)17.11.2010 21:53Hyvä Järvenpään kaupunginvaltuuston jäsen, Toivon, että luet läpi seuraavat taustat ja mietteet Järvenpää-lisän lakkauttamisesta sekä vastaat lopussa pyytämiini kysymyksiin Taustaa: - Järvenpää-lisää maksetaan KELA:n kotihoidontuen lisäksi 145 euroa/kk perhettä kohden, siihen saakka kunnes lapsi täyttää 2 vuotta. Ehtona on, että perheen kaikkien lasten hoito tulee järjestää kotihoitona ja kotiin jäävä vanhempi on kotona lasten hoidon vuoksi. - Järvenpää-lisää maksetaan yli 300 perheelle. Vuonna 2009 kaupunginvaltuusto päätti säilyttää lisän, mutta karsi sitä tuntuvasti. - Päiväkotipaikan hinta eli käyttökulut alle kolmivuotiaiden ryhmässä, jossa voi olla korkeintaan 12 lasta, oli v.2009 Järvenpäässä 78,02 euroa /lapsi/ päivä eli n. €1716 kuussa. Tämä ei sisällä investointikuluja. - Viime vuonna leikattiin huomattavasti Järvenpää-lisää. Lasten määrä päiväkodeissa on v. 09 vuoteen 2010 noussut 82 lapsella, mikä tarkoittaa yhta kohtalaisen suurta päiväkotia. - Tälläkin hetkellä Järvenpään on vaikea taata päivähoitopaikkaa alle kouluikäisille lapsille ja ryhmien kokoja on kasvatettu. Oman kuten usean muunkin perheen tilanne on sellainen, että Järvenpää-lisän lopettaminen niin sanotusti katkaisisi kamelinselän taloudessamme. Tähän olemme joutuneet reagoimaan niin, etta 1,5v poikamme on laitettu hoitopaikkajonoon, vaikka todella olisimme halunneet hänta vielä pidempään kotona hoitaa. Kuinka monessa perheessä tilanne on sama ja lapset on pakko laittaa päiväkotiin? Herääkin huoli lisän lakkauttamisen aiheuttamista kustannusten kohoamisisesta päivähoidossa sekä resurssien riittämättömyydestä. Järvenpää mainostaa itseään lapsiystävällisenä kaupunkina. Sen lisäksi että tämä on arvokysymys, tämä on ehdottomasti taloudellinen kysymys! Kysynkin nyt teiltä arvoisat valtuutetut: - Miten lisän lakkauttamista voidaan perustella taloudellisilla syillä kun yhden lapsen siirtymisellä kunnalliseen päivähoitoon katettaisiin jo yhdentoista lapsen kuntalisä? Kääntäen, jos lisän lakkauttamisen seurauksena 27 lasta siirtyy kotihoidosta kunnalliseen, säästö on syöty (Omasta tuttavapiiristöni näita löytyy jo kymmenkunta). - Mistä löydetaan resurssit uusien päiväkotipaikkojen luomiseen ja rakentamiseen sekä lisähenkilöstön palkkaamiseen lisääntyneen hoitotarpeen johdosta jos kuntalisä lakkautetaan? - Eikö tämä ole mielestänne vain ongelman siirtämista seuraavien vuosien budjettiin? Toivon vastauksia kysymyksiini joko sähköpostitse, allaolevalle nettisivulle tai paikallislehden yleisönosastolle. En ole pohdintojeni kanssa yksin. Allaolevasta osoitteesta löytyy 448 allekirjoitusta lisän lakkauttamista vastaan ja lukumäära kasvaa kohisten. http://www.adressit.com/jarvenpaa-lisa_2010 Terveisin, Anni Beech Järvenpääläinen, äiti ja HR-asiantuntija |
|
| |
|
Heikki Tala Vieras |
#6 Kun ei pantu jäitä hattuun17.11.2010 22:14vaan päätettiin antaa yli kolmen miljoonan euron takaus uudelle jäähallille entisen lisäksi, niin pitäisi kaupungilla olla varaa säilyttää Järvenpää-lisä. Minusta alle 3-vuotiaan oikea hoitopaikka on koti aina, kun se vain on mahdollista. |
|
| |
|
Maisa Pyykkönen Vieras |
#7 Kyllä Järvenpää-lisälle17.11.2010 23:25Hei kaikki lisän kannattajat! Katsokaa mielipiteeni lisästä ja muustakin : www.jarvenpaankeskusta.fi ja siellä kohta blogi. S-postini temppuilee niin, ettei lähetä mitään eteenpäin eikä anna vastata, mutta ottaa onneksi kyllä viestit vastaan:) Yst terveisin Maisa Pyykkönen Keskustan valtuustoryhmän pj. |
|
| |
|
Vieras Vieras |
#8 Annille17.11.2010 23:33Hei, katso sinäkin netistä www.jarvenpaankeskusta.fi ja siellä blogi. Olen myös nimelläni osallistunut Keski-Uudenmaan keskustelupalstalla Jpää-lisää koskevaan kirjoitteluun. Sieltäkin löytyy faktoja mm. 82 lasta enemmän päiväkodeissa v. 2010, kun Jpää-lisän euromäärää laskettiin... ettei tule lisätarvetta ? Näyt tietävänikin nuo esiin ottamani faktat:) - hyvä niin! Taloudellisesti ja lapsen edun ja vanhempien valinnanmahdollisuuden kannalta jokaisen järkevän valtuutetun pitäisi kannattaa Jpää-lisän kehittämistä ei poistamista! Joulukuussa nähdäänb, miten asian käy. Siihen asti teille intoa ja voimia ajaa tätä tärkeää asiaa eteenpäin! toivottaa Maisa Pyykkönen |
|
| |
|
Vieras |
#9 Ihmettelen vain18.11.2010 14:53Kylläpä vain hämmästyttää tämä Järvenpää-lisän kanssa pelleily: Pudotetaan lähes olemattomaan, lyhennetään aikaa, jolloin sitä voi saada, ja viedään "sisaruslisäkin" kokonaan... Todella lyhytnäköistä toimintaa, enkä voi olla toivomatta, että tämä kostautuisi päättäjille lähitulevaisuudessa. Kyllä alle 3-vuotiaan lapsen paikka on kotona, ja se on puhdas fakta. Jos kuntalisä lakkautetaan, niin kyllä meillä aika hammas purren ja kynsiä syöden vietetään pari vuotta. Ymmärtäisin lisän lakkauttamisen, jos se mahdollistaisi yhden hoitajan kahta alle 3-vuotiasta kohti päiväkoteihin, jotta pienet, syliä kaipaavat lapset saisivat tarvitsemansa läheisyyden ja hellyyden, vaikka eivät parhaassa mahdollisessa paikassa - eli kotona - voisikaan olla hoidossa. |
|
| |
|
Vieras |
#10 Paljonko tätä on tutkittu?20.11.2010 17:38Onkohan tehty lainkaan tutkimusta, monelleko kuntalisää menisi, jos ehtoja tiukennettaisiin. Mielestäni on jokseenkin järjetöntä, että lisää saavat voivat työskennellä niin paljon kuin haluavat, menettämättä kuntalisää. Eihän siinä ole järjen häivääkään. Ymmärtääkseni kuntalisän tulisi mahdollistaa alle 3-vuotiaiden (HUOM!) kotihoito, erityisesti pienituloisten perheissä, ja heidän, jotka todella hoitavat lapsiaan kotona eivätkä tee sitä työn ohessa tai työtä lasten kotihoidon ohessa. Mielenkiinnolla luin taannoin teetetyn tutkimuksen tuloksia koskien Järvenpää-lisää. Olin aika pöyristynyt ja surullinen huomatessani että iso osa kuntalisää nauttivien perheiden vanhemmista olivat molemmat(!) työssäkäyviä, hyvätuloisia, korkeasti koulutettuja jne. Maalaisjärkeni väittää, että heillä kotihoito ei voi mitenkään olla tuloista, etenkään kuntalisästä, riippuvaista. Entäpä jos kuntalisä olisikin tulorajallinen? Tuloraja todennäköisesti jättäisi meidätkin vaille kuntalisää, mutta jäisivätpä sitten ne lisän aikana töitä tekevätkin ilman lisää. Silloin rahat taatusti menisivät heille, jotka niitä tarvitsevat. Kuntalisän säilyttäminen olisi tärkeää ja uskon, että ainakin edellä mainitulla muutoksella suurin osa hyvätuloisista perheistä (eli kuntalisää varsinaisesti tarvitsemattomista) jäisi ilman Järvenpää-lisää. Vaikka niinhän se raha aina virtaa rahan luokse, ja jos ei luonnostaan niin sitten ohjattuna. ;-) Toisaalta myös muta ehtoja tulisi muuttaa: Miksi on täytynyt opiskella/ olla työssä, jotta on oikeutettu lisään? Vanhempi kuin vanhempi on varmasti ansainnut lisän - unohdetaan tässä kohtaa ne tulorajan ylittävät/ kotihoidon tuen aikana työssä käyvät. Uutta tutkimusta kehiin, ja katsotaan, mikä on tulos kun tarpeettomasti lisää saaneet karsittaisiin pois. |
|
| |
|
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa.
Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman?
Muita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Stäng inte Aftonro eller Fridhem
1 936 allekirjoitusta
1 936 Allekirjoitukset / 30 päivää
16.06.2026
Pelastetaan Patun elämäntyö ja Tullikamari
1 090 allekirjoitusta
1 090 Allekirjoitukset / 30 päivää
17.06.2026
Kauniin keskustan puolella – vastustamme Kauppahallin korttelin pilaamista ylimitotetuilla rakennuksilla!
1 104 allekirjoitusta
825 Allekirjoitukset / 30 päivää
21.05.2026
Älkää purkako toimivaa palvelua – säilyttäkää kasvatus- ja perheneuvonta sosiaalihuoltolaissa
11 322 allekirjoitusta
692 Allekirjoitukset / 30 päivää
07.05.2026
Mutalan koulun jatkoaika on investointi Joensuun tulevaisuuteen
639 allekirjoitusta
639 Allekirjoitukset / 30 päivää
03.06.2026
Rädda bäddavdelningen i Pargas - Allekirjoitus Paraisten vuodeosaston puolesta
583 allekirjoitusta
583 Allekirjoitukset / 30 päivää
18.06.2026
Kasakkamäen koulu säilytettävä – lakkautusperusteet arvioitava uudelleen
1 020 allekirjoitusta
522 Allekirjoitukset / 30 päivää
19.05.2026
Pelastetaan Martinniemen koulu – lähikoulu kuuluu lapsille
1 264 allekirjoitusta
468 Allekirjoitukset / 30 päivää
20.05.2026
Ei ydinaseita Suomeen - Inga kärnvapen i Finland!
2 731 allekirjoitusta
443 Allekirjoitukset / 30 päivää
02.04.2026
Ei vastatoimia, ei hiljentämistä — Tuemme Helsinki Pride -yhteisön työntekijöitä
400 allekirjoitusta
400 Allekirjoitukset / 30 päivää
21.06.2026
Tuusulan lampaat laitumella - toiminnan jatkaminen nykymuodossa Tuusulan kunnassa
1 106 allekirjoitusta
365 Allekirjoitukset / 30 päivää
18.05.2026
Lappeenrannan Kauppatori tulee suojella ja kehittää, adressi 2026
1 590 allekirjoitusta
267 Allekirjoitukset / 30 päivää
13.04.2026
Kujalan teollisuusalueen asemakaavahanke A-2975 on pysäytettävä
266 allekirjoitusta
266 Allekirjoitukset / 30 päivää
15.06.2026
PELASTETAAN KOULUT JA PÄIVÄKODIT – LASTEN TULEVAISUUS EI OLE SÄÄSTÖKOHDE (HAMINA)
1 201 allekirjoitusta
223 Allekirjoitukset / 30 päivää
07.04.2026
Vetoomus hammashoidon säilyttämiseksi Kalvolassa
832 allekirjoitusta
211 Allekirjoitukset / 30 päivää
04.05.2026
Pysäytetään Etelä-Päijänteen troolauksen hallitsematon kasvu ja turvataan järven kalakantojen tulevaisuus
200 allekirjoitusta
200 Allekirjoitukset / 30 päivää
14.06.2026
Luumäen kuntalaisia on kuultava ennen keskittämispäätöksiä
166 allekirjoitusta
166 Allekirjoitukset / 30 päivää
05.06.2026
Adressit.com
Tarjoamme ilmaisen sivutilan nettiadresseille. Käyttäjiemme luomiin adresseihin viitataan päivittäin tiedotusvälineissä, joten nettiadressi on tehokas väline, kun haluat saada asiallesi suuren yleisön ja päättäjien huomion.