Joensuun kaupungintaloa ei saa muuttaa museoksi - se on kaupungintalo

Vastustan Joensuun kaupungintalon muuttamista museoksi

Joensuun kaupunginhallituksen omistajaohjausjaosto on valmistellut talousarvion kaupungintalon muutoksesta museoksi ja kustannukset ovat yhteensä 7, 4 miljoonaa euroa. Samassa budjettiesityksessä taidemuseo Onnin perusparannukselle on budjetoitu 7,35 miljoonaa euroa.   Joensuun kaupungintalo on valmistunut vuonna 1914. Rakennus on suojeltu, ja se on yksi arkkitehti Eliel Saarisen tärkeimmistä töistä. Eliel Saarisen suunnittelemassa Joensuun kaupungintalossa on nykyisellään kaupungin hallinnon lisäksi kaupunginteatteri sekä kaksi ravintolaa. Museoviraston mukaan suunnitelma kaupungin talon muuttaminen museoksi oli vielä alkuvuonna vaarantamassa ja tuhoamassa rakennuksen arvoa ja museokäyttöä ei voida toteuttaa ilman merkittäviä muutoksia ja rakennuksen kulttuurihistoriallisten arvojen menettämistä.

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue- Siunsote on valtakunnallisesti heikolla tasolla siinä miten kuntalaiset pääsevät hoitoon. Asiatilan korjaaminen vaatii myös Joensuun kaupungin toimia. Joensuun kaupungin talous heikkenee sote-uudistuksen johdosta. Suhteellinen velkaantuneisuus eli vieraan pääoman suhde kaupungin tuloihin kasvaa nykyisestä runsaan 50%:n tasosta yli 100 %:iin, muun muassa korkomenot kasvavat ja kaupungin liikkumavara talouden suhteen heikkenee.

Tässä taloudellisessa tilanteessa ei ole järkevää käyttää veroilla koottavia rahoja museoihin ja rakentaa vielä sen lisäksi uusia toimitiloja kaupungin käyttöön miljoonien eurojen edestä.

Vastustan Joensuun kaupungintalon muuttamista museoksi

Maija Kakriainen, Joensuun kaupungin asukas

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Maija Kakriainen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…