Johanna Rinne pidettävä Tiitiäisten hoitajana

Pyyntö varhaiskasvatuspäällikkö Tarja Holttiselle ja päiväkodinjohtaja Raisa Vuokolalle:

Saimme viestiä huhtikuun lopulla, että päivähoitaja Johanna Rinne ei jatka lastemme päiväkotiryhmässä. Päiväkodin kevätjuhlassa päiväkodinjohtaja Raisa Vuokola puhui lyhyessä puheessaan juurista, mutta juurtuminen on vaikeaa, kun lastemme juuret revitään vuosittain rikki.

Lapsiemme hoitajat ovat vaihtuneet jokaisena päiväkotivuotena. Tulevaisuudessa lapsiemme kasvatukseen liittyvät aikuiset vaihtuvat vielä myös kahtena tulevana vuonna (vuonna 2018 esikouluun siirtymisen ja 2019 koulun aloittamisen myötä). Olisimme kiitollisia, jos edes kahden lukuvuoden ajan saisivat lapsemme kasvaa tuttujen ja turvallisten kasvattajien kanssa eli Johanna Rinteen ja Janika Pätsin kanssa.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasosen lausunnossa 21.8.2015 todetaan, että laadukas varhaiskasvatus on tutkitusti tehokas keino edistää lasten hyvinvointia. Sen lisäksi, että se tukee kouluvalmiuksia ja elinikäistä oppimista, se on vaikuttava keino ehkäistä syrjäytymistä ja ylisukupolvista huono-osaisuutta. Varhaiskasvatuksen myönteiset vaikutukset ovat yhteydessä laatuun, joista keskeisiä tekijöitä ovat henkilöstön koulutustaso, henkilöstön ja lapsiryhmän pysyvyys sekä riittävän pieni ryhmäkoko (http://www.mll.fi/medialle/kannanotot_ja_lausunnot/?x41070=26558998, luettu 2017). Myös Opetusalan Ammattijärjestön, Lastensuojelun Keskusliiton, Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Vanhempainliiton kokoama laatumittari muistuttaa, että lasten kannalta henkilöstön pysyvyys on tärkeää (http://www.oaj.fi/cs/oaj/Uutiset?&contentID=1408913380084, luettu 18.5.2017). Tätä pysyvyyttä ei ole lastemme hoitoryhmissä pystytty toteuttamaan, vaikka samaisen päiväkodin muissa ryhmissä se on toteutettu. Pysyvyys on yksi varhaiskasvatuksen laadun kolmesta keskeisimmästä tekijästä.

18600706_10155619480841337_760416649_n2.jpg Lempäälän voimassaolevassa varhaiskasvatussuunnitelmassa sanotaan näin: ”Laadukas varhaiskasvatus vaatii toteutuakseen sitoutuneen, sensitiivisen ja oman kasvattajan työnsä arvopohjan tiedostavan henkilöstön. Aito läsnäolo, kuuntelu sekä herkkyys ja taito vastata lapsen tunteisiin ja tarpeisiin ovat kasvattajan toiminnan kulmakiviä. Kasvattajien tehtävänä on luoda turvallinen ja hyväksyvä ilmapiiri, jossa jokainen lapsi ja aikuinen saa kokea osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta (https://lempaala-fi.aldone.fi/site/assets/files/5556/lemp_l_n_vasu_180612.pdf, luettu /18.5.2017).”

Johannan kanssa on helppo kommunikoida ja hän suhtautuu ongelmiin asiallisesti ja järkevästi. Hän on empaattinen ihminen, joka on aidosti läsnä ja todella välittää lapsista. Hän tekee työtä sydämellä ja se välittyy myös lapsiin. Lapset menevät päiväkotiin turvallisin mielin ja tulevat sieltä tyytyväisinä kotiin. Lapset pitävät Johannasta. Yksi syy on myös se, että Johanna jaksaa höpsötellä lasten kanssa (järjestää kirjekyyhkyn yllätyksiä, ryhtiritareita ja pukea taikahanskoja). Johanna on kokenut ohjaaja, ja sen huomaa lasten käytöksestä.

18600743_10155619502021337_554233859_n1.jpgLempäälän kunnan strategiassa ensimmäisenä päämääränä on, että kuntalaiset voivat hyvin ja tämä saavutetaan tarjoamalla asiakaslähtöisiä palveluita (Lempäälän Kuntastrategia 2014-2020, http://www.lempaala.fi/site/assets/files/1215/lemp_l_n_kuntastrategia_2014_2020_virallinen_versio.pdf). Lempäälän kunnan varhaiskasvatuspalveluiden asiakaslähtöisyys pohjaa lasten tarpeille ja tähtää heidän hyvinvointiinsa. Heidän asemansa kuntalaisina tulee ottaa vakavissaan jo syntymästä asti.

”Lapsen suotuisan kehityksen turvaa terveellinen, rauhallinen, kehitystä ja oppimista tukeva kasvuympäristö. Päivähoidossa tähän on pyrittävä vaikuttamalla toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä lapsiryhmän rakenteellisiin tekijöihin, kuten henkilöstön riittävyyteen ja asiantuntemukseen sekä niin aikuisten ja lasten välisten kuin myös lasten keskinäisten ihmissuhteiden jatkuvuuteen. (Valtioneuvoston periaatepäätös varhaiskasvatuksen valtakunnallisista linjauksista, http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/70095/kasvatus.pdf?sequence=1.)”

Lempäälän kunnan uusi Vasuluonnos linjaa näin:
”Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on 1) edistää jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista kasvua, terveyttä ja hyvinvointia; -- 3) toteuttaa lapsen leikkiin, liikkumiseen, taiteisiin ja kulttuuriperintöön perustuvaa monipuolista pedagogista toimintaa ja mahdollistaa myönteiset oppimiskokemukset; 4) varmistaa kehittävä, oppimista edistävä, terveellinen ja turvallinen varhaiskasvatusympäristö; 5) turvata lasta kunnioittava toimintatapa ja mahdollisimman pysyvät vuorovaikutussuhteet lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön välillä; -- 8) kehittää lapsen yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, edistää lapsen toimimista vertaisryhmässä sekä ohjata eettisesti vastuulliseen ja kestävään toimintaan, toisten ihmisten kunnioittamiseen ja yhteiskunnan jäsenyyteen; 9) varmistaa lapsen mahdollisuus osallistua ja saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin; 10) toimia yhdessä lapsen sekä lapsen vanhemman tai muun huoltajan kanssa lapsen tasapainoisen kehityksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parhaaksi sekä tukea lapsen vanhempaa tai muuta huoltajaa kasvatustyössä.

Yhtä tärkeää on tuntea jokainen lapsi ja ottaa huomioon hänen yksilöllinen kehityksensä. Lapsen tunteminen edellyttää mahdollisimman pysyviä vuorovaikutussuhteita henkilöstön ja lasten välillä (Varhaiskasvatuslaki 2§ kohta 5).”

Koemme, että siirtämällä Johanna Rinne toiseen päiväkotiin, te rikotte meidän lapsiemme oikeuksia kuntalaisina, varhaiskasvatuksen asiakkaina sekä ihmisinä ja vaarannatte ajattelemattomuuttanne lastemme henkisen kasvun sekä kyvyn luoda pysyviä ja kestäviä ihmissuhteita. Tämä tapaus saattaa jopa rikkoa Varhaiskasvatuslakia.

Pyydämme, ettette taas vie lastemme toiveiden vastaisesti heidän elämistään tärkeää ja luotettavaa aikuista, vaan Vasuluonnoksen kohdan 9 mukaisesti varmistatte lasten mahdollisuudet vaikuttaa heitä koskeviin asioihin. Lapset haluavat, että Johanna jää heidän ryhmäänsä!   Haluamme Myllykolun päiväkodin Tiitiäisille parasta. Pyydämme teitä perumaan Johanna Rinteen siirron toiseen päiväkotiin. Kyseessä on lasten oikeudet!

Kahden ihanan Tiitiäisen, Tatu ja Netta Lehtosen äiti,
Hanna Lehtonen,