Lapsikaappauksia ehkäisevän rekisterin luominen

EU-alueen laajuinen tietokanta lapsikaappausten ehkäisemiseksi Haagin sopimuksen ulkopuolisiin maihin

Lapsikaappaukset ovat vaikea kansainvälinen ongelma. Kaikkein ongelmallisimpia kaappaukset ovat valtioihin, jotka eivät kuulu Haagin kansainväliseen lapsikaappaussopimukseen (esimerkiksi Venäjä ja useimmat Lähi- ja Kaukoidän sekä Pohjois-Afrikan maat). Näistä maista on oikeudellisten keinojen puuttuessa lähes mahdotonta saada kaapattuja lapsia palautettua takaisin. Kyseiset maat eivät myöskään yleensä tunnusta ulkomaisten tuomioistuinten tekemiä huoltajuuspäätöksiä. Haagin sopimuksen ulkopuolisten maiden kohdalla on kaappausta pelkäävän vanhemman ja lapsen oikeudellinen suoja näin ollen erittäin heikko.

Jotta EU-rajojen ulkopuolelle suuntautuvat lapsikaappaukset saataisiin estettyä, vaadimme perustettavaksi EU-alueen kattavan, poliisin ja raja- ja tulliviranomaisten käyttöön tarkoitetun alueen rekisterijärjestelmän. Tähän rekisteriin tulisi saada kaikki ne lapset, joiden yllä on ilmeinen kaappausuhka. Rekisterissä tulisi olla muun muassa lasten vuosittain päivitettävät valokuvat, henkilötiedot sekä erityistuntomerkit. Tietojen tulisi säilyä rekisterissä siihen asti, kunnes lapset saavuttavat 16-vuoden iän tai kunnes kaappausta pelkäävä vanhempi katsoo uhkatilanteen väistyneen.

Lisätietoja: www.kaapatutlapset.fi

Tarja Räisänen (Kaapatut Lapset ry)    Ota yhteyttä adressin tekijään