Kasvattajat inhimillisen turvapaikkamenettelyn puolesta

Ulkomaalaislaista poistettiin toukokuussa 2016 säädös, jonka mukaan turvapaikanhakijalle on voitu myöntää oleskelulupa humanitaarisen suojelun perusteella. Seuraavaan päivänä maahanmuuttovirasto päivitti lähtömaalinjauksiaan Afganistanin, Irakin ja Somalian kohdalta väittäen tilanteen maissa parantuneen. Turvallisuustilanne lähtömaissa ei ole todellisuudessa parantunut ja ulkoasiainministeriö kehottaakin suomalaisia välttämään kaikkea matkustamista kyseisiin maihin.

Maahanmuuttovirasto tekee tällä hetkellä jatkuvasti kielteisiä turvapaikkapäätöksiä näistä maista saapuville ihmisille. Vuonna 2015 suomessa 85% irakilaisista turvapaikanhakijoista sai myönteisen päätöksen, vuonna 2016 päätöksistä 75% oli sen sijaan kielteisiä. Väärin perustein kielteisen turvapaikkapäätöksen saanut ihminen joutuu lähtömaassaan hengenvaaraan tai alttiiksi epäinhimilliselle kohtelulle kuten kidutukselle.

Oikeuskanslerin kevään 2017 selvitys maahanmuuttoviraston toiminnasta osoittaa turvapaikkapäätösten laadun heikentyneen merkittävästi linjausten tiukentumisen jälkeen. Viranomaisten mukaan väärät päätökset oikaistaan tuomioistuimissa, mutta myös turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa on heikennetty lyhentämällä valitusaikaa sekä rajoittamalla oikeusavun saantia. Maahanmuuttovirasto käyttää sisäistä pakoa perusteena palautuksille, mikä on vastoin YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n kantaa.

Me allekirjoittaneet vaadimme maahanmuuttovirastolta asiallista turvapaikkahakemusten käsittelyä sekä rehellisyyttä maalinjauksiinsa. Vaadimme turvapaikanhakijoiden inhimillistä kohtelua sekä ihmisoikeuksien kunnioittamista.

Educators for more humane asylum procedure

The act that made it possible to grant residence permit for asylum seekers based on humanitarian protection was removed from The Finnish Alien Act on may 2016. The next day The Finnish Migration Office updated their alignments of countries of origin considering Afghanistan, Iraq and Somalia stating that the security situation had gotten better in these countries. In reality the security situation hasn’t changed and The Finnish Ministry of Foreign Affairs urges Finnish people to avoid any travels to these countries.

At the moment The Migration Office declines constantly asylum from people coming from these countries. In 2015 in Finland 85% of Iraqi asylum seekers received favorable asylum rulings where in 2016 75% of the rulings were declining. Declining asylum for improper reasons sends people to their countries of origin under the threat of death or inhumane treatment such as torture.

In spring 2017 the attorney general made a stated that the quality of the asylum rulings made by The Migration Office had changed for the worse since the updates of alignments of countries of origin. The authorities state that improper rulings will be corrected in the courts of justice, but shortening the appeal period on rulings and restricting the availability of legal aid have weakened legal protection of asylum seekers. The Migration Office uses internal immigration as justification for deportations, which is against the UN’s refugee organization UNHCR’s stand.

We the signers demand The Migration Office to process applications of asylum factually and honesty to their alignments on countries of origin. We demand humane treatment of asylum seekers and honoring of human rights.

Iida Piironen, Sosionomi (AMK), Lastentarhaopettaja    Ota yhteyttä adressin tekijään