Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä.

Haukku vaan
Vieras

#26 Ceacar ja amerikan tavat

25.06.2010 01:18

Ceacarin ohjelmassahan on että älä kokeile ilman ammattilaista...........

Itse pidän ceacarista. Tässähän on "pieni" kulttuurillinen kuilu. Amerikassahan ihimiset eivät tajua liikunnan ja rajojen tärkeyttä. eivätkä näköjään ymmärrä koiran luontoa. useat koirat ovat lopetuspiikin alla. Dominoivia rotuja.

Sieltähän tämä kuuluisa pittbull rotu tulee. Niiden koulutus on kovaa työtä ja vaatii pitkää pinnaa ja johdonmukaista johtajuutta . Sanovat niiden omistajatkin. Sillä Ceacarilla taitaa niistä olla kovasti kokemusta, joten metodit ovat kovia eivätkä sovellu pehmoille koirille.

Ohjelma on mielestäni kurkistus amerikkaan eikä kaikki metodit sovi tänne.

Toisessa ohjelmassa  en muista miltä kanavalta,,,,koirille annettiin rauhoittavia ja mieliala lääkkeitä kun ne olivat hulluja, tuhosivat asuntoa, purivat, tai tekivät pahuuksia. ( kyseiset koirat eivät saanneet liikuntaa tai päässeet ulos kuin ehkä kerran viikossa ja niiden elämä oli muutenkin sekaisin , ei ollut johtajaa, lisäaine ruokaa ym..) Kuka ihminen ei olis tullut hulluki myös! sielä ne lääkepöllyssä elivät.

Eikai kukaan suomalainen kouluta söpöliiniään niin kovalla kädellä. Jotkin Ceacarin kouluttamat tapaukset olis täällä lopetettu turvallisuuden vuoksi.

Onhan tätä pehmeää metodiaa edeltänyt rangaistuksilla koulutus.

ceacar toimii ohjelmassa kuin Alfa uros ja koirat ovat rauhallisia kun tietävät kuka määrää.

AH

#27 Re:

28.06.2010 01:03

#6: Saara Sormunen -

Esimerkki? Itse kun en ole nähnyt yhtäkään tällaista jaksoa.

AH

#28 Re:

28.06.2010 01:09

#7: Elsa Pohjalainen -

sanot, että adressin mukaan toivotaan ohjelmaan muutoksia (suomessa laittomia asioita veks). kuitenkin adressissa lukee selvästi, että sen tarkoitus on saada KOKO ohjelma pois kaikilta kanavilta KOKONAAN.

Myös se on huomioitava, että ilman tietoa, taitoa ja kokemusta ei ONGELMAkoiria tulisi kenenkään kouluttaa minkään ohjelmien ja kirjojen jälkeen. Cesarin tekniikat toimivat, koska hän on kokenut ja tietää tarkalleen mitä tekee. Mielestäni tämän vuoksi ohjemiin voisi lisätä tekstin 'Älä kokeile kotona'. Koirakouluttaja Stillwell kouluttaa vain vähän ongelmia omaavia koiria tekniikoin, jotka pitäisi JOKAISEN hallita ennen koiran hankintaa. Ne eivät tosiaan ole mitään salatiedettä tai fiksuutta vaan päivän selviä asioita. Millanin keinot on tarkoitettu osaavimmille eikä niistä ilman taitoa ole mtn hyötyäkään tavallisille tallaajille tai muka-hyville kouluttajille. Jos Millanin keinoja pitää täysin väärinä ja huonoina, niin ei tosiaan tiedä koirista paljookaan kerta ei näe miten toimivia ne ovat - oikeilla koirilla ja oikeissa tilanteissa.

Koiraansa motivoiva, ei alistava
Vieras

#29 Vanhentunut dominanssiteoria

28.06.2010 16:43

Caesar Millan pohjaa toimintansa pääosin dominanssiteorian pohjalle. Tämä teoria on vanhentunut ja se on alunperin perustettu tutkimuksiin vankeudessa elävistä susilaumoista, joissa on ollut jäseniä useista laumoista. Myöhemmin kun on tutkittu villejä susilaumoja (jotka koostuvat lähinnä isä- ja äitisudesta, näiden jälkeläisistä ja muutamista muista sukulaisista) ja villikoiralaumoja, on huomattu, että laumassa on kyllä aina johtaja, mutta johtajuus on hyvin joustavaa ja saattaa vaihdella eri yksilöltä toiselle erilaisissa tilanteissa sen mukaan kuka lauman jäsenistä soveltuu siihen parhaiten.

Sudet ja koirat eivät myöskään luonnostaan alista toisia yksilöitä kellistämällä näitä kyljelleen. Alemman asemansa tunnustava koira painuu matalaksi tai pyörähtää itse kyljelleen alistumisen merkiksi. Ylemmässä asemassa olevan ei tarvitse siis fyysisesti koskeakaan alistujaan.

Koirilla ei myöskään ole mitään synnynnäistä tarvetta päästä laumassa korkeimpaan asemaan, eivätkä ne aktiivisesti koko ajan joka teollaan yritä pönkittää omaa asemaansa.

Uskon, että Millan itse toimii kuten uskoo parhaaksi olevan. Hän on karismaattinen ja helposti lähestyttävä henkilö, joten mielelläni näkisin millaisen ohjelman hän saisi aikaan, jos hän tutustuisi palkitsemis- ja motivoimismetodeihin koulutuksessa ja alkaisi käyttää ennemmin niitä.

Kannattaa joskus katsoa Koirakuiskaajan jaksoja ilman ääniä ja tarkkailla koirien ruumiinkieltä. Hyvin usein huomaa niiden olevan stressaantuneita ja pelokkaita ja turvautuvan agressiivisuuteen vasta kun niillä ei ole muuta vaihtoehtoa tai koska niiden ruumiinkieltä ei ole osattu lukea ja näin opetettu koiralle, että sen rauhoittavat tai varoittavat signaalist eivät merkitse mitään. Jos koiran hyökkäyksen jälkeen Millan sitten painaa koiran maahan ja pitää sitä siinä kunnes koira on "calm and submissive", voi useista koirista huomata, että ne ovat yksinkertaisesti vain niin peloissaan, että ovat kokonaan sulkeutuneet omaan kuoreensa. Usein ongelma ei siis poistu vaan saattaa jopa pahentua, kun koirasta tulee entistä pelokkaampi ja sitä myötä se saattaa alkaa purkaa pelkoaan käyttäytymällä agressiivisesti.

Tässä muutamia linkkejä tutustumisen arvoisille englanninkielisille sivuille, jotka käsittelevät dominanssiteoriaa:

http://www.apdt.com/about/ps/dominance.aspx

http://www.apdt.com/petowners/choose/dominancemyths.aspx

http://www.urbandawgs.com/divided_profession.html

http://www.theotherendoftheleash.com/the-concept-formerly-described-as-dominance

Jos joku kaipaa lisää lukemista aiheesta, linkkejä on listattuna mm. täällä: http://community.livejournal.com/dogsintraining/541715.html

Minä ja lauma koiria
Vieras

#30 Menkää mettään

05.07.2010 22:16

Hei, käytän Cesarin metodeita alusta asti, eikä minun ole tarvinnut edes selättää koiraani, koska olen laumanjohtaja ilmankin. Kiitos Cesarin vinkkien, koirani kanssa ei koskaan ole menty edes siihen pisteeseen että tarvittaisiin mitään erikoisia pantoja!
Poistakaa vaan se ohjelma, minua ei haittaa pätkääkään

koska muutenkin kannatan Millania mieluummin suoraan,

eli tilaan ne Millanin DVD-levyt suoraan jenkeistä!
Ja katson joka ikisen, sekä näytän kavereille.

Repikää siitä, teette jälleen sen että keksitte vaan miten suomessa ei tienata eikä nähdä mitään, mutta laitetaan rahat sinne jenkkilään.

Hyvä puoli tässä on se, että ne menevät sinne minne kuuluvat eli isännälle itselleen: koirakuiskaajalle!

sakemanni
Vieras

#31 cesar

06.07.2010 18:27

hän on koirapsykologi, ja hyvä että on poistettu suomessa kielletyt välineet, olen lukenut kirjat, hän on suoranainen ihme mies, ja ymmärtää koiria ja elintapoja paremmin kun hyvin.pitää ottaa huomioon että cesarin kouluttamat koirat ja jotka ovat hänellä itsellä ovat jo tuomittuja koiria joita entiset omistajat eivät ole kouluttaneet eivätkä ole pitäneet kuria saatikka ulkoiluttaneet niitä. cesar on pelastanut monta koiraa. katson myös stillvelliä ja olen kouluttanut kaikki omat hallgrenin oppien mukaan, eli namuilla ja kiitoksella, mitä stillvellkin käyttää, mutta hänellä on asiakkaana paljon pehmeämpiä koiria kun cesarilla. jokainen koira on koulutettava!! koira on koira, suden jälkeläinen ja yrittää ottaa koko ajan lisää valtaa perheessä, vaikka kynsienleikkaustilanteessa jos annat periksi niin kohta koira pitää rauhoittaa leikkauksen ajaksi kun alkaa puremaan. näitä on nähty, ikävä kyllä.


Vieras

#32

06.07.2010 22:01

Huoh...onko sitä ohjelmaa sitten aivan pakko katsoa? Jokaisella on kuitenkin omat mielipiteensä, mutta niin on myös koirankouluttajilla erilaiset koulutusmenetelmät. Tosin, itsekkin huomasin että tuon kyseisen ukon neuvoista ei ole muuta KUIN harmia. Mielestäni toinen myös hieman tuota kuritusmenetelmää käyttävä koirankouluttaja on  Brad Pattison mutta hän ei käytä tietääkseni piikkipantoja yms. vaan määrää että koiralle pitää asettaa rajat, ja ottaa johtajuus samalla tavalla kuin esim. susilaumassa (alistetaan ns. "johdossa" oleva ja viedään valta itselleen)

No minähän se.
Vieras

#33 Cesar Millan & Jan Fennell

08.07.2010 03:24

Minä TODELLAKIN olen lukenut Cesarin kirjat ja katsonut ohjelmat lukemattomia kertoja enkä aio missään nimessä laittaa nimeäni tietämättömien tekemiin hölynpöly-adresseihin! Lisäksi olen tarkastellut Jan Fennellin työtä ja sovellan näiden kahden (ja myös Victorian) oppeja/metodeja koirankäsittelyyni. Tyhmäkin sen tietää että koira polveutuu sudesta ja että kaikissa susilaumoissa vallitsee arvojärjestys. Minun mielestä se on aivan sama elääkö se susilauma luonnossa vai eläintarhassa. Hevosilla on samanlainen hierarkia ja jokainen jäsen tietää paikkansa laumassa. Koira tarvitsee Isännän tai Emännän, eli Johtajan. Johtaja johtaa, saalistusretkeä (lue:kävelylenkkejä), ruokailua, leikkiä ja lepoa. Ikivanha periaate, mutta sitäkin ajattomampi. Liikunta, kuri, hellyys. Kuono, silmät,korvat. Rauhallisin ja lempeinkin koira tarvitsee rauhallisen itsevarman johtajan. PISTE.

Maria Välikangas

#34 Re: Cesar Millan

09.07.2010 06:20

#2: Marja-Liisa Vikholm - Cesar Millan

Aivan! Turha tuomita Cesaria! Ja minun mielestäni koirien alistaminen tapahtuu oikein, koirat eivät tärise, korvat ovat takana ns. leppoisasti eikä pelkoa pälyilevää katsetta. Olen nähnyt monta koiran omistajaa jotka mukamas saavat koiran tottelemaan hyvin vain uhkailemalla ja kiroilemalla. Mielummin katson <Millanin> koirien luontaista alistamista.

Ja kuinka moni on nähnyt esimerkikis kuinka dobberi saadaan piikkipannalla oppimaan noutoa? Puhukaa sitten vasta kun olette omistaneet ns.ongelmakoiran. Nimim.Ei ne kymmenen koiran omistamista elämän aikana tee sinusta koiraeksperttiä.

Tanja
Vieras

#35

11.07.2010 09:37

En allekirjoita. Ensimmäisen jakson katsottua olin kauhusta kankeana, "kauheaa eläinrääkkäystä". Kunnes tutustuin tarkemmin kolmeen metodiin, jotka suinkaan eivät ole "rankaisu, pelottelu, alistaminen" VAAN LIIKUNTA, KURI, HELLYYS!

Olen lukenut Cesarin jälkimmäisen kirjan laumanjohtajuudesta. Kaikilla perusteluilla on järkensä, Luontoäiti ja vaistonvarainen toiminta, jonka me ihmiset olemme hukanneet kiitos isojen aivojemme. Ihmekös koiramme ovat hukassa ja ongelmat sen kuin kasvavat.

Kukin voi varmasti soveltaa KORJAUS (ei koulutus) METODEJA itselleen sopivimmaksi käytäntöön. Esimerkiksi itse en kisko niin voimalla omia koiriani hihnasta kuten Millan, järjen käyttö on sallittua, rotikka ja tiibetinspanieni vaatii erisuuruista voimankäyttöä.

Victoria Stillwell kouluttaa hienosti positiivisella vahvistamisella, mutta mihin asti sekin toimii? Olette varmasti huomanneet, että koira-asiakkaat painivat hieman eri sarjassa kuin Millanin koira-asiakkaat.. Kannatan positiivista vahvistamista ensisijaisena korjausmetodina. Joskus vain koiran ottama johtajuus on niin vahvassa, että siinä ei "kultamuru hieno tule tänne täällä nami"t auta. Tärkeintähän on ottaa se johtajuus pois koiralta, jolle se ei kuulu.

Ohjelma on herättänyt kritiikkiä eri puolilla maailmaa. Uskon, että asialla ovat juurikin asiaan perehtymättömät ihmiset jotka tuomitsevat tietämättä asiasta mitään. Sähköpantojen ja piikkipantojen käyttö meillä suomessa on tuomittavaa ja lain vastaista, ja kyllä eläimelle kärsimystä tuottavaa, mutta amerikassa laki niiden käytön hyväksyy. itse lakiin tulisi puuttua. emmehän mekään nää vääränä jotain asiaa, mikä meidän lakien mukaan on sallittua, mutta jonkun muun maan mukaan ei.

Tanja
Vieras

#36

11.07.2010 10:07

^Korjaus: Millanhan ei puhu koulutuksesta, korjauksesta(kuten itse äsken väitin) vaan koirien KUNTOUTUKSESTA!

pastor aleman

#37

16.07.2010 10:48

Cesar Milanin pääajatus on hyvä, liikuntaa, kuria ja hellyyttä, mutta toteutus meneekin sitten metsään. jokaisessa jaksossa nyppii koiraa hihnassa oli tilanne mikä tahansa. En ymmärrä miksi näytetään suomessa koska välistä alkaa tuon latinon touhut mennä överiksi, näin meillääin sanottuna eläinrääkkäykseksi.(sähköpanta yms.

Ohjelma on tehty niin että katsojat ovat että vauuu upea mies osaa kaiken koirista. Mutta mitäpä siitä itse oppii, ei mitään, et voi kunnolla solveltaa äijän metodeja koska niitä ei ole muuta hyssyttely koiralle, hihnan nyppiminen, koiran jahtaus, ja äärimmäisilleen alistaminen.

Toisin on Stillwellin ohjelmassa, siitä saa itselleen todella hyviä vinkkejä kun nainen kertoo koko ajan mitä tekee ja miksi ja mitä koiralla liikkuu päässä.

lotrfanforlife

#38 family guy people -- thoughts?

16.07.2010 17:39

i found the ending pretty hilarious... here's a link to the episode (i think) http://www.watchvideosonline.us/family-guy/season-08-episode-21/ if you haven't seen it

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

20.07.2010 08:24


>Putbill
Vieras

#40 Nimet pois adressista !

21.07.2010 19:32

Voin kertoa kokemuksesta, että itse käytän Cesarin metodeja päivittäin. Ja kyllä, käytän kuristus pantaa lenkeillä ja olen alistanut molemmat koirani. Toinen koiristani oli lähdössä omasta päätöksestäni piikille, kunnes löysin Cesarin ja annoin sille vielä mahdollisuuden. Koira on nyt aivan eri koira.

Kaikkiin koiriin ei vaan tepsi Stillwellin tavat kouluttaa koiraa namit ja yms. Ei se Stillwellkään mikään pulmunen ole. Säikytetään koira kovalla äänellä pois pöydältä ! Mikä järki? Koira oppii säikyksi joka paikassa. Aina kun kuuluu kova ääni se luulee, että se on tehnyt jotain.

Koira on koira, ei ihminen eikä lemmikki. Se on vaan koira ja sellaisena pitäisikin kohdella. Aivan kuten joku mainitsikin, että ei ne sudetkaan ole tasavertaisia laumassa. Ei koirat ole "ihmislaumassakaan" tasavertaisia, eikä niiden pidäkään olla. Tätä mielestäni Cesar painottaa hyvin toisin kuin Stillwell !

Eikös Koirakuiskaajan alussa tulekin teksti jossa lukee Näitä metodeja ei tule käyttää ilman ammattilaisen valvontaa?

entisen onegelmakoiran omistaja
Vieras

#41 sähköpanta

24.07.2010 09:31

Olen katsonut kaikki Cesarin videot useampaan kertaan,enkä ole niissä sähköpannan käyttöä havainnut. Cesarhan on nimenomaan niitä, ja muuta väkivaltaa vastaan.

ps.käytän Cesarin oppeja ja koirani on nyt onnellinen

Nenna

#42 Cesarin tilalle Victoria Stillwell

27.07.2010 09:12

Toivon että Cesarin  ohjelma korvattaisiin esim Victoria Stillwellin tuotannolla. Ja miksei tehtäisi kotimaista Tuire Kaimion ohjelmaa?

Aho Maija
Vieras

#43 Koirakuiskaaja Cesar Millanin -ohjelmasta

30.07.2010 11:12

Pelkkää koirien lellijöiden p-puhetta tuo että Cesar käyttäisi väkivaltaa tai muuta rääkkäystä tapahtuisi koirille hänen käsittelyssään.

Mielestäni se on koirien rääkkäystä kun niistä tehdään inhimillistämällä, trimmaamalla, typistämällä, manikyroimalla, pukemalla ja lellimällä ihmisten "mukaisia".

 

Koira on koira ja ihminen on ihminen. OK?

Make
Vieras

#44 haha

31.07.2010 16:08

Ei täällä voi ku nauraa näille kukkahattu ihmisille . Mielestäni Victorian shown voisi lopettaa koska siinä on lopetettu koiria toisin kuin Cesarin ohjelmassa.

pakko tämän kerran kommentoida
Vieras

#45 niin...

01.08.2010 18:53

Yleensä en näihin kommentoi. Mutta taas kerran nousee esille jopa näitä kommentteja lukiessa ihmisen ärsyttävin piirre: se ettei kuunnella. Ja ei, et kuuntele oikeasti,jos jo mietit omaa vastalausetta.

Kertaakaan en ole nähnyt Millanin käyttävän sähköpantaa taikka piikkipantaa. Alistamisesta; Cesar harvemmin edes koskee koiraan vaan saa sen alistumaan omalla olemuksellaan "energiallaan". Lisäksi hän painottaa sekä ohjelmassaan,että kirjoissaan ettei ole kouluttaja vaan koirapsykologi.

Hän on viettänyt lapsuutensa Meksikossa maatilalla, jossa koirat saivat olla koiria,eläimiä. Koiria ja iso-isäänsä tarkkailemalla hän oppi "lukemaan" koiria. Lisäksi Cesar on itse lisäksi hankkinut tietoa eri lähteistä koirien käyttäytymisestä ja siten vahvistanut luontaista kykyään ymmärtää koiria. Hän siis opiskelee koko ajan lisää ja kehoittaa kirjoissaankin hankkimaan tietoa useammalta eri lähteeltä sekä palkkaamaan ammattilaisen jos koira sitä vaatii,eikä luulemaan itsestään liikoja.

Tottakai ohjelman koirat ovat aluksi hämmentyneitä kun ne ovat vuosien ajan saaneet tehdä päänsä mukaan ja sitten joku tulee ja asettaa niille rajoja. Cesarin tarkoittama kuri ei ole sama asia kuin rangaistus, vaan tarkoittaa että koira tarvitsee elämäänsä rajoja ja sääntöjä.Lisäksi täällä puhutusta dominoinnista; Millan itsekin käyttää tätä sanontaa paremman puutteessa. Se ei eläimillä ole sama asia kuin ihmisillä,sillä ei ole yhtä negatiivinen merkitys. Hän myös muistuttaa ettei se johtajuus tarkoita jonkun olevan laumassa tärkeämpi vaan kaikilla,jopa "alistuvimmilla" on laumassa tärkeät tehtävänsä. Lisäksi luonnossa laumanjohtajuus saattaa vaihdella kun esim. susi haastaa toisen. Ja KYLLÄ myös aikuinen koira kumoaa pennun, jos se villiintyy liikaa ja pitää sen maassa kunnes pentu alistuu, oli kyseessä emo tai joku muu aikuinen koira. Tämä ei satuta koiraa sen voi huomata ihan vain tarkkailemalla. Cesarkin sanoo,ettei eläimeen saa käyttää väkivaltaa, esim. lyödä ym ja huutaminekin vain hämmentää koiraa.

Itse löydän Stillwelisträ ja Milanista samoja piirteitä eli auktoriteettiä tai johtajuutta tai miksi sitä nyt haluaa kutsua. Myös Stillwelliltä muistan tapauksen, jossa koira kävi perheen lapselle vaaralliseksi, kaataessaan tämän jatkuvasti. Lapsi pelkäsi koiraa. Ensimmäisillä kerroilla Stillwell käytti olemustaan, tai mitä Cesar kutsuu "energiaksi", keskeyttääkseen koiran etenemisen lapsen kimppuun.

Molemmat siis käyttävät olemustaan ja elekieltä koiran hallintaan. Molemmat painottavat liikunnan siis nimenomaan lenkkeilyn tärkeyttä. Ja molemmissa ohjelmissa on painotettu,ettei tiettyjä metodeja tule yrittää ilman asianomaista koulutusta!!! Cesarin ohjelmissa on tarkoituksena oppia ymmärtämään Liikunnan, Kurin ja Hellyyden tärkeys ja järjestys. Useaan kertaan on painotettu näitä asioita. Suomessa liikunta on suurelta osin kunnossa, toisin kuin USAssa. Mutta meillä ihmisillä on (tai ainakin pitäisi olla) kyky ymmärtää enemmän. Eli käyttäkää hyvät ihmiset ns. maalaisjärkeä!!! Itse tosin välillä epäilen meidän ihmisten älykkyyttä. Kuri taas välillä tuntuu puuttuvan täysin, esim. tuskaisen ylipainoiset koirat tai labbikset jotka hyökkäilevät hampaat irvessä lapsia kohti lenkillä, omistajien vain naureskellessa.

Tiivistettynä: siis hankkikaa kunnolla tietoa eri lähteistä ja tarkkailemalla. Vaikka olet onnistunut juuri oman koirasi kanssa,ei se tarkoita,että olet asiantuntija jokaisen koiran kohdalla. Jopa asiantuntijat opiskelevat koko ajan lisää. Elämä on oppimista.Niin kliseistä kuin se on. Ja käyttäkää aivojenne lisäksi myös aistejanne, eivät ne meillä tyhjän takia ole.

Joten parempaa tietoa odotellessa, tämä on mitä olen tähän asti oppinut.

Vieras
Vieras

#46 vielä lisäys

01.08.2010 22:10

#45: pakko tämän kerran kommentoida - niin...

http://www.cesarsway.com/askcesar/Overexcitement/Using-an-Electric-Collar

 

"I have recently "inherited" a 30-pound, seven-year-old mixed breed female dog after my aunt died. Moesha is a smart, part greyhound, part whatever-dog with fairly good manners. She has two major problems which have scared me enough to write you: 1.) running away if any door or gate is cracked open and 2.) me being unable to keep her from dragging (running) on a leash when I am trying to walk with her.

I also have three other mixed breed rescue dogs, with good manners and who know who their pack leader is. I have had about twenty other dogs in my life and have never had a problem with dogs running away. I can usually convince them that running away is not in their best interest -- that way we can walk calmly out front of the house without leashes and they listen well.

My husband wants to use an electric collar (which I really don't like) to zap her into behaving. I hate that concept, but it is better than getting hit by a car. I currently put her on a leash, and she behaves fairly well while the other 3 walk around.

How can I break Moesha of this habit since she is seven years old and has been this way all of her life for her previous owners? She is really fast too -- we have clocked her in a car doing between 30-35 mph."

 

"First, I'll address the touchy issue of e-collars. I believe any tool that works for you and that you feel comfortable with ethically - - including an e-collar -- is acceptableas long as you know how to use the tool 100% correctly and that it ultimately creates a positive impact or produces positive behavior in the dog. In the situation you are in, if the e-collar is the tool you choose, it could indeed be an effective way of saving your dog's life. In other words, when a dog runs away compulsively, especially such a fast dog, the possibility of the dog getting hurt from a car are much higher than getting hurt from an e-collar.

That said, it's essential that you learn how to use an e-collar properly because they have different levels of intensity and you have to know which level to use depending on your dog's size, age, energy level, etc. The concept behind e-collars is without a doubt to save a dog's life. It was not created to hurt the dog, but the mild shocks are intended to produce an unpleasant experience that the dog will want to avoid. You the owner have to do your research and perhaps consult a professional or vet before you attempt to use the tool, because, in the wrong hands or used improperly, it can indeed create a traumatic experience for your dog."


Vieras

#47

02.08.2010 00:36

Aika hurjaa luettavaa nämä kommentit. todellakin huolestuttavan monet ottavat tämän cesarin jutut ihan tosissaan. Missään nimessä koiraa ei voi kouluttaa tuolla tavalla. Itse olen opiskellut ja opiskelen edelleen koiran koulutusta. Se perustuu koiran signaalien ja käyttäytymisen ymmärtämiseen ja luontaisten tarpeiden huomioimiseen. EI IKINÄ ALISTAMISEEN TAI PAHOINPITELYYN. Koiria ei ole mikään pakko kohdella tuolla tavoin kuin ohjelmassa. Tähän johtajuus ja susiasiaan en jaksa edes alkaa kommentoimaan.. Jos jotakuta kiinnostaa niin kannattaa lukea esim. David Coppingerin kirja tai artikkeleita taikkapa Barry Eatonin kirja: Dominanssi - totta vai tarua.  Koira ei siis TARVITSE minkäänlaista alistamista, eikä sille pidä näyttää "kuka on pomo". Nyt olisi aika siirtyä 2000-luvulle ja päivittää tietonsa koirankoulutuksesta ajantasalle..

Nohna

#48 Re: Cesar Millan

02.08.2010 18:42

#7: Elsa Pohjalainen -

 Nyt taas tuntuu siltä että on omat jääneet narikkaan. Niin Koirakuiskaajan kuin Stillwellinkin viihteellisten ohjelmien kestojen takia on ne leikattu sellaiseksi, että asiaan hieman vihkiytymättömälle jää käsitys että jo väärille poluille lähteneen koiran koulutus näillä ohjeilla - oli se sitten kummasta ohjelmasta tahansa - kävisi kuin tanssi. Ei muuten käy. Koirien, isojen ja pienien, kanssa on oltava johdonmukainen ja kärsivällinen - aina. Koiran ikäkehitykseen kuuluu lauman hierarkiassa nouseminen eri ikävaiheiden mukaan - laumanjohtaja osoittaa sille kulloisenkin sopivan paikan. Meillä on beauceron, ehti jo melko paukapääksi kun en osannut olla sille pentuvaiheessa tarpeeksi tiukka. Tiukalla tarkoitan sitä, että kun sanotaan käsky, niin sitä tulee tarkoittaa ja seurata että se toteutuu. Ei koiran luonteelle käy, että neuvotaan kuin lapsia. Ja meidän uros on nyt reilu 3 vuotta, ja tasaisesti jokaiseen ikämuutokseen kuuluu kokeilu, joko nyt pääsen arvoasteikossa ylemmäksi? Nykyisin riittää ojennus, hihnasta tai niskasta, tarpeen mukaan. Koskaan, koskaan ei ole ollut tarvetta lyödä. Näiden koiraohjelmien vetäjät molemmat edellyttävät koiran hyvinvoimiseksi tarpeeksi liikuntaa, ja että se liikunta tapahtuu yhdessä, mutta ihmisen ehdoilla. Ihminen määrittää suunnan ja vauhdin, minne mennään ja milloin. Nimenomaan nämä kasvatusohjeet olen saanut katsomalla Millanin koirakuiskaajaa ja lukemalla hänen kirjansa. Eräs suomalainen koirakouluttaja kun neuvoi että koiralta saa vetämisen pois kun läiskii sitä hihnalla aina kun yrittää ohi. Hän lähti meiltä pian. Tämän rodun kasvattaja - ei todellakaan se keneltä omani ostin- kertoi että kun käy ensin nurkan takana neuvottelemassa koiran kanssa se käyttäytyy kehässä paremmin. Emme juuri keskustele enää. En suin surminkaan pysty sanomaan Millania koirakouluttajaksi, hän nimenomaan osoittaa koiran omistajille heidän paikkansa - laumanjohtajina, ei äiteinä eikä kavereina, eikä missään nimessä tasavertaisina. Kun tämä paikka löytyy, asettuu koirakin omalle paikalleen. Se ei käy itsestään, se pitää osoittaa. Omalla käytöksellä ja erityisesti ei toivotun käytöksen korjaamisella ennen kuin se ehtii tapahtua. Tätä tarkoittaa myös Stillwell, esimerkissäsi että kun vastaan tulee toisia koiria huomio siirretään niistä laumanjohtajaan. Mikä ero Millaniin? Hän käyttää oikea-aikaista hihnasta nykäisyä ja laumanjohtajan varoittavaa ääntä, Millanilla se on sama ääni millä hänen isoäitinsä komensi lapsiaan, tehokkaasti, terävä suhahdus joka on reilusti eroittuva ääni. Nimellä komentaminen saa nimeen negaiivisen latauksen, kun kutsutaan niin koira ei tiedä tuleeko kehuja vai taasko kielletään. Näin laumanjohtaja toimii, ehkä nykyajan laumanjohtajilla on namipussi mukana ja ehdollistaa toimimaan palkkion toivossa. Mitä muuten nämä koirat tekevät, kun palkkiopussi on tyhjä? Koira ei ole tyhmä, jos on opetettu palkintoon ja sitä ei saakaan - laumanjohtajan asema on kyseenalaistettu. Tämän takia Millan käyttää hellyyttä ja kiintymyksen osoitusta palkintona - se ei lopu. Ja sen vastapainona koira ymmärtää tehneensä väärin, jos vastassa onkiin jäätävä katse.

Sanot, että laumanjohtajuutta ei pidä selvittää fyysisesti. Hmm. Silloin kun koira on ylittänyt asemansa rajat - sillä samalla sekunnilla - on johtajuusasema selvitettävä samalla mitalla millä se on ylitetty. Meillä riittää ns. pienissä asioissa murahdus, jos nenä on väärässä paikassa. On luonnollista, että kun ruoka tuoksuu, sitä pitää haistella. Mutta ihminen määrää miten lähelle ihmisten tavaroita ja ruokaa voi mennä. Jos leikki kiihtyy liiaksi, on tauko käskyn alla paikallaan. Jatketaan kun on rauhoituttu. Jos tämä rauhoittuminen ei onnistu, niin kyllä meillä käsketään kyljelleen makaamaan ja estetään katsekontakti kiihtymyksen kohteeseen, että ajatus katkeaa ja rauhoittuminen tapahtuu. Silloin minä johtajana määrään milloin siitä saa nousta. Meidän fyysinen osoitus on nimenomaan tuo kouraote korvan ja leuan risteyksestä. Siitä ei puristeta, vaan voima on sormien päissä ja se on tahdon osoitus. Heti kun pää pysyy paikallaan, otetta nostetaan sentti pari. Tämä myös Millanin opetusta. Koira ei tajua nurkkaan viemistä jäähylle. Jos se viedään tilanteesta pois, se ei ymmärrä miten tilanteessa tulisi käyttäytyä oikein.

Noiden Suomessa kiellettyjen pantojen käytöstä - ei niitä ole Yhdysvalloissakaan pakko käyttää. Tapauksissa, joista olen Millanin lukenut niitä käyttävän, on ollut kyse esim. entisestä tappelukoirasta, joka on tottunut vain kovaan käsittelyyn. Silloin huomion ja ajatuksen saa katkeamaan vain sillä mihin koira reagoi. Nämä pannat eivät ole jääneet koiran pysyviksi kaulapannoiksi, vaan kun käytöstä on saatu korjattua niin että koira pystyy vastaanottamaan myös muunlaista ohjausta, niin ns piikkipanta on jätetty pois. Kun koiran psyyke on sekaisin se pitää ehdollistaa myös opitusta pois, ennenkuin se voidaan ehdollistaa toisenlaiseen opetukseen. Kun koira menee punaisen rajan yli, ei ymmärrykseen käy enää ihmisen kieli, liike ja ajatus pitää katkaista että saa toisen ajatuksen tilalle.

Meillä tämä tehdään kuonopannan avulla. Toisista se näyttää hurjalta isolla mustalla koiralla. Panta kuitenkin auttaa saamaan pienellä ei voimaa vaativalla liikkeellä koiran katseen pois kohteesta - ja ajatus katkeaa, pääsen katsekontaktiin ja tilanteen ohi. Koiran luontainen tarve on puuttua ympärillä tapahtuvaan, tapahtuu se puuttuminen sitten pelkällä katseella, olemuksen terhakoitumisella, hännän heilutuksella tai kuten valitettavan paljon pienillä suloisilla koirilla on tapana - provosoivana räyhäämisenä, haukkumisena ja murisemisena. Ja kun 50-kiloinen vastaa suojellakseen  - taas on tekstiviestipalstat kommentteja tulvillaan. Tämän takia mielestäni on tärkeää kouluttaa ja opettaa tavoille kaikki koirat - kokoon katsomatta. Ja kukin ottakoon sen metodin omakseen, mikä tuntuu toimivan omalla koiralla ja omassa laumassa, on se sitten Millan tai Stillwell tai jopa oma maalaisjärki.

Toivoisin todella, että olisit lukenut molemmat Millanin kirjat, ennenkuin aloitit tämän addressin. Lue ne nyt, huomaat siellä paljon sellaista mitä Stillwellkin käyttää.

Nohna
Vieras

#49 irtokommentteja

02.08.2010 19:22

Jotenkin tuntuu näistä kommenteista että osa vastaa irrallisiin lauseisiin asiasta tietämättä. Esim. koiran hirttäminen ja kuristaminen, ja potkiminen. Huoah.

Tuo hirttonaru, jota myös meidän koiranäyttelyjen myyntikojuissa myydään nimekkeellä noutajapanta, ei kylläkään ole tarkoitettu käytettäväksi, kuten ei myöskään metallinen ketjupanta, kuristuspannaksi. Vaan kiristyspannaksi. Panta tulee olla juuri korvien takaa ja leuan alta. Silloin pienellä liikkeellä koira tuntee korjaavan liikkeen ajoissa. Tätähän on käytetty vaikka kuinka pitkään esim näyttelykäytössä. (Vai onko nyt yht'äkkiä kerättävä adressi myös kääpiorotujen näyttelykehiä vastaan kun niillä tuskin etujalat osuu maahan kun juoksutetaan kehässä... julmaa) Jos koirallesi ei tule tähän korjaukseen vastetta, eli mielummin kuristuu kun tottelee - vaihda metodia, älä suotta kurista sitä koiraa vain siksi kun näin neuvottiin.

"Potkiminen". Tätä olen käyttänyt ja menestyksellä. Siis todellakaan kyse ei ole potkaisemisesta, ja tätä nimen omaan Millan korostaa - liikkeessä ei tule olla voimaa. Sitä paitsi, olisin itse pois tasapainosta ja oma liike eteenpäin katkeaisi jos pitäisi oikeasti nasauttaa koiraa kylkeen ;o) Se on tahdon osoitus, kuten kouraotekin. Huomio tulee kiinnittää laumanjohtajaan ja irroittaa kiihtymyksen tuottavasta kohteesta. Se on herätys, että nyt ollaan menossa kohti ei toivottavaa käyttäytymisä ja se korjataan ennenkuin tapahtuu. Anna sitten vaikka sen jälkeen se nami. Tai kehu, niin kuin meillä.

Make
Vieras

#50 fiksu asiaa

02.08.2010 20:00

Nohna hienoa asiaa. Joku osaa puhua järkevästikin välillä täällä. Oma mielipide on et nykypäivinä ollaan niin herkkiä vaan joka asiasta. Itse olen käyttänyt molempia eli Vicin että Cesarin tapoja koiraa kouluttaessani ja molemmat toimii. Itse tykkään vain enemmän Cesarin tavasta koska en itse jaksa piettää sitä namipussia jatkuvasti taskussa. (: