Oulun erikoisluokkia 3.–6.-luokkalaisille ei saa lakkauttaa


Vieras

#26

13.10.2014 21:46

Onpa harvinaisen lyhytnäköistä ehdottaa erikoisluokkien lakkauttamista. Itse kävin 80-90 -luvulla musiikkiluokkaa ala-asteen kolmannelta lukion loppuun asti ja minulle se oli kokemuksena elämää mullistava. Erikoisluokalla olo antaa mahdollisuuden perehtyä valittuun aiheeseen syvemmin kuin ns.tavallisella luokalla opiskelu, ja monet näistä taidoista voidaan yleistää usealle muullekin alueelle. Oman kokemukseni perusteella koen, että luokkaymparistö tuki ja kannusti opiskelua ja motivoi keskittymään ja menestymään yleensä. Esim. urheiluluokalla opitut karkeamotoriikan taidot ovat tunnetusti perusta abstraktille ajattelulle. Hyvä ja tiivis luokkayhteisö on myös perusta sosiaalisille taidoille ja elämän läpi kestäville ystävyyssuhteille.

Vieras

#27

14.10.2014 05:30

Olen ollut kolmessa eri työryhmässä selvittelemässä erikoisluokkia. Jokaisen työryhmän tulos on ollut sama: erikoisluokat kannattaa säilyttää! On tämä kyllä turhauttavaa, mutta tässä asiassa en anna periksi!

Vieras

#28

14.10.2014 05:30

Jos lakkautetaan, niin laskun maksaa jälkipolvi!

Vieras

#29 Re: Mikä etuoikeus kulttuurilla

14.10.2014 05:42

#25: Bach - Mikä etuoikeus kulttuurilla 

 Oulussahan toimii siis musiikki- liikunta- ja kuvataideluokat. Eli aikalailla lasten ja nuorten harrastuksia vastaavat luokat.


Vieras

#30

14.10.2014 05:49

Uskomatonta miten lapsia viedään enemmissä määrin pois ilmaisevista taiteista, tietokoneiden ja tablettien ääreen yököttävään bittimaailmaan.
HIENOA OULU JA PÄÄTTÄJÄT! Tässä tehdään tulevaisuuden toivoja Suomea kannattelemaan... NOT!

Vieras

#31

14.10.2014 06:18

Vaikka Jäälistä tuleekin jonkin verran matkaa tytön koululle Oulun keskustaan, niin hyvällä innolla sinne joka aamu ollaan lähdössä.

Vieras

#32

14.10.2014 07:05

Erikoisluokkia tarvitaan!
Lukihäiriöinen perus duunari.

#33 Re: Kyllä kaikissa peruskouluissa hyvä opetus

14.10.2014 07:46

#20: Järjetöntä... - Kyllä kaikissa peruskouluissa hyvä opetus  

 "Eriasia jos eliitti vanhemmat alkaisi maksamaan oman lapsensa eliitti vaatimus koulutukset. "

Anteeksi mitä? Minun tietojeni mukaan tämä on jo todellisuutta verojen muodossa!

On aivan käsittämätöntä ajatella, että näihin kouluihin hakeutuisi pelkästään hyvin toimeen tulevien lapsia. Meillä on tällä hetkellä loistava koululaitos, joka tarjoaa kaikille samat mahdollisuudet. Erikoisluokkille haetaan ja kaikilla on mahdollisuus tulla valituksi perheen tuloista riippumatta. 

Mikäli nykyinen järjestelmä lakkaisi jostain syystä olemasta, johtaisi se väistämättä parjaamasi "eliitin" yksityiskoulujen syntymiseen. Mihin se johtaisi? Maailma on esimerkkejä pullollaan, niin myös Suomen historia. 

Kohta kellot soi

#34 Järjetöntä

14.10.2014 07:47

Päättäjät suuressa viisaudessaan, kaikessa hiljaisuudessa ja vastoin yleistä mielipidettä, aloittivat rahahaudan kaivertamisen Oulun alle. Roopin kustannukset ja allitseva taloustilanne ovat saaneet aikaan valtavan säästöpaineen. Näitä säästöjä revitään nyt lasten selkänahasta. Todella törkeää toimintaa. Muistakaa hyvät ihmiset seuraavissa kunnallisvaaleissa, ketkä äänestivät ja äänestävät lasten oikeuksia ja etuja vastaan. Näitä ihmisiä ei missään nimessä saa päästää enään vallankahvaan.

Pian ainoastaan rikkaiden lapsilla on mahdollisuus harrastaa ja opiskella. Tätä sitten puolustellaan 'tasa-arvolla'. Kuka tällaisen aloitteen yleensä on pannut alulle?


Vieras

#35

14.10.2014 08:23

Laadukas musiikinopetus ja -osaaminen on jo kauan ollut kuuluva Oulun käyntikortti koko Suomessa.
staffa
Vieras

#36

14.10.2014 09:13

Allekirjoitin kyllä, koska näen erikoisluokkien tarjoavan lapselle hyvän oppimisympäristön. Erikoisluokka tukee harrastuneisuutta, joka on tärkeä oppimismotivaatiotekijä.
Silti on syytä muistaa, että tämä on osa Oulun kaupungin taloussuunnitelmaa. Kaupungin talous on heikolla pohjalla, ja erkoisluokkien karsiminen on ollut yksi lukuisista keinoista tasapainottaa taloutta. Ei liene kenellekään epäselvää, että julkinen talous syö maan vaurautta velkaantumalla kiihtyvällä tahdilla. Yhä harvempi maksaa yhä enemmän tuottamattoman kansantalouden osan ylläpitämiseksi. Olisikin syytä esittää adressissa vaihtoehto, millä olisi sama säästövaikutus kuin talousarviossa esitetyllä. Ehdotan seuraavaa: poistetaan kuntaliitosten oikeuttama viiden vuoden suoja-aika ihmisiltä, joilla ei ole työpaikassaan (kaupunginhallinnossa) enää mitään todellista tehtävää. Tämä ei siis koske niitä, jotka tuottavat palveluja (opetustoimi, terveystoimi, sosiaalitoimi jne.), vaan nimen omaan suojattuja virkoja hallinnossa.


Vieras

#37

14.10.2014 09:18

Syy lakkauttamiseen se, ettei kaikilla ole kutakuinkin samansuuruista matkaa erikoisopetusta järjestävään kouluun? Come on...

Vieras

#38

14.10.2014 10:14

Musiikkiluokkien lakkautus ei tuo säästöä lainkaan päin vastoin

Vieras

#39

14.10.2014 10:17

Olen itse käynyt vapaasti valittavan musiikki-luokan 3-6 lk enkä kadu päivääkään.

Vieras

#40

14.10.2014 11:10

Tutkimusten valossa erikoisluokkien oppilaat ovat parempia ja onnellisempia. Repikää siitä vitsiä!
Anon

#41 Musiikkiluokkien vaikutuksesta

14.10.2014 11:24

http://tinyurl.com/musaluok

Tuossa uutisointia musiikkiluokkien vaikutuksista argumentoinnin pohjaksi.


Vieras

#42

14.10.2014 11:26

Olisi rehellisempää puhua leikkauksesta kuin tasa-arvosta. Tällaista tasa-arvoa ei kannata kukaan muu kuin idiootti tai keskustalainen.
Fanny

#43 Re: vastaus

14.10.2014 11:54

#33: Lukihäiriöinen perus duunari. - Re: Kyllä kaikissa peruskouluissa hyvä opetus  

 Olen vähävarainen perus yksinhuoltaja, eikä minulla olisi muuten varaa järjestää lasteni musiikkiharrastusta. Opistot ja konservatorio ovat kalliita. Erikoisluokat ovat oppilaalle ilmaisia lukuunottamatta pientä soittotuntimaksua, jonka mielelläni maksan. Ja mahtavaa, jos kuulun eliittiin!!! En tiennytkään aiemmin, että siihen kuulun, heh.


Vieras

#44

14.10.2014 12:20

Lahajakkaille lapsenlapsilleni ainoa mahdollisuus taloudellisesti osallistua musiikinopetukseen.
Kokoomus ei edusta Suomen kansaa !

#45 Kaikki mukaan torjumaan,,,Koko Suomen kansan vastaiset Ydin-Uraanivoimalat

14.10.2014 15:17

Saksakin lopettaa nämä kaiken elollisen ,sekä koko  kansan enemmistön  vastaiset --Uraanivoimalat

Joille ei löydy muita toddellisia perusteita --Kuin ---Lahjonta---!!!

Vaaleissa tämä Rikollis kopla kohdataan,jaka kaamme heille lopullinen tuomio !

Emme valitse teitä ,lahjottuja ---Ympäristö Terroristejä enää koskaan uudelleen !

Kokoomus on vienyt Suomen tuhontielle,,,,Kova Euro-- on tuonut Suomeen kaaos työttömyyden !

Jos haluat yhden Euron ---Sinun on annettava 8 Ruotsin Kruunua  ---!

Siis Euro on 800 % kalliimpi kuin ,kuin Ruotsin  Kruunu !

Välittömästi on otettava käyttöön Suomessa Ruotsin Kruunu,,,Näin saadaan Suomeen n.puoli miljoonaa uutta työopaikkaa.

Jälleen uhan edessä
Vieras

#46

14.10.2014 15:26

"Oulussa osataan" -lausahdus alkaa olla todella huono vitsi!

Kyse taitaa olla siitä, kuinka täällä osataan purkaa ja pilata kaikki se hieno, mistä on saatu olla ylpeitä. Itsekin olen saanut käydä musiikkiluokat, musiikkiyläasteen ja Madetojanlukion, ja olen näistä 70-80-luvun kouluvuosistani saanut hyvän pohjan omalle elämälleni.

Musiikki on aina ollut rikastuttamassa elämääni, tänäänkin yli 5kymppisenä :)


Vieras

#47

14.10.2014 15:49

Näistä luokista on lapsille niin paljon hyötyä. On todella typerää jos ne lakkautetaan.

Vieras

#48 Re: Re: vastaus

14.10.2014 16:01

#43: Fanny - Re: vastaus  

Itsekin yksinhuoltajana ja kahden musiikkiluokkalaisen äitinä vaikea nähdä itseään eliittiin kuuluvana ;) Mutta jos vahva kiinnostus lasten koulunkäyntiä kohtaan sekä lahjakkuuden tukeminen on elitismiä, kuulun mielihyvin siihen porukkaan. Ja olen vielä ylpeä siitä! :)


Vieras

#49

14.10.2014 16:29

Ainahan maailmassa on epätasa-arvoisuutta, miksi kuitenkaan ottaa kuitenkaan lapsilta tuollaista mahdollisuutta pois.

Vieras

#50

14.10.2014 16:57

Koulukaupunki Oulu, missää mättää ?