Pelastetaan Ylämäen kyläkoulu!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Pelastetaan Ylämäen kyläkoulu!.

16.11.2014 14:50

Pienille kyläkouluille pitäisi antaa mahdollisuus. Usein kyläkoulujen lopettamisien vuoksi pienetkin lapset joutuvat kuluttamaan tuskaisia aikoja päivästä pelkkiin koulumatkoihin. Lapsella pitäisi olla oikeus käydä koulua lähellä kotiaan ettei koko päivä tuhraantuisi busseissa/taxissa istuessa. Koulupäivät pitenee nopeasti pelkän kyydityksen takia

18.11.2014 12:29

Lastenohjaajana työskennelleenä lasten, heidän perheidensä ja varhaisnuorten parissa kylätaajamissa, tein huomion erityisesti lapsissa. Lapset ovat sosiaalisempia, aktiivisempia,luovempia empaattisempia ym. kuin "city-lapset". Yhteistyö vanhempien kanssa toimi myös paremmin. Siksi kannatan ja toivon Ylämäen koululle jatkoa lastenlasteni ja entisten kerholaisteni puolesta.
Mukavat muistot kyläkoulusta

#3 Pelastetaan Ylämäen kyläkoulu

19.11.2014 12:53

Isoja virheitä tehdään sulkemalla pieniä kyläkouluja, joissa lapsi otetaan huomioon yksilönä, koska opettajalla on aikaa. Kokemusta sen verran muutosta pienestä kyläkoulusta isoon kouluun, että lapselle kehittyi paniikkihäiriö pian koulun aloituksen jälkeen. Toisekseen, miksi kehitetään vain kuntien ja kaupunkien keskustoja ja haja-asutusalueita ei??? Ei kai Petäjävedelläkin oteta mallia Jyväskylästä? Toivottavasti ei, koska Jyväskylällä on jo todella huono maine. Kuntien säästöpaineet ovat ymmärrettäviä, mutta miksi säästöt useinmiten lapsilta? Maailma alkaa jo muutenkin olla aika "kova paikka", joten näitä pieniä kyläkouluja soisi olevan enemmän, joissa lapset saavat olla lapsia. Lapsellehan tärkeää on turvallisuus, joka toteutuu paremmin näissä pienissä kyläkouluissa. Lasten ja nuorten enenevä pahoinvointi on nykypäivää, siihen kiinnitettävä enemmän huomiota ja ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä.

#4 Pieni on kaunista

19.11.2014 19:56

Olen työni puolesta vieraillut sekä suurissa että pienissä kouluissa. Sellaista yhteisöllisyyttä, toisten huomioonottamista ja lapsenomaisuutta (positiivisella tavalla) jota tapaa pienissä kyläkouluissa, ei suurissa ole ollut nähtävissä.

Jos lapsilta ja lapsista säästetään, säästetään väärästä paikasta. Tosin on varsin kyseenalaista minkä mittaluokan säästöt tästä ylipäätään saataisiin.

19.12.2014 06:34

Ylä-Kintaus tarvitsee oman koulun. Säästöjä ei synny, sillä kyläkoulu palvelee kaikkia kylän asukkaita; se on usein ainut palvelu asukkaille. Se on yhteinen kokoontumispaikka ja tuottaa sosiaalista pääomaa sekä hyvinvointia kaikille. Lasten pidentyvät koulumatkat vaikuttavat oppimisen laatuun ja heidän hyvinvointiinsa (fyysinen kunto, terveys). Kyläkoulun merkitystä on tarkasteltava kokonaisvaltaisemmin kuin vain opetuskustannusten valossa. Tarvitaan yhteistyötä yli hallintorajojen.

17.11.2016 14:03

Koska oon ollu siinä koulussa. Se koulu on niin ihana & rauhallinen.