Pään peittäminen jumalanpalveluksessa rukoiltaessa ja profetoidessa!

Siunaavin terveisin K

#251 Aihe: Jumalan viha oli jopa todennäköistä

31.03.2015 08:43

H.V. kommentoi: ”Hallitus taitaa olla kokonaan uskonnottomien henkilöitten varassa. Räsänenkin hylkäsi vakaumuksensa Jyväskylän kristillisen valtuutetun kohtelussa.”

..................................

Aihe: Re: Muistakaa rukouksin! Tämä on hurjaa, jatkuvaa uhkailua! ; (

Shalom!

Rakas veljeni, olet oikealla tiellä. Vainon takana on itse sielujemme vihollinen, saa/tana.
 Muistamme sinua esirukouksin seurakuntana. Itse koin myös samaa vainoa. Nh

....................................

Aihe: Jumalan viha oli jopa todennäköistä

Arvoisa kaupunginvaltuutettu

Kiitos erittäin suoraselkäisestä ja rehellisestä kannanotosta, koskien Jumalan vihaa, joka on saattanut ilmetä ( sinänsä surullisessa ) Heinäluoman asiassa. Kukaan ei voi väittää, etteikö asiaan olisi saattanut liittyä Jumalan vihaa ja sen mukanaan tuomaa seurausta.

Jo vuosia sitten ( kun eduskuntaan oli tulossa rekisteröity parisuhdelaki ), Suomessa käynyt amerikkalainen Jumalan mies David Wilkerson oli sanonut TV 7 :n ohjelman mukaan, että " jos parisuhdelaki hyväksytään eduskunnassa, tulevat koulusurmat. "  Näin juuri kävi Kauhajoella ja Jokelassa ja vastuun asiasta kantavat eduskunnassa rekisteröinnin puolesta äänestäneet.

Nyt hyväksytty homo - " avioliittolaki "  on Jumalalle monin verroin vakavampi asia, kuin parisuhteen rekisteröinti ja on hengellisesti tyhmää edes kuvitella, että Jumala painaisi ns. villaisella asettamansa avioliiton häpäisyn ja homouden " normalisoimisen. "  Jos on ollut kysymys Heinäluoman kohdalla Jumalan vihasta, se sopisi asiaan erittäin hyvin, koska oli kysymys eduskunnan päätöksestä ja Heinäluoma johtaa eduskuntaa puhemiehenä.

En ymmärrä KD:n päätöstä asiassa alkuunkaan. KD on toiminut samoin, kuin mikä tahansa maallinen puolue olisi tehnyt. KD on itse sössinyt homo - " avioliitto " - asian kohdalla raskaasti. Oli tuhannen taalan paikka uhata hallituksesta lähdöllä, jos homolaki menee läpi, KD ei käyttänyt mahdollisuutta, vaikka on perhepuolueena esiintynyt. Sillä, että mitä reittiä aloite eduskuntaan tuli, ei ole mitään merkitystä, lopputulos on ratkaiseva. Vaikka asiaa voi vielä yrittää muuttaa seuraavassa eduskunnassa, voi se osoittautua mahdottomaksi, kun Juha Sipiläkin on sanonut "  kunnioittavansa eduskunnan päätöstä."  Tämä ( hallituksesta lähtö - uhkaus ) olisi pistänyt hallituspuolueita miettimään vähän tarkemmin kantojaan asiaan ja äänestystulos olisi todennäköisesti ollut päinvastainen.

Siunaavin terveisin K

Esittäjänä Pekka Salminen

#252 Psalmi 91, Korkeimman suojelus

31.03.2015 08:58

Juhani Starczeweski

31.03.2015 10:28

NOUSE PYSTYYN JA OLE ROHKEA

Tomer Huhtamäki on Turun juutalaisen seurakunnan puheenjohtaja sekä varapuheenjohtajana Suomen juutalaisten seurakuntien keskusneuvostossa, jossa käsitellään myös antisemitismiä.

Meikäläinen, ei-juutalainen, on myös joutunut Kansallisen Vastarinnan silmätikuksi. Onko havaittu myös Israel-järjestöissä vastaavia heihin liittyviä paineita?

- Olemme havainneet, että siellä on käytännössä sekä poliittisia että uskonnolliseen identiteettiin liittyviä paineita. Olemme olleet molemmat, sinä ja minä, monissa Patriootti-jutuissa mainittuina. Olet näköjään päässyt samaan rintamaan. On tärkeätä, että on olemassa myös kristillisiä ja muita liikkeitä, joiden edustajat uskaltavat nousta pystyyn ja sanoa, ettei tämä ole oikein. On tärkeätä, että ihmisillä löytyy siihen rohkeutta.

Muslimit ovat tehneet Euroopassa iskuja ja Ruotsin Malmö on myös ollut esillä, ovatko nämä aiheuttaneet paineita Kansalliselle Vastarinnalle aktivoitua? Sparraako tämä islamin aktivoituminen jotenkin heitä?

- Mahdollista se tietysti on. Anarkistit ja vasemmistonuoret ovat olleet aktiivisia ja ehkä enemmänkin tätä kautta väkivaltainen radikalisoituminen saa voimaa. Äärioikeisto ei ehkä yhdistä näitä toisiinsa, sehän on selkeästi myös muslimivastainen monessa suhteessa.

Millaisena näet EU:n Palestiinan tunnustamisen prosessin?

- EU:n ulkopoliittinen ja sisäinen ongelma on, että tungetaan mukaan problematiikkaan jonka Eurooppa on itse kokannut. Jos katsomme kahden valtion prosessia taaksepäin ja jos palestiinalaiset olisivat halunneet valtionsa, viettäisimme tänä vuonna sen 15-vuotispäivää. Eurooppa pyrkii yhdeksi kokiksi jo solmussa olevaan soppaan ja mitä useampi kokki, sen huonompi soppa.

Kirkon ulkomaanapu kohdistaa kieltojaan ns. miehitetyille alueille, mistä on kysymys?

- Aktivistiporukoissa on se ongelma, että he pyrkivät olemaan osa ongelmaa eikä sen ratkaisu. Jos konflikti on tätä laatua kuin se nyt on, niin ehkä on mahdotonta mennä väittämään yhden osapuolen olevan aina väärässä. Balanssi asiassa kuin asiassa pitäisi löytää ja nähdä realistinen kuva tilanteesta, koettaen sitä kautta mennä eteenpäin. Yksipuolisen kannan ottaminen konfliktin osapuolen ajatuksiin on lähtökohtaisesti väärä. Meillä seurakunnissa on näin, että koska äänestämme Suomessa emmekä Israelissa, on Israelin valtion ensisijainen tehtävä huolehtia itsestään. Kun puhumme kansallisesta valtiosta, niin kyllä me myös täällä näemme, ettei Israel ole aina oikeassa.

Toisen maailmasodan aikaan Suomen poliittinen koneisto oli hyvin pitkälle juutalaisten puolella. Silloin on mm. perustettu Suomi-Israel-järjestö. Sosiaalidemokraatit olivat voimakkaasti mukana, kuten Tanner, Fagerholm ja Arvo Salo. Olen tätä murehtinut, että tilanne on nyt toinen esim. Tuomiojan kohdalla ja miettinyt, miten sieltä suunnalta tuleviin jyrkkiin lausuntoihin voisi vaikuttaa?

- Kyllä lausunnot ovat turhan jyrkkiä. Mielestäni sosiaalidemokraatit ovat menettäneet oman identiteettinsä jossain määrin. On lähdetty enemmän populistiseen systeemiin mukaan. Se on surullinen tarina kokonaisuudessaan, koska mielestäni tämä yhteiskunta tarvitsee sosiaalidemokraattista puoluetta ja niitä arvoja, mitä se alun perin on ajanut.

Vuoden 1967 sodassa Israel sai Suomesta tukea ja tilanteessa luotiin monenlaisia rinnalle tulemisen mielikuvia. Nyt tilanne on kääntynyt: Israel on suurvalta ja sotilaallinen mahti. Joitakin tämä voi hämmentää.

- Onkin hyvä katsoa asiaa lintuperspektiivistä: mikä on maa-alue ja mikä ympärillä oleva väestöpohja. Onko todella kysymys alueella olevasta kahden valtion problematiikasta, vai onko kyseessä laajempi kuva. Mikä on syy, että Eurooppa jossain määrin kääntää Israelille selkäänsä. Onko se mahdollisesti energian saanti, koska Eurooppa on hyvin riippuvainen arabien raaka-aineen tuotannosta.

- Lähi-idässä on yhä kalifaattiajattelua: Israelin valtion alue on ollut islamilaisen valtion hallinnassa, samoin esim. Espanja. Ajatus on, että nämä valtiot tulee heille palauttaa.

Tätä asiaa ei taideta oikein ymmärtää?

- Problematiikka on aika pitkälti siinä, että täällä ei ymmärretä. Vielä vähemmän ymmärretään Lähi-idässä, että suuri enemmistö Lähi-idän valtioista ei katso lainkaan peiliin, vaan toistaa vanhaa siellä joskus ollutta suurvalta-ajattelua, samoin siellä olevaa potentiaalia. Kun mennään takaisin kultakautta edeltävälle ajalle, fundamentalismin tielle, n iin ehkä se ei olekaan vastaus tähän. Ehkä todetaan, että poliittinen järjestelmä on täysin mätä. Ehkä se johtaa pyrkimään muihin ratkaisuihin, jotka olisivat lähempänä Länsi-Euroopassa ja Israelissa olevaa arvopohjaa. Silloin maat kasvaisivat niin vahvoiksi, ettei niillä olisi tarvetta valloituksiin tai yhden valtion tuhoamiseen.

Mitä YK:n puhuttelevat Israel-kannanotot mielestäsi heijastavat?

- Poliittisen historian laitoksella, kun siellä aikanaan opiskelin, kukin lähti arvolähtökohdista laskemaan YK:n jäsenvaltioita katsoen, mitkä ovat demokraattisia, öljystä riippumattomia demokratioita, mitkä populistivaltioita ja mitkä diktatuureja. Minun lähtökohdiltani 51 - 54 % on diktatuureja, 25 % on populistisia, demokraattisia on 25 %, joista 2-3 valtiota on öljystä riippumattomia. Ei voi olla kovin ihmeissään, mitä päätöksiä YK:sta tulee. Vuodelta 1975 päätös oli, että sionismi on ainoa kansallisaate maailmassa, joka on rasistinen ja tuomittava.

Miten juutalaisena ja suomalaisena näet Raamatun profetiat, esim. Israelin kansan paluun juurilleen?

- Tunnen kirjoitukset ja Jumalaan uskovana henkilönä otan ne tosissani. Silloin, kun puhun poliittisesta kriisistä, en käytä niitä ollenkaan lähteenä. Juutalaisuuden keskeinen asia on mielestäni se, että kukin henkilö hoitaa täällä olevan elämänsä ajan pyrkien tekemään asiat mahdollisimman oikeamielisesti, jotta on oikeutettu tulevaan elämään. Voi olla, että elämme profeetallista aikaa ja lähestymme jotain aikaa. Siihen, miten profetiat toteutuvat, en uskalla ottaa mitään kantaa. Se ei ole minun asiani.

- Muistaakseni Ben Gurionin sihteeri sanoi, että tällaisia henkilöitä kuten Gurion tulee maailmaan vain 1000 vuoden väliajoin. Kun profetian lukee ja katsoo uudelleen perustettua Israelin valtiota, niin siitä pystyy tekemään liitoksia.

Haastattelu: Juhani Starczewski
Kuva: Martti Kortelainen

#254 Re: David Wilkersonin näky

31.03.2015 12:01

#247: Luento näystä vuodelta 2009. - David Wilkersonin näky

Vakavaa asiaa. Näky-kirjan koko sanoma on peräisin huhtikuulta 1973. Kirjahyllyssäni on tuo suomenkielinen kirja Näky.

Englanninkielinen alkuteos THE VISION

1974 by David Wilkerson Youth Crusades, Dallas, Texas, U.S.A.

yksi ääni muiden mukana

#255 Re: Aihe: Jumalan viha oli jopa todennäköistä

31.03.2015 15:41

#251: Siunaavin terveisin K - Aihe: Jumalan viha oli jopa todennäköistä

"H.V. kommentoi: Hallitus taitaa olla kokonaan uskonnottomien henkilöitten varassa. Räsänenkin hylkäsi vakaumuksensa Jyväskylän kristillisen valtuutetun kohtelussa.”

Tavallisena äänestäjänä ottaisin huomioon myös silloisen Eero Heinäluoman suruajan, jota ei voitane täysin unohtaa. Jo tuolloin todettiin, että keskustelu käytiin huonoon aikaan vähän väärällä foorumilla. Kukin tekee omat painotuksensa, mutta itse kiinnittäisin huomiota myös tuohon suruaikaan. Olen näin Päivin kannalla, mutta en toisaalta haluaisi olla Juhaniakaan vastaan, vähän hankala asetelma silloin.

"Oli tuhannen taalan paikka uhata hallituksesta lähdöllä, jos homolaki menee läpi, KD ei käyttänyt mahdollisuutta, vaikka on perhepuolueena esiintynyt."                                                                "Juha Sipiläkin on sanonut "  kunnioittavansa eduskunnan päätöstä."  Tämä ( KD:n hallituksesta lähtö - uhkaus ) olisi pistänyt hallituspuolueita miettimään vähän tarkemmin kantojaan asiaan ja äänestystulos olisi todennäköisesti ollut päinvastainen."

Tävallisena äänestäjänä ihmettelisin kovasti, jos joku kansanedustaja sanoisi päinvastaista kuin Juha Sipilä tuolloin. Kaikkihan tietävät, että asia tulee myös uuden eduskunnan pöydälle. Eduskunnan lakiruuhkassa asia oli tuolloin jo käsitelty loppuun nykyisen eduskunnan toimesta ja lopputulokseen ei tuolloin enää voinut vaikuttaa, mutta uusi eduskunta voi koko voimallaan.

Täytyy myös muistaa, että KD:n poliittiset vastustajat halusivat saada KD:n tilanteeseen, jossa se lupaa lähteä hallituksesta, jos homolaki menee läpi. Tähän ansaan ei KD ole sortunut. Hallituksessa olo on mielestäni vastuullisempaa politiikkaa kuin oppositioon siirtyminen. Päätöksien tekoon osallistuvat ja päätöksistä ovat vastuussa muutkin puolueet kuin KD.

Katsonkin, että KD on saanut tuossa turhan voimakasta kritiikkiä. Ketkä eivät ole sortuneet sukupuolineutraalin avioliittolain kannalle? Eduskuntaryhmistä ainoastaan KD ja Muutos 2011:n James Hirvisaari ovat olleet näitä ryhdikkäitä. Muissa ryhmissä äänet ovat jakautuneet tai ovat olleet sukupuolineutraalin avioliittolain kannalla, valitettavasti.

Tämä maa ei olisi suossa, jos Päivi Räsäsiä olisi enemmän. Aiemmissa vaaleissa olen ihmetellyt, että eikö kansa osaa äänestää. Päivi Räsänen on oman homman hoitanut, mutta entä muut. Kokonaista kansaa ei voi yksi ihminen muuttaa. Lähteekö Suomi vihdoin nousuun vai tuhoon? Asia on vakavata laatua. Riidellen ei Suomea ja suomalaisia pelasteta.

Juhani Starczewski
Adressin tekijä

#256 ANTISEMITISMI SUOMESSA JA EUROOPASSA

31.03.2015 20:42

ANTISEMITISMI SUOMESSA JA EUROOPASSA

Tomer Huhtamäki, olette Turun juutalaisen seurakunnan puheenjohtaja ja myös varapuheenjohtajana
Suomen juutalaisten seurakuntien keskusneuvostossa, jossa vastuualueenanne on antisemitismi. Näettekö
juutalaisiin kohdistuvan antisemitismin osana laajempaa kokonaisuutta, vai eroaako se jotenkin muiden
vähemmistöjen kokemasta torjunnasta?

-          Eurooppalaisessa antisemitismissä ei ole pelkästään viime aikojen tapahtumat Kööpenhaminassa,
Pariisissa tai Belgiassa. On havaittu, että muutos alkoi poliittisena tapahtumasarjana vuoden 2013
loppupuolella ja näkyi selkeänä muutoksena Euroopan hallituksissa. Maaliskuussa 2014 oli Israelin
ulkoministerin kutsuma konferenssi Wienissä. Osallistuin siihen ja siellä kuin yhteisellä äänellä
sanottiin, että lähes yhtäkkiä on tullut juutalaisuuden kulttuurillisiin tekijöihin kova paine.
Ympärileikkaus on nostettu esiin hallitusten agendalle ja on halu kieltää juutalainen tapa teurastaa.
Missään kohdassa ei ole puututtu siihen, onko kysymys perustuslailliseen uskonnonvapauteen
liittyvästä asiasta, vai lasten- tai eläintenoikeuksista.  Tämä tapahtui vuoden 2013 aikana ja oli
hyvässä vauhdissa kesään 2014 asti, kunnes Gazassa alkoi taas rakettien ampuminen, jolloin tämä
aihepiiri lähti eri tavalla ulkopoliittiseen keskusteluun. Kysymys on samasta asiasta. Jos ajatellaan
antisemitismin nousua Euroopassa, niin kyllä se on selkeästi vahvistunut trendi ei pelkästään
radikalisoituneissa ihmisissä, vaan myös hallitusten tasolla.

Tel Avivin yliopiston raportin mukaan antisemitismi on lisääntynyt Euroopassa 30 %:lla
vuodesta 2011 vuoteen 2012.  Miten lienee tällä hetkellä?

-          En osaa sitä sanoa, mutta selkeästi tuntee nahoissaan sen edelleen nousseen.  Me näemme sen
käytännössä. Olen juutalaisten seurakuntien keskusneuvostossa, jossa kiinnitetään huomiota
antisemitismiin ja teemme siihen liittyviä lausuntoja tiedotusvälineille. Lausuntojen tarve on
yhtäkkiä lisääntynyt. Vuonna 2014 lausuntoja oli 20, kun edellisvuonna ei ollut yhtään. Jos
katsotaan viimeistä viittä vuotta, niin siellä on ollut ajoittain joitakin yksittäisiä tapauksia, mutta ei
tällaista epidemiaa, joka on ollut varsinkin viime syksystä eteenpäin.

Millaisiin juutalaisiin kohdistuneisiin ilmaisuihin olette Suomessa törmänneet?

-          Lähinnä siihen, että Israel rinnastetaan natseihin sekä taloudelliseen myyttiin, että juutalaiset
pitävät talouden kautta maailmaa hallinnassaan. On myös myytti tiedotusvälineiden hallinnasta.
Näihin törmää jatkuvasti ja tämä on ollut kasvava trendi ainakin Pro Palestiinaan liittyvissä asioissa.

Mikä media on ollut tässä kaikkein aktiivisin?

-          Siinä ovat olleet Yleisradio, Hufvudstadsbladet ja Helsingin Sanomat. Näihin olemme suurimman
osan lausunnoista tehneet. Sitten on asia erikseen Magneettimedia ja Patriootti. Poliittisesti
katsottuna äärivasemmisto on ollut aktiivinen. Ehkä siellä on ollut hiukan kömpelyyttä siinä
mielessä, että on pyritty provosoimalla saamaan julkisuutta. Sitä kautta on siirrytty
antisemitistiseen kielenkäyttöön.  Välttämättä äärivasemmistossa ei ole voimakasta antisemitististä
lähtökohtaa, mutta sanavalinta viittaa sinne selkeästi.

-          Medioissa, joissa politiikan toimittajat vastaavat aihepiiristään, on vastakkain asettelu lievempää.
Tämä on lieventänyt vastakkainasettelua esim. Israel – Palestiina asioissa, ettei lähtökohtaisesti
aseteta Suomessakaan muslimeja ja juutalaisia vastakkain. Sitä muutamissa haastatteluissa on
pyritty tekemään ja kysymyksin ajamaan tilanne sellaiseksi, että tästä on kysymys.

Mitä keinoja teillä on puuttua näihin ilmiöihin eri medioissa?

-          Me lähetämme raportin kyseiselle tiedotusvälineelle ja kerromme, mikä on näkemyksemme
ja mihin sen perustamme. Emme käytä koskaan omia antisemitismin määritelmiämme. Ne
saattaisivat johtaa väitteisiin juutalaisten omista herkkyysasteista, että joka kerta lähdetään
ampumaan, kun jotain epämiellyttävää tulee asiasta tai asianvierestä. Me käytämme Yhdysvaltain
 ulkoministeriön ja EU:n rasismin ja muukalaisvihan seurantakeskuksen ((http://fra.europa.eu/en)
määritelmiä antisemitismistä. Silloin, kun ne täyttyvät, ilmoitamme tiedotusvälineille, että tässä
kohtaa on menty ylitse. Toivomme asian oikaisemista ja mielellään vielä niin, ettei vastaavia
tapauksia jatkossa tulisi. Olemme mielestäni onnistuneet tässä aika hyvin. Vuoden 2014
loppupuolelta vuoden 2015 alkupuolelle on ollut selkeästi vähemmän suoria antisemitistisiä
julkaisuja.

Usein mielipiteet lähtevät vyörymään sosiaalisen median puolella, pystyykö tätä ilmiötä hallitsemaan?

-          Sosiaalinen media on ollut aina olemassa ja aina se on ollut yhtä pintapuolista. Nyt, kun on tullut
kirjoitettu muoto, viesti dokumentoituu jonnekin ja jää elämään. Siksi se näyttää aiempaa
laajemmalta, mutta aina se on ollut pinnan alla.

Joissakin tutkimuksissa todetaan, että antisemitismiä ruokkii kolme lähdettä: äärioikeisto,
äärivasemmisto ja maahanmuutto (islam). Miltä tämä näyttää Suomen kannalta katsottuna?

-          Tällä hetkellä Suomessa, ainakin toistaiseksi, äärioikeisto ja äärivasemmisto tätä ruokkivat. Meillä ei
ole yhtään tapausta, joka olisi voitu raportoida muslimien tekemäksi antisemitistiseksi julkaisuksi.
Todennäköisesti monella maahanmuuttajalla on pakolaistausta, jonka syy on jokin aivan muu kuin
Israel. Tästä johtuen Israel-vastaisuuden kautta tuleva antisemitismi ei ole ehkä täällä niin akuuttia
kuin monessa muussa paikassa. Kun Helsingissä oli marssi palestiinalaisen kansan puolesta, niin
antisemitististen hakaristi- ja Daavidin tähti -plakaattien kantajat eivät olleet muslimeja vaan
kotisuomalaisia.

Millä tavalla Euroopassa tapahtuva aggressiivinen juutalaisvastaisuus ja vihan retoriikka,
tapahtumat esim. Ranskassa ja Tanskassa, ovat heijastuneet Suomen juutalaisyhteisöön?

-          Kyllä se täällä piilevänä on ja siihen on suhtauduttava vakavasti. Meidän turvallisuusasioita on
päivitetty. Yhteistyömme poliisin kanssa on hyvin tiivistä. Viimeksi eilen olin itse yhteydessä poliisiin
ja kävimme eräästä tapauksesta dialogia. Mielestäni sisäministerin Helsingin juutalaiselle
seurakunnalle hoitama avustusmääräraha oli hyvä osoitus siitä, että hallitus ja poliitikot ottavat
asian vakavasti.

Maailma ja Suomi sen mukana ovat muuttuneet monikulttuurisiksi yhteiskunniksi, onko
oman identiteetin säilyttäminen helpottunut vai vaikeutunut tämän muutoksen myötä?

-          Paineet ovat tulleet yhdenmukaistamiseen. Selkeästi on tullut esiin, että minkä takia olisi julkisista
varoista syytä jakaa erityispiirteiden osalta. Pyritään suoraviivaisuuteen, johon liittyy esim.
ympärileikkauksen kieltäminen ja ajatus, että ”mainstream” (valtavirta) on ainoa oikea eivätkä 4000
vuotta vanhat tavat kuulu nykypäivään.  Toisaalta, ei suomalaisten enemmistöä kiinnosta tämä asia
ollenkaan, mutta äänekkäät pienryhmät saavat ajettua enemmistön ainakin ajatusten tasolla puolelleen.

-          Meillä juutalaisuudessa opetus alkaa 3-4-vuotiaana. Sen tarkoituksena on nimenomaan rakentaa
positiivista identiteettiä ja oppia tuntemaan taustaansa. Turussa, jossa meillä ei ole juutalaista
koulua, tämä on vielä tärkeämpää.

-          Kaikilla uskonnoilla, varsinkin vähemmistöillä, on oma identiteettinsä. Enemmistö ei yleensä
ajattele identiteettiä lainkaan, heillä ei ole tarvetta siihen. Kun on kysymyksessä esim. kristillinen
vakaumus, niin silloin identiteetti haetaan. Sitä kautta identiteetti löytyy, vaikka sitä nimitystä ei
käytetä. Vähemmistöillä on lisäksi sellainen kulttuurillinen identiteetti, joka on tärkeä osa omaa
henkilökohtaista itsetuntemusta. Mielestäni on havaittavissa, että ne joilla on jokin vakaumus ja
vielä vähemmistön kulttuurillinen identiteetti, he ovat aika tasapainossa itsensä kanssa ja sitä
kautta myös tasapainossa ympäristönsä kanssa.

Mikä juutalaisessa identiteetissä ärsyttää?

-          Kaiketi se, ettei juutalaisuutta tunneta ja löydetään vain juutalaisuudesta kerrottavia stereotypioita.
Myytteihin liittyvää tietoa on helposti saatavissa ja päivittäin törmää näistä nouseviin mielikuviin.
Kun kerron olevani ammatiltani pankkiiri, vastaus on usein: niinpä niin, tietysti, sen arvasin. Yleensä
vastaan siihen, että kaikki esimieheni ovat kristittyjä ja kristittyjä on joka puolella.

Historiallisesti antisemitismiä on pidetty viestinä ja varhaisena varoituksena siitä, että yhteiskunta on
 jotenkin vaarassa ja uhattuna. Euroopan Unionin Perusoikeusviraston (European Union Agency for
Fundamental Rights,
) vuoden 2013 kartoitus antisemitismin määrästä Euroopan
maissa kertoo sen olevan esim. Ranskassa 46 % ja Unkarissa 48 %. Eräs toinen lähde
)  esittää Kreikan luvuksi 69 % ja kreikkalaisista peräti 60 %
on sitä mieltä, että juutalaiset tuovat liikaa esiin holokaustin tapahtumia. Saksassa luvut ovat 27 % ja 52 %.
Suomen vastaavat luvut ovat 15 % ja 23 %. Mitä tämä kertoo?

-          Euroopassa on selkeästi nähtävissä, että asiat ovat menneet pieleen. Luvut ovat järkyttäviä, mutta
se kertoo myös näiden maiden taloudellisesta indeksistä. Toisaalta on paradoksaalista tämän
päivän Euroopassa, että kaikkein eniten juutalaisten oikeuksia puolustavat saksalaiset johtuen
historiallisesta taustasta. Toki myös ääriliikkeet Saksassa, esim. äärioikeisto, ovat nostaneet päätään.

Joskus antisemitismin väitetään olevan vain Israelin arvostelemista. Missä menee raja, mitä
tunnusmerkkejä antisemitismi pitää sisällään?

-          Valtiota kuin valtiota saa ja pitääkin arvostella. Silloin, kun mainitsemani Yhdysvaltain
ulkoministeriön ja EU:n määritelmät täyttyvät antisemitismin osalta, kyseessä on antisemitismi eikä
Israelin valtion arvosteleminen. Jos minkä tahansa maan toimia arvostellaan ilman
provokatiivisuutta, näkökulma on fiksu ja arvostelu tehdään taitavasti, ei siihen ole mitään
sanomista. Jos pyritään provosoimaan esim. natsi rinnastuksilla, ollaan väärällä tiellä. Usein
mainitaan, että menossa oleva Israelin ja Palestiinan kahden valtion kriisi olisi kaiken antisemitismin
ja Israel- vastaisuuden lähtökohta. Se ei kaiketi pidä paikkaansa.  Kuten ei väittämä, että
Netanjahun vaalivoitto lisäisi antisemitismin kasvua. Enemmänkin on kysymys siitä, että se
ympäristö jossa Israelin valtio sijaitsee, ei halua siellä olevan juutalaisvaltiota.

Miten Suomessa voitaisiin lisätä niin juutalaisten kuin muiden vähemmistöjen turvallisuutta
ja ennalta ehkäistä antisemitismiä?

-          Kantani on, että ottamalla antisemitismi puheenaiheeksi, kuten nyt on tapahtunut ikävien
tapahtumien osalta. Se on tullut agendaksi pöydälle ja siihen kiinnitetään huomiota. Näin tulisi olla
myös oppilaitoksissa. Tulisi luoda suhde ajatukseen, että antisemitismiä on ja miten sitä voidaan
ehkäistä. Tiedotusvälineet ovat nyt pyrkineet kirjoittamaan aika hyvin antisemitismistä ja tekemään
taustatyönsä huolellisemmin kuin pitkään aikaan. Tämä on yksi keskeinen asia, joka auttaa
antisemitismin kitkemisessä.

Millainen näkemys teillä on Suomen nuorison ja opiskelijoiden tilanteesta? USA:ssa monilla
kampusalueilla opiskelijoihin kohdistuva antisemitismi on yleistä ja paikoin jopa aggressiivista.

-          Me saamme aina raportit näistä negatiivisista asioista. Fakta on, että koko kansan prosenttilukujen
mittauksissa niin Suomessa kuin Yhdysvalloissa on lähes samat prosenttiluvut.  Israel-vastaisuus on
13 % luokkaa. Se kuvastaa sitä, että kysymyksessä on aika pieni vähemmistö, joka aktiivisesti ajaa
näitä asioita. Näin on myös Yhdysvalloissa. Opiskelijoilla on elämänvaihe, jossa helposti otetaan
vastaan yksinkertaisia totuuksia. Monilla se on ohimenevä vaihe, joillakin se jää päälle. Yliopistoissa,
kuten kouluissakin, olisi syytä opettajakunnassa jotenkin käsitellä antisemitismi. Ottaa se yhdeksi
aiheeksi muiden ismien rinnalle ja käydä se läpi. Se olisi ehkä paras ja neutraalein tapa hoitaa tämä
asia pois päiväjärjestyksestä.

Haastattelu: Marja-Leena Kortelainen

Kuvat: Martti Kortelainen

Palataan Sanaan!

#257 Epäherätys -> väärä profetia

01.04.2015 07:57

Martti Ojares:

"- Kun herätys tulee, ihmiset näkevät, millaisia ihmeitä Jumala tekee jopa kaduilla. Kun ihmisiä paranee rukouksen avulla Helsingin kaduilla, maallinenkin media kiinnostuu asiasta. Sitä kautta tieto leviää yhä laajemmalle ja ihmiset alkavat muuttaa käyttäytymistään.

- Jumalalla on kaikki hallussaan ja asioille tarkka ajoitus. Ensi viikon torstaina 15.5.2014 meillä on TV7 kanavalla 24 tunnin paasto. Uskomme että 100 000 suomalaista paastoaa silloin rukoillen koko vuorokauden. Meillä alkaa silloin kello 18.30 suora ohjelma, jossa otetaan yhteyksiä eri puolille Suomea toimiviin rukousryhmiin.

- Sain tämän asian tammikuussa eräänä aamuna Jumalalta. Muutama viikko myöhemmin kysyin Jumalala, milloin paasto pitää järjestää? Vastaukseksi sain tämän päivämäärän. En tiedä, miksi Jumala antoi juuri tämän päivämäärän, mutta sen tiedän, että Suomen historiassa ei ole koskaan aiemmin näin suuri joukko samana päivänä paastonnut ja rukoillut Suomen puolesta."

Kuka Jumala haluaa toimia Sanansa vastaisesti?

Jeesus: "Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa.

Ja kun rukoilette, älkää olko niin kuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.

Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

Ja kun paastoatte, älkää olko synkännäköisiä niinkuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.

Vaan kun sinä paastoat, niin voitele pääsi ja pese kasvosi, etteivät paastoamistasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle." Matteus 6

1. Tim. 2:12

#258 Re: Epäherätys -> väärä profetia

01.04.2015 08:26

#257: Palataan Sanaan! - Epäherätys -> väärä profetia

1. Pietari 4:17

#259 Re: Re: Epäherätys -> väärä profetia

01.04.2015 08:44

#258: 1. Tim. 2:12 - Re: Epäherätys -> väärä profetia

Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?

1 Pietari 3:1-7
Efesolaiset 5:21-33
1 Korinttolaiset 14:26-40
1 Timoteus 2

Totisesti sanon minä teille: he ovat saaneet palkkansa!

#260 Re: Epäherätys -> väärä profetia

01.04.2015 08:47

#257: Palataan Sanaan! - Epäherätys -> väärä profetia

Eihän tämä mene ollenkaan Matteus 6 mukaan, vaan päinvastoin!

Levitä mahdollisimman laajalle!

#261 Kristillinen vaalikone: http://www.kristillinenvaalikone.fi/ehdokkaat?vaalipiiri=936

01.04.2015 09:32

Levitä mahdollisimman laajalle!

Kysymykset:

1 Koulujen uskonnonopetus tulisi muuttaa Raamatun mukaiseksi.

2 Kristinuskon tulee kuulua koulujen normaaliin arkeen mm. virrenveisuuna, hengellisinä lauluina, rukouksina, aamunavauksina ja juhlatilaisuuksina.

3 Paikallisten kristillisten seurakuntien tulisi saada järjestää joka vuosi jokaisen paikkakunnan koululuokalle erikseen vähintään yksi oppitunti, jossa oppilailla on oikeus kuulla, että vaikka sinusta tuntuisi, ettei kukaan sinua rakasta, niin sinua rakastetaan. Jeesus rakastaa sinua, ja seurakunnista löydät ihmisiä, jotka rakastavat sinua.

4 ­Kristillisten koulujen perustamiseen ja ylläpitoon pitäisi saada nykyistä enemmän ja helpommin rahoitusta verotuloista.

5 Peruskoulun ja lukion opetus ei saa sisältää kristinuskoa loukkaavaa materiaalia (oppikirjoissa, oppikirjojen ulkopuolisessa kirjallisuudessa, videomateriaalissa, lauluissa eikä missään muussakaan) esim. homoseksuaalisuutta ja lesboutta.

6 Oppimateriaalin kuva- ja videomateriaalin, tekstien jne. tulee edustaa vain siveätä pukeutumista ja käyttäytymistä kunnioittaen kristilliset arvot omaavia oppilaita.

7 Valtion verorahoista tulisi rahoittaa toimielin, mikä toteutettaisiin yhteistyössä kristillisten koulujen kanssa, jotka myös valitsisivat siihen henkilökunnan. Tulevat oppikirjat ja oppimateriaalit tulisi hyväksyttää ennen julkaisua toimielimellä, joka ohjaisi myös tarpeelliset muutokset jo käytössä oleviin materiaaleihin ja kirjoihin, ettei niissä olisi kristinuskoa loukkaavaa sisältöä.

8 Oppilailla ja opiskelijoilla (myös aikuiset) tulee olla kristillisen vakaumuksen perusteella vapaus olla osallistumatta vakaumuksensa vastaiseen opetukseen tms. ilman, että se esim. vaikeuttaa opiskelua tai huonontaa arvosanoja (esim. oikeus olla olematta läsnä seksivalistuksessa, abortissa ja lepopäivänä (sunnuntai tai sapatti) tapahtuvassa opetuksessa tms. opiskeluun vaikuttavassa).

9 Rakastan Jeesusta.

10 Oppilailla tulee olla oikeus tietää, että Encyclopaedia Britannica vuodelta 1768-1771 opettaa tähtitiede-osiossa, että maailma on luotu noin 6000 vuotta sitten.

11 Peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman käsitellessä mm. maailmankaikkeuden, aurinkokunnan, maapallon, geologisten muodostelmien, elämän, eliöiden, jääkauden, kielten, kulttuurin, luonnontieteellisen maailmankuvan ja evoluutioteorian syntyä ja/tai kehitystä sekä Raamatun syntyä, tutkimusta ja tulkintaa, oppilailla tulee olla oikeus saada lukea oppikirjoistaan näistä samoista aiheista sensuroimattomia haastatteluja nykypäivän tiedemiehiltä, jotka edelleen uskovat nuoreen maailmaan ja Raamattuun.

12 Oppilailla tulee olla oikeus tietää mitä eroa on käytännön kokeellisella ja toistettavalla tieteellä verrattuna historiallisia tapahtumia tutkivaan tieteeseen (esim. evoluutioteorian edellyttämä historia).

13 Abortit eli syntymättömien ihmisten tappaminen pitää olla lain kieltämä rangaistava rikos.

14 ­Eutanasia eli ihmisten tappaminen pitää olla lain kieltämä rangaistava rikos.

15 ­Sairaaloissa ja vanhainkodeissa potilailla tulee olla oikeus olla kuulematta ja näkemättä maallista musiikkia ja maallisia ohjelmia.

16 Kristityillä terveydenhuollon henkilökunnan jäsenillä tulee olla vapaa oikeus potilaiden kokonaisvaltaisempaan auttamiseen tarjoamalla potilaille rukousapua ja keskusteluapua uskonasioista.

17 Vankiloissa olemassaolevien kristillisten osastojen laajentamistarvetta tulisi selvittää ja uusia kristillisiä osastoja tulisi perustaa vankiloihin, joissa ei vielä niitä ole.

18 Avioliitto tarkoittaa vain sellaista liittoa, joka on yhden miehen ja yhden naisen välinen liitto.

19 Lainsäädäntöhanke sukupuolineutraalista avioliittolaista tulee kumota.

20 Lasten adoptio-oikeus kuuluu vain heteroseksuaaleille.

21 Seurakuntien, yhdistysten ja yritysten tulee voida asettaa työntekijöilleen kelpoisuusvaatimukseksi kristillisen vakaumuksen. Kelpoisuusvaatimuksen puute tulee voida olla myös vanhojen työntekijöiden irtisanomisperuste.

22 Tulisi olla normaalia eduskunnan päivittäisessä elämässä (esim. täysistunnoissa), että kristityt poliitikot pitäisivät julkisia rukouksia esim. Suomen puolesta

23 Kristillinen toiminta tulee olla peruste rahankeräykselle.

24 Yle-verosta tulisi antaa osa sellaisille toimijoille, jotka tuottavat pelkästään kristillistä sisältöä television ja sähköisen median keinoin. Tästä hyvänä esimerkkinä TaivasTV7.

25 Uskovien poliitikkojen pitäisi puhua avoimesti julkisuudessa uskostaan Jeesukseen ja sen merkityksestä.

SPECIAL NYT:

Tomer Huhtamäki: Antisemitismi Suomessa ja Euroopassa

Tomer Huhtamäki: Nouse pystyyn ja ole rohkea!

Siunauksin Juhani Starczewski

Juhana Lehmuskoski

#262 Re: Re: Epäherätys -> väärä profetia

01.04.2015 14:51

#258: 1. Tim. 2:12 - Re: Epäherätys -> väärä profetia

Nykyajan ongelma on juuri tämä eli vaimo ei peitä päätään ja näin häpäisee päänsä eli miehensä ja vihollisen enkelit saavat toimia ja siksi Suomenkin kristikunta on täysin eksytetty ja rukoukset ovat estyneet kuten Pietari kirjoittaa: etteivät teidän rukouksenne estyisi!

Ristin Kansa –lehdessä tammikuussa 2011 oli seuraava vastaukseni Kysymyspalstalla:

KYSYMYSPALSTA:

PÄÄN PEITTÄMINEN

Suomalaisessa Raamatussamme 1 Kor. 11:10 kuuluu: ”Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.” Joissakin muissa käännöksissä sanotaan asia toisin: ”Vaimon tulee pitää päässään vallan merkki enkelien tähden.” Tarkoittaako tämä kohta siis sitä, että ihminen on suurempi kuin enkelit ja siksi vaimoillakin on päässään vallan merkki, kun he peittävät päänsä? Miksi heidän pitää nimenomaan rukoillessa ja profetoidessa peittää päänsä (jae 5)?”

Nimimerkki E. S.

Vastaus: Toisistaan poikkeavat käännökset johtuvat alkukielen erikoisesta sanonnasta. Jae voitaisiin kääntää sanatarkasti seuraavasti: ”Siksi täytyy naisen valtaa pitää pään yläpuolella enkelien tähden.” On huomautettu, että jakeessa ei alkukielen mukaan mainita vallanalaisuutta. Tämän vuoksi on laadittu käännöksiä, joiden mukaan vaimoilla on päässään vallan merkki.

Vallanalaisuuden merkki

On kuitenkin huomattava, että jakeessa ei mainita myöskään merkki-sanaa. Kerrotaan vain, että vaimojen pään yläpuolella on valta. Valta-sanalla viitataan aviomieheen. Tämä käy ilmi jakeista 7-9. Mies on Jumalan kuva ja kunnia, mutta vaimo on miehen kunnia. Mies ei ole alkuisin vaimosta vaan vaimo miehestä. Miestä ei luotu vaimoa varten vaan vaimo miestä varten.

Pään päällä oleva valta tarkoittaa peitettä, jolla pää verhotaan (jakeet 5, 6, 13). Peite kuvaa profetoivan tai rukoilevan naisen aviomiestä. Kun tätä vertauskuvallista tekstiä käännetään suomen kielelle, se täytyy jotenkin selittää ymmärrettävästi. Tämän takia vuoden 1938 suomalaisessa käännöksessä on valittu selvä ja hyvä sanamuoto, kun se puhuu vallanalaisuuden merkistä. Tämä sanonta tuo hyvin esiin sen informaation, mitä jae pitää sisällään.

Enkelien tähden

Monet Raamatun lukijat hämmästelevät sitä, että vaimojen tulee peittää päänsä enkelien tähden. Herää kysymys, miten enkelit liittyvät tähän asiaan.

On mahdollista, että kyseessä ovat langenneet enkelit. Ne vihaavat rukousta ja profetoimista ja pyrkivät tukahduttamaan sen. Miehellä ja naisella on erilainen sielunrakenne. Nainen on herkkä, ja vihollinen käy mielellään hänen kimppuunsa. Aviomies on kuitenkin luotu vaimolleen turvaksi.

Kun vaimo rukoilee tai profetoi pää peitettynä, vihollisen joukot näkevät vallanalaisuuden merkin. Ne ymmärtävät, että päästäkseen vaimoon käsiksi niiden tulee ensin käydä vaimoaan suojelevan aviomiehen kimppuun.

Pään peittäminen rukoillessa ja profetoidessa on säädetty vaimon turvaksi. Aviovaimo, joka tunnustaa, että mies on vaimon ”pää”, kuten Raamattu asian ilmaisee, saa toimia Jumalan hänelle säätämässä suojassa ja turvassa.

Juhana Lehmuskoski

...ja vanhurskauden paikan, ja siinä oli vääryys!

#263 Re: Re: Epäherätys -> väärä profetia

01.04.2015 14:54

Muistuukohan sopimusrikko mieleen?

#264 Re: Re: Re: Epäherätys -> väärä profetia

02.04.2015 17:16

#262: Juhana Lehmuskoski - Re: Re: Epäherätys -> väärä profetia

On hyväksi havaittu pään peittävä rukoushuivi. Huivi on ajan saatossa jäänyt pois. Siis olisi hyvä ottaa uudestaan käyttöön. Kommentti Itä-Suomesta. Kirkkoon tms. mentäessä tai kotona hattu tai huivi päässä.

Nykymeno riivaajien oppien mukaista!

#265 Vaimo ei saa vallita, eikä häpäistä miestään!

02.04.2015 20:18

Juhani ja Terttu Starczewski

#266 Siunattua Pääsiäistä!

06.04.2015 16:36

Toimi nyt! : ))

#267 Huomenna saattaa olla jo myöhäistä! ; (

07.04.2015 20:41

Taustaa:

#268 Re: David Wilkerson 2001 Helsinki Finland

09.04.2015 10:26

#248: Aam. 3:7 Sillä ei Herra, Herra, tee mitään ilmoittamatta salaisuuttaan palvelijoillensa profeetoille - David Wilkerson 2001 Helsinki Finland

…tarkkanäköinen mies vartiotornissa, 29 minuutin kohdalta eteenpäin, näkyi niin ,ettei muut nähneet Suomen lintukodossa olevan mahdollista, koulusurmat. W: ”Tulette näkemään kouluissa aivan samanlaiset ongelmat kuin Yhdysvalloissa, MASSAMURHAT….Näin käy, kun Jumala poistetaan yhteiskunnasta ja kouluista!

Puolesta ja vastaan parisuhdelakia

28.9.2001 kansanedustajat painoivat nappia ja päättivät, saavatko homot ja lesbot rekisteröidä parisuhteensa. Äänestystä edeltävä keskustelu oli pitkä ja myrskyisä - ja joidenkin kansanedustajien puheet jopa loukkaavia.

Äänestyksen tulos oli myönteinen, vaikka vastustajiakin oli. Vihreiden koko eduskuntaryhmä oli puolesta, kun taas Kristilliset vastaan. Muissa puolueissa puntit olivat enemmän tai vähemmän tasan.

Vasen laita, naiset, kaupungit, ruotsinkieliset ja eteläinen Suomi olivat myönteisimpiä, kun taas oikea laita, miehet, maaseutu ja pohjoisempi osa valtakunnasta olivat vastaan. Tästä voit tarkistaa, kuinka kukin edustaja äänesti - ja vaikkapa pohtia jatkoa ajatellen suhtaumistasi kyseiseen kansanedustajaan.

Puolesta

Poissa
Elo Mikko (SDP)
 Rask Maija (SDP)

Aula Maria Kaisa (Keskusta)
 Korkeaoja Juha (Keskusta)
 Ryynänen Mirja (Keskusta)

Dromberg Kaarina (Kokoomus)
 Heinonen Olli-Pekka (Kokoomus)
 Kanerva Ilkka (Kokoomus)
 Koskinen Jari (Kokoomus)
 Markkula-Kivisilta Hanna (Kokoomus)
 Sasi Kimmo (Kokoomus)
 Tiuri Martti (Kokoomus)
 Viren Lasse (Kokoomus)

Immonen Mikko (Vasemmistoliitto)

Vastuunkantajat!

#269 Re: Re: David Wilkerson 2001 Helsinki Finland

11.04.2015 20:12

#268: Taustaa: - Re: David Wilkerson 2001 Helsinki Finland

Jo vuosia sitten ( kun eduskuntaan oli tulossa rekisteröity parisuhdelaki ), Suomessa käynyt amerikkalainen Jumalan mies David Wilkerson oli sanonut TV 7 :n ohjelman mukaan, että " jos parisuhdelaki hyväksytään eduskunnassa, tulevat koulusurmat. "

Nyt hyväksytty homo - " avioliittolaki "  on Jumalalle monin verroin vakavampi asia, kuin parisuhteen rekisteröinti ja on hengellisesti tyhmää edes kuvitella, että Jumala painaisi ns. villaisella asettamansa avioliiton häpäisyn ja homouden " normalisoimisen. "

Mirja ja Martti

#270 Re: Re: Epäherätys -> väärä profetia

11.04.2015 20:16

Muistakaa Mirja Ojaresta, hän on saanut aivoverenvuodon!

Toiminnanjohtaja Mirja Ojares johtaa edelleen TV7 toimintaa.
Hän on toipunut täysin!

#271 Re: Re: Re: David Wilkerson 2001 Helsinki Finland

13.04.2015 08:36

#269: Vastuunkantajat! - Re: Re: David Wilkerson 2001 Helsinki Finland

Myös muista maista saatujen kokemusten perusteella, esimerkiksi Massachutsetin osavaltio Yhdysvalloissa, homoavioliittolaki ei ole viisas tie Suomelle. Onneksi jokainen maa saa itse päättää.

Aito avioliitto kansalaisaloitteen alullepanijana on hyvällä lasten asialla, joka on tärkeä seikka. Lasten asemaa ei kannata huonontaa lain voimalla lähtökohtaisesti. Nyt kansalaisaloitetta pystyy kannattamaan sekä maallisilla hyvillä perusteluilla että myöskin hengellisesti tarkasteltuna. Jokainen pystyy valitsemaan itselle tärkeät perustelut! Olipa ideologia mikä tahansa, pystyy allekirjoittamaan, koska nimet eivät tule kansalaisten tietoisuuteen.

Itse olen allekirjoittanut myös tämän tärkeän Raamattu ei voi raueta tyhjiin! -adressin. Niin se on. Raamattu ei voi raueta tyhjiin eikä myöskään ole rauennut. Vanha testamentti kokonaisuudessaan vie Jeesusta kohti esimerkiksi siellä olevien Jeesusta koskevien ennustusten muodossa.  Myös Uusi testamentti kertoo Jeesuksesta.

Siunausta!

#272 To 23.4.2015 Israelin itsenäisyyspäivä (Yom HaAtsmaut)

22.04.2015 18:29

To 23.4.2015 Israelin itsenäisyyspäivä (Yom HaAtsmaut)

Helsingin Sanomat

#273 "Seisomme rinnallasi, Israel" – juutalaisvaltion tuki on Suomessa poikkeuksellisen vahvaa

29.05.2015 08:42

Suomesta löytyy vakaumuksellisia juutalaisvaltion tukijoita enemmän kuin useimmista muista maista. Tuore väitöskirja löytää ilmiön juuret historiasta.

Tiede 26.5.2015 2:00  Päivitetty: 26.5.2015 7:33

Anu Heikkinen

Terhi Ylimäinen

Suomalaiset Israelin tukijat liehuttivat Israelin ja Suomen lippuja Eduskuntatalon edessä viime heinäkuussa. Monien herätyskristittyjen mielestä Israelin valtio on profetioiden täyttymys.

"Seisomme rinnallasi Israel!" julistivat iskulauseet, kun tuhatkunta mielenosoittajaa kokoontui Eduskuntatalon eteen tukemaan Israelia viime heinäkuussa Gazan sodan aikana.

Suuri osa osallistujista oli vakaumuksellisia kristittyjä. Aina kun Israelin ja palestiinalaisten välinen konflikti nousee otsikoihin, monet heistä asettuvat voimakkaasti Israelin puolelle.

Vuosittain kymmenet innokkaat jopa matkustavat vapaaehtoistöihin Israelin armeijaan.

Tästä on kyse

Israelin tukeminen on Suomessa voimakasta verrattuna muihin Euroopan maihin.

Tuoreen väitöskirjan mukaan monet herätyskristityt näkevät Israelin valtion osana Jumalan suunnitelmaa.

Sympatioiden taustalla on myös samaistuminen toisen pienen kansan kohtaloihin.

Kristillinen sionismi oli Suomessa valtavirtaa 1960-luvun lopulle saakka. Soraäänet alkoivat kuuden päivän sodan jälkeen.

Suomalaisten Israel-harrastus on ollut silmiinpistävän vahvaa muihin Euroopan maihin verrattuna, sanoo  Timo Stewart. Stewartin poliittisen historian alaan kuuluva väitöskirja Ja sana tuli valtioksi on ensimmäinen kattava tutkimus suomalaisen kristillisen sionismin aatehistoriasta.

"Monien kristittyjen mielestä ajatus Israelin valtiosta profetioiden täyttymyksenä on olennainen osa kristinuskoa", Stewart sanoo.

Eniten tätä ajattelua esiintyy Yhdysvalloissa ja helluntailiikkeen kasvun myötä yhä enemmän myös Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.

Suomessa se on saanut jalansijaa etupäässä evankelis-luterilaisen kirkon sisällä toimivassa viidennessä herätysliikkeessä sekä kirkon ulkopuolisissa vapaissa suunnissa, kuten helluntailaisuudessa.

Juutalaisten keskuudessa 1800-luvulla virinnyt kansallisuusaate, sionismi, herätti laajaa kiinnostusta myös kristityissä.

Suomalaisten varhaisimmat yhteydet Palestiinaan ja siellä asuviin juutalaisiin syntyivät matkailun kautta. Palestiinan-matkoja tekivät erityisesti kirkonmiehet, mutta myös tiedemiehet ja kirjailijat. Ennen toista maailmansotaa kaukomatkat olivat ylellisyyttä, josta suuri yleisö pääsi nauttimaan lukuisten matkakirjojen välityksellä.

"Matkakertomuksista kuvastuu pettymys siitä, ettei todellisuus vastannut Raamatusta saatua mielikuvaa. Vastassa oli pölyä, likaa ja pelottavia arabeja. Vika oli matkailijoiden mielestä maassa, joka nähtiin kirouksen alaisena", Stewart kuvaa.

Matkailijat kohtasivat myös Euroopasta muuttaneita juutalaisia sionisteja, joissa nähtiin Palestiinan uuden kukoistuksen mahdollisuus.

Kotimaassa lähetystyöntekijöistä muodostui pieni mutta arvovaltainen asiantuntijajoukko, joka toimi Palestiinan poliittisen tilanteen tulkkina.

Myös arkeologina tunnettu  Aapeli Saarisalo oli vuosikymmenien ajan suosittu kommentaattori aihetta käsittelevissä lehtikirjoituksissa ja kirjoissa.

Saarisalo ja muut lähetystyöntekijät samaistuivat sionisteihin ja välittivät näiden näkökulman suomalaisille.

"Palestiinan arabiväestö jäi pitkälti huomiotta", Stewart sanoo.

Lähetystyöntekijät yhtyivät Raamatun profetioiden tulkintaan, joka 1900-luvun alkuvuosikymmeninä yhä useammin liitti Palestiinan tapahtumat ja juutalaisten kohtalot lopun aikoja koskeviin ennustuksiin.

Saarisalo piti natsien juutalaisvainoja "ajan merkkinä" ja uskoi, että juutalaiset tulisivat lopulta kääntymään Jeesuksen puoleen.

Herätyskristittyjen kiinnostus sai uutta pontta vuonna 1948, kun Israelin valtio julistautui itsenäiseksi. Lähetystyöntekijä  Aili Havas kirjoitti: "Täytyy olla sokeudella lyöty, jollei tässä kaikessa näe Jumalan käsialaa."

Paljon aiheesta kirjoittanut Sana-lehti uutisoi YK:n Palestiinan jakopäätöksen "maailmanhistoriallisena ihmeenä", joka oli "kirjaimellista Raamatun toteutumista".

Modernista Israelin valtiosta tuli todiste Raamatun paikkansapitävyydestä ja Jumalan toiminnasta maailmassa.

Stewartin mukaan tämä selittää pitkälti edelleen kristittyjen sionistien kiinnostuksen Israelia kohtaan. Israelin valtio on heille osa Jumalan suunnitelmaa, joka kulkee maailmanhistoriassa kohti päätepistettään, Jeesuksen toista tulemista.

"Tämä näkemys tekee vaikeaksi Israelin kritisoimisen, sillä se voidaan tulkita arvosteluksi Jumalan suunnitelmia, Raamattua ja uskon perustaa kohtaan."

Kristillisestä sionismista nousevat ajatukset hyväksyttiin Stewartin mukaan Suomessa pitkään yleisesti ja lähes ilman soraääniä. Asenne haastettiin ensi kerran vasta 1960-luvun lopulla kuuden päivän sodan jälkeen. Sodassa Israel valtasi naapurimailta Siinain, Gazan, Länsirannan ja Golanin kukkulat.

Yksi syy sympatioihin oli se, että Israeliin samaistuttiin sotien jälkeisessä Suomessa voimakkaasti.

"Molemmat nähtiin pieninä ja köyhinä raivaajakansoina, jotka puolustautuivat jumalatonta itäistä vihollista vastaan. Jopa maiden lipuissa oli samat sinivalkoiset värit."

Lentomatkailun yleistyessä yhä useampi suomalainen pääsi käymään Raamatun pyhillä paikoilla. Myös kibbutseilla työskentelystä tuli hyvin suosittua.

Osa koki matkansa hengellisessä valossa. Eräs kibbutsilla työskennellyt kertoi, että "lattiaa pestessäni tai kanoja kyniessäni voin olla työtovereitteni ja koko Israelin esirukoilijana."

Suomessa toimii edelleen useita kristillisiä Israel-järjestöjä. Taivas TV7 lähettää jatkuvasti Israeliin liittyviä ohjelmia.

Toisin kuin Yhdysvalloissa, Suomessa kristillinen sionismi ei kuitenkaan ole ollut kovin politisoitunutta.

"Viime vuosina, kun palestiinalaisten ääni on tullut vahvemmin esiin, suomalaiset Israelin ystävät ovat alkaneet ottaa vahvemmin kantaa politiikkaan," Stewart toteaa.

30.05.2015 03:15

Raamattu on Jumalan Sanaa ja koittaa pian se päivä, jolloin: 'Maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren'

01.06.2015 12:14

Israelin asia on aina rakkain minulle!

Sirkka Salo

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…