Reilun kaupat banaanit takaisin Siwaan

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Reilun kaupat banaanit takaisin Siwaan.

Mika Koskinen
Vieras

#1 Ei jumaliste...

14.01.2011 13:08

No, pistetäänpäs Siwa boikottiin. Muutenkin täysi kusetuskauppa, hinnat pilvissä jä valikoima surkea.
Jenni Laakso
Vieras

#2

14.01.2011 15:58

Voi tavaton tätä nykyaikaista elintarviketeollisuutta. Ihmiset eivät ymmärrä, että syövät itsensä sairaiksi niillä lisäaine,väriaine ja aromivahventeiden määrillä. Pitäisi alkaa boikotoimaan suurien firmojen elintarvikkeita!

Vieras

#3

15.01.2011 00:12

Niin, kuten sanottu; tuotteet pysyvät valikoimassa, jos niille riittää kysyntää. Ostaa ken tahtoo.
Jyrki Markkanen
Vieras

#4

15.01.2011 16:37

Alkaa olla viimeinen oljenkorsi katkolla, miksi enää käydä lähisiwassa.
Pasilan Mämmiveikot
Vieras

#5 Reilu banskut hyvä asia!

16.01.2011 14:36

Omassa Siwassamme reilut banaanit myivät hyvin eikä kukaan valittanut.Pelkäämme, ettei pieniin lähikaupan tiloihin mahdu kahta laatua.
Veera Juvonen
Vieras

#6 Jakakaa linkkiä kavereille

17.01.2011 21:49

Jo 300 allekirjoitusta! Hienoa! Jakakaahan linkkiä eteenpäin kavereille, sillä on huimat kerrannaisvaikutukset allekirjoitusten määrään. Mielelläni pitäisin epäreilut banaanit poissa lähikaupastani.

Minä olen googlettanut
Vieras

#7 Tarkistakaa faktanne

18.01.2011 10:07

Onko kukaan teistäö viitsinyt käydä tarkistamassa mitä tarkoittaa Rainforest Alliance-sertifiointi? On hyvä, että kannetaan huolta alkuperämaasta ja luonnosta ja tätä juuri Rainforest mielestäni tekee. Chiquita banaanit ovat rainforest sertifioituja banaaneja, eli mielestäni vielä vastuullismpi valinta kuin reilu kauppa. Tsekatkaa, ennenkuin mollaatte!
Camus
Vieras

#8 Tarkistettu on, kiitos!

18.01.2011 17:31

Reilu kauppa on ainoa sertifiointijärjestelmä, joka takaa kehitysmaiden tuottajille takuuhinnan ja Reilun kaupan lisän. Reilun kaupan lisä on tarkoitettu tuottajayhteisöjen sosiaalisiin projekteihin. LISÄKSI Reilun kaupan järjestelmä sisältää tiukat ympäristökriteerit, ks. http://www.reilukauppa.fi/?273

Jos haluaa eettisesti ja ekologisesti kestäviä banaaneja kannattaa valita Reilun kaupan banaanit.
Oma lehmä ojassa
Vieras

#9 Miksi vaan Siwat?

18.01.2011 20:39

Miksei vaadittaisi kunnon Banaaneja samalla myös Valintataloihin? Sattuu olemaan tuo oma lähikauppa Valintatalo. Muuttui Siwasta Valintataloksi muutama kuukausi sitten ja olihan järkytys kun huomasin että kunnon baanaanit katosivat samalla.
Meillä ei lapset SUOSTU syömään muita kuin Reilun kaupan banaaneja. Sanovat että ne "kaikenmaailmanmuut" maistuu pahalle. Ja olen kyllä itsekin huomannut eron.
Minä olen Googlettanut
Vieras

#10 Oletkos tarkistanut Chiquitan sertifioinnin?

18.01.2011 21:36

http://www.chiquita.fi/fi/fi/our-commitment/rainforest-alliance.html

Minä kävin katsomassa, eikä tuo huonolta näyttänyt. Kuka uskoo, mihin uskoo...

Sitä mä en ymmärrä, että molemmilla on sertifioinnin kunnossa ja alkuperämaan asioista pidetään huolta, mutta silti jaksatte marista.
öhhöh
Vieras

#11 rainforest alliance huijausta?

19.01.2011 22:25

eikös nuo chiquitan saamat sammakkosertifioinnit ole semmoisia mitä ne isot riistofirmat jakelee toisilleen oli olot mitkä hyvänsä? siis huijausta? kertoisko joku joka tietää paremmin..

Vieras

#12 Reilun kaupan ainutlaatuisuus: hyödyt tuottajille

21.01.2011 11:19

Hei,
ehkä Rainforest Alliancen edustajat itse haluavat vastata kysymykseen omasta sertifioinnistaan?

Merkittävin ero Reilun kaupan ja muiden eettisten merkkien välillä on se, että Reilun kaupan merkkiin liittyy tuottajalle maksettava takuuhinta. Jos tuotteen maailmanmarkkinahinta on takuuhintaa korkeampi, seurataan tätä korkeampaa hintaa, ja sen päälle maksetaan yhteisön hyväksi tarkoitettua Reilun kaupan lisää.

Takuuhinnat ovat julkisia http://www.fairtrade.net/793.html. Kuluttaja voi aina Reilun kaupan tuotteita ostaessaan luottaa siihen, että tuottajat ovat saaneet tuotteistaan korvauksen, joka kattaa kestävän tuotannon kustannukset. Nyt kun Siwoissa siirrytään ei-reiluihin banaaneihin, tulee miettineeksi, kuinka paljon banaanintuottajat saavat täällä huomattavasti halvemmalla myytävästä banaanista? Elääkö sillä tulolla, elättääkö perheensä?

Reilun kaupan kriteereihin kuuluu myös kattavat ympäristökriteerit, joista voi lukea täältä http://www.reilukauppa.fi/index.php?274. Parhaisiin tuloksiin päästään yhdistämällä useita erilaisia toimenpiteitä, kuten vuoroviljely, viljelytekniikat, viljelykasvien valinnat, lannoitteiden ja torjunta-aineiden varovainen käyttö. Nämä kaikki on huomioitu Reilun kaupan tuotannossa.

Reilu kauppa on ainutlaatuinen myös siksi, että suurin osa Reilun kaupan järjestelmään kuuluvista tuottajista on perhetuottajia. Koko Reilun kaupan tarkoitus on tukea kehitysmaiden pienviljelijöiden yrittäjyyttä ja helpottaa pienviljelijöiden pääsyä itsenäisinä toimijoina mukaan kansainväliseen kaupankäyntiin.

Tutkimusten mukaan Reilun kaupan tuottajien mielestä tärkein asia Reilussa kaupassa on takuuhinta. Sen myötä heillä on mahdollisuus elättää itsensä omalla työllään ja ylläpitää myös ympäristöä vähemmän kuluttavaa tuotantoa.

Pirjo Virtaintorppa
toiminnanjohtaja
Reilun kaupan edistämisyhdistys
Tommi Karjalainen
Vieras

#13 Re: Oletkos tarkistanut Chiquitan sertifioinnin?

27.01.2011 12:47

#10: Minä olen Googlettanut - Oletkos tarkistanut Chiquitan sertifioinnin? 

Kestävänkin kehityksen kannalta on oleellista, että jos on alettu tukemaan tiettyä järjestelmää, että paikallisten viljelijöiden tulot pystyttäisiin varmistamaan jatkossakin. Siwan toiminta on tässä mielessä vastuutonta, koska todennäköisesti kuluttajat eivät painostaneet päätökseen luopua Reilun kaupan banaaneista. Ei voida ensin herättää paikallisissa toivoa paremmasta tulevaisuudesta, jossa voidaan kantaa vastuuta omasta selviytymisestä, ja sitten vetää mattoa jalkojen alta pois.

Evianna Lehtipuu
Vieras

#14 Valinnan vapaudesta

04.02.2011 01:00

Kuten yllä jo todettiin, Rainforest Alliance ei edes yritä väittää maksavansa oikeudenmukaista korjvausta viljelijöille, vaan ainoastaan, että se on parempi vaihtoehto ympäristölle kuin sertifiomaton tuote (mikä sekin on tietysti parempi kuin ei mitään). Mutta sertifioinnin ja sertifioinnin välillä on todella eroja.

Tästä päästän siihen, että kuten ylläolevasta keskustelustakin huomataan, on kuluttajan välillä vaikea pysyä mukana merkkiviidakossa ja tietää, miten yritykset kohtelevat alihankkijoitaan. Reilun kaupan merkki takaa säännölliset tarkastukset kaikilla mukana olevilla tiloilla ja tarkastajina ovat ulkopuoliset henkilöt eivätkö firman omat päälliköt. Siwan aiempi linja myydä pelkästään Reilun Kaupan banaaneja oli askel oikeaan suuntaan siinä, että kaikki vastuu oikeudenmukaisesta kuluttamisesta ei jää vain yksittäisen ihmisen hartioille, vaan että myös kauppaketju voi valita maksavansa tuottajille oikeudenmukaisen korjauksen.

Eräs ystäväni pohdiskeli kerran, onko todella niin väärin ostaa ihan vaan "tavallisia banaaneja". Muut keskustelun osallistujat olivat yhtä mieltä siitä, että oikeudenmukainen korvaus on todella tärkeää, ja että tiedostavana kuluttajana pitäisi valitan mieluummin Reilun kaupan tuote. Keskustelun aloittanut puolestaan pohti, että hän ei halua kaupassa käydessään potea huonoa omatuntoa, vaan että tuotteet, joita on myynnissä olisivat sellaisia, että niitä voi ostaa hyvällä omatunnolla - siis vähän niin kuin Siwan aiempi banaanilinja. Mielestäni tässä näkökulmassa on järkeä, vaikka itse olenkin oman banaanipolkuni valinnut: jos tarjolla ei ole reilun kaupan banaaneja, en osta banaaneja.

Kauppaketju ei voi siirtää vastuuta kuluttamisen (epä)oikeudenmukaisuudesta vain asiakkaidensa hartioille. Siwan perustelu asiakkaiden "valinnanvapaudesta" on ontuva, kun kyseessä on tuottajien toimeentulo. Kärjistäen: kummassa kaupassa sinä asioit mieluummin, siinä jossa tiedät myytävien perunoiden olevan aina priimalaatua vai siinä, jossa on lajikkeita on enemmän ja puolet perunoista homeessa?
Vieras
Vieras

#15 siwa poikottiin, leikataan bonuskortti

04.02.2011 01:48

#1: Mika Koskinen - Ei jumaliste... 
Nykyinen omistaja: IK Investment Partners omistaa Suomessa enemmistöosuuden Attendo MedOne-, Suomen Lähikauppa- ja Moventas-yhtiöistä.
Osuuskunta Tradeka-yhtymä perusti vuonna 1994 kokonaan omistamansa tytäryhtiö Tradeka Oy:n.
Sen liiketoiminta siirtyi vuosina 2004-2005 uuteen Tradeka Oy:hyn ja vuonna 2005 mukaan tuli Wihurin Ruokamarkkinoiden liiketoiminta. Samalla Tradeka Oy:n omistajiksi tulivat Tradeka-yhtymän lisäksi pääomasijoitusyhtiö Industri Kapitalin hallinnoimat rahastot, Wihuri ja yhtiön toimiva johto. Tradeka-yhtymä omisti yhtiöstä aluksi yli 50 %, mutta yhtymä myi alkuvuonna 2007 osakkeita Industri Kapitalille, minkä jälkeen IK Investment Partnersin rahastot omistavat yhtiöstä yli 65 %, Tradeka-yhtymä ja Wihuri kummatkin lähes 16 % sekä yhtiön toimiva johto noin 3 %.[1]
Tradeka Oy:n nimi muuttui Suomen Lähikaupaksi vuoden 2008 lopussa.

IK Investment Partners (aikaisemmin Industri Kapital) on ruotsalaista alkuperää oleva eurooppalainen pääomasijoitusyhtiö. Se rahoittaa juuri toimintansa aloittaneita tai taloudellisissa vaikeuksissa olevia yrityksiä, joilla se katsoo olevan mahdollisuuksia menestymiseen.
Yrityksen tarkoituksena on tuottaa voittoa omistajilleen ostamalla yritysten osakkeita, nostamalla niiden arvoa asiantuntemuksensa avulla ja myymällä osakkeet pois niiden arvon noustua riittävästi.

IK Investment Partners omistaa Suomessa enemmistöosuuden Attendo MedOne-, Suomen Lähikauppa- ja Moventas-yhtiöistä.

Vieras
Vieras

#16 Re: Ei jumaliste...

04.02.2011 01:49

#1: Mika Koskinen - Ei jumaliste... 

 IK Investment Partners omistaa Suomessa enemmistöosuuden Attendo MedOne-, Suomen Lähikauppa- ja Moventas-yhtiöistä.

työntekijöiden kyykyttäjä
Vieras

#17 siwa poikottiin, leikataan bonuskortti

04.02.2011 01:50

IK Investment Partners omistaa Suomessa enemmistöosuuden Attendo MedOne-, Suomen Lähikauppa- ja Moventas-yhtiöistä.
Attendo MedOne ja Siwa poikottiin
Vieras

#18 Hei haloo!!! ottkaa selvää yrityksistä

04.02.2011 02:11

SIWA ja Attendo MedOne omistajat ovat yrityksiä, joka kyykyttävät pienipalkkaisten kaupan alan työntekijöitä sekä hoiva-ja hoitoalan työntekijöitä. Palkat laskettu aina väärin, joka tilistä puuttuu 200-400€ rahaa, joka kerta saa vaatimalla vaatia oikaisemaan palkat, eivät edes pyydä anteeksi, selittelevät on ne on ihan oikein laskettu, yrittävät huijata työntekijöitä, jotka eivät osaa tai jotka eivät tarkista tiliänsä, ÄLKÄÄ MISSÄÄN TAPUKSESSA MENKÖ Attendo MedOne töihin. Ottakaahan todella selvää kansainvälisestä pääomasijoitusyhtiö Industri Kapital:sta IK Investment Partners/ Tradeka-yhtymä/omistaa Suomessa enemmistöosuuden Attendo MedOne-, Suomen Lähikauppa- ja Moventas-yhtiöistä. Lähikaupat SIWA ja Attendo MedOne vuokralääkäri toimintaa harjoittava yritys terveyskeskuksissa ja sairaaloissa. Asekauppaa ja rahanpesua Aasiassa
Vieras
Vieras

#19 Re: Hei haloo!!! ottkaa selvää yrityksistä

14.02.2011 17:21

#18: Attendo MedOne ja Siwa poikottiin - Hei haloo!!! ottkaa selvää yrityksistä

älä puhu palturia. itse siwan työntekijä oon ja ei kuule puutu palkasta senttiäkään!!!!!

Sari Antinaho
Vieras

#20

02.03.2011 16:06

Myös muut hedelmät; appelsiini,ananas
HmK
Vieras

#21 Imagoasia

04.03.2011 08:27

Ainakin minulle siwan valinta tarjota ainoana vaihtoehtona reilun kaupan banaaneja on toiminut selvänä ketjun imagon kohottajana. Pitäisköhän vaihtaa naapurissa sijaitsevaan toisen ketjun pieneen lähikauppaan - heillä kun on luomutuotteitakin alkanut tulla rutkasti lisää ja banaanivaihtoehtoina sekä reilukauppa että luomu..
HIP
Vieras

#22

07.04.2011 23:53

Reilun kaupan banaanit olivat lisäksi hyviä!
Mikko S.
Vieras

#23 Rainforest Alliancesta vielä

18.04.2011 04:39

Itse pidän kyllä todella ikävänä tuota Siwan valintaa varsinkin kun vaikutukset ovat varmasti merkittäviä tuotannon alkupäässä. Lisäksi mitä tulee Suomen Lähikaupan perusteluihin siitä että halutaan tarjota asiakkaille enemmän vaihtoehtoja niin tuntuu hassulta että se tehdää siten että pääsääntöisesti aletaan tarjoamaan sitä kaikista yleisintä banaanivaihtoehtoa.

Mitä tulee Rainforest Allianceen niin onhan se sinäänsä parempi että tuo sertifikaatti löytyy sillä tietyt standardit siinäkin on mutta Minä Olen Googlettanut -nimimerkin olisi kenties syytä harjoittaa enemmänkin sitä Googlettamista sillä useastakin lähteestä on mahdollista lukea eri sertifiointien eroista ja siitä miksi Reilun Kauapan sertifiaatti on monellakin tapaa parempi kuin Rainforest Alliance vastaava.

Pääasiallinen syy miksi suuryritykset yleensä valitsevat Rainforest Alliance sertifioinnin on raha. Toisin kuin Reilun Kaupan sertifikaatissa jossa yritys joutuu maksamaan 2% sertifioidun tuotteen hinnasta Fair Trade Organizationille, joka taas käyttää saadun rahan Reilun kaupan lisien maksamiseen, niin Rainforest Alliancen kohdalla tälläistä lisenssimaksua ei ole. Tämä ja muutakin vertailutietoa löytyy mm. täältä:
http://www.organicconsumers.org/articles/article_18372.cfm

Vieras

#24

14.06.2011 15:11

Voi mikä suru oli todeta esimerkillisen Siwan luopuneen Reiluista banaaneista ja appelsiineista... :( Harmi, että kauppaketjujemme reiluuden johtotäthi putosi monta pykälää alemmas...

Vieras

#25 Re: siwa poikottiin, leikataan bonuskortti

08.02.2015 11:39