Kelujärven kyläkoulu on säilytettävä aluekouluna

aika entinen ei koskaan enää palaa
Vieras

#76 kateus on kamala tauti...

16.02.2011 20:51

On se somaa katsella täältä etäämpää kuinka noinki pienestä asiasta saahan riita pystyyn, mutta niinhän se Lapissa aina on ollut että ollan kateellisia joka asiasta. Ja kovimpia kritisoijia ovat ne joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Niinkuin ulkolaisten marjastajienkin tuloa Lappiin vastustaa kovimmalla äänellä net jotka eivät ikäpäivänä marjametsään mene.
Sehän on selevä ettei kyläkoulun säilyttäminen rahallisesti kannata, mutta hyvät ihimiset tässä ei tärkein asia olekkaan raha vaan ne pienet koululaiset ja nuoret perheet. Jos te haluatte ajaa nuoret perheetkin pois syrjäkyliltä niin pönkkä vaan koulun ovelle. Vanhat ovat jo luovuttaneet ja suuntaavat hiljalleen kohti kirkonkylää. On selvää että kylä kuolee hiljalleen talo talolta ja nyt tärkein kysymys onkin kannattaako tuota kehitystä vastaan tapella. Mielestäni kannattaa!

Vieras

#77 kansaa kelujärvelle

23.02.2011 10:54

Hyviä uutisia!!!
Kelujärvelle muuttaa kohta uusi perhe jossa on NELJÄ lasta. tämä tarkoittaa että jos kaikki menevät kelujärven kouluun olisi koululla paremmat mahdollisuudet saada jatkoa!
...
Vieras

#78 jaaha

01.03.2011 10:55

voi herran jestas. Siinä koulussa ei ole ainakaan 4-6 luokalla hyvä opetus...

 

juupa juu
Vieras

#79 Re: kateus on kamala tauti...

01.03.2011 11:00

#76: aika entinen ei koskaan enää palaa - kateus on kamala tauti...          

Sieltähän lähtee 4 oppilasta  seiskalle

Vieras
Vieras

#80 Re: Re: kateus on kamala tauti...

01.03.2011 16:31

#79: juupa juu - Re: kateus on kamala tauti... 

 Sepä se... aina on tapeltu pikkuasioistakin katheuksissa ja näkee sen tässäkin ei edes kaikki Kelujärviläiset eikä Puolakkavaaralaisetkaan seiso tämän asian takana yhtenä miehenä. Kas joku saattaapi hyötyä siitä pikkusen enemmän kuin minä itse. Laittakaa vaan lapsenne kirkonkylän kouluihin kiusattavaksi ja sielläpä sitä hyvässä seurassa oppii käytöstavoille ja ennen kaikkia ku siellä on niin mahdottoman hyvät opettajat ja muutenkin siellä on kaikki paremmin. Siispä ku kerran olette viisaudessanne niin päätähnet, niin pönkkä ovelle vaan ja nuoret taipaleelle.

 

Vieras
Vieras

#81 Re: Re: Re: kateus on kamala tauti...

01.03.2011 17:02

#80: Vieras - Re: Re: kateus on kamala tauti... 

 Sen verran sanon vaan, että me lomamökkien ja autiotilojen omistajat emme koulua kaipaa. Meille ja monille kylissä vielä asuville etenkin vanhuksille tärkeämpi asia olis ollut jo vuosia kauppa joko Kelujärvellä tai Puolakkavaarassa.  Joskus vanhoina hyvinä aikoina Kelujärvellä taisi olla kolme kauppaa, baari, posti ja seppä. Näistä ei tietääkseni ole jäljellä muita kuin seppä ja hänelläkään ei taida olla jatkajaa. Yhtä asiaa olen usein pohtinut eli miksi Puolakkavaarassa ei ole eikä ole koskaan ollut kauppaa, vaikka siellä asukkaat on aina olleet enemmän yhteenhiileen puhaltavia kuin Kelujärviläiset.

bisnesmies
Vieras

#82 toinen näkökulma

02.03.2011 16:58

laitetaan vain koulu samantien tyhjäksi niin saadaan thaipoimijoita kylä täyteen
Vieras
Vieras

#83 Re: toinen näkökulma

03.03.2011 21:28

#82: bisnesmies - toinen näkökulma 

 ei ollenkaan huonompi idea... syrjäkylät on pullollaan vanhoja poikia ja leskimiehiä. Thai tytöille kelpaa vanhempikin ukko kun on talo ja tavaroita. "veli good massage ja häppy ending" Kaivosmiehetkin tulis kilvan syrjäkylille jos kylä olis täynnä thai "poimijoita" . bisnesmiehen idea on ehkä paras edotus  pitkään aikaan kylien elämän vilkastuttamiseksi ja siinä sivussa tulis marjat ja sienetkin poimittua. HYVÄ

entinen oppilas
Vieras

#84

03.03.2011 23:03

Itse olen 2000-luvulla käynyt kelujärven ala-asteen, eikä yläasteella minulla ollut mitään ongelmia pysyä muiden mukana opinnoissa. Nyt olen lukiossa mikä sujuu oikein hyvin. Tällä perusteella voin todeta Kelujärven ala-asteen opetuksen moitteettomaksi. Liikuntasalin puutteeseen liittyen voin sanoa, että minun aikanani mentiin silloin tällöin liikuntatunneilla toisella puolella tietä sijaitsevaan rakennukseen, mistä löytyy liikuntasali.

Mitä tulee kiusaamiseen, on naurettavaa väittää että kiusaamiselle oltaisiin oltu sokeita. Minun aikanani opettajat puuttuivat jopa siihen, kuka pääsi ensimmäisenä bussiin sen tullessa. Toisin sanoen opettajat varmistivat ettei kukaan leimautuisi "koulun kingiksi" ja että kaikki tuntisivat itsensä saman arvoiseksi muiden kanssa.

Ala-aste ajoista minulle jäi kauheasti hyviä muistoja.
Tri Freiserille
Vieras

#85 Tri freiserille

06.03.2011 14:36

Opettele kirjoittamaan suomen kieltä oikein !
Tri freiser
Vieras

#86 Re: Tri freiserille

06.03.2011 18:11

#85: Tri Freiserille - Tri freiserille

Niin, nyt näet mihin on johtanut ,kun olen käyny pientä kyläkoulua 6 vuotta.Se on valitettavaa ettei edes kirjoittamaan opeteta.Paitsi voihan olla niinkin,että myös Te olette käyneet pikkuista kyläkoulua ja luetun ymmärtäminen on teille vaikeaa.

Vieras
Vieras

#87 Re: Re: Tri freiserille

07.03.2011 10:09

#86: Tri freiser - Re: Tri freiserille 

 Niinpä niin jos ei muuta hoksata, niin aletaan haukkumaan toisen oikeinkirjoitusta. "SE on niin sitä"... senhän te osaatte vaikka olisitte käyneet mitä koulua tahansa, mutta älkää huoliko kyllä se tulee teidänkin vuoronne. Meitä kyläkoulua käyneitä on paljon ja met ossaamma lukia, kirjoittaa ja puhua useampaa kuin yhtä kieltä omien ruotsin ja suomen lisäksi. Tämäkin kirjoitus sisältää paljon kielioppivirheitä ja voi kauhistus tekstiin on sekoitettu murresanojakin!!!   

 

voi hyvänen aika
Vieras

#88 Tri freiserille

10.03.2011 13:17

#73: Tri freiser - Re: Re: Re: Re: Tieto lisää tuskaa

Kyllä Tri freiserin pitäisi hakeutua terapiaan, mielellään hieman pitempi kestoiseen, jotta saisit käsitellä omia lapsuus- ja kouluaikaisia traumojasi. Väitteissäsi ja mielipiteissäsi ei ole nääs mitään tolkkua; ei mitään perää eikä todellisuuspohjaa. Jos (kun) pidät (Kelujärven) kyläkoulua niin huonona paikkana oppimiselle, kuljeta lapsesi ihan minne itse haluat, ja maksa myös kyytikustannukset. Se on ihan kohtuullista, jos lähikoulu ei kelpaa.

Väitit, että Kelujärven koulun lakkautuspäätös on tehty; se ei pidä paikkaansa, vain määrärahat koulun jatkamiseen on kunnan talousarviosta 2011 poistettu. Lakkautusasiaa käsitellään seuraavassa kunnanvaltuuston kokouksessa ja päätetään myös. Sodankylän kunnanvaltuusto on nimittäin aiemmin päättänyt, että jokainen koulun lakkauttaminen kunnassamme päätetään erikseen.

ei huonoille koulumuistoille!
Vieras

#89 oikeus mielipiteeseen

10.03.2011 14:55

#88: voi hyvänen aika - Tri freiserille

Alkaako mennä pikkasen yli? Onko oma kommenttisi "tri freiserille" asiallinen ja järkevä? Vai ihanko oot psykiatri kun on vara tuollaista puhua.

Totuushan on ettei ainoakaan aikuinen pääse sisään lapsen koulupäivään ja tiedä millainen koulu todella. Lapselle on luontaista sulkeutua, kun hän kokee jotain todella satuttavaa ja traumaattista. Joillekin muistot koulusta voivat olla niin järkyttävät ja raskaat, ettei niitä ole lapsena osannut kertoa.

Ja tiedän mistä puhun, kun itsekin kelujärven koulun jättämiä arpia selvittelen edelleen, aikuisena.

Te koulun kannattajat, kysykää lapsiltanne, vaikka luokassa ja nimettönä paperille vastaten, mitä he haluavat, minkä lapsesi kokee hänelle parhaaksi. Saatatte yllättyä. Lopettakaa turha vouhotus koulun säilytttämisesti siihen asti että tutkitte ja tiedätte, mikä lapsillenne todella on parhaaksi.

voi voi...
Vieras

#90 Re: Re: Re: kateus on kamala tauti...

31.03.2011 19:16

#80: Vieras - Re: Re: kateus on kamala tauti... 

  kylän kouluissa on parempi opetus mitä kelujärvenkoulussa sillä siellä on  nelosille on oma ope ja vitosille oma ja kaikillle muillekkin eikä ole niin  että kaikki on samassa läjässä

?.
Vieras

#91 ?

31.03.2011 19:22

Mitä järkeä on kylä kouluissa? (varsinkaan kelujärven koulussa)
(=
Vieras

#92 (=

19.04.2011 19:19

JEE