Ei lisää leikkauksia opintotukeen - opintotuki toiseen samantasoiseen tutkintoon säilytettävä

tyäukko

#26 Re: Re: miksi?

11.03.2015 17:47

#24: Henkka - Re: miksi? 

 Point taken, mutta miksi ei voisi olla tuottelias yhteiskunnalle ja työskennellä samalla? Saisi Jaanakin rahaa opiskeluun ja vapaa-aikaansa


Vieras

#27 Re: Re: Re: miksi?

11.03.2015 17:56

#26: tyäukko - Re: Re: miksi? 

 Moni joutuu jo nyt opiskelun ohella käymään töissä, sillä opintotuki on monesti varsin pieni kuluihin verrattuna. Jos opintotuki otetaan (toisesta samantasoisesta tutkinnosta) pois, opiskelija joutuu tekemään enemmän töitä, mikä vie aikaa itse opiskelusta ja näin ollen vaarantaa valmistumisen ko. tutkinnosta. On ihan hyvä pointti, että esim. ensimmäistä tutkintoaan voi käyttää saamaan parempipalkkaista työtä, jolla sitten maksaa toisen opiskelunsa. Valitettavaa kuitenkin on, että niin moni on tilanteessa, jossa ei ensimmäisellä tutkinnollaan saa töitä, tai ei saa niitä tarpeeksi rahoittaakseen toisen tutkintonsa, jota ylipäätään on opiskelemassa jotta pääsisi joskus pois kortistosta (jonne on joutunut koska ensimmäinen valinta ei ole ollut oikein onnistunut). 


Vieras

#28

11.03.2015 17:58

Aika julmetun typerä päätös Suomen poliitikoilta taas kerran. Ymmärtäisivät jo ettei lähes yksikään säästökoe toimi, vaan aiheuttaa vain lisäkuluja.

Vieras

#29

11.03.2015 18:02

Sitä toivotaan, että koulutus ja työ kohtaisi ja sitten tehdään näin.
tyäukko

#30 Re: Re: Re: Re: miksi?

11.03.2015 18:10

#27: - Re: Re: Re: miksi? 

 Aina saa töitä, ei välttämättä koulutusta vastaavaa, mutta työtä kuitenkin. En väitä että työn tekeminen (mistä ei välttämättä pidä lainkaan) olisi hirvittävän mukavaa, mutta ainakin ajaisi opinnoissa kovempaan eteenpäin.


Vieras

#31

11.03.2015 18:34

Minusta opintotukeen on tehty jo aiemmin niin isoja rajoituksia, että nekin olisi syytä purkaa, ja pitää kiinni indeksikorotuksista - vähintään, jos ei opintotuen tasoa voida nostaa järkevälle tasolle. Ja ei, en ole opiskelija enkä enää tule opintotukea hakemaan enkä saamaankaan (tukikuukaudet käytetty ajat sitten). Onnekseni opiskelin vanhoina hyvinä aikoina, jolloin opintotuella vielä pystyi joten kuten elämään ilman työssä käymistä lukukausien aikana, eikä ollut mitään opintopisterajoja, tulorajat vain. En ymmärrä, miksi opintotuki on aina menojen leikkaajien ykköskohde!
Henkka

#32 Re: Re: Re: miksi?

11.03.2015 18:36

#26: tyäukko - Re: Re: miksi? 

Koska täyspäiväinen työskentely venyttää tutkinnon saamista. Iso osa opiskelijoista tekee töitä opintojen ohella jo nykyisessä tilanteessa, koska tuetkaan eivät yleensä aivan kaikkia kuluja kata. Opintotuki, asumislisä sekä opintolaina tekevät noin 800€/kk, se on iso määrä lisätunteja, jotka joutuisi sijoittamaan opiskelun sijaan töiden tekoon. Tässä voisi vielä miettiä, että mistä löytyy sitten kaikille näille opiskelijoille töitä saadakseen työtunteja, kun niitä ei meinaa nytkään riittää..

Opiskelija amk:ssa

#33 Re: Re: Ei itseasiassa vaikuta

11.03.2015 18:40

#13: Nimitys - Re: Ei itseasiassa vaikuta 

 Eipä saakkaan terveystieteiden kandivaiheesta opintotukea, mikäli suoritettuna on jo ammattikorkeakoulututkinto. Maisterivaiheeseen ilmeisesti saa kuitenkin tukea, sillä maisteritutkintoa vastaavaa koulutusta ei voi ammattikorkeakoulussa suorittaa.

Henkka

#34 Re: Re: Re: Re: Re: miksi?

11.03.2015 18:40

#30: tyäukko - Re: Re: Re: Re: miksi? 

Aina saa töitä? MUUTAMAN työhakemuksen lähettäneenä ja muiden opiskelijoiden työnhakua seuranneena voin sanoa, että isojen markettien kassoillekaan ei sormia napsauttamalla täällä pääse.

Anssi Eboreime
Adressin tekijä

#35 Re: Re: Re: Re: Re: miksi?

11.03.2015 19:05

#30: tyäukko - Re: Re: Re: Re: miksi? 

 No, olen minäkin niitä töitä yrittänyt saada kesää varten. Siivoojasta sairaala-apulaiseen. Noh, jotenkin kaikkialta vastaus on, että minulla ei ole tarpeeksi työkokemusta siltä alalta, johon tekisi mieli vastata, että "Ai siivoomisesta, no mitä mä sitten tein sen koko p-kauden intissä?", ja työkokemusta kyllä on kun aikaisemmin olen ollut Espoon kaupungilla töissä ja monessa paikassa vapaaehtoisena, mutta jotenki nykyään ei enää saa. Sairaala-apulaiseksikaan eivät huolineet, sanoivat, että tarvitsen hoito-alan koulutuksen ja koska olen lääkiksessä niin semmoista en varmaan koskaan saa, joten joudun odottamaan kunnes olen 3:nella vuodella täällä lääkiksessä ennenkuin pääsen Suomessa tekemään mitään terveyden-huoltoon liittyvää.

Ei ne työt puissa kasva. 

4M - Muistilappu

#36 Älkää missatko!

11.03.2015 19:17

Mitä: Mielenosoitus.

Miksi: Toisen tutkinnon opintotuen puolesta.

Missä: Eduskuntatalon edessä.

Milloin: Perjantaina klo 12-13.


Vieras

#37

11.03.2015 19:43

Ei mitään järkeä, että ajetaan ihmisiä aikaisemmin toimeentulotuelle. Väittäisin, ettei tämä päätös saa ihmisiä välttämään uudelleenkouluttautumista, koska suurimman osan aikaa on joka tapauksessa pärjättävä muilla tuilla. Opintotuki tulee totta kai yhteiskunnalle halvemmaksi kuin toimeentulotuki. Sitä saadessa voi ottaa opintolainaa (mikä on valtiolle ja pankeille erittäin kannattava tapa tukea opiskelua ja opiskelijoille itselleen edullinen laina) ja mikä miltei tärkeintä kansantalouden kannalta: opintotuki kannustaa osa-aikaiseen työhön opiskelun ohella, mikä auttaa luomaan suhteita valmistumisenjälkeiselle ajalle ja näin työllistää vastavalmistuneet. Toimentulotuella eläessä ei voi ottaa töitä vastaan tai päätyy menettämään rahaa.

Vieras

#38

11.03.2015 20:42

Näen lakiuudistuksessa paljon enemmän haittoja kuin hyötyjä tulevaisuudelle. Itse opiskelen amk:ssa ja valmistuttuani joudun suurella todennäköisyydellä täydentämään osaamistani yliopiston puolella. Tulevaisuudensuunnitelmat työn puolesta jäävät kuitenkin suurella todennäköisyydellä toteutumatta jos laki menee läpi. Pappabetalar ei toimi täällä työväen luokassa.
lievä kehitysvamma

#39 KEHITYSVAMMAISET

11.03.2015 20:45

ITSELLÄ LIEVÄ KEHITYSVAMMA JA OLEN TUETUSSA TYÖSSÄ TURUSSA PÄIVÄKODISSA JA MEINAAN SAMAN AIKAISESTI OLLA TÖISSÄ JA OPISKELLA TÖITTEN OHESSA LÄHIHOITAJAN MONIMUOTKOULUTUKSEN ETTÄ SAISIN LÄHIHOITAJAN AMMATIN JA VIELÄ JATKAA PÄIVÄKODISSA JOS SAAN JATKO SOPIMUKSEN TOIVON ETTÄ KAIKKI NÄMÄ ASIAT MENEVÄT PUTKEEN SITTEN OLISI AMMATTI LASTEN HOITO ALALLE


Vieras

#40

11.03.2015 21:15

Tärkeä asia nuorille.

Vieras

#41

11.03.2015 21:27

Vaikka itse olen opiskeluni opiskellut niin tälläinen rajoitus on todella tyhmä teko.

Vieras

#42

11.03.2015 22:17

Strandbackvägen 24 56760 iskmo

Vieras

#43

11.03.2015 22:18

Tässähän eduskunta vain ahdistaa ihmisen nurkkaan! Monille tämä päätös estää uudelleen kouluttautumisen tulevaisuudessa esim. Työttömyuden tai muun yllttäessä. Ei mitään järkeä eikä varmastikkaan mitään säästöjä!!!!

Vieras

#44

11.03.2015 22:18

Uranvaihto kuuluu elämään ja opiskelupaikan vaihto on joskus välttämätöntä sen mahdollistamiseksi.
t. entinen opiskelija, työntekijä ja nykyinen uraa vaihtanut yrittäjä

Vieras

#45

11.03.2015 22:19

Ilman rahaa ei voi opiskella 


Vieras

#46

11.03.2015 23:30

Jos tämä ehdotus toteutuu, olisi aika todella harkita onko "meidän" päättäjät paikkansa arvoisia.
lyhytmatikka

#47 Re: Re: Re: miksi?

11.03.2015 23:55

#26: tyäukko - Re: Re: miksi? 

 Kaikille ei edelleenkään riitä Suomessa töitä. Työttömien määrä pyörii 300 000:n kieppeillä ja avoimia työpaikkoja on n. 20 000.

Velhon Oppipoika

#48 Tässä yksi syy miksi kampanjamme ei ole saanut sen ansaitsemaa huomiota

12.03.2015 02:16

Tässä yksi syy miksi kampanjamme ei ole saanut sen ansaitsemaa huomiota

 

Toivottavasti addressin aloittaja ei ota tätä henkilökohtaisesti, mutta mielestäni addressin otsikko täytyy vaihtaa.

Miksi? Koska se ei ole tarpeeksi vetävä.

Jotta saamme lakiesityksen estettyä, täytyy meidän pystyä levittämään addressia somessa tuhansille ihmisille. Kun nyt tulen addressin sivulle, minulle ei selviä silmänräpäyksessä, mitä se koskee. (lisäksi teksti on pientä ja ensimmäiseksi silmään osuu mainokset). Ihmiset ovat laiskoja, ja jos tähän menee liikaa aikaa, he eivät allekirjoita addressia.

Emme edes kampanjoi "opintotuen ehtojen helpottamisen" puolesta, vaan sen puolesta, että se pidetään ennallaan.

Esimerkiksi "EI lisää leikkauksia opintotukeen - opintotuki toiseen samantasoiseen tutkintoon säilytettävä" olisi parempi.

Nyt joku somevelho kehiin, aikaa yksi päivä!


Vieras

#49

12.03.2015 04:44

Hyvällä asialla!

Vieras

#50

12.03.2015 05:02

Koulutetun työvoiman jatkuvuuden puolesta!