AD/HD-aikusten puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista AD/HD-aikusten puolesta.

vuodesta 1978
Vieras

#76 ilman tuota vetäisin varmaan kamaa enkä olis vakituisessa duunissa

17.10.2011 18:29

Ei saa edes lääkekattoa koskaan rikki kun ei saa korvauksia, sillä korvattavuus saadaan vain korvattavista lääkkeistä. Itsellä menee se tonni vuodessa, joudun syömään pienempiä annoksia, nyt kun olen (ensimmäisessä vakituisessa ikinä) töissä: ollut kohta vuoden, ja vain kaksi myöhästymistä töistä.

Työaika 7-16.00 ja vastuuta on juuri sopivasti, työ on itsenäistä ja olen sen kunnialla vienyt läpi..

Kaikki on mennyt loistavasti. Ennen diagnoosia kokeiltiin noin 6 eri psyykelääkettä, itsaria, 9 eri duunia (joista pisin 7 kk) ja kaksi luettua ammattia (joista tosin kumpaakaan en ole päivääkään tehnyt). Työttömyyspäiviä kertyi amitsun jälkeen yhteensä yli 1700 tähän työpaikkaan mennessä.

Välillä viinaa, joskus huumeita. Vauhti kummasti rauhoitti. Onneksi sekin oli sen verran kallista että "tuli vedettyä" vain kun oli kunnon aivojentyhjäystä vailla. Nyt ollut kokonaan ilman kohta neljä vuotta, takana 3 v. kausitöitä oikealla alalla, ihana ihminen rinnalla kun olen itsekin vihdoinkin aikuistunut ja rauhoittunut niin ei tartu niitä renttuja tuolta kadulta kainaloon.
Korvauksen poistuminen oli shokki, ja jokakertainen itkun aihe kun pitää mennä lääkkeitä ostamaan, varsinkin kun tietää että tätä tulee jatkumaan koko loppuelämän. Pelottaa ajatuskin siitä että joskus minusta tulisi vielä se hullu joka saattoi potkaista näyteikkunan rikki kun valot sattui risteyksessä vaihtumaan liian hitaasti, tai joutua kuuntelemaan että "etkö sinä ikinä opi, ja kuinka monta kertaa mun pitää sanoa, keskity, kuuntele, katso tännepäin, rauhoitu, ja mitä ihmettä mä sun kanssas oikein tekisin..."


Vieras

#77

23.10.2011 22:04

Äärettömän tärkeä asia. Perheessäni on 14 v poka, joka on "sählännyt" koko ikänsä. Huolestuneena vanhempana olen useita kertoja asiasta keskustellut lastenlääkärin kanssa, mutta kun ei ole lastenneurologille päässyt...nyt on nuorisopsykiatrian puolella aloitettu adhd-lääkitys... Varhainen diagnoosi olisi helpottanut arkea ja ehkä pelastanut parisuhteenkin...Jos nyt aloitetun lääkityksen joutuu aikuisiällä lopettamaan sen kalleuden jodosta, niin mitähän sähläämistä elämä sen jälkeen tulee olemaan helposti ärtyvällä, paikallaa pysymättömällä ja kaiken kaikkiaan toiminnan hallinnan puutteesta kärsivällä aikuisena. Jos lääkitys helpottaa arkea ja tämän avulla voi hallita elämäänsä.Pieni maksu on lääkekorvaus sen rinnalla mitä voi tulla maksamaan yhteiskunnalle pahimmillaan epäsosiaalinen elämä ilman työtä...
UniJatkuu

#78 näin kävi liian vanhalle

19.12.2011 16:36

Lääkitykseni on liian kallis ja olen joutunut jättämään concertan osittain pois käytöstä. Välillä olen ollut noin viikon ilman, joskus jopa kolme viikkoa. Tästä on seurannut mm. se, että olen sairastunut vähitellen vaikeaan masennukseen ja nyt olen pitkällä sairauslomalla. Lääkekulut kuukaudessa on tällä hetkellä noin 150 - 200 e. Kummastakaan lääkkeestäni en saa kelakorvausta. Masennuslääke on liian uusi ja saan senkin kokonaan itse maksaa. Tiesin, että näin tulee käymään, mutta minkäs teet? Raha ei puissa kasva eikä sitä maasta löydä, vaikka kuinka pää painuksissa ulkona kulkisikin. Perheessä menee ruokaostokset lääkitykseni edelle, luonnollisesti. Ruokaa tarvitsee jokainen. En näe töihinpaluuta enää realistisena vaihtoehtona. Ajatus on varmaankin masentuneen ihmisen ajatus, mutta en jaksa enää taistellakaan. Vuosikausia olen joutunut pakottamaan itseni töihin ja pinnistellyt kovasti, että olisin ns. yhteiskuntakelpoinen. Pakko se on hyväksyä, etten ole eikä minusta sellaista enää tule.

Kun käyttämäni lääkkeet eivät kuulu korvattavien piiriin, niin eihän se korvauskatto tule täyteen edes. Minusta tämä on suorastaan loukkaavaa ja aika nurinkurista, ottaen huomioon sen, että lääkemenot ovat vähintään tuplaantuneet viime vuodesta. Tuon sortin Kela-nurinkurisuus ei mene minulla jakeluun, ehkei tarvitsekaan.

vink

#79 Vinkki

11.02.2012 19:15

Itse hakeuduin hoitoon pari kuukautta sitten ja ad/hd tai add sieltä diagnoosina putkahti (En oikein saanut lääkäriltä selvää kumpi se nyt oli, mutta utsin sen tietooni seuraavassa kontrollissa). Nyt kokeilussa concerta 36mg. Täytyy vielä kokeilla suurempaa annosta kun teho taitaa olla tasaantunut ja olen likellä entistä (jaksamattomuutta, saamattomuutta, turhautuneisuutta).
Pojallani diagnosoitiin ad/hd muutama vuosi sitten ja concerta 27mg ollut nyt puolitoista vuotta käytössä.
Itse olen siis työttömänä ja rahat ei oikein tahdo riittää kahden lapsen elättämiseen. Onneksi kuitenkin sekä pojallani, että minulla itselläni on sairausvakuutus. Ainakin pojalle korvasivat tähän astiset concertat. Kyseessähän on sairauden hoito.

Vinkkinä siis kaikille jotka eivät vielä ole hakeutuneet hoitoon: hoitakaa sairausvakuutuksenne kuntoon ja korvaussumma tarpeeksi korkeaksi.
Päivi Hakala

#80 Korvaus palautettu!

27.02.2012 17:00

Metyylifenidaatin (Concerta) korvattavuus valmisteyhteenvedon mukaisessa käytössä aikuisilla 1.3.2012 alkaen

Sairausvakuutuslain mukaan lääkevalmisteen peruskorvattavuus sairauden hoidossa voidaan vahvistaa enintään myyntilupaviranomaisen lääkevalmisteelle vahvistaman valmisteyhteenvedon ja siinä hyväksyttyjen käyttöaiheiden mukaisessa laajuudessa.

Suomessa korvattaviksi hyväksyttyjä metyylifenidaattivalmisteita on valmisteyhteenvetojensa ja lääkkeiden hintalautakunnan päätösten nojalla voitu tähän mennessä korvata vain lapsille ja nuorille, eivätkä 25 vuotta täyttäneet aikuiset ole voineet saada niitä apteekista suorakorvattuina.

Metyylifenidaattia sisältävien Concerta-lääkevalmisteiden valmisteyhteenvetoon ja korvattavuuteen on hyväksytty muutos. Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimivan lääkkeiden hintalautakunnan päätöksen mukaan Concerta-valmisteet ovat 1.3.2012 alkaen peruskorvattavia (42 %) uuden valmisteyhteenvedon mukaisessa käytössä

aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön hoitoon aikuisilla, joilla nuorena alkaneet oireet jatkuvat vielä aikuisiässä ja joilla hoidosta on todettu selkeää hyötyä, kun hoidon jatkaminen aikuisiässä on tarkoituksenmukaista.
Edellä esitetyn lääkkeiden hintalautakunnan päätöksen myötä myös 25 vuotta täyttäneet aikuiset voivat 1.3.2012 alkaen saada Concerta-lääkevalmisteista sairausvakuutuskorvausta valmisteyhteenvedon mukaisessa käytössä.

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

15.03.2012 08:42


Kiitollinen

#82 Re:

25.12.2012 15:33


Vieras

#83

17.03.2013 22:03

Tämä asia tuli minullekin yllätyksenä. Olen vasta aloittanut concertan kokeilun. Soisin että adressi menisi läpi...
ei mitään edullista

#84 Re: Korvaus palautettu!

08.01.2014 10:36

#80: Päivi Hakala - Korvaus palautettu!

Miksi ei vaan vieläkään saa korvausta equasymista vaikka täysin sama vaikuttava aine. Käsittämätöntä. Pitäisikö asialle tehdä jotain...

kalliiks tulee

#85 equasym retard

08.01.2014 10:38

Korvaus myös equasymille. Vai syrjitäänkö meitä eri lääkkeiden syöjiä. Kuitenkin aivan vastaava tuote ja vaikuttava aine kyseessä.

Vieras

#86

08.05.2015 12:22

Sähköhoito, ECT - aivosähköhoito, sähköshokki ...
Video aiheesta
www.youtube.com/watch?v=Pd6aO_OT7UE

Aivosähköhoito (ECT, sähköshokki) on kidutusta!
Video aiheesta
www.youtube.com/watch?v=zwl4YylmSVs

MUISTAKAA ÄÄNESTÄÄ SUOMEN KANSA ENSIN SKE:*TÄ ! HEIL HITLERIT VAAN KAIKILLE !

#87 ☩ (卐) ϟϟ :={

05.03.2020 16:49

          ()          

 

ON SE VITU KU VITU...

 

SOMALIT SAA ILMASTA RAHAA JOKA KK. 3000€ (3DONAA) TILILLE JA MEIKÄ EI SAA KU 400€

 

... JA NY EI OO TUKLLU SITÄKÄÄN

 

[SANOVAT VIELÄ ET SINÄ RASISTI , SINÄ RASISTI!]

 

KU VAATII OIKEUKSIAAN !

 

 

ON SIINÄ MEILLÄ HALLITUS VITU !

 

 

EU ERO !

 

MARKKA TAKAS !

 

MUSUT JA MATUT VITUUN !


Vieras

#88

06.03.2020 06:39

KELA ON P3RSE !

:(