Kansallispuisto Suomussalmen Hossaan !

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Kansallispuisto Suomussalmen Hossaan !.


Vieras

#126

10.06.2015 07:18

Metsähallitus on kaksijakoinen valtion laitos joka toisella kädellä suojelee ja toisella raiskaa luontoa. Tarvitsemme monimuotoista luontoa tuleville sukupolville emmekä tasaikäistä talousmetsää. Vanhojen metsien lajeille ei kohta ole alueita lisääntyä eikä viherkäytäviä muualle kulkeutumiseen.

Vieras

#127

10.06.2015 10:06

Olen käynyt siellä ja se on upea paikka!

Vieras

#128

21.06.2015 08:16

Kauniit luontopuistot pitää suojella ettei niitä hävitetä. Kumpaisessakin olen käynyt. Kauniita paikkoja.

Vieras

#129

22.06.2015 08:48

Hieno ja ehdottomasti kannatettava hanke. Suojeltavan arvoiset kohteet eivät tunne pitäjänrajoja, ovat siis myös oikein hyviä ja kannatettavia yhteishankkeina.
TuuLeVi*

#130

22.06.2015 10:17

Tarvitaan lisää kansallispuistoja. Upeita retkeilykohteita ja virkistäytymispaikkoja tarvitaan tämän kaiken kiireen ja puristuksen rinnalle.


Vieras

#131

24.06.2015 14:29

Liikun kesäisin hossassa ja sitä lähellä olevissa metsissä.
Synnyinseutuni sijaitsee teerirannalla ,joka on paras paikka loman vietolle. Harrastan marjastusta,sienestystä,kalastusta ja luonnossa samoilua.

Vieras

#132

25.06.2015 07:33

Haluan suojella hienoa luontoa.

Vieras

#133

26.06.2015 18:12

Hossa on luonnonkaunis paikka ja kuuluisa kirkkaista vesistään. Toivon, että Se säilyy myös tulevaisuudessa sellaisena. Hossa on tuttu minulle jo lapsuudesta lähtien, myös lapsemme ovat patikoineet siellä. Patikointireitit ovat helppokulkuisia ja niissä on huomioitu esteettömyys.

Vieras

#134

27.06.2015 04:05

Olen käynyt siellä ja se on kaunis paikka.

Vieras

#135

01.07.2015 17:06

Allekirjoitin luettuani esittelytekstin ja vakuututtuani asian tärkeydestä. Upeaa! Ehdoton kannatukseni tälle!

Omaan kainuulaiset sukujuuret ja tiedän, mitä luonto tämän seudun ihmisille merkitsee. Mahdollisuuden tähän syvälliseen kokemukseen soisin kaikille.

Luodaan ihmeessä turva tälle upealle alueelle kansallispuistoksi nimeämisen muodossa, annetaan ihmisten kulkea siellä missä on ennenkin kuljettu. Voimme kunnioittaa menneitä, mutta myös itseämme, säilyttämällä tämän.


Vieras

#136 Re:

01.07.2015 17:11

#126: -  

Allekirjoitin vetoomuksen myös alueen monimuotoisuuden tähden. Se on hillittömän tärkeää säilytettävää.

Onneksi sekä metsähallitus että yksityiset metsänomistajatkin ovat pikkuhiljaa kallistumassa myös monimuotoisempaan metsänhoitoon, kuin vain puut rivissä tukeiksi - aukko - istutus - hoito - odotus - karsinta - puut riveissä tukeiksi - aukko  - jne. toimintaan. 


Vieras

#137

09.07.2015 07:06

Haluan minulle tärkeän alueen säilyvän lama-aikojen kurimuksista huolimatta niin minun kuin muidenkin jälkikasvuille.

Vieras

#138

16.07.2015 18:43

Hossa todella hienon näköistä aluetta ja ansaitsee tulla valituksi kansllispuistoksi.

Vieras

#139

19.07.2015 06:27

Suomussalmelaisena tiedän alueen matkailuvalttina. Sellaisena sen tuleekin säilyä. Ylläpito paranee näin.

Vieras

#140

06.08.2015 19:04

Koskematon luonto on kulttuuriperintöä parhaimmillaan.

Vieras

#141

08.08.2015 10:13

Hossa nyt vaan ansaitsee kansallispuiston - Porkkalan arvoja mitenkään väheksymättä!

Vieras

#142

08.08.2015 12:13

Olen käynyt Hossassa ja kannatan sen suojelua.

Vieras

#143

08.08.2015 20:23

Luontokin tarvitsee omaansa

Vieras

#144

10.08.2015 07:51

Hossalle kuuluu kansallispuiston status.

Vieras

#145

10.08.2015 10:54


ei pöllömpi idea

Vieras

#146

10.08.2015 16:05

Hossa paikkana ansaitsee kansallispuiston ehdottomasti.

Vieras

#147

10.08.2015 21:05

Hossan luonto on hienoimpia ja näyttävimpiä retkeily ja kalastus alueita Suomessa. Kokemattomat erämaat ja kaunis Kainuun luonto on oivallinen alue kansallispuistoksi.

Vieras

#148

11.08.2015 05:47

Metsät tarvitsee lisäsuojelua!
Ilmari Kaasinen

#149

11.08.2015 07:34

Kansallispuisto kuulostaa komealta. Yllätyksenä monille tulee mitä rajoituksia se lopulta käytännössä tuo tullessaan. Esim. Kukaan retkeilijä ei paista enää makkaraa muualla kuin ohjatuilla tulentekopaikoilla. Tulentekopaikoilla pitää olla puut valmiina, jätehuolto jne. Tästä voi jokainen kuvitella kuinka taajaan niitä voidaan kustannussyistä tehdä.

Pahinta kansallispuistoissa on kuitenkin lopullisuus. Kun laki kansallispuistosta on kerran muodostettu sen muuttaminen on todella vaikeaa ja pitkän polun takana. Voisi puhua mahdottomasta. Maailma muuttuu, mutta kansallispuisto pysyy ja säilyy, mikä lähtökohtaisesti ja nopeasti ajateltuna on upeaa ja juuri se päämäärä mitä haetaankin. Mutta toimiva maailma tarvitsee sopeutumista erilaisiin tilanteisiin. Itse suuren kansallispuiston rannalla asuvana olen seurannut esimerkiksi merimetson elämää. Varmaa on, että jossakin vaiheessa merimetsoja on pakko metsästää, koska populaatiot vain kasvaa ja tuhot merialueilla käyvät liian suuriksi. Luonto tuhoaa itse itseään. Mutta vaikka jossakin vaiheessa merimetso otettaisiin metsästettäviin lajeihin mukaan, niin metsästää ei kuitenkaan voisi kansallispuiston alueella (200 km rannikkoa), koska kansallispuistoa koskee omat lait.

Hossan alueesta on pidetty hyvää huolta ja luonto on kaunista. Säilytetään sama vapaus nauttia luonnosta myös tuleville polville, NIIN KUIN HE PARHAAKSI NÄKEVÄT, eikä pyritä sitomaan heidän käsiä toimimasta parhaaksi katsomallaan tavalla.

Vapaus valita ja tehdä on kuitenkin tärkeämpää. Menneet sukupolvet ovat jättäneet meille perintönä mm. jokamiehen oikeudet, jotka mahdollistavat ja on mahdollistanut ylipäänsä retkeilyn Hossan alueella. Arvokas perintö on nimenomaan vapaus. Suomalainen nyky-yhteiskunta nojaa pitkälti byrokratiaan, sääntöihin, määräyksiin ja kieltoihin, joita onneksi menneet sukupolvet eivät ole meille perinnöiksi jättäneet. Jätetään Hossa lapsiemme käsiin, niin kuin mekin sen olemme saaneet. Onhan tuleva sukupolvi aina edellistä "viisaampi". Vai olemmeko epäonnistuneet?:)

Jepjep

#150 Re:

12.08.2015 10:04

#149: Ilmari Kaasinen -  

Hossan retkeilyalueella on jo tulentekopaikat, laavut ja autiotuvat paikallaan. Tulia ei tarvitse tehdä muualle.

Mieluummin jätän Hossan nykyisellään lapsiemme käsiin kuin Metsänhallituksen. Metsänhallituksessa pomot vaihtuu aikanaan ja samalla vaihtuu into tehdä aukkoja patikointipolun varteen.

Näkee myös metsähallituksen mielenkiinnon aluetta kohtaan esim. Värikallion katselulavan kohtalosta. Paikalliset ovat jo yli 10 vuotta kertonut metsänhallitukselle sen huonosta kunnosta ja tarjonneet myös apua korjaukseen. Nyt lava suljettiin vaarallisena.

Ps. miten merimetsot liittyy kansallispuistoon?