Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!.


Vieras

#501

01.06.2015 11:41

Nykysuuntaus on huolestuttava ja tämä esitys vastoin kaikkea sitä mitä lapselle tulisi varhaiskasvatuksessa tarjota antaa. Lapset eivät saa olla säästän kohde.

Vieras

#502 Re:

01.06.2015 11:41

#1: -  

 ei lastentarhaukselle! Kyllä laadukkaalle varhaiskasvatukselle! 


Vieras

#503

01.06.2015 11:42

Työskentelen itse varhaiskasvatuksen palveluksessa. Tiedän kokemuksesta, että jo nykyisellä ryhmämitoituksella lasten yksilöllinen huomioiminen ja henkilökohtainen kasvun tukeminen on erittäin haastava tehtävä. Kun lapsimäärää kasvatetaan,muuttuu laumaksi ja toimii ihan erilaisella logiikalla. Se on sitä jo nyt. Tälläkin hetkellä ryhmät täytetään vähintään +1 lapsi, että saadaan käyttöaste paremmaksi.

Vieras

#504

01.06.2015 11:43

Laadukasta varhaiskasvatusta ei voi toteuttaa liian suurissa ryhmissä. Päiväkodeissa tavoitteena on tukea lapsen kasvua ja kehitystä sekä opettaa monipuolisia tietoja ja taitoja. Jos lapsiryhmiä suurennetaan entisestään, tämä tavoite vaarantuu ja seurauksena on päivästä toiseen selviytyminen vähäisillä resursseilla. Varhaiskasvatus ei saa olla selvitymistä vaan lapsen oikeus hyvinvoivaan ja turvalliseen ympäristöön ja yhteisöön!

Vieras

#505

01.06.2015 11:44

Olen hoitanut lapsia yli 40 v, tiedän mitä tämä merkitsee
Tiedän

#506 Suurempi ei todellakaa parempaa

01.06.2015 11:47

Päiväkodissa töissä aina joutunut säästämään en ikinä niitä rahoja nähnyt, määrä lapsia vaikuttaa paljon hoidon laatuun. Miksi pitää tulevaisuutta nyt jo pilata koska nämä lapset on tulevaisuus ja vaikka pyritään yksilölliseen hoitoon joka lapsen kohdalla joka päivä se on nyt jo vaikeeta.


Vieras

#507

01.06.2015 11:51

Hoitoikäisiä lapsia, tarvitsevat riittävän hiivan ja huolenpidon,muuten ongelmat kasautuvat myöhemmälle iälle.

Vieras

#508

01.06.2015 11:55

Ryhmäkokojen kasvattaminen ei ole hyväksi lapselle eikä tietenkään hoitajallekaan. Päiväkodissa pitäisi olla mahdollisuus edes jonkin asteiseen yksilöllisyyteen ja lapsen inhimilliseen kohtaamiseen. Erityisesti ongelmaperheiden lapset ja erityislapset tarvitsisivat jo nyt lisää hoitajia!

Vieras

#509

01.06.2015 12:03

Koska se on hölmöä kuristaa lastenhoidosta siitä ei ole muuta kuin haittaa.

Vieras

#510

01.06.2015 12:05

Olen ollut päiväkodissa töissä lastenhoitajana pienten, ns. Isojen ja sisarusryhmässä. Jo nykyisillä suhdeluvuilla koin työn liukuhihna työksi pukemisineen, syöttämisineen yms. Resursseja tehdä hyvää työtä ei nykyiselläänkään ole mielestäni riittävästi. Lasta ei ole aikaa kohdata , miten sitten kun lapsia on ryhmässä vielä jopa kolme enemmän. Välillä päivä oli pelkkää selviämistä, jolloin vain toivoi että mitään ei sattuisi, varsinkin päivinä, kun työntekijöitä oli sairaana eikä sijaista tullut Ja jouduit olemaan yksin ulkona jopa yli kahdenkymmenen 1,5 - 5 vuotiaan lapsen kanssa kunnes joku kerkesi pukemis urakan päätteeksi seuraksi.

Anonyymi

#511

01.06.2015 12:12

Lasten ja työntekijöiden etua ajatellen ryhmäkokojen suurentaminen olisi huono idea.

Sairaslomien kasvaessa ja työntekijöiden palaessa loppuun ovat kulut suuremmat kuin ns. Säästöt joita muka tulisi ryhmäkokojen kasvaessa. Järki käteen hallistus!


Vieras

#512

01.06.2015 12:12

Nyt tuli mitta täyteen. Olen tehnyt varhasikasvatustyötä melkein 35 vuotta ja koko ajan on taisteltu samojen asioiden kanssa. Työtämme ei arvosteta, palkkaus on naurettavan alhainen työn vaativuuteen ja vastuullisuuteen nähden. Asiantuntijoiden tieto ja näkemys ohitetaan, tutkimustietoa ei hyödynnetä ja varhaiskasvatus nähdään vain välttämättömänä menoeränä. Päättäjillä ei ole todellista käsitystä työmme vaativuudesta ja siksi he kauppaavat tilallemme vaikka kadunkulkijaa. Koulutustamme ei arvosteta ja tehtäviin voi kohta palkata kenet tahansa.Häpeällistä ja näköalatonta toimintaa suhteessa muuhun Europpaan.

Vieras

#513

01.06.2015 12:16

Lapsenlapsieni puolesta.

Vieras

#514

01.06.2015 12:17

Mitä enemmän lapsia, sitä vähemmän jokainen saa huomiota. Yksinkertainen yhtälö jonka pystyy jokainen ymmärtämään ettei se voi toimia kovin hyvin. Itse olen saanut elää suurperheen isäpuolena ja seurata myös sivusta kuinka paljon lapset ensinnäkin jo pyytävät huomiota. Kyseessä on kuitenkin rakkaudesta ja jos sitä ei saa tarpeeksi , voi olla että eristäytyminen ja syrjäytyminen pääse e alkamaan jo hyvin varhaisessa iässä. Siispä ei kyllä kannata kasvattaa lasten määrää tarhoissa, pikemminkin pienentää.

Vieras

#515

01.06.2015 12:18

Kohtuus kaikessa.

Vieras

#516

01.06.2015 12:20

Tärkeä asia lapsille!

Vieras

#517

01.06.2015 12:27

Tämä säästökohde on kertakaikkiaan väärä!

Vieras

#518

01.06.2015 12:31

Jos olisi tarkoitus että ihmisen lapsia olisi 15kpl yhden hoitajan vahdittavina niin me olisimme sikoja. Pikkupossuille riittää että ne löytävät tissin ja saavat nukkua.- Ihmisen lapset syntyvät 1-2 vuoden välein ja useimmiten yksi kerrallaan. Lapselle pitää olla aikaa ja aikuisella syli varattuna juuri hänelle. Sosiaalisuutta ei opita jäämällä toisten isompien ja vahvempien jalkoihin. Tavat ja moraalin neuvoo vierellä kulkeva aikuinen.

Vieras

#519

01.06.2015 12:32

Koska minulla on lastenlapsia päiväkodissa ja olen nähnyt.että siellä nyt jo työskennellää äärIrajoilla monesti.joten ei ryhmäkokoja suuremmiksi.

Vieras

#520

01.06.2015 12:32

Ajatus ryhmäkoon suurentamisesta on aivan älytön. Ryhmäkokoa pitää pienentää jos halutaan laadukkaampaa varhaiskasvatusta!

Vieras

#521

01.06.2015 12:38

3,5-vuotias lapseni on päiväkodissa ja oireili pahasti viime syksynä aikana, jolloin päiväkodissa oli tilapäisesti suurempi ryhmä. Oireilu ilmeni kuukausien ajan unihäiriöinä, raivo- ja itkukohtauksina. Loppui saman tien kun päiväkodissa oli taas normaalikokoinen ryhmä.

Vieras

#522

01.06.2015 12:44

Tämä on erittäin tärkeä asia. Itselläni on pieniä lapsia, ja ystäväpiirissäni on päiväkodissa työskenteleviä, joiden tiedän jo nyt olevan täysin mahdottomassa tilanteessa suurten ryhmien kanssa. Kuormitus on kohtuuton. Laadukas varhaiskasvatus on sitäpaitsi lapsen oikeus, ei vanhemman.

Vieras

#523

01.06.2015 12:50

Olen lastenhoitaja

Vieras

#524

01.06.2015 12:51

Olen varhaiskasvatuksen työntekijä.

Vieras

#525

01.06.2015 12:52

Olen kolmen lapsen äiti. Kaksi lapsista kunnallisessa päiväkodissa. Ryhmät jo nyt suuria. Pienemmälle 1,5v on sattunut aika paljon loukkaantumisia ku ei ehditä katsoa perään.