Paimionjoki vapaaksi!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Paimionjoki vapaaksi!.

Vieras

11.09.2015 09:06

Tämä joki pitää saada vapaaksi kyseisestä voimalaitoksesta
Luontoalanopiskelija

#27 Re: hatusta vedettyjä lukuja?

21.09.2015 18:43

#15: insinööri - hatusta vedettyjä lukuja?

Voimala tosiaan tuottaa vain 5GWh vuodessa, eli tehoa km. 570kW, joka on lähes puolet vähemmän kuin esim. Taalerintehtaan yksi tuulivoimala tuottaa.  http://www.taaleritehdas.fi/fi/campaign/teho-ja-energia.html Tuo 5GWh lukee voimalaitoksen seinässä olevassa taulussa, joka on tosin vuodelta 1995, tuottanee yhä saman verran suunnilleen. EU:n määritelmä pienelle vesivoimalalle on 10MW. Petäjäskosken voimalaitoksesta on tehonkorotusten myötä tehty Suomen suuritehoisin vesivoimalaitos: laitoksen maksimiteho on marraskuusta 2011 alkaen ollut 182 MW (Wikipedia). Tässävalossa Askalan voimalaitos on vanhanaikainen ja tehoton. Toisaalta se on tuottanut omistajilleen rahaa jo lähes 80 vuotta, näin ollen kustannukset rakentamisesta ja ylläpidosta on katettu jo monet kerrat. Nykyään voimalaitos toimii etävalvonnassa. Paimionjoen luontoarvo vapaana virtaavana olisi todellakin paljon suurempi arvo kuin nykytilanne. Laitos tuottaa sähköä vain reilun 200 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuiseen kulutukseen.  Se on kovin vähän siihen nähden miten joen luonto kärsii kahlitsemisesta. Voimalaitosrakennukseen voitaisiin perustaa esim. kahvila, näyttelyitä, vesivoimalaitosmuseo, kalastusneuvonta, kalastusluvan myynti, kanoottivuokraamo, perinnemaisemakeskus, luontokeskus,  tms. 14 metrin pudotuksella Askalan koski olisi nähtävyys, etenkin kovan virtaaman aikaan, se vetäisi idyllisessä perinnemaisemassa paljon kävijöitä ja turisteja vuosittain. Paimionjoen luontokeskus olisi upea juttu. Terassikahvilasta voisi seurata kuinka perhokalastajat yrittävät saada saalista.

Masa

#28 Vesilaki

27.05.2016 07:13

Vesilaissa ei tietääkseni ole selaista pykälää, joka velvoittaisi purkamaan padon, mutta kertokaa toki, jos tunnette lain paremmin.