Vetoomus Kulosaaren ostoskeskuksen säilyttämiseksi

Juhani S.

#1 Kuka maksaisi peruskorjauksen?

11.11.2015 11:42

Addressissa vaaditaan ostoskeskuksen peruskorjausta. Mikä taho vastaisi peruskorjauksen kustannuksista? Maallikkona luulisin, että kustannukset ylittäisivät ostoskeskuksen kasvavan vetovoiman tuomat hyödyt - eli houkuttelisiko peruskorjattukaan ostoskeskus riittävästi uusia vuokralaisia, etenkin kun sekä Herttoniemessä (mm. rakenteilla oleva Prisma Megahertsin ja Itäväylän väliin) että Kalasatamassa (mm. kauppakeskus Redi) rakennetaan paljon uutta kaupallista tilaa.

Minä vuonna ostoskeskus on arvotettu korkeimpaan 1-luokkaan? Kuinka monta ostaria inventoinnissa oli, ja kuinka moni näistä arvotettiin samoin?

Venla Hiidensalo

#2 Re: Kuka maksaisi peruskorjauksen?

11.11.2015 14:37

#1: Juhani S. - Kuka maksaisi peruskorjauksen?

Hei! Aalto-yliopiston ostariselvitys löytyy googlettemalla, en saa linkatuksi sitä tähän, mutta tekijä on Karitta Laitinen (Aalto-yliopiston julkaisusarja, TIEDE + TEKNOLOGIA 12/2012).

Siinä on mukana laaja skaala eri ostareita, ja monet niistä on luokiteltu esimerkiksi 2. tai 3. luokkaan.

Kulosaaren ostarin osittaista purkamista ja uudisrakentamista perustellaan peruskorjauskuluilla. Asukasillassa arvioitiin, että korjaaminen maksaisi "jopa yli miljoonan". Sen sijaan ostarille suunnitellaan "kehityshanketta", jonka kokonaisarvo on kokonaista 58 miljoonaa:

"Asuntoverstas Taaleritehtaan kumppaniksi uuteen Kiinteistökehitysrahastoon

Perjantai 28.8.2015

Uusi syksyllä 2015 toimintansa aloittava kiinteistökehitysrahasto rahoittaa suomalaista asuntorakentamista ja se tulee rakennuttamaan pääasiallisesti vapaarahoitteisia asuinkerrostaloja RS-järjestelmää hyödyntäen. Rahasto hankkii omaa tonttimaata ja suunnittelee sekä rakennuttaa kohteensa itse. Rahasto myös hankkii omistukseensa asuinkäyttöön jalostettavia konversio- eli muutostyökohteita sekä osakkuuksia yhteistyöhakkeista. Hankkeet tulevat sijaitsemaan pääkaupunkiseudulla. ”Rahasto pystyy sijoitusstrategiansa mukaisesti hyödyntämään Asuntoverstaan koko osaamisen spektriä. Hanke on monipuolisuudessaan ainutlaatuinen, ja olemme luonnollisesti innoissamme sen mukanaan tuomista mahdollisuuksista.”, kertoo Asuntoverstas Kiinteistökehitys Oy:n toimialajohtaja Samuel Tuomola. Rahaston tavoitekoko oman pääoman osalta on noin 50 miljoonaa euroa, minkä lisäksi se pyrkii noin 50-70% lainoitusasteeseen.

Rahasto neuvottelee parhaillaan useista eri hankkeista, mm. Kulosaaren ostoskeskuksen kehittämisestä sen nykyisten omistajien kanssa. Hankkeen kokonaisarvo on noin 58 miljoonaa euroa."

Kyse on siis puhtaasti sijoittajien halusta tehdä voittoa ostarilla. Kiintesitösijoittaja Trevian on hankkinut ostarista huomattavan omistusosuuden vuonna 2011.

Jos ostarin peruskorjaus todella haluttaisiin rahoittaa rakentamisella, sen voisi tehdä huomattavasti vähäeleisemmin, muutamalla paritalolla esimerkiksi.

Venla Hiidensalo

Lundgren

11.11.2015 17:35

Kyllä tässä kieltämättä haisee huijauksen tuoksu kun niin kovasti halutaan kulosaarta muutella ja paljon rakentaa.