Henkilökohtaisen avustajan työn epäkohdat

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Henkilökohtaisen avustajan työn epäkohdat.


Vieras

#1

27.01.2016 16:28

Koska olen kokenut tässä työssä näitä epäkohtia usein, yksityisen työnantajan taholta.

Vieras

#2

27.01.2016 16:54

Kusetus pois.Oikeutta työntekijöille !!!

Vieras

#3

27.01.2016 18:37

Henkilökohtaisten avustajien työssä ja työehdoissa on todella paljon vakavia ongelmia.
rohkeasti epäkohtiin tarttuva

#4

28.01.2016 16:27

Työ on halpatyövoimalla ja -eduilla tehtävää jonka jatkuvuudesta ei ole mitään takeita, eli huomenna voit olla työtön henk.koht.avustaja ja kenties seuraava paikkasi onkin aivan jotain muuta mitä edellinen. Ainoa mitä on toitotettu: "salassapitovelvollisuudesta"! ikäänkuin jokaisessa työssä ei näin olisi. Et saa työhönohjausta, et saa kysyä esim. sossusta mitään... liian paljon kieltoja ja velvoitteita, mutta palkkaus mitä sattuu. Joudut rukoilemaan että työnantajasi liittyisi Hetaan saadaksesi itse hieman paremmat edut ja kehittyvän palkkauksen. Naurettavaa ja lyhytnäköistä! Toivottavasti saamme maahan yhtenäisen ja lakia noudattavat työolosuhteet. Nyt kunnat ja rahattomuus viis veisaavat tästä ammattikunnasta, mennään "rimaa hipoen" lakien rajoilla. Oikeastaan se alitetaan hyvin usein. Ellet itse tiedä ja tunne oikeuksiasi, siitä ei huolehdi kukaan mukaan. Lomautukset tulevat extempore ja täällä missä itse työskentelen, on jopa väitetty ettei palkkaa kuulu maksaa päivääkään. Uusi ja tietämätön voisi tämän uskoakin. Tuo oli vain yksi esimerkki ja suurin toive itselläni olisikin saada koko ammattikunta jokaisella paikkakunnalla kokoontumaan ja keskustelemaan "epävirallisinkin" tapaamisin. Vain näin näemme miten muut toimivat, vain näin saamme itse rohkeutta tarttua epäkohtiin. Pahoin pelkään ettei tänne saada allekirjoituksia edes pientä osaa siitä montako tämän alan tekijää maassamme on. Syynä voi olla ammatin "häpeä": vai avustaja ilman koulutusta, siis piika... se voi olla ettei koeta pysyväksi ammatiksi, se voi olla ettei tällaisen uskota tuottavan mitään tulosta jne., mutta ellei mitään tehdä, ei myöskään mitään voi odottaa! Toivotaan että heräämisen aika on alkanut ja ammattiylpeys nousisi!


Vieras

#5

29.01.2016 08:38

Työnskentelen henkilökohtainen avustajan kaikki asiat ei täsmää


Vieras

#6

29.01.2016 10:49

Työterveydenhuolto olematonta vain yksi työhöntulotarkastus.
Palkkaus haarukka suuri 9.15e - 10.70e /h täällä etelä-pohjanmaalla samasta työstä.Vain osa avustettavista kuuluu heta-liittoon jolloin näistäkin eduista voi jäädä paitsi.Kunta ei mainosta eikä kannusta liittymään. Heta liitosta tietoutta avustettaville.
Työ tehtävien selkeytystä tarvitaan ettei suursiivoukset ym. kuulu työnkuvaan. Kiitos adressin laatijalle!
vieras

#7

29.01.2016 11:35

Minusta on aika kummallista että AVUSTAJAN edut riippuvat Heta liitosta. Näin ei saisi olla, epätasa-arvo palkkauksessa sekä muissa eduissa kasvaa kohtuuttomaksi! Kuntiin yhtenäiset palkat ja edut kaikille olkoot Hetassa tai ei!

toisen luokan kansalainen

#8

29.01.2016 11:58

Toivottavasti muissakin liitoissa otetaan nämä asiat vakavasti. Itse en kuulu JHL:ään vaan Jyty-liittoon..


Vieras

#9

12.02.2016 18:26

Työ on useimmiten raskasta ja palkka on huono,sekä epäkohtia täynnä mitä tulee työterveyshuoltoon,ohjeistuksiin,työntekijän oikeuksiin.

Vieras

#10

14.02.2016 14:33

Minäkin olen henkilökohtainen avustaja. Työnantajani on kehitysvammainen. Olen osa-aikainen. Saan työskennellä vaan 30 h/kk. En tiedä, olenko oikeutettu lomaan, koska olen osa-aikainen. Pari vuotta sitten rupesin avustajaksi, koska se kiinnosti ja luulin saavani olla työkkäriltä enemmän rauhassa. Työnantajani asuu palvelukodissa ja on pyörätuolissa.

Vieras

#11

09.03.2016 07:30

palkkaus alhainen, sekalaiset työolot

Vieras

#12

13.04.2016 06:22

Koskee työolojani.

Vieras

#13

13.04.2016 09:13

toki, hyvän asian puolesta

Vieras

#14

28.09.2016 12:22

Koska itse olen samanlaisessa tilanteessa työantaja ei pysty toimimaan työnantajana
avustaja

#15 avustajalle enemmän turvaa

18.12.2016 09:21

ei koskaan tiedä milloin työt loppuu ja lomalle ei pääse kuin kerran vuodessa ja lomalta paluu rahoja ei edes ole olemassa sekä palkka on aivan surkea ku ei sillä edes elä vaikka tekis täyttä kuukautta. Työterveys asioita ei ole olemassa ja koko ajan täytyy olla valmiina lähtemään töihin jos työkaveri sairastuu. Sairaspäivä rahat ovat täysin onnettomat ja elannon saa ainoastaan viikonlopuista ja pyhistä. Elikkä omaa elämää ei ole ollenkaa ja siitä saa palkaksi kutsun leipäjonoon. Koko avustajan työkuva pitää uusia avustajan näkökannalla myös jotta saadaan työt maistumaan ja avustettavalle parempi elämä. Tämän työn pitäisi olla kuukausipalkkaista jotta olisi kannattavaa ja antaisi turvaa enemmän ja palkan pitäisi olla siinä 3000-4000€/kk.

kikka

#16 Näin

22.07.2018 13:26

Helppo ja mielenkintoinen työ jos siltä kannalta ottaa. Tai ainakin vaihteleva ja antoisa. Avustajahan avustaa normaaleissa ihmiselämän henkilökohtaisissa asioissa avustettavaa sekä normaalit tavanomaiset kotityöt plus jotain avustettavan erityistarpeita vastaavaa. Tietysti myös sosiaalisten suhteiden kannalta tärkeää. Ei ole kahta samanlaista kotia eikä avustettavaa. Hienoa jos kemiat kohtaavat. Palkka varmaan tulee nousemaan ja työolosuhteet paranemaan. Mutta se ei saa tapahtua avustettavan elämää rajoittamalla. Sen sanoo jo YK:n vammaissopimuskin.

vammainen työnantaja

#17 Muutama korjaus ja ihan asiaakin

15.06.2019 13:26

Ymmärrän huolenne, mutta adressissa on useita ongelmallisia kohtia. Esimerkiksi hoidollisia tehtäviä voi kyllä sisältyä avustajan työhön, vaativia hoidollisia tehtäviä varten on jopa oma palkkaluokkakin.

Kuntien tulisi kyllä ohjeistaa varsinkin uusia työnantajia selkeästi enemmän, aika oman onnensa varaan työnantajiksi alkavat on jätetty, vaikka kunnilla lakisääteinen neuvontavelvollisuus onkin. Suuri ongelma on se, että kunta ei saa mitään sanktioita, jos laiminlyö neuvontavelvollisuutensa tai jos kunnasta annetaan virheellisiä neuvoja (kuten usein tehdään) ja nämä neuvot sitten johtavat esimerkiksi laittomiin irtisanomisiin.

Avustajille kuuluu vain lakisääteinen työterveyshuolto, eli vaikka työnantaja olisi työterveyshuollon hankkinut pitää sairastuessa lääkärintodistus hakea muualta. Tämä ongelma on monella alalla. Nyt voisitte vaikuttaa JHL:ssä, että kattavampi työterveys kirjattaisiin työehtosopimukseen?

On totta, että avustajien työnkuvat vaihtelevat paljon. Avustajan tärkein tehtävä on mahdollistaa työnantajalle oman näköinen elämä ja mahdollistaa se, että henkilö vammastaan riippumatta voi toteuttaa arjessa omia valintojaan. Jos siis perheenäiti vammautuu, ja perheen sisäiseksi työnjaoksi on sovittu jotain, ei avustajan kuulu sitä kyseenalaistaa. Samoin esimerkiksi suursiivouksetkin kyllä voivat kuulua avustajan työnkuvaan, naapuritalojen siivoukset sen sijaan eivät.

Jos työsuhteessa tulee ongelmia, työnantaja käyttäytyy asiattomasti tai antaa työtehtäviä, jotka avustaja kokee sopimattomiksi, ottakaa yhteyttä liitoon (JHL) tai työsuojeluviranomaisiin. Myös työnantajaliiton HetaHelp-puhelinneuvontaan voi soittaa. Minkäänlaista asiatonta käytöstä ei tarvitse sietää ja ihan samat lait ja määräykset koskevat avustajien työsuhteita kuin kaikkia muitakin. Liitto varmasti auttaa myös laittomissa irtisanomisissa ja lomautuksenkin ehdot ovat aivan samat kuin muillakin aloilla.

Kaikki eivät tosiaan sovellu työnantajiksi. Vammaispalvelu (joka päättää, tehdäänkö ihmisestä työnantaja vai ei) varmaan ottaa asian uuteen mietintään, mikäli liitosta ja työsuojelusta tulee palautetta. Avustaja ei tosiaan itse voi olla vammaispalveluun yhteydessä vaitiolovelvollisuuden vuoksi. Kun siis viette asioita eteenpäin, teette palveluksen paitsi sille, joka työnantajaksi on pakotettu, myö omille kollegoillenne, ettei kukaan muu joudu vastaavaan tilanteeseen. Harvoin noissa tilanteissa on varmaan kyse ilkeydestä työnantajan puolelta, enemmän kyse on juuri osaamattomuudesta ja tietämättömyydestä.

Työehtosopimuksen yleissitovuus taitaa olla mahdollista vain silloin, kun riittävä prosentti alan työnantajista on järjestäytynyt (eli kuuluu työnantajaliitoon, joka tässä tapauksessa on Heta). Ehdotonta 50% vaatimusta ei enää ole, mutta jos järjestäytyneiden työnantajien työntekijämäärä on kovasti alle tuon, on epätodennäköistä saada sopimusta yleisitovaksi. (Ja valitettavasti työnantajien järjestäytymisaste todennäköisesti tippuu heti huimasti, jos yleissitovuuden piiriin mennään, sillä Hetan maksu on monelle merkittävän suuri, suurin este tällä hetkellä liittymiselle. Moni siis varmaan olisi sitä maksamatta, mikäli tes olisi voimassa ilmankin.

Mikäli teillä on aikaa ja energiaa, koittakaa saada esimerkiksi JHL vaatimaan syksyn neuvotteluissa työehtosopimukseen parannuksia, esimerkiksi oikeutta ulkopuoliseen työnohjaukseen ja kattavampaan työterveyshuoltoon. Tai adressin tai kansalaisaloitteen kautta esimerkiksi kunnille sanktioita neuvontavelvollisuuden rikkomisesta sekä vääristä neuvoista ja kunnille velvollisuutta antaa edes jokin koulutus työnantajiksi alkaville. Samoin tietysti oikeutta käyttää esimerkiksi ostopalvelua tai palveluseteliä, jotta ketään ei pakotettaisi työnantajaksi vasten tahtoaan.