Pohjolaisen Viimeinen ehtoollinen pysyvästi Turun tuomiokirkkoon

David

#1 It must stay!

09.06.2011 13:37

It is very rare these days that an artist with such sensitivity and technical ability creates a figurative monument for the church that both speaks for our time and does justice to the artistic and architectural forms of the past. The reason why Pauno's icon is so successful is because it sits comfortably between the abstract and figurative monument, it responds to the desire for intimacy with restraint. It does not merely occupy the space, it fills the space and in doing so, embraces every single person that enters the chapel. I was totally overwhelmed by Pauno's work, I found the instant impact of the burnt wall behind the lamb of god was poignant considering that the cathedral itself has burned more than twenty times, but the immense sense of intimacy in the icon of christ on the chancel wall left me quiet and still. It was precisely the kind of response one hopes to be confronted when viewing a work in sacred space. It required no intellectual unpacking, the work was tuned into the same deafening silence that greets every visitor as they make their way through the nave. This image did not strike me as merely an artwork, it transcended its function as a work of art and with the aid of its current location, has become a very powerful icon for today. I hope that it can permanently remain in the place where it has been installed. To install contemporary art in a church, much less an historically significant space, is a sign of hope, an unflinching belief that the future holds just as much (if not more) relevance in shaping such a fundamental aspect of the human experience as faith in a transcendent other. That the church can grant priveledged space to the forms of today and engage in meaningful aesthetic and theological dialogue with the idioms and idiosyncracies of contemporary art is a remarkable feat.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

09.06.2011 18:15



Vieras

#3

17.06.2011 12:10

Olin itse ajatellut asiaa juuri näin. Erityisesti ajattelin, että Kristuksen kasvot olisi teos, jonka haluaisin jäävän pysyvästi kappeliin.

Ystävällisin terveisin,

Leena Mäki-Patola

Vieras

#4

17.06.2011 15:35

Hyvä Turku!
Olen käynyt Paunon näyttelyissä jo vuosien ajan ja olen ollut hyvin vaikuttunut hänen töistään.

T: Kika Jääskä


Vieras

#5

17.06.2011 15:59

Teos koskettaa kiireistä nyky ihmistä uudella tavalla.

Vieras

#6

18.06.2011 12:51

Hei Pauno, sinun taiteesi koskettaa syvältä tämän päivän pirstaloitunutta ja haavoitettua ihmiskuntaa! Teoksen kautta kuiskaat väkevästi kristinuskon suurimman salaisuuden. Teoksesi ja upea tuomikirkko julistavat samaa sanomaa.
Siunaavin terveisin Martti, Merja ja Ruusu Leppälä
Jenni

#7

21.06.2011 19:53

En kuulu kirkkoon, enkä ole muutenkaan uskonnollisesti ajatteleva.
Mutta Paunon teos pysäytti.
Olenkin palannut teoksen äärelle jo useamman kerran ja toivoisin, että Agricolan kappelin Viimeinen ehtoollinen olisi nähtävissä siellä vielä näyttelyn loppumisen jälkeen.
Senja Bunda

#8 Samoin.

01.07.2011 18:47

Olen seurannut Paunon teoksia ja luomiskausia Ars Fennicasta lähtien. Ihmetellyt ja ihaillut Paunon sisäistä paloa. Ja lakannut myös ihmettelemästä, kun olen Paunon läheisiä ja hänen rakkaitaan ohimennen nähnyt. Paunon Muusat!

Viimeisen ehtoollisen kohdalla vaikuttavuus oli yllättävä ja tuli yllättävältä taholta. Avasin erään viikonlopun aamuna Savon Sanomat. Etusivulla kulttuurisivujen artikkelista kerrottiin jo ennakkoon. Silti tulin yllätetyksi! Kristus-monumentti ja Viimeinen ehtoollinen -installaatio lehtikuvassakin saivat minut kyyneliin. Ajattelin, että tässä se on! Paunon tähänastisen taiteilijauran täyttymys.

Toivon jonakin päivänä matkaavani Turkuun kokemaan teoksen livenä. 'Viimeinen ehtoollinen' on ansaitsemallaan paikalla.

Anne Lindholm, Turku

#9 Nykytaidettakin Tuomiokirkkoon

13.07.2011 16:11

#1: David - It must stay! Menin

Menin eilen Tuomiokirkon "Viimeinen ehtoollinen"-näyttelyyn katsomaan Andy Warholin teoksia. Onneksi menin, sillä näin "vahingossa" Pauno Pohjolaisen teoksen. Pienessä sivukappelissa Kristuksen pää teki suuren vaikutuksen - kuumassa säässä vilunväreet menivät pitkin selkää. Toivottavasti tämä taideteos jää paikoilleen näyttelyn päätyttyä - se on vaikuttava ja voimakas.  Se sopii erinomaisesti paikalleen ja näkyy hienosti myös kirkon keskikäytävälle. Turistina olen käynyt varsin monissa eurooppalaisissa kirkoissa - harvoin kokee näin vaikuttavaa taide-elämystä kirkossa. Voin kuvitella, että uskovaa ihmistä tämä teos koskettaa syvästi.

Tuomiokirkossa ei taida juuri olla oman aikamme taidetta - muiden aikakausien kerrostumia kylläkin. Olisi hienoa, että Turun kulttuuripääkaupunkivuosi jättäisi näkyviä jälkiä... Pauno Pohjolaisen teos olisi tähän juuri omiaan. Seruakunnalta olisi hieno kulttuuriteko hankkia tämä teos pysyväksi osaksi Turun tuomiokirkkoa, ainakin minun kirkollisveroeurojani saa käyttää tämän teoksen hankkimiseen enemmän kuin mielihyvin :)


Vieras

#10

21.07.2011 10:52

Kuvan perusteella topdela hieno, vaikuttava teos. Tarkoitus päästä paikan päälle katsomaan ennen kuun loppua. Johannes Lehtonen
Jan Fitzner
Vieras

#11 Danke für die großartige Ausstellung. Bitte erhaltet etwas davon!

24.07.2011 19:33

Eine großartige Ausstellung im Turkuer Dom! Dank an die Kirche, die dieses ermöglicht hat. Als wir durch die Ausstellung geführt wurden, stellte das erste Exponat alles in Frage. Jesus abwesend? Wie füllst Du diese Umrisse aus? Links und rechts der elektrische Stuhl als moderne Hinrichtungsform. Hat Jesus nun gesiegt oder wurde er einfach umgebracht? Ich ging als sehr gläubiger Christ frustriert aus diesem Teil. Am liebsten hätte ich jetzt Elia rufen hören "Ist denn keine Glaube hier?" Dann kamen wir zu den Exponaten von Andy Warhole. Seine Lebensgeschichte erzählt eine nicht ausgelebte Religiösität. Wie traurig. Zu berühmt, um selber am Abendmahl teilhaben zu können? Und dann kam die Antwort. Nach der Abwesenheit und dem versteckten Glauben waren da die starken Exponate im dritten Teil. Jesus fast schon übermächtig. Hier schrie es die Antwort: "Ich bin doch hier. Ich bin bei Dir". Das Lamm zeigt Dir: "Ich trage auch Deine Sünden" und Jesus blickt mit Tränen auf Dich nieder als wolle er sagen "Spüre doch meine Nähe". Und dann tritt man wieder in die Dommitte, ist ganz nach am Altar. Hier wird Abendmahl praktiziert. Hier ist Jesus nahe, lebendig - das Wesen der Abendmahlsfeier. Wunderbar. Ich würde mir wünschen, bei einem nächsten Besuch des Doms die Exponate des finnischen Künstlers Pauno Pohjolainen wieder sehen zu können. Welch ein kraftvolles Bekenntnis zur Anwesenheit Jeus. Ich fühlte mich gedrängt auf den Tisch des ersten Exponates zu schreiben: Jesus lebt! Jesus rakastan sinua!


Vieras

#12 Re: It must stay!

24.07.2011 19:37

#1: David - It must stay!

Dear David,

you are right. A great icon our times and a very religious kind of art. IT MUST STAY.

Jan


Vieras

#13

30.07.2011 15:26

myös uudellmmalla taiteella voi olla paikka kirkossa
Kirsikka Kiviniemi
Vieras

#14 Juttu aiheesta

30.07.2011 16:49

Käykää katsomassa juttu viikonvaihteen Ilta-Sanomista tai netistä: http://www.iltasanomat.fi/viihde/onko-lasikuitu-jeesuksen-viimeinen-koti-turussa/art-1288404552467.html

Kirsikka Kiviniemi

#15 Kommentti kulttuuripääkaupunkivuoden tiedotukseen

30.07.2011 16:50

Kirsikka Kiviniemi

#16 Andy Warholit enää kaksi päivää Tuomiokirkossa

30.07.2011 16:51

Kirsikka Kiviniemi

#17 Pertulle kiitos

30.07.2011 16:52

Hienosta työstä näyttelyn eteen ja ylimääräisistä punnerruksista.

Vieras

#18

30.07.2011 16:57

Tässä ajassa syntynyt,kovin murheinen. Puhuva pää. Antaa puhua.

Vieras

#19

30.07.2011 19:11

Kaikki, mikä pitää Jeesuksen ihmisten mielessä, on hyväksi.

Vieras

#20

31.07.2011 22:26

On Jumalan pilkkaa rikkoa I ja II Jumalan käskyistä

Vieras

#21

01.08.2011 12:47

Todella pysäyttävä teos!!!

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

01.08.2011 12:48



Vieras

#23 Re: Mitä pilkkaa tässä on? Todella puhutteleva teos!

01.08.2011 12:49