Kuusankosken Kymintehtaan piippu suojeltava

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Kuusankosken Kymintehtaan piippu suojeltava.


Vieras

#1

08.06.2016 12:54

Allekirjoitin adressin koska kyseinen piippu on aina ollut osa elinpiiriäni. Olen syntynyt, kasvanut ja elänyt suurimman osan aikuisikääni sen juurella ja mikäli se purettaisiin tuhottaisi samalla iso osa tärkeää ympäristöä. Ja vain rahan takia.

Vieras

#2

08.06.2016 14:39

Koska haluan, että tämä Ruukin maamerkki pysyy ja näkyy kauas!

Vieras

#3

08.06.2016 16:39

Piippu on Kuusankosken maamerkki!

Vieras

#4

08.06.2016 18:42

Ehdottoman tärkeä maamerkki paperiteollisuus paikkakunnalle ja sen vanhalle tehdasalueelle.

Vieras

#5

09.06.2016 08:43

Olen itsekin työskennellyt tuolla tehtaalla, ja se on iso osa Kymintehtaan historiaa.
Satu Lindsten nykyinen Nieminen

#6

09.06.2016 21:49

Isä oli aikoinaan klooritehtaalla kennomestarina.Elää vielä yli kahdeksankymppisenä.Minä kävin Yhtiön ammattikoulun ja tein töitä Voikkaan käyttölabrassa kymmenisen vuotta.Siellä koin elämäni karmeimmat ja ihanimmat hetket mitä työelämään voi kuulua.Kaksi sähkömiestä paloi kuoliaaksi mutta opin tuntemaan myös Paavo Smedsin ja hänen väkevät runonsa.Sukeltaja Paavo oli vahva ja herkkä persoona.Oikeastaan kaikki kulminoitui lapsuudessa ja nuoruudessa tehtaan ympärille.Kaikki olivat siihen rakennettuja kiinni.Oli meillä Pilkanmaalla Eino Rasan kauppa ja Kymenlaakson kauppa.Tehdas ruokki meidät kaikki.Jospa piippu säilytettäisiin ja minun tyttärenpoikani joskus kysyisi minulta että mikä tuo on?Voisin sanoa hänelle että se on suuri osa alueen historiaa ja sinä olet osa sitä.Poika on nyt puolitoista vuotias.Tai sitten en pääse kertomaan.Piippuun on minulla ainakin vahva tunneside.Se on ollut aina ja sen tuleekin seisoa paikoillaan.Ilman sitä häviää ruhtinaallinen menneisyys,lapsenomaiset mielikuvat ,taianominaisuudet..ihan kaikki.Tätä kun kirjoitan niin nousee iho kananlihalle.Pikkuisena tyttönä tehdas oli mysteeri.Ja monasti Pilkanmaan rannalla niin sanotulla Lemmen sillalla kävin sen suuruutta ihmettelemässä.Vaikka sinne oli ehdottomasti kielletty menemästä.Ja toki uin Mansikkasaareenkin.Ja riipattiin vaijereita pitkin tukkinipuille.Nyt ei ole noita juttuja enää.Kyllä piippu hallitsi.Minusta se on outoa että se pitäisi hajottaa.Se on Kuusankosken vanhimpia tekeleitä.Joten nostetaan muurareille hattua ja annetaan piipun seisoa paikoillaan.

 

 

Kaakkois-Suomi R.I.P.

#7 Joka piippu ja teollisuustönö pitää suojella. Korotetaan veroja sitä varten!

10.06.2016 04:40

Mielestäni koko Kuusankoski pitäisi suojella.  Siellä oli joskus elämää ja yhteisö; nykyäänhän siellä on vain eläkeläisiä, ryssiä ja narkkeja.  Museon nimeksi tulisi "täällä oli joskus elämää".

VHi

#8 Suojellaan vaan.

10.06.2016 06:15

Jokainen allekirjoittaja varmaan mielellään antaa muutaman tonnin piipun kunnostamista varten. Aika kallis hinta siitä, että saa jotain piippua katsella, muutahan käyttöä sillä ei ole.

 

Hyvähän se on muiden rahoilla suojella milloin mitäkin.

Ylempi panostaja

#9 Turha riski

10.06.2016 07:04

Tuommoinen piippu olisi mahtava räjäyttää nurin.

Voin tulla kaatamaan...

Turvallisuusriskihän tuo on. Puolikas tiili kun tippuu yli 100 metrin korkeudesta jonkun päähän, niin siinä käy todella huonosti. Onko piipun säilyttäminen todella sen arvoista...?

MAT

#10

10.06.2016 11:12

Toisten rahoilla on helppoa vaatia paikalleen hajoavan piipun suojelua. Ihan kaikkea pitäisi suojella? Mikään ei muuttua saa - paikoilleen jämähtäneiden mukaa.


Vieras

#11

10.06.2016 17:49

Tiilipiippu on viimeinen laatuaan Kuusankoskella. Piippu symboloi teollisuuspaikkakunnan historiaa ja toimii maamerkkinä. Ulkoisesti ja läheltäkin piipun muuraus vaikuttaa hyväkuntoisella. Piipun betoniraudoituksen ruostuminen on aiheuttanut betonipalojen lohkeilua. Piipun vauriot vaikuttavat vähäisille. Turvallisuusriskiin vetoaminen perustuu mutuun, ei selvityksiin. Piipun ja viereisen tiilirakennuksen arkkitehtuuri on laadukasta. Yhteistä ympäristöämme ja siihen liittyviä arvoja ei tule hävittää kevein perustein.

Vieras

#12

10.06.2016 19:11

Olen syntynyt Kuusankosken aluesairaalassa. Elin lapsuuteni ja nuoruuteni Kouvolassa.

Vieras

#13

03.07.2016 10:00

Tämä on Kuusankosken ja kymi oy:n historian ainutkertainen maamerkki joka tulee säilyttää tuleville sukupolville.
Yhtiöläinen

#14

13.07.2016 05:56

piippu on osa kuusankoskelaista teollisuushistoriaa. Jos piippu ei ole maamerkki joka vaikuttaa kulttuuriympäristöön niin mikä sitten