Valtiovallan ylimmän johdon täytyy tavata Dalai Lama

22.11.2006 20:14

Niin sanottu demokratia!
Jos Suomi haluaa olla demokraattinen maa niin kyllä Suomen pitäisi uskaltaa pitää linjansa koskien pieniä kansoja jotka puolustavat omaa identiteettiään. Greenpeacen tiedottaja Mikael Sjövall kirjoitti hyvän kolumnistisen kirjoituksen tästä paradoksista Hufvudstadsbladetin viikkolehdessä "Voltissa" 11.11.06. Siinä hän muun muuassa kirjoittaa että Suomi juhlapuheissa kyllä puhuu ihmisoikeuksista, mutta kun Dalai lama tulee Suomeeen hän ei saa tavata Suomea edustavia poliittisia korkeimpia henkilöitä. Sjövall puhuu osuvasti "demokraattisista kulisseista".
Jonkun pitäisi uskaltaa heittää ensimmäisen kiven! Jos tulee tarpeeksi painostusta ulkoa Kiina joutuisi uudelleen arvoimaan politiikkaansa koskien ihmisoikeusloukkauksia. Nina Michael

11.03.2007 14:02

Dalai Lama kampanj kommentar 2

Det kan med tiden av olika orsaker bli pinsamt för Finland att inte ta emot Dalai Lama på högsta nivå. Han är förutom det religiösa överhuvudet för tibetanerna också deras politiska ledare. Dessutom har han nu anlitats att hålla seminarier vid universitetet Emory i Atlanta. Detta fördrag innehåller en överenskommels att Dalai Lama regelbundet också skall leda seminarier i exilorten Dharamsala. Dalai Lama sade om denna utnämning att bildning är ett viktigt redskap för att skapa en rättvis och fredlig värld. Han har ju för sina insatser för en fredlig lösning för Tibet belönats med Nobels fredspris 1989. Dalai Lama kan genom sina modeller för antikrigslösningar tjäna hela världen i att uppnå en global fred emedan han även ser de mänskliga och inte endast de materialistiska behoven hos alla människor.

Dalai Lama har ibland kritiserats i den finska pressen för att inte ha uppnått någonting väsentligt. Därvid vill jag framhäva att det inte är utan betydelse att ”ett litet Tibet” uppstått i Dharamsala i Indien, där Dalai Lama grundat en exilregering tillsammans med tibetanska flyktingar. Tibetanerna bor på Dharamsalas högplatå. Här finns gamla buddistiska traditioner och det buddistiska klostret Namgyal är det kulturella centret. Detta innebär
att trots att den tibetanska kulturen allt mera förstörs i Tibet dock en viss överlevnad av det kulturella och religiösa arvet är garanterad för framtiden.

Till åminnelse av de 87 000 offren för det tibetanska motståndet den 10.3.1959 hölls igår en fredlig demonstration i München. Dalai Lama har skrivit en deklaration för denna dag. I denna framhäver han att det bland de bildade kineserna nu finns en ökad medvetenhet om att inte endast materiella framsteg är tillräckligt utan att man därutöver måste skapa ett samhälle som orienterar sig till mening i tillvaron och till andliga värden. Dalai Lama ser förverkligandet av sann jämställdhet mellan tibetaner och kineser som ett eftersträvansvärt mål för den ömsesidiga dialog som startats 1974 och som sedan 2002 intensiverats och som har lett till fem möten mellan parterna vilket innebär att en väg för verklig kommunikation har skapats.

För att visa uppskattning för Dalai Lamas ovannämnda förtjänster och strävanden anser jag att han som gäst i Finland borde tas emot på ett sätt som motvarar hans anseende bland tibetanerna och bland en ständigt ökande skara anhängare i hela världen.

München 11.03.2007

#3 Kontroversiellt om möte mellan Angela Merkel och Dalai lama

22.09.2007 18:19

I Radio Bayern 3 (i södra Tyskland) sades idag att förbundskanslern Angela Merkel skall träffa Dalai lama för ett privat utbyte av tankar under hans förestående resa i Tyskland. Detta planerade möte har lett till kritik från Kina. Denna kritik anser politikern Polenz inom utrikespolitiken vara överdriven. Polenz anser det vara riktigt att Merkel med sitt mottagande av Dalai lama ger en signal: man måste ställa sig frågan hur det är ställt med de mänskliga rättigheterna under Kinas herravälde? Trots att besöket är av privat karraktär har den kinesiska regeringen tillkallat den tyska ambassadören. Jag tycker att Angela Merkel är modig och att Finland kunde följa hennes exempel.