Enkeli-Elisa kouluihin

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Enkeli-Elisa kouluihin.

-hjk-
Vieras

11.02.2012 18:46

Asia ja adressi ovat tapa ilmaista mielipiteensä, mutta ihmettelen, jos se muuttaa omista "keljuista" kotioloistaan tulevia kiusaajia. Omat opettajanikin sanoivat, että "niin, ollaan me se huomattu", mutta eivät puuttuneet asiaan.
Uskon, että ilman kotoa saatua lujaa itsetuntoa en olisi sitä jaksanut enkä selvinnyt keskikouluun, jossa oli rauhallisempaa, mutta vasta kolmannella luokalla kaikki loputkin kiusaajat olivat jääneet luokalle ja lopulta olin yksi muista. Kiusatulla ei ole tukijoita, ei kavereita koulussa, koska pelkäävät joutuvansa kiusatuksi siinä rinnalla.   -hjk-

-hjk-

#27 Re: opettajathan liittyvät joukkoon mielellään

11.02.2012 19:27

#3: V - Ei ole ollenkaan poissuljettua, että opettajat liittyvät kiusaajaporukkaan, joka mielistelee opettajaa vähintäänkin välitunnilla. Itse sain koululaisiakin pahemman kiusaajaopettajan kolmeksi  vuodeksi. Sama opettaja jatkoi ikäänkuin perintönä tyttäreni kiusaamista - myös kolme alakoulun luokkaa.

Yläkoulussa opettajilla on yleensä tapana pitää yhtä, eli jos yksi opettajista on vaarassa joutua vaikeuksiin omasta käytöksestään, lähes jokainen aineenopettaja alkaa ylenkatsoa opettajansa törkeänkin käytöksen uhria, eli lasta... ja käytöksellään  pakottaa hänet koulupinnariksi.

Opettajakoulutukseen tulisi lisätä kasvatusoppia ja psykologiaa. Lisäksi jokaiselle opettajalle tulisi viimeistään ennen auskultointia tehdä tiukka soveltuvuuskoe ammattiin.

Vieras

15.02.2012 19:17

Vapaaehtoisryhmän kiertäminen kouluissa ylittäisi varmasti jatkuessaan uutiskynnyksen niin että asoista päättävätkään eivät voisi enää kätevästi lakaista aihetta maton alle.
Väsynyt-Punx

21.02.2012 14:25

olen 19v. aina ollut se jota kiusataan. aina henkisesti. ala-asteella painon ja "outouden" takia. ylä-asteella jatku tämä "olet outo" meininki. eivät kunnioittaneet eritavalla ajattelevia, olisi pitänyt massan mukana ajatella. tämä jatkui vielä amiskassakin sen kaksi vuotta mitä jaksoin käydä. ihan kuin ihminen ei saisi olla omaitsensä. erottua massasta, olla omaperäinen. olen uupunut henkisestä väkivallasta.aina löytyi "syy" miksi kiusata.paras kaveri ihmettelee miksi jaksan kuunnella tätä kiusaamista mut siitä on tullut niin arkipäivää ettei jaksa enää kuunnella. hoin aina itselleni "kiusaajat ovat heikkoja, sinä olet vahva." kallonkutistajalla käyty yläasteella kiusaamisen takia.
kyyneleet vierivät kun luin enkeli-elisan päiväkirjablogia.
KOULUKIUSAAMINEN JUMALAUTA KURIIN JA ÄKKIÄ!
Sanna Paju

21.02.2012 23:05

Yksikin kiusaamistapaus on liikaa.
Kiusatun äiti

04.03.2012 12:38

Sain pidettyä omani hengissä vaikka läheltä piti. Melkein tukehduin kyyneliini kun luin Elinan päiväkirjaa niin tuttua se oli.En vieläkään vuosien jälkeen kykene ymmärtämään miten en kyennyt auttamaan lastani enempää, suojelemaan. Miksi ei koulu pitänyt huolta omastani vaan oli mukana opettajia myöten?Miksi heistä ei löytynyt selkärankaa tunnustamaan omat laiminlyöntinsä ja tekemään asialle jotain? Luotin heihin koska heidän piti olla aikuisia mutta he olivatkin petoja samanlaisia kuin oppilaat. Toisinsanoen oppilaat oppivat olemaan samanlaisia kuin opettajat. Jos hekään eivät välittäneet, mikä olisi oppilaita laittanut kuriin.

Vaikka minäkin olen katkera ,niin jossain sydämeni sopukassa ymmärsin kiusaajia,sillä tiesin millaista heidän kotielämänsä oli. Osa näennäisesti rikkaita ja "vaikuttaja" perheistä, joilla luulo että tällä statuksella voi tehdä kenelle vaan ja mitä vaan. Toiset peesaajina ettei itse joudu uhriksi. Se on kuin susilauma jolla on johtaja ja se lauma syö heikomman.

Olen niin pahoillani Elinan päätöksestä ja vanhempien surusta. Voin vain toivoa että jonain päivänä olisi hieman helpompaa.

Vieras

04.03.2012 17:28

Anteeksi puhuin Elinasta tarkoitin Elisa. Pahoittelen.

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

06.03.2012 06:03

Vieras

06.03.2012 19:48

häh mitä tällänen täällä tekee? Onks tää osotettu tolle kiusatun äidille? Jos ei o mitään sanottavaa ei kannata sanoo mitään varsinki ku toiset tääl puhuu aikas vakavasta aiheesta. Mut jos ei ite o kokenu ei Kai voi olettaa et ymmärtäs.
Kiusatun äiti minäkin

06.03.2012 22:15

Enkeli Elisan tarina oli kuin tämän päivän elämästämme. Itse en jaksa enää uskoa, että kiusaamisen ja toisen hyljeksimisen edes halutaan loppuvan. Muuta kuin juhlapuheissa. Hyväksi tarkoitettu Kiva koulu hanke ei auta mitään. Ikään kuin se pelastaisi, että hanke on olemassa. Kun kiusatun pitää tuoda asiaansa koko ajan esille, lopputuloksena on se, että kiusaaminen vain pahenee eikä kiusattu enää uskalla puhua asiasta. Hohoijjaa.

Vieras

#36 Re:

07.03.2012 09:13

#35: Kiusatun äiti minäkin -

Ihan samaa mieltä minäkin..kiva koulu. Ja pah.Nää on niin pelle hommia mitä tulee sanktioihin ja puuttumiseen. Kaikki opettajat eivät ole kehnoja, mutta väitän että on väärässä ammatissa jos ei kykene luokasta/koulusta erottaan sitä hyljeksittyä ja kiusattua.Minusta se kaipaa vaan tunneälyä ja tajua ja ihmistenluku taitoa.

Kasvatustehtävä on vanhemmilla ei koululla ja hyvät tavat opitaan kotoa

Muistelin eilen lapseni kiusaajia minäkin ja pahimpina porukassa oli erään sosiaalialan koulutuksen saaneen vanhemman lapset, kunnan virkaatekevien lapsi, kirkon työntekijöiden lapsi, yrittäjien lapset.....eli yhdyn edelliseen äitiin joka sanoi kiusaajien olevan "paremmista" piireistä. Kun ajattelee näitä nuoria työelämään näillä asenteilla meillä kasvaa taas uusi polvi Rätyjä. Eli aikaisen puuttumisen toiminta käyttöön. Itseasiassa se pitäisi saada jo sinne päiväkotiin jossa hoitotädit on pikkupoikien suussa huoria. Että mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa ettei lapsia saada kuriin vaan ne mellastaa mielivaltaisesti kuten haluavat. Aikuinen saadaan tupakoimaan ulkona ravintolasta, mutta nuorten vastaavaan toimintaan ei ole otetta vaikka on laki joka kieltää. Eli kaksinaismoralistinen tapa toimia eli tää on kielletty mutta jos en näe niin ei se mitään.

Kouluille enemmän valtaa toimia ja sellaset säännöt että koulusta erotetun lapsen opetusvelvoite erottamisen ajan kuuluu koululle, pitää poistaa. Jos sössit ja erotetaan koulusta on se kyllä kodin ja lapsen itsesnä pidettävä oppiminen ajan tasalla, kunnes palaa takaisin.Tähän vetoaa moni koulu määräaikaisen erottamisen vähäisen käytön syyksi.

On surullista ettei uskalleta toimia ja laatia uusia säännöksiä lasten turvaksi kun kyselyissäkin ilmenee että lapset ja nuoret itse HALUAA enemmän rajoja ja turvaa ja niiden puuttuminen on pelottavaa. Aikuinen määrää säännöt lapsen kuuluu totella. Edelleen rajat ovat rakkautta.

Eräs lapseni kaveri vietti kerran päivän kanssani istuttaen kukkia puutarhassa ja samalla keskustelimme elämästä. Hän ei ollut ikinä tehnyt sellaista ja tavatessamme aika ajoi nykyisin hän muistuttaa siitä. Pieni juttu mutta iso hänelle.

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

07.03.2012 09:20

Vieras

#38 Koulun vastuu???

08.03.2012 11:13

Erään rehtorin aloituslause vanhempainillassa: "MEIDÄN koulussa EI ole kiusaamista..." Herätys, rehtorit, herätys, opettajat! Tämä on tosiasioiden kieltämistä, eikä se auta ketään, se vain pahentaa asioita. Avatkaa silmänne ja nähkää se, mitä kouluissa oikeasti tapahtuu, tehän olette siellä samaan aikaan kuin oppilaatkin, kyllä te näette kiusaamista kun vain osaatte katsoa. Kiusaajien ymmärtämisen ja suojelun pitää loppua. Jokaisella nuorella ja lapsella on oltava oikeus hyvään koulunkäyntiin. Pelkäänpä, että opettajalle tai rehtorille kertominen kyseisessä koulussa ei auta asiaa. Olisipa minulla taikasauva...
piitu

08.03.2012 18:32

Itsekkin koulukiusauksen "uhriksi joutuneena toivon,ettei tämän myötä kenenkään tarvitsi sitä kokea.

Vieras

#40 Re: Koulun vastuu???

08.03.2012 19:59

#38: - Koulun vastuu???

Tuon olen kuullut ja aivan vakuuttunut, että se on varmin tapa ilmaista, että rehtori itse sallii kiusaamisen ja suojelee tekijöitä. Loppukevennykseksi tuohon yleensä sanotaan, että meillä on Kiva koulu hanke - ihan vaan varmuuden vuoksi ja kun päättäjät haluavat. wtf. Kouluhan ei vastaa kiusaajien tekemisistä, mutta puuttumattomuudesta ja silmien ummistamisesta kyllä.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

09.03.2012 00:28

Vieras

09.03.2012 09:34

Tämä on oikeasti tosi tärkeä juttu! Koulukiusatun äitinä olen huomannut, että kiusaajatkaan (varsinkin alaluokilla) eivät itse edes tajua kiusaamisen vaikutuksia ja pitävät sitä näin ollen vähemmän vakavana asiana... Kiusaamisesta pitää koulussa puhua enemmän ja tavalla joka koskettaa. Pelkkä saarnaaminen "ei saa kiusata" ja "ollaan kaikki kavereita" ei toimi. Asian pitää koskettaa.

Vieras

09.03.2012 22:22

Miksi pitää tapahtua näin kamalan surullista,ennen kun herätään tämän ongelman takia;-(((

Vieras

10.03.2012 05:42

Olen myöskin alekirjoittanutja kauhiussani. mutta ihmettelen että eikö vanhemmat huomaa Lapsensa tuskaa.. Itse kyllä huomaan jos joku Lapsistani kärsii sitä kysymättä. Olemme myöskin puhuneet asiat koulukiusaaminen ym .. Pitäiskö Vanhempien edes hieman koittaa lukea Lapsiaan. en todellakaan syyllistä Vanhempia vaan toivoisin että Lasten kanssa keskusteltaisiin eikä vain pidettäisi itsestän selvyyyenä että kaikki menee hyvin..

Vieras

#45 Re: Re:

10.03.2012 05:53

#36: - Re:

Jep kyllä sen niin on että nykyään opettajilla ei ole mitään valtaa ja se on väärin , Opetajat eivät ole vastuussa Lastemme moraalista. Jos vastuu otetaan pois Opettajilta niin se vastuu jää meille vanhemille jopa kouluaikana. Jollemme me Vanhemmat pysty opettamaan lapsillemme käyttäytymisen ja ihmisoikeuden arvoja nii kuka sitten. ei sitä helvetti vieköön muitten niskoille systä !!!

Vieras

10.03.2012 11:35

Olisi todella tärkeää, että kouluissa ja yhteiskunnassa muuallakin asia nostettaisiin esille niin, että ihan jokainen varmasti pääsisi/joutuisi miettimään omaa suhdettaan tähän vakavaan ongelmaan. Liian helposti ihmiset pyrkivät vain työntämään ikävät asiat pois mielestään, minkä vuoksi mikään ei oikeasti muutu.

PISA-tulokset tai ylipäätään koulussa opiskeltavissa aineissa menestyminen ovat hyvin toissijaisia asioita siihen nähden, että jopa kiusaajista pelkältä harmittomalta pilailulta tuntuva nimittely ja muu naureskelu voi oikeasti tuhota ihmisen koko elämän. Siinä on sitten ihan sama, miten tehokkaasti varsinaisia opetussuunnitelmaan kuuluvia aineita opetetaan.

Vieras

10.03.2012 12:52

Koulukiusaajista saattaa tulla sitten aikuisina työpaikka-parisuhde-naapuri ym. kiusaajia. 0-toleranssi on kaikkien paras. Tämä maa makaa kuitenkin jotenkin huonolla tolalla, kun uhrit ja heidän omaisensa jätetään yksin ja kiusaajia paapotaan. Tämä asia tuli esiin mm. eilisessä Inhimillisessä tekijässä, jossa henkilö kertoi puolisonsa monivuotisesta vainoamisesta.
Riitu

#48 Re: Koulukiusaajista saattaa tulla sitten aikuisina kiusaajia..

10.03.2012 16:27

#47: -

Kun opettajilla voi olla omassa keskuudessaan kiusaamista, niin ei ne jaksa puuttua oppilaiden välisiin tilanteisiin. Niistä saattaa saada itselleen vain harmia joko toisten opettajien tai kiusaajan vanhempien toimesta.

Vieras

10.03.2012 17:55

olen koulukiusatun tytön äiti, kiusaajat pitää saada aisoihin!

Vieras

11.03.2012 13:33

Elisan tarina pitäisi todella käydä läpi jokaisessa koulussa. Toivon, että erityisesti opettajien silmät avautuvat pienellekin kiusaamiselle ja nollatoleranssista tulee käytäntö joka kouluun ja työpaikkaan. Kenenkään lapsen ei pidä kuulla: "Ei saa tulla kertomaan opelle noin PIENISTÄ murheista."