Lapsilisäleikkuri purettava

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Lapsilisäleikkuri purettava.

Anita Laine
Adressin tekijä

11.02.2007 13:24

Lapsilisä leikkurista!

Lapsilisät maksetaan kaikille lapsilisälain mukaan. Lapsilisät ovat
verotonta tuloa kaikille, joten se on kaikkia lapsia koskeva
universaalinen etuus. Niitä eivät pienennä perheen muut tulot tai ne eivät
vaikuta toimeentulotukea lukuunottamatta muiden tulonsaajaryhmien tuloihin.

Toimeentulotukea saavilla perheillä lapsilisät lasketaan kuitenkin sosiaalihuoltolain 13§:n mukaan ensisijaiseksi tuloksi mm. muiden yksilöllisesti määräytyvien lakisääteiseen sosiaaliturvaan kuuluvien tulomuotojen joukossa. Tästä johtuen lapsilisät pienentävät toimeentulotukea saavien lapsiperheiden toimeentulotukea (= toimeentulotukea saavien lapsilisäleikkuri) perheen saamien lapsilisien suuruisella summalla.

Jos haluat saada lisätietoja, katso Sosiaali- ja terveysministeriö: Opas toimeentulotukilain soveltajille. oppaita 2003:10, s.17-18 ja s.123-124.

Siis, vaadimme adressissa siis sosiaalihuoltolain 13§:n muuttamista siten, että siitä poistetaan yksi sana "lapsilisä" .

Antti Holopainen
Järvenpään sosiaalisairaalan
ylilääkäri, Lahti
Anita Laine
Adressin tekijä

11.02.2007 13:56

Suomessakin kasvaa lapsiköyhyys!

Nykyisin yhteiskunnassa tuotantosuhteiden jatkuvista muutoksista johtuen monien lapsiperheiden toimeentulon mahdollisuudet ovat kaventuneet työttömyyden tai vanhempien ns. pätkätöiden vuoksi. Inhimillisen elämän siedettävänä jatkuminen edellyttää jonkinlaisia selviytymisresursseja vaikeiden elämäntilanteiden yli. Erilaisissa odottamattomissa ja kriisitilanteissa perheet joutuvat turvautumaan kuntien maksamaan viimesijaiseen toimeentulotukeen. Elämän kriisitilanteissa ne, joilla itsellään tai ympäröivällä lähiyhteisöllä ei ole antaa selviytymisen resursseja, kurjistuvat ennestään. Vuosina 1994- 2004 on Suomessa alle 18-vuotiaiden lasten suhteellinen köyhyys kolminkertaistunut. Tämä ei ole toivottavaa yhteisöllistä kehitystä ja se ei voi olla jättämättä jälkiä yhteiskunnan kehitykseen laajemminkin.

Yhteiskunnassa tapahtuva köyhien ihmisten sosiaalinen ja kulttuurinen syrjintä johtaa jopa sukupolvien ylittävään syrjäytymiseen ja köyhyysloukkuun. Kuntien vuosia jatkuneet säästötoimet ovat kohdistuneet juuri syrjäytymisvaarassa oleviin perheisiin, joissa yksinhuoltajana toimivat naiset ja heidän lapset kärsivät eniten köyhyyden moni-ulottuvuuden riskien kohtaamisesta. Lapsilien laskeminen ensisijaiseksi perheen toimeentuloksi ei ole ollut lapsilisälain laatijoiden tarkoitus ja lapsilisälainhenki.

Vieras

#3 Lapsilisäleikkuri pois

07.02.2011 05:46

Ovelasti toteutettu tämäkin "kyykytys". Keskusteltaessa siitä, pitäisikö hyvätuloisilta jotakin leikata, päädytään aina samaan tulokseen: hyöty on pieni. Ilmeisesti ne eurot, jotka viedään muutenkin jo heikko-osaisilta, ovat arvoltaan suurempia kansantaloudellista "säästöä" ajatellen. Ei olisi osinko- eikä muitakaan omaan ansioon perustumattomia tuloja tämänkään maan miljonääreillä, jollei niitä jonkun selkänahasta ja lautaselta revittäisi. Joillakin ei imeisesti saisi olla mitään kun taas joidenkin täytyy saada "sijoittaa" ja uida rahassa.