Kotihoidontukea ei saa lyhentää

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Kotihoidontukea ei saa lyhentää.


Vieras

#226

04.03.2012 11:30

Aivan naurettava ehdotus. Kuka muu hoitaa lapset niin halvalla kuin oma äiti tai isä? Ei siitä mitään säätöä synny, kun kaikki vanhemmat pakotetaan takaisin työelämään ja lapset hoitoon. Kuinka paljon kustannuksia tulee, kun päivähoidon henkilöstöä pitää palkata Suomessa tuhansia lisää, todennäköisesti lisätä koulutusta jne. Nykyisellään tuskin päiväkoditkaan voivat ottaa vastaan niin valtavia lapsimääriä, vaan tiloja on laajennettava... Aivan hatusta ovat nyt tempaisseet säästölukunsa. Meiltäkin tulevaisuudessa olisi sitten kolme pientä menossa päivähoitoon... paljonkos tuo tekis kunnalle, ehkä 3000e/kk menoja, kun kotona hoidan saman porukan 500 eurolla.

Vieras

#227

04.03.2012 11:50

Olen sen ajan henkilöitä jolloin äitiysloma oli vain 3 kk.Ei ollut valinnanvaraa.Se oli painajaismaista. Nyt olen saanut seurata lastenlasteni ihanteellista tilannetta.He saavat olla kotona ensimmäiset 3 vuottansa.ÄLKÄÄ OTTAKO SITÄ MAHDOLLISUUTTA HEILTÄ POIS !!! Mikään ei korvaa lapsen saamaa kodin turvaa ensimmäisinä elinvuosina! Kolmen lapsenlapsen mummi joka vieläkin kärsii huonoa omaatuntoa omien lapsieni liian pienenä hoitoon joutumisesta.

Vieras

#228

04.03.2012 12:02

Lapsentasolle päättäjät!!!
URA ÄITINÄ

#229 PARAS HOITAJA

04.03.2012 12:03

KUNNALLINEN PERHEPÄIVÄHOITAJA pahoinpiteli vauvan 9kk hakkasi mustaksi makkaraksi. Kiellettiin julkistamista sosiaaliviraston kautta.
Koskaan ei tiedetty mitä vammoja tämä poika kantaa tänäkin päivanä ruumiissaan1
Snoivat että oli kunnan paras -hoitaja.
Hoidinkin ite sitten armeijaikään asti ja kaikki loputkin kolme enkä koskaa jätä lastani vieraalle se oli kova opetus. Äidit kootkaa rohkeutenne älkää tanssiko poliittisten päättäjien pillin mukaaN. Tehkää yhteistyötä verkostoitukaa ja pitäkää huolta toisistanne perustakaa omia päiväkoteja.

Vieras

#230

04.03.2012 12:07

Kotihoidon tuen lyhentäminen lapsen kahteen vuoteen ei tuo säästöjä valtiolle vaan lisämenoja sekä valtiolle että kunnalle. Lyhentämistä on perusteltu sillä että äidit pitää saada ansiotöihin tienaamaan verorahoja.Tällä hetkellä työtäni tekee henkilö joka tienaa verorahoja valtiolle, kun menen takaisin töihin hänestä tulee työtön ja valtio maksaa hänelle enemmän työttömyyskorvausta kuin minulle kotihoidontukea.

Hoidan kotona kahta alle kouluikäistä lasta, mistä kunnasta saa kotihoidon tuen hinnalla kahden lapsen hoitopaikan? Tällä hetkellä on päivähoitopaikoista suuri pula kasvukeskuksissa, minkälaista säästöä yhteiskunta saa siitä että päivähoitopaikkoja pitää nyt lisätä. Viime talvena olin töissä lastemme ollessa hoidossa, olin tammikuusta huhtikuun alkuun melkein joka viikko kotona lasten sairastellessa, tämä oli tietysti stressaavaa meille perheelle mutta myös raskasta koko minun ja mieheni työyhteisöille.

Tämän uudistuksen tarkoituksena on lähinnä lähettää moraalinen viesti meille keski-ja vähätuloisille perheille. Lisäksi tarkoituksena on saattaa kunnat niin ahtaalle että saadaan kunnat myönteisemmiksi uudelle kuntauudistukselle. Hallituksen politiikassa ei tällä hetkellä ole kyse säästötoimista vaan jostain muista intresseistä joita ei voida sanoa ääneen.
Toivottavasti olet itse lapseton.

#231 Re: Surullinen totuus

04.03.2012 12:16

#13: - Surullinen totuus

Kyllä se pyörii!! Kalliimmaksi tulee rakentaa uusia hoitopaikkoja ja maksaa palkat niiden henkilökunnille.Jos siis rahaa ajattelet.Lapsen kehityksestä ja turvallisuudentunteesta et tunnu ymmärtävän mitään!Sain omat lapseni aikana jolloin äitiysloma oli 3kk.Siinä kärsi koko perhe kun täytyi "luopua"lapsesta sen vasta saatuaan.Traumat ovat jäljellä vieläkin!

Lapset voi paremmin olla kotona :D

#232 Re: Ei missään nimessä saa lyhentää tätä

04.03.2012 12:35

#14: Äitix4 - Ei missään nimessä saa lyhentää tätä

Olen sama mieltä.  Olen hoitanut meidän neljä lapset kotona kunnes heillä oli pakko mennä tai aloita koulu!


Vieras

#233

04.03.2012 12:50

Minä joudun jo nyt yh-äitinä lähtemään lapsen ollessa 1 v töihin. En soisi samaa kenellekään lapselle enkä äidille vaan ilman muuta lasten paikka on 3 v asti koti! Turha tätä on perustella. Kyse ei ole muutosvastarinnasta vaan lapsen tarpeesta.

Vieras

#234

04.03.2012 13:01

Kyllä lapsille on paras paikka aloittaa elämänsä kotona äidin/isän kanssa. Ei heti hoitopaikkoihin, kuten 70-luvun alussa vielä.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

04.03.2012 13:10


Voi järjen puutetta

#236 Re: on se kauheeta

04.03.2012 13:11

#136: kannattiko porsia? - on se kauheeta

Missä kaapin alla oikein olet kasvanut! Ainakin yhteiskunnalliset asiat näyttävät olevan sinulle täysin vieraita.Kasva aikuiseksi ja ota asiosta selvää ennen kuin ryhdyt kirjoittelemaan sosiaaliseen mediaan.Kas kun osaat sentään sitä käyttää!Toivottavasti joudut vanhuutesi päivinä "nauttimaan"hoitajista jotka puhuvat ja ymmärtävät vain jotakin vähemmisökieltä jota et ole ennen kuullutkaan.Tuleekohan ikävä pullamössö-kersoja.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

04.03.2012 13:13


syrtzi

#238 Käyttäkää järkeä!

04.03.2012 13:14

Siitä ei kyllä säästöjä tuu ja ihmisiä palaa loppuun.

Vieras

#239

04.03.2012 13:24

Erittäin hyvä tälläinen adressi.Itselläni jo aikuiset lapset, mutta mielestäni lasten paikka on kotona mahdollisimman pitkään.Jos kotihoidontukea päätetään lyhentää, silloin päättäjät toimivat lupauksiaan vastaan, he ovat luvanneet panostaa lapsiin ja nuoriin ja heidän sekä perheiden hyvinvointiin jota kyseinen kotihoidontuen lyhentäminen ei olisi.Kyllä heidän kannattaa miettiä tarkkaan mitä päättävät sillä uusia vaaleja tulee.

Vieras

#240

04.03.2012 13:46

valtio säästää taas aivan väärästä paikasta..

Vieras

#241

04.03.2012 13:50

Lapsen paras paikka on kotona ja varsinkin kun lapsi on alle 3 vuotias. Siitä ylöspäin on lapsen hyvä saada sosiaalisia kontakteja muiden lasten kanssa päivähoidossa.

Vieras

#242

04.03.2012 13:53

Erittäin hyvä, että joku/jotkut jaksaa reakoida!
Vaikka tiedän, että vasemmistopuolueille pelkkä sana "kotihoito" on ollut kirosana ja "subjektiivinen päivähoito-oikeus" on ollut toteutunut tavoite, en olisi uskonut, että tämäkin hallitus alkaa tehdä lapsille ja heidän vanhemmilleen karhunpalvelusta!
Sanoin jo 23v sitten, että ihminen menettää ajan saatossa kykynsä hoivata omia jälkeläisiän, ja olen siitä edelleen varma. Nyt tukenani on muutamat vuodet töissä päivähoidossa.
Yhä useammalta lapselta puuttuu kesälomat kokonaan, ja päivät sen kun pitenevät ja sisarukset tuodaan hoitoon vaikka vanhemmilla ei ole fyysisiä tai psyykkisiä esteitä hoitamiselle!

Vieras

#243

04.03.2012 14:14

Päiväkodit rupee oleen täys,joten lapsia voidaan hoitaa kotonakin tuen avulla!
Laspsien puolesta kaikki peliin!

#244 Nyt on Adressi hiipumassa?

04.03.2012 14:28

Koittakaa pistää ihmiset sanaa eteenpäin on meinaan koko yhteiskuntaa koskeva asia! Linkittäkää Facebookissa ym.m sosiaalisessa mediassa. Tämän kautta saisimme tälle meidän maailman parhaalle arvolle näkyvyyttä myös lehdissä ja tv:ssä. Tätä Hommaa ei sitten luovuteta vaan pidetään 100% kiinni lapsien etuuksista!

Vieras

#245

04.03.2012 16:26

2-vuotias on vielä liian pieni päivähoitoon, esim. pottaopettelujen vuoksi. Sellaiset perheet, joilla on eri-ikäisiä lapsia ovat myös vaikeuksissa jos äiti joutuu lähtemään töihin kun nuorin on 2 vuotta vanha. Yhden viet esikouluun, yhden kouluun, yhden hoitoon jne.. ja iltapäivähoidon järjestäminen esikoululaiselle ja koululaiselle tuo myös lisäkustannuksia yhteiskunnalle, päivähoidosta puhumattakaan... Että antakaahan vielä äitien olla kotona lastensa kanssa, lapset ei ole kuin kerran elämässään pieniä lapsia. Sekin aika menetetään kun saadaan väsytettyä pienten lasten vanhemmat töillä vaikka voisivat olla kotona lasten kanssa vielä. Mikä on tärkeämpää tässä maailmassa kuin olla lasten kanssa, luoda turvallinen lapsuus sillä, että lasta ei riepotella eri puolille koko pienen ikänsä. Minun mielestäni äidit saisivat olla kotona lasten kouluikään asti yhteiskunnan tuella! Jos kotihoidontuki lyhennetään kahteen vuoteen, minä ainakin protestoin ja olen niin pitkään kotona, kun nuorin lapseni täyttää 3-vuotta, minulla ei ole vakityöpaikkaa- eli joudunko vankilaan jos kieltäydyn työvoimatoimiston työpaikkatarjouksista vuoden ajan? Ja näin ollen kotihoidontuen määrä pitää saada korkeammalle ja REILUSTI jos kerran sen aika lyhennetään! Työttömille kyllä annetaan rahaa, paljon enemmän vaikka eivät tee muuta kuin pyörittelevät peukaloitaan kotisohvalla.. Kotiäidit ja -isät ovat 24/7- hälytysvalmiudessa ja tekevät varmasti enemmän töitä kuin työttömät- niin henkisellä tasolla kuin fyysisestikin ja heiltä näinollen riistetään 1-vuosi vielä siitä että saisi olla kotona hoitamassa omia lapsia, eikä tarvitseisi vielä lähteä väsyttämään itseään henkisesti niin että lapset ja perhe voi pahoin. 3- vuotiaista ei tarvitse niin paljon huolta kantaa enää kuin 2- vuotiaista jos ovat hoidossa kodin ulkopuolella..
Lohjan Kaupungin työntekijä

#246 Ammatinvaihto

04.03.2012 16:51

minulla lienee edessä, jos tämä läpi menee. Ei kestä päiväkodin lastenhoitajan p***e enää sitä työmäärä. Nyt jo mennään joka päivä siinä henkirajoilla, että ihme ettei päivähoidossa kuole enempää lapsia.
Esimiehet puun ja kuoren välissä, myös hallinnolliset tehtävät vievät niin paljon aikaa, ettei aikaa/halua ole nähdä sitä todellista kiirettä, painetta, työn vaativuutta- ja sitä ettei siinä enää pärjätä. Yleensä liian pienistä, toimimattomista tiloista, henkilökunnan riittämättättömyydestä ja leikkipihojen surkeudesta puhumattakaan.
Vai osaisitko sinä hoitaa 7 lasta kerralla 8-10 tuntia päivässä. Ja sitten kun on kolme kasvatusvastuullista läntätään yhteen (eli tutkinnon omaavaa, palkattua hoitajaa) niin niitä lapsia (yli kolme vuotiaita) saakin olla jo 21. Alle kolmevuotiaiden ryhmissä lapsiluku kolmen hoitajan kanssa on 12. Aikamoinen paketti siinäkin.

Lähes jokainen työntekijä lastenhoidossa on voimakkaasti sen puolesta, että subjektiivinen päivähoito-oikeus nykymuodossaan lakkautettaisi, kun suunta on muutenkin ollut se, että äiti vauvan kanssa kotona ja vanhempi sisarus "virikehoidossa" päiväkodissa, vanhempi lapsi siinä sitten ihmettelee, että miksi minä en saa olla kotona äidin kanssa. Milloin lapset luovat sisarussuhteen, kun vanhempi on ensin päiväkodissa, sitten eskarissa ja sitten koulussa..

Mutta nykyäänhän työntekijätkin puhuvat "varhaiskasvatuksesta", vaikka hei ja haloo ihmiset se ihan totta on vain ihan tavallista päivähoitoa!! Hoitoa joka on alunperin tarkoitettu hoitopaikaksi sen ajaksi kun vanhempi on töissä. Sen ajaksi kun vanhempi on TÖISSÄ, tasan ja piste.
Kesäloma-ajat -ihan käytännön työtä tekevänä tiedän- ovat varsin ongelmallisia, kun työstä uupuneet lasten vanhemmat tunkevat lomansa ajaksi jälkikasvuaan päiväkoteihin (jotka siis periaatteessa pitäisi olla kesän kiinni ja työntekijät lomalla(!)) ettei vaan lapsi jää ilman virikkeitä ja sitä "kasvatusta" ja ettei oma loma mene pilalle kun lapset sotkee ja metelöi ja onhan se kesäsiivouskin joskus tehtävä.. Siis ihan oikeasti lapselle on varattu varapäiväkodista paikka, vaikka oma päiväkoti on kiinni, että saa siivota kotona.. Lapsiahan ei siis kannata ottaa mukaan siivoamiseen vai?
Mutta mikä teitä vaivaa päättäjät? Ettekö te tiedä, kuinka paljon tällainen päätös viestittäisi sitä, että kodin vastuu lasten kasvattamisesta ei ole kodeilla! Minun vastuunikin se loppuu jossain vaiheessa. En suostu yhtään enempää.

Vieras

#247 Säästöä vai?

04.03.2012 18:04

Minä hoidan kotona nyt yksi vuotiasta lastamme. Hänen lisäksi kotona on 3-vuotias lapsemme. Eli he molemmat tarvitsisivat pian päiväkotipaikan. Sitten myös meidän ekaluokkalainen tarvitsee iltapäiväkerho paikan sekä koulukyydin pitkän koulumatkan vuoksi. Nyt olen hänet kuljettanut itse, koska olen kotona. Meitä monilapsisia perheitä on paljon, jossa perheen muutkaan lapset eivät ole päiväkodeissa, kun perheessä on alle 3-vuotias lapsi. Ollaanko nämä isommatkin päivähoitoon tulevat huomioitu?

Vieras

#248

04.03.2012 19:41

Kotihoidontuen mahdollinen leikkaus ei todellakaan säästä yhteiskunnan rahoja- siitähän tässä olisi kysymys ?- vaan päinvastoin tuo lisää kustannuksia, joita päivähoito aiheutta sen lisäksi, että isot lapsiryhmät eivät ole tuoreiden(kin) tutkimusten mukaan paras mahdollinen hoidon, kasvun ja oppimisen paikka lapselle !
Lto, äiti

#249 Re: Ammatinvaihto

04.03.2012 19:45

#246: Lohjan Kaupungin työntekijä - Ammatinvaihto 

 Hei vaan täältä Oulusta, meillä kaupungin pk.ryhmissä on pienillä lapsia 13-14 ryhmässä ja isoja ei koskaan 21 vaan 23-25 ainakin ! Ykstityisiä valvotaan tarkemmin ja niiden ryhmäkoot säilyvät säädösten mukaan.


Vieras

#250

04.03.2012 19:47

Win-win-tilanne: halukkaat saavat hoitaa lapsiaan kotona ja työttömät töihin.