Vaasan musiikkiluokkien puolesta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Vaasan musiikkiluokkien puolesta.

Kerran musiikkiluokkalainen, aina musiikkiluokkalainen.

#76

10.04.2012 18:03

Näin sanotaan sivulla, jossa voi ilmoitautua mielenosoitukseen:

"Jurille on esitetty kutsu kuulemistilaisuuteen, opetusvirastoon 17.4.2012, aiheena on "mahdollinen irtisanominen".
Irtisanomisen yhtenä syynä on ilmoitettu ”oppilaiden epäasiallinen kohtelu ja kiusaaminen”. Mikäli omat kokemuksesi Jurista poikkeavat tästä syytöksestä tai jostakin muusta syystä haluat antaa tukesi Jurille ja Vaasan musiikkiluokkien tulevaisuudelle, kannanottosi on tärkeä ja olet tervetullut mukaan laulumielenosoitukseen yllä mainittuna ajankohtana."

Ei ole meidän tehtävä ottaa julkisesti kantaa siihen, täytykö Juri irtisanoa vai ei, emmehän tiedä faktoja. Mielenosoituksen tarkoituksena on ilmaista, millaista kohtelua ja opetusta itse on Jurilta saanut. Minä aion mennä laulamaan, sillä olen kiitollinen Jurille hänen opetuksestaan. Oma kokemukseni on, että Juri todella välittää oppilaistaan. Ainakin minua Juri on tukenut ja kannustanut monesti, erityisesti musiikin opiskelussa.
Siksi haluan osoittaa tukeni Jurille vaikeassa tilanteessa.
Äiti -76

#77 Rajat on rakkautta, rajattomuus välinpitämättömyyttä!

10.04.2012 18:40

Tähänkö on nyky-yhteiskunta mennyt, että jos opettaja pitää kuria liian vaikutusvaltaisten ihmisten lapsukaisille niin on vaarassa menettää työpaikkansa. Ongelmaahan ei olisi jos ihmiset viitsisi nähdä vaivaa lastensa kasvattamiseen etteivät hyppisi jokaisen vastaantulevan auktoriteetin silmille elämässään. Vaasan opetuslautakunta saa samantien unohtaa näin tasokkaan musaluokkien toiminnan jos antavat potkut Vaasan parhaalle ja pitkäaikaisimmalle musaluokkien opettajalle siksi ,että jonkun kullanmussukka ei kestä normaaleja koulun sääntöjä. Rajat on rakkautta, rajattomuus välinpitämättömyyttä! Juri on loistava opettaja ja työhönsä sitoutunein ihminen mitä olen koskaan tavannut. Omien musaluokilla olevien lasteni osalta en voi sanoa että kurinpito olisi ollut mitenkään normaalista poikkeavaa koulussa. Lapsille sääntöjen noudattaminen ei ole ongelma jos on jo kotikasvatuksessa opittua!
Musiikinkin ope

#78 Re: Maailmaan mahtuu ääntä

10.04.2012 18:41

#64: Valitse nimimerkki - Otsikko

O sancta simplicitas!


Vieras

#79

10.04.2012 19:08

"Tähänkö on nyky-yhteiskunta mennyt, että jos opettaja pitää kuria liian vaikutusvaltaisten ihmisten lapsukaisille niin on vaarassa menettää työpaikkansa"

Hienoa, että tämän keskustelun myötä on nyt tiivistynyt uusi timantinkova fakta: valituksen on siis tehnyt joku vaikutusvaltainen ihminen, jolla on huonosti kasvatettu koulun sääntöjä kestämätön kultamussukka. Tässä keskustelussa on monasti maristu, että Kadaria syytetään asiattomasti, mutta tämän adressin arvoa tuskin lisää, mikäli tähän keskusteluun yhtä asiattomasti heitellään tuulesta temmattuja syytöksiä. Tästä on hyvä jatkaa Suomi24:n keskustelupalstoille...

Suomen koululaitoksessa - oli se kuinka tasapäistävä tahansa - on hyvää se, että nähdäkseni jokainen ihminen on riittävän vaikutusvaltainen voidakseen ja toivottavasti myös uskaltaakseen puuttua epäkohtiin. Tämän jälkeen demokraattisesti valitut luottamushenkilöt tekevät oman työnsä. Helpompi ratkaisu tietysti olisi kivittää syylliset tai ainakin ne, jotka varmaan voisivat olla ehkä syyllisiä, koska siihen lopputulokseen nettikeskustelussa päädyttiin.

Ope

#80 Re:

10.04.2012 21:38

#79: -

Niinpä. Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa...

Musiikkiluokkalaisesta ammattilaiseksi

#81 Juri ei voi saada potkuja!

10.04.2012 21:50

Itse aloitin musiikkiluokka"urani" Jurin oppilaana ja täytyy sanoa että Juri jos kukaan osaa opettaa musiikkia. Musiikinteoria luistaa ammattitasolla kiitos Jurin ja hänen opetusteknikkoineen. Juri on myös kulttuurillinen ja opettaa erimaiden kansanmusiikeista. Ja parhaita orkesteri kokemuksia löytyy Jurin oppilaana.
Mutta miten voi kukaan ajatella näin että Jurin pitää saada potkut?!

Vieras

#82 Re: Juri ei voi saada potkuja!

10.04.2012 21:56

#81: Musiikkiluokkalaisesta ammattilaiseksi - Juri ei voi saada potkuja!

@ #81

...ja kuinka voi kukaan suomenkielisen koulun käynyt kirjoittaa noin huonoa suomea? Ei näytä uskottavalta.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

10.04.2012 22:42


!

#84 Re: Rajat on rakkautta, rajattomuus välinpitämättömyyttä!

10.04.2012 22:46

#77: Äiti -76 - Rajat on rakkautta, rajattomuus välinpitämättömyyttä!

Kiitos Äiti -76! Puhut asiaa! Kunpa kaikki ymmärtäisivät, että asia on juuri näin!

Maikka

#85 Re: Re: Juri ei voi saada potkuja!

10.04.2012 22:47

#82: - Re: Juri ei voi saada potkuja!

Ei näytä omasikaan kovin hyvältä. Sisältöä on hänellä paljon enemmän kuin sinulla - ja sivistystä!


Vieras

#86 Re: Re: Juri ei voi saada potkuja!

10.04.2012 22:49

kaupunkilainen

#87 Herätkää !

11.04.2012 07:33

Niinhän se on, että kateus voi viedä kalatkin vesistä. Kateus ja huono itsetunto johtavat kiusaamiseen, siitäkö tässä kyse ? Herätkää hyvät ihmiset ennenkuin on liian myöhäistä!
Kunnia sille, jolle se kuuluu.
Äitee

#88 Musiikkiluokkien tulevaisuus

11.04.2012 08:12

Viime vuonna ei tarvittu pääsykoetta 1M luokalle. Halukkaita oli vain 14. Faktaa tälle oppilaskadolle en tiedä, mutta kuulin yhdeksi syyksi sen, että vanhemmat ovat alkaneet arastella laittaa lastaan Jurin oppiin kaikkien kuulemiensa huhujen vuoksi.

Itselläni on koululainen Jurin opissa. Lapsi on aika ujo ja arka, ja Jurin tunnit eivät suorastaan ole hänen lempituntejaan, eivät myöskään hänen luokkakavereidensa. Silti koko tämä irtisanomisjupakka tuli minulle täytenä yllätyksenä. Jotain yksittäisiä tapauksia tunneilta olin kyllä kuullut, mutta en arvannut tilanteen olevan tällaisessa pisteessä.

Paljon on keskusteltu siitä, miten nykyajan lapset ovat niin pehmeitä, hemmoteltuja ja huonosti käyttäytyviä, että on ihan kohtuullista, kun joku opettaja näyttää heille kaapin paikan. Täytyykö lapsille olla kova, että oppi menee perille, tarvitaanko niitä paljon kehuttuja "vanhanaikaisia kasvatusmenetelmiä"? Vai voisiko olla mahdollista, että "rautainen ammattitaito" ei edellytä kovuutta ja kiivautta? Omasta lapsuudestani muistan muutaman opettajan, jotka olivat todellisia helmiä, luokassa pysyi järjestys ja työrauha, vaikka opettaja ei korottanut kertaakaan ääntään. Valitettavasti nämä huippukarismaattiset opettajat ovat harvinaisia, ja toki opettaja voi olla ihan kelpo opettaja muutenkin.

Lapselle hyvä ja asiallinen kohtelu on tärkeämpää kuin kuorovierailut. En kasvata lapsiani pumpulissa, ja jos koululaisemme käyttäytyisi koulussa huonosti, olisin vain tyytyväinen, jos hänet olisi laitettu jälki-istuntoon tai puhutteluun. Siksi en ymmärrä sitä asennetta, että he, jotka eivät ole kruunaamassa Juria pyhimykseksi, ovat nyt curling-vanhempia, jotka eivät salli kenenkään korottaa ääntään lapselleen, puhumattakaan muilla tavoin ojentaa. Omaa kantaani en osaa muodostaa tietämättä faktoista enempää, kuin mitä tässä keskustelussa on tullut ilmi. En lähtisi tuomitsemaan ketään - en Juria, en päättäjiä, enkä vanhempia - ennen kuin kaikki syyt tähän tilanteeseen on tuotu julki.

Siirretään Juri yläkoulun puolelle. Eikö siinä ratkeaisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla? Pienet alakoululaiset voisivat saada hieman pehmeämpää musiikkikasvatusta samalla, kun Juri opastaisi omalla kasvatusmenetelmällään Vaasan nuoret musiikkilahjakkuudet pois paheiden teiltä kohti synkooppien ja sonaattien ihmeellistä maata. Tämä viimeinen kohta oli kirjoitettu lähinnä kevennykseksi, ja pohjimmiltani toivon, että oli ratkaisu mikä hyvänsä, johtaisi se työrauhaan oppilaille ja opettajille sekä koituisi Vaasan Musiikkiluokkien parhaaksi.
se joka kuoppaa kaivaa, se itse sinne lankeaa =/

#89 Vihdoinkin

11.04.2012 08:31

olen työskennellyt itse avustajana kyseisessä koulussa vuosia sitten, olen ollut mukana musiikkiluokassa Kadarin pitämillä oppitunneilla, mielestäni hän on taitava työssään, mutta toisinaan aivan kamala lapsille, ja tätähän päättäjät eivät omien työpöytien takaa näe. Mainitsin hänelle itse joskus asiasta, ja sain hänet "kimppuuni"... joten irtisanouduin työstäni. Tällöin häntä pidettiin niin "pätevänä", että työn taidokkuus ja kaikki hänen tuoma ylpeys koululle meni lasten hyvinvoinnin ohi!!?? Olen onnellinen kaikkien lasten puolesta, jotka aikoinaan tunsivat vääryyttä ja mielipahaa näillä tunneilla että asiaa selvitetään edes nyt. Ehkä vihdoinkin tähän tulee muutos, ja kierre loppuu...


Vieras

#90

11.04.2012 10:10

Olen ymmälläni, minun kolme tytärtä on opiskellut kyseisen opettajan opastuksella ja koskaan ei ole moitteen sijaa ollut. Hän on ehkä behavioristinen opetustyyliltään, mutta hyvä niin, monet opettajat saisivat ottaa mallia hänestä. Ei ole pahaksi jos lapset kunnioittavat ja kuuntelevat opettajan neuvoja, koska tämän päivän koluelämässä sellainen on harvinaisuutta. Työrauha Jurille näin saamma parhaan tuloksen, josta me vaasalaiset olemme saaneet nauttia jo vuosikymmeniä.
T. Äiti ja kolme tytärtä, joilla on vahva musikaalinen rikkaus elämänsä tiellä.


Vieras

#91 Re: Vihdoinkin

11.04.2012 10:45

#89: se joka kuoppaa kaivaa, se itse sinne lankeaa =/ - Vihdoinkin

Hmmm... Aika mielenkiintoinen kommentti, ottaen huomioon, ettei tietojeni mukaan musiikkiluokilla ole koskaan ollut avustajaa.

Vain äiti joka halusi lapselleen parasta!

#92 Re:

11.04.2012 10:55

#10: -  

 olin todella surullinen luettuani tänään Pohjalaisen artikkelin Musiikkiluokista,kuinka pystytään harhaanjohtamaan päättävät ihmiset!

Juri ei koskaan kiusaisi ,nolaisi tai loukkaisi lasta,hän arvostaa lasta sellaisena kuin lapsi on,mutta minä ymmärsin hänen pyrkivän vaatimuksillaan ja opetuksellaan auttamaan lasta löytämään itsestään vahvuudet!

Hänen opettaa lasta tekemään työtä,että heistä ei tulisi alisuorittajia!

Oma lapseni jo yli 10 vuotta sitten oli hyvin pettynyt siirtyessään Yläkouluun koska opetus muuttui täysin erilaiseksi,siitä puuttui tavoitteet ,kuorotoiminta muuttui,elikkä musiikkiluokat olivat muuttuneet vain musiikin valinnaisaineeksi valinneiden nuorten opetukseksi..(sen aikainen rehtori käytti tätä ilmaisua Musiikkiluokista)joka ei varmasti pitäisi olla niin,yläkoulu ei välittänyt tehdä yhteistyötä alakoulun kanssa.

Kuuluin siihen aikaan 5 vuotta musiikkiluokkien tuki ry johtokuntaan,samoin joitakin vuosia alakoulun johtokuntaan,väitän että seurasin aika läheltä!

Äiti joka halusi lapselleen parasta!
Vieras

#93 Re: Vihdoinkin

11.04.2012 11:01

#89: se joka kuoppaa kaivaa, se itse sinne lankeaa =/ - Vihdoinkin 

 Johan oli kommentti,toivottavasti putoat itse tuohon kuoppaan!


Vieras

#94 just jooo!!!

11.04.2012 11:04

Tutkisivat nuo päättäjät mielummin vaikka "ms mäenpään" ja rehtorin ammattitaitoa ja kykyä hoitaa työnkuvaansa..! Tätä mieltä olen minä! hyvät hyssykät!!
Tyytyväinen Jurin oppilas

#95 Ajatelkaa lasten etua!

11.04.2012 11:13

Juri on ehdottomasti paras ja ammattitaitoisin musiikinopettaja, joka itselläni on koskaan ollut. Opetus on ollut erittäin laadukasta ja omat muistoni Jurin tunneilta ovat erittäin positiivisia. Luokassa säilyi työrauha ja kaikilla oppilailla oli tämän vuoksi mahdollisuus keskittyä itse asiaan eli oppimiseen. Valitettavasti monilta opettajilta puuttuu muun muassa tämä kultainen taito saada ylläpidettyä työrauhaa, jolloin oppitunneila olo on yhtä tyhjän kanssa sekä tunnit erittäin turhauttavia oppilaan näkökulmasta! Puhumattakaan tässä tapauksessa musiikillisesta osaamisesta, joka Jurilla on ja jonka hän oppilailleen pystyy siirtämään.

Yhdyn edellisen kommentoijan mielipiteeseen: Juri kuuluu Vaasan musiikkiluokkiin yhtä lailla kuin nuottiviivasto musiikkiin. Toivonkin, että ongelman oikea lähde selvitetään ja musiikinopettajat jätetään rauhaan ja annetaan heidän keskittyä arvokkaan työnsä tekemiseen.

Ajatelkaa lasten etua! Musiikkiluokkien on säilyttävä! Mielestäni on erittäin valitettavaa, että Ritva Käräjämäki on jo tulehtuneen tilanteen vuoksi vaihatnut työpaikkaa sekä hänen ammattitaitonsa näin ollen musiikkiluokkalaisten näkökulmasta menetetty. Pyydän päättäjiä sekä koulun johtoa katsomaan peiliin sekä rehellisesti ja puolueettomasti miettimään, missä vika tosiasiassa on. Edes kymmenen musiikinopettajaa eivät voi korvata Jurin tietotaitoa, intoa sekä kokemusta.

Vieras

#96 Re: just jooo!!!

11.04.2012 11:24

#94: - just jooo!!!

Nyt karkaa jo mopo käsistä! Mäenpäällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Joten jätetään ulkopuoliset rauhaan.

myös ent. oppilas

#97 Odotellaan

11.04.2012 11:25

Lehtitietojen perusteella kyse ei ole pelkästään kurinpidollisista asioista. Parasta olisi nyt
odotella lisää infoa asiasta ja jättää tälläiset keskustelut sikseen, koska onhan se päivän
selvää, että jotain muutakin täytyy olla taustalla.

Vieras

#98 Re: just jooo!!!

11.04.2012 11:36

#94: - just jooo!!!

Muuten en asiaan ota kantaa puoleen enkä toiseen, mutta minusta on täysin asiatonta vetää tähän keskusteluun nimellä koulun muuta henkilökuntaa (oletan että kyseessä joku koulun opettaja?)

Puolueeton

#99 Re: Musiikkiluokkien tulevaisuus

11.04.2012 12:07

#88: Äitee - Musiikkiluokkien tulevaisuus

Tämä asia tuli itsellenikin täytenä yllätyksenä.

Tälläinen käsitys olikin itselläni, että ensimmäiselle hakijat pääsevät automaattisesti musiikkiluokalle viimmevuosina ja vasta kolmannelle pyrkivät lisäoppilaat kokeiden kautta.  Se ei ole tasa-arvoinen lähtökohta oppilaille. Ensimmäiselle saatetaan vanhempien halusta laittaa väkisin lapsi, joka ei tunne musiikin saraa omakseen ja heijastuu myöhemmin käytöksessä.Epäkohta!

Siinä olen samaa mieltä, että Työrauha täytyy olla luokassa ja kuoroharjoituksissa jokaisella . Jurin menetelmistä en tiedä, mutta jos oppilas lähtee luokasta kellojen soidessa välitunnille , koska huoltaja  on niin kehoittanut ja ei jäädä opettajan ohjeita kuuntelemaan muun luokan ohella viestii joidenkin vanhempien kasvatusideologiasta! Itse annan rajoja ja rakkautta ja koulussa pitää käyttäytyä, ja näin on tehtykin.

Eikö yleensä menettely ole niin, että saa varoituksen ja kunka monta ja sitten asia menee jo eteenpäin mikäli työnantajan sääntöjen puitteissa ole toimittu?

 

rauha niille joille se kuuluu

#100 Re: Re: just jooo!!!

11.04.2012 12:24

#98: - Re: just jooo!!!

Samaa mieltä, turha nimiä kaivella tänne ilman selkeää syy-yhteyttä!

Löytyyhän noita nimiä netistä:
http://www.edu.vaasa.fi/oaa/henkilokunta.html
mutta annetaan heille KAIKILLE työrauha (kuten kuuluisi myös vielä nyt 11.4.2012 listalla olevalle Kádárille)