Ei jätteenpolttolaitokselle

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Ei jätteenpolttolaitokselle.

Markku Salminen

#1 jätteen käsittely

01.05.2007 11:05

Suomalaiset ovat aina tottuneet tuomaan varastot, laitokset ja kaatopaikkoihin verrattavat toiminnat vesistöjen ääreen. En tiedä mistä tämä järjetön toiminta on saanut alkunsa.
Pirkko Bäck
Espoo

#2 Jätteenpolttolaitos

10.05.2007 15:44

Mitä Suomessa kannattaa panostaa luonnon- ja järviensuojeluun,
jos M-realin Kirkniemeen kaavailema jätteenpolttolaitos annetaan sijoittua Lohjanjärven rantaan?
Emilia Kostamo
Lempäälä

#3 Jätteenpolton vaihtoehtona kaatopaikat

08.03.2008 08:58

Vastustakaa vain kyseiseen paikkaan sijoitettavaa jätteenpolttolaitosta, mutta älkää vain kokonaan olko jätteenpolttoa vastaan. Ainoana vaihtoehtona meillä on kaatopaikat, jotka laajenevat laajenemistaan ja myös pilaavat ilmaa. Suuri osa suomalaisista laittaa edelleenkin paperit, biojätteet, lasit ja metallit samaan roskikseen, joten kaatopaikoilta pääsee esimerkiksi metaania (voimakas kasvihuonekaasu) ilmakehään jatkuvasti. Tietysti hajuhaitatkin ovat melkoiset, liikenteestä nyt puhumattakaan.

Ainoa järkevä ratkaisu olisi jätteenpoltto yhdistettynä kunnolliseen kierrätykseen (esim. biojätteitähän ei ole tarkoitus polttaa). Sitä vain en tiedä miten ihmiset saataisiin lajittelemaan. Ja vieläpä lajittelemaan oikein (vaikka roskiksissa yleensä lukeekin selkeästi mitä sinne saisi laittaa). Toivottavasti kehitystä tapahtuu edes jonkinlaista vauhtia.