Adressi thaimaalaisten vierailuviisumeista Suomeen

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Adressi thaimaalaisten vierailuviisumeista Suomeen .

Timo Ylä-Soininmäki
Adressin tekijä

#1 Adressin allekirjoittaneen kokemukset asian tiimoilta

19.05.2007 10:46

Kuultuani, että saimme vain 1 kk:n viisumin, soitin konsulaattiin kaikkiaan kolme kertaa. Ensimmäisellä kerralla sanottiin syyn olevan, että olimme seurustelleet vain 6 kuukautta. Seuraavalla kerralla sanottiin, että vika oli naisystävässäni. Muutenkin kahden eri virkailijan perustelut erosivat toisistaan ja kuulostivat selittelyltä. Kuulin myös toisen virkailijan äänessä selvää vahingoniloa.

Kun minulle kerrottiin, että vain kuukaudeksi myönnetyn viisumin syy oli naisystävässäni, kysyin, mikä hänessä oli vialla. Sain vastauksesi, ettei syitä ole tapana kertoa. Sanoin virkailijalle tuntevani naisystäväni (28 v) taustan erittäin hyvin, joten syyn täytyy varmuudella olla väärinkäsitys. Pyysin ystävällisesti, että hän selvittäisi väärinkäsityksen, mutta hän kieltäytyi jyrkästi. Tämä on aivan samaa kuin jos poliisi antaisi 500 euron sakon ja sanoisi, että saatte sen autossanne olevan vian takia, mutta en aio kertoa teille mikä se vika on. Tämä on mielivaltaa.

Kysyessäni samalta virkailijalta, miksi edellinen naisystäväni sai ensimmäisellä kerralla kolmen kuukauden viisumin, hän sanoi syyn olleen se, että olimme olleet yhdessä 11 kuukautta. Mielestäni myös 6 kuukauden seurustelu osoittaa suhteen aitoutta.

Anomuksestani kävi ilmi myös se, että olen kirjailija (julkaissut kolme kirjaa Suomessa) ja tällä hetkellä kirjoittamassa neljää Thaimaa-aiheista kirjaa. Yhdestä kirjasta (How To Learn Thai) minulla on esisopimus Asia Booksin kanssa. Liitin anomukseeni todisteeksi osan Asia Booksin sopimuksesta. Kesällä minulla on tapaaminen myös suomalaisen kustantamon kanssa, joka on kiinnostunut thain kielen kirjastani.

En vaatinut itselleni erikoiskohtelua, mutta työni takia olisi ollut erittäin tärkeää, että naisystäväni olisi ollut Suomessa auttamassa kirjani viimeistelyssä. Tähän virkailija sanoi, että naisystäväni ei saa tehdä työtä Suomessa. Mutta eihän tässä ole kyse työstä. On itsestään selvää, että voin kysyä häneltä neuvoa. Tämä täysin järjetön virkailijan heitto osoittaa, että hän yritti keksiä tekosyitä perustellakseen päätöksensä.

Ilmeisesti edustuston mielestä minun kirjallisella työlläni ei ole mitään arvoa, ei edes 2 kk:n viisumin verran. Ymmärtäisin tämän, jos olisi laki, ettei kenellekään myönnetä yli 1 kk:n viisumia, mutta kun tiedän, että monet saavat 2 tai 3 kk:n viisumin hatarin perusteluin tai suhteilla. Saihan edellinenkin naisystäväni 3 kk ensikerralla.

Edustustojen päätehtävä on auttaa kansalaisiaan kaikin mahdollisin tavoin eikä hankaloittaa heidän työtään. Los Angelesissa asuessani pääsin seuraamaan konsulaatin työtä läheltä. He auttoivat minun tapaustani vastaavissa tapauksissa esimerkiksi suomalasia taitelijoita kaikin mahdollisin tavoin.

Suomessa ulkoasianministeriön virkailijoiden kanssa keskustellessani huomasin aivan selvästi rivien välistä, että Bangkokin edustustossa toimitaan moraalin vartijoina. Ja olenkin aivan varma, että todellinen syy naisystäväni lyhyelle viisumille on: "Eihän siitä nyt mitään tule, että miehellä on kahtena peräkkäisenä kesänä Suomessa vieraana eri nainen."

Se, että minulla on ollut kahden vuoden aikana kaksi eri naisystävää, ei saisi olla minkäänlainen kriteeri viisumiprosessissa. Miksi Bangkokin edustusto toimii moraalin vartijana? Se, kuinka monen (thaimaalaisen) naisen kanssa elämäni aikana seurustelen, ei kuulu heille millään tavoin.

Kuka hyötyy siitä, että minut ja naisystäväni, joka täysin varmasti ei tule Suomeen töihin (mikä myös edustustossa tiedetään), pidetään Suomen valtion voimin erossa toisistamme vain sen takia, että minulla oli eri naisystävä Suomessa edellisenä kesänä? ONKO SUOMI TODELLAKIN NÄIN AHDASMIELINEN MAA?
Tuomo Kämäräinen
Vantaa

#3 Muut maat

28.04.2009 17:51

Tämä pätee muihinkin maihin. Ei missään maissi saisi olla näin hankalaa tämä viisumin saanti. Itselläni on (toistaiseksi) Kiinalainen tyttöystävä enkä tiedä miten pitkään hänkään tätä sotkua jaksaa.

Kaikki vierailusta koituvat kulut kuitenkin itse maksaisin. Miksi häntä ei voi helpommin tänne päästää?
itsekkin kovia kokenut näissä asioissa

#4 Re: Adressin allekirjoittaneen kokemukset asian tiimoilta

09.11.2011 13:47

#1: Timo Ylä-Soininmäki - Adressin allekirjoittaneen kokemukset asian tiimoilta

Asia on todella näin: Suomi on todella ahdasmielinen maa. Suomessa on paljon natsiupseerien jälkeläisiä ja he kaikki on lähetetty Bankockin suurlähetystöön leimasimen vartijoiksi huippu palkalla. Eihän Suomeen voi myöntää tavallisille ihmisille viisumeita, kun Bankockin toimisto osallistuu ihmiskauppaan marjanpoiminta trokareiden yritysten kanssa.

 

Luu kurkkuun näille "ryhävälaille" eduskunnan oikeusasiamiehen kautta.

itsekkin kovia kokenut näissä asioissa

#5 Tämä on sitä Suomi -brandiä

09.11.2011 14:09

Tämä on todella hölmöläisten maa. Suurella rahalla koitetaan kiilottaa Suomi -kuvaa ulkomaalaisille ja kuitenkin kaikki tiettää, että Suomen suurlähetystö suhtautuu ulkomaalaisiin pahemmin kuin Natsi - Saksa aikanaan.
muutetaan thaimaaseen

#6 ei inhimillisyyttä

17.06.2013 15:26

täysin mielivaltaista nöyryyttämistä suurlähetystössä,kun vihdoin joku saa edes kuukauden viisumin,niin se perutaan jos menee hakemaan singletodistukseen leimaa.mikäli kertoo avioaikeistaan viisumia hakiessaan se yleensä evätään.näin on monelle käynyt.sitten muutamat ovat tulleet suomeen ja panneet jonkun toimiston asialle hakemaan leimaa singletodistukseen hieman myöhemmin ja avioituneet suomessa.
mitä ihmeen hölynpölyä se lentolippujen varaaminenkin on viisumihakemusta varten.
willesto

#7 Re: Adressin allekirjoittaneen kokemukset asian tiimoilta

27.01.2014 15:11

#1: Timo Ylä-Soininmäki - Adressin allekirjoittaneen kokemukset asian tiimoilta

onko joku joskus tavannut ystävällisen auttavan virkamiehen


Vieras

#8

09.05.2016 12:02

Suomalainen nainen ei kelpaa, koska suomalainen ei ole kuuliainen ja tottelevainen kuten thai-nainen.

Kieliongelmista viis, kunhan tottelee ja palvelee.


Vieras

#9 Ahvenanmaaseen ennemminkin

09.05.2016 12:05

Thaimaaseen ei muuteta, vaan  Thaimaahan.


Vieras

#10

15.06.2016 06:22

Vanhat suomalaismiehet haalii tänne viihdyttäjäkseen nuoria, kauniita naisia.

Naiset ovat epätoivoisen köyhiä, ei tämäkään juttu ihan naurata, vaan sääliksi käy.