pankkikorteilla toimivia peliautomaatteja vastaan

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista pankkikorteilla toimivia peliautomaatteja vastaan.

Marjaana Turunen
Kemi

#1 Peliautomaatit

21.07.2007 23:15

Norja poisti raha-automaatit

4.7.2007

Norjan kaikki rahapeliautomaatit poistettiin kesä-heinäkuun vaihteessa. Bingohalleihin jää kuitenkin vielä jokin määrä bingoautomaatteja.

Norjan kaikki rahapeliautomaatit poistettiin 1.7.2007. Kulttuuri- ja kirkkoministeri Trond Gisken mukaan tämä on hyvin ratkaisevaa vastuullisen pelipolitiikan ylläpitämiseksi. Peliautomaatit tullaan tuhoamaan ympäristöystävällisellä tavalla kierrätyskeskuksissa. Bingohalleihin jää kuitenkin vielä jokin määrä bingoautomaatteja.

Lotteri- og stiftelsetilsynetille on myönnetty yhteensä 3 miljoonaa kruunua (n. 380 000 euroa) tiedotuskampanjoihin ym. automaattien poistamisessa. Lotteri- og stiftelsetilsynet on Norjan rahapelimarkkinoita valvova viranomainen. Se aikoo tiukentaa raha-automaattimarkkinoiden valvontaa ja kontrollia. Osana Norjan tavoitetta peliongelmien vähentämiseksi Lotteri- og stiftelsetilsynetille on myös annettu tehtäväksi seurata näiden markkinoiden kehitystä ja rahapeliongelmaa siihen saakka, kunnes Norsk Tipping sijoittaa uudet automaatit pelisaleihinsa vuonna 2008. Laittomista automaateista yleisö voi ilmoittaa Lotteri- og stiftelsetilsynetille esim. verkkopalvelun kautta.

Norjan valtion omistama peliyhtiö Norsk Tipping on saanut yksinoikeuden pitää rahapeliautomaatteja tarjolla jatkossa. Aikaisemmin automaatit olivat joko järjestöjen tai yksityisten yritysten omistuksessa. Suurimmat omistajat ja tuottojen saajat olivat Norjan Punainen Risti ja Norjan Meripelastusseura. Raha-automaatteja Norjassa oli yli 10 000 ja ne olivat hajasijoitettuna esimerkiksi kauppoihin, baareihin ja huoltoasemille.

Lähde: Lotteri- og stiftelsetilsynet http://www.regjeringen.no/nb/dep/kkd/pressesenter/press emeldinger/2007/Automatmarkedet-avvikles-innen-1-juli-2 0.html?id=475465

Tämä pitäsi tapahtua myös Suomessa!!
Sami Olmari
Vaasa

#2 Muistakaa myös omavastuu...

21.11.2008 23:36

Eikö ihmiset voisi kumminkin ajatella omilla aivoillaan? Aina on joku jollekka jokin asia on "pahin vihollinen", joillekkin se on raha-automaatit, joillekkin viina jne... Miksi näiden muutamien takia pitäisi kaikille tuottaa 'vaikeuksia' tai pelätä uutta tekniikkaa?