Poistettu, kiitoksia allekirjoittaneille!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Poistettu, kiitoksia allekirjoittaneille!.

Jukka Puurula
Kerava

#1 Soutaa ja huopaa!

26.02.2008 11:48

Eikös tämä Munkkamotorsin lakkautuspäätös ole melkoisessa ristiriidassa nuorisoasiainkeskuksen virallisten tavoitteiden kanssa?

Kummastutaa kun samaan aikaan toisaalla puhutaan työpajatoiminnan tehostamisesta, ja käytännössä sitten kuitenkin ajetaan toimintaa alas. "...edistää nuorten yhteiskunnallista osallistumista, tukee työelämään ohjautumista..."; melkoista sanahelinää. Kuka tästä sekoilusta hyötyy? Eivät ainakaan nuoret.

Omtuisinta tässä on se, miten päätöksenteko voi olla näin ristiriitaista organisaatiossa, jossa kohta puolet työntekjoistä on työnjohtopuolella. Eikö määrä sittenkään korvaa laatua?
Kirsi Kukkamäki

#2 Tsemppiä Munkka Mortorsin Uskolle ja pojille

10.03.2008 11:44

Heippa teille kaikille,
olette tekemässä hienoa työtä ja toivon teille voimia taistella pajan säilymisen puolesta!
Uskon vilpittömästi, että meitä on tosi paljon, jotka tuemme kaikin mahdollisin tavoin "taisteluanne" nuorten oikeuksien puolesta. Helsingin nuorisoasian keskuksen on todellakin syytä tarkkaan miettiä päätöksiensä seurauksia.
Kirsi Kukkamäki

#3 Valtio tukee ja Helsinki karsii nuorisotoimintaa?!?

10.03.2008 12:17

Vuonna 2007 on julkisuudessa useassa yhteydessä esitetty erilaisia lukuja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten määrästä. Arviot 15-24-vuotiaiden syrjäytymisuhan alaisena olevien nuorten määrästä ovat vaihdelleet 15 000 nuoresta aina 100 000 nuoreen.

Etelä-Suomen kaupunkeihin, läänin 20 suurimpaan kaupunkiin nuorisotyöttö-myydestä oli keskittynyt noin 80 %. Nuorten pitkäaikaisesta toimeentulotuki-asiakkuudesta läänin 19 suurimpaan kaupunkiin oli kasaantunut yli 83 %. Kaupungeissa on rikollisuutta ja muitakin ongelmia selvästi enemmän kuin maalaiskunnissa.

Nuorten syrjäytymisen onnistunut ehkäisy perustuu varhaiseen puuttumiseen, eri tahojen väliseen yhteistyöhön, työntekijöiden ja nuorten välittömään ja jatkuvaan vuorovaikutukseen sekä siihen, että nuorille tarjotaan esimerkiksi vaihtoehtoisia oppimisympäristöjä, kuten Munkka Motors.

Työpajatoiminnan tavoitteina yleisesti ovat nuorten ammattitaidon kartuttaminen ja sosiaalisen selviytymisen tukeminen. Toiminta on ajateltu nuorelle väliaikaiseksi vaihtoehdoksi siirtymävaiheena joko koulutukseen tai työmarkkinoille. Munkka Motorskin siis tukee todellakin nuorten työ-/koulutuselämään ohjautumista. Se valmistaa nuoria vastuulliseen ja säännölliseen elämään. Se pitää osan nuorista poissa kaduilta, parempi ja meille kaikille halvempi vaihtoehto kuin alttius ilkivallan tekemiselle, kansalaisten pahoinpitelyille jne, kuten tiedämme niiden olevan eniten mahdollista juuri silloin kun ei ole mitään tekemistä.

Nuorille pitää olla tekemistä ja paikka harrastuksille. Helsingin kaupunki on avaamassa Tattarisuolle 18 nuoren pajan, mutta eiväthän nuoret siellä ole - hehän ovat kaupungissa. Tattarisuo, "pois ihmisten silmistä", sekö on kaupngin tarkoitus? Luuleeko kaupunki todella saavansa sinne muita nuoria kuin niitä, jotka ovat mikroautoilusta kiinnostuneita ja sekin toiminta on vain kesäajan toimintaa. Nuorisotoiminta pitää viedä nuorten luokse, sen läheisyyteen missä he oikeasti aikansa viettävät ja Munkka Motors on juuri tällaista toimintaa.

Mistä lähtien nuorisotoiminta pitää olla kustannustehokasta - miten kustannustehokkuus mitataan. Älkää unohtako mittauksistanne, että nämä nuoret eivät ole kaduilla tuhoamassa viattomien omaisuutta ja terveyttä. Terveyden arvo ei ole edes rahalla mitattavissa. Yksikin pahoinpitely voi maksaa satoja tuhansia euroja, jopa miljoonia kunnalle (pahoinpitely koomaan, neliraaja-halvaantuminen jne). Miettikää Nuorisoasiain keskuksessa hiukan tarkemmin ratkaisuanne Munkka Motosin kohdalla ja ottakaa nuoriso mukaan päätöksen tekoon kuten laki nykyisin määrää.