Ruotsin kieli kouluissa vapaaehtoiseksi!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Ruotsin kieli kouluissa vapaaehtoiseksi!.

Mikael Äijälä
Pori

#1 -

23.04.2008 21:51

Onneksi olkoon, sinut on nyt virallisesti todettu älylliseksi ihmiseksi.
juuso Virta
rauma

#2 hehe

26.04.2008 18:09

Suomi ja Ruotsi ovat kulkeneet pitkän pätkän historiaa käsi kädessä. Ruotsi on vaikuttanut Suomen kulttuuriin aivan tajuttoman paljon. Ja toistepäin.

Minun on pakko myöntää, että olen itsekin aikoinani vihannut Ruotsia yli kaiken ja miettinyt siinä samalla:"mitä järkeä tätä on opiskella? opiskeleeko ne Suomea?"

Tämä kaikki vaikutti silloin epäreilulta ja ärsyttävältä.

Mutta sitten kuulin Suomi on yksi maailman ainoita valtioita, jonka koulujärjestelmässä on mukana pakollinen muunkielen opettelu. Se että Me opettelemme jotain muuta kieltä on erittäin harvinaista.

Me Suomalaiset saisimme olla ylpeitä siitä, että jotkut osaavat arvostaa kulttuuriperintöämme.
Saattaa kuulostaa pelkältä nörtteilyltä, mutta siitä on hyvä olla ylpeä.

Ja eihän Ruotsin puhumisesta voi olla koskaan haittaakaan.
Suomessa asuu paljon Ruotsalaisia ja toisinpäin. Kyllä voin sanoa että eihän se Ruotsinosaaminen näytä CV:ssä koskaan pahalta.
Vaikka miten juntti työ olisikaan.

Ainakin työmahdollisuudet paranevat, ja jotkut työt jopa sitä vaativatkin.
Meneppäs käymään jossain "isossa" kaupungissa. Joissakin kaupungeissa on kadunnimet laitettu myös Ruotsiksi.

PIDETÄÄN ITSEMME MUIDEN YLÄPUOLELLA JA OLLAANPA YLPEITÄ TÄSTÄ EPÄMIELUISASTA TAVASTA!
Matti Uusitalo
Forssa

#3 Epämieluisa tapa todella

26.04.2008 20:42

Epämieluisista tavoista EI tietenkään pidä olla ylpeä, vaan niistä pitää kiireesti luopua. Ruotsin kieli on siis asetettava kaikissa suomenkielisissä kouluissa ja kaikilla luokilla vapaaehtoiseksi. Silloin sitä voivat opiskella ne harvat suomenkieliset, jotka sitä olettavat jostain syystä tarvitsevansa!
Emma Knuuttila
Seinäjoki

#4

27.04.2008 13:46

Monet suuntaavat esim. media-alalle. Pärjää siellä nyt sitten ilman ruotsia... Hei, ihmiset, kun yhtäkkiä keksitte sitten, että mille alalle haluatte, haette, ja sitten sanotaan että ei käy, pitää osata ruosin kieli. Onko sitten hyvä olo? Toisaalta, pitäisi varmaan osan opetella tuo äidinkieli ensin, sanaa "suomalaiset" ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella.
juuso Virta
rauma

#5

27.04.2008 17:24

Mukautuminen meidät on pelastanut ennenkin, niin miksei pelastaisi nytkin. Jos on oikeasti niin pienet aivot ja niin huono keskittymiskyky, ettei ruotsintunnilla jaksa istua niin ei saatana. Sehän vie sentään 1 tunnin päivästä.On sitten koneella senverran vähemmän
Alpo Leppänen
Laukaa

#6

02.05.2008 10:05

Miksi joissakin herättää niin kauheasti kiukkua ajatus vapaaehtoisuudesta? Ei tässä nyt olla vaadittu että ruotsinkielen opetus poistettaisiin kouluista, vaan että saisi itse valita haluaako sitä oppia vai ei.
"Monet suuntaavat esim. media-alalle. Pärjää siellä nyt sitten ilman ruotsia..." Paremmin pärjää jos on ruotsin sijaan opetellut jotain maailmalla paremmmin tunnettua kieltä. Englannilla pärjää melkein missä tahansa, espanjaakin puhutaan paljon. Ruotsia tarvitsee vain ruotsissa, ja kyllä sielläkin englanninkielellä pärjää.
Paljon aiheesta keskusteluja seuranneena olen huomannut että pakkoruotsin puolustajilla ei ole mitään järkeviä perusteluja, pelkkää sanahelinää.
Samuli Rask
Espoo

#7 Vapaaehtoiseksi kaikkii kouluihin

03.05.2008 11:49

Näin se menee mutta saat toki jo tuostakin ääneni. Samaan asiaan liittyen omakin adressi.
tomppa pitkanen
varpaisjärvi

#8

03.05.2008 15:50

englannilla pärjää parhaiten mihin nuita ruotsin ja saksan kieltä tarttee
Maria Kärnä
Kuusamo

#9

05.05.2008 21:45

Juuso Virta, mielestäni ne perinteitä vaalivat ihmiset voisivat itse ruksata sen ruotsin opiskelun valintakortista?

Ruotsi on älyttömän ruma kieli, siitä ei saa selvää ja se on vaikeaa. En ole tavannut ketään joka pitäisi sen opiskelusta. Ruotsalaisetkaan eivät opiskele suomea. Epäreiluako? Kyllä.
Monien kaverieni vanhemmat sanovat, että ruotsia ei tarvitse mihinkään. Uskoakseni se on totta. Maailmalla pärjää hyvin englannilla. Ja suurin osa suomalaisista kuitenkin asuu suomessa koko ikänsä.
Tuomas Sihvonen
Karjaa

#10 Joopajoo..

07.05.2008 08:38

Isänikään ei ymmärrä lähes yhtään ruotsia, ja hyvin on pärjännyt suurimmaksi osaksi ruotsinkielisellä paikkakunnalla, ja työpaikallakin 70% on hurreja.

Mitä minä olen kuullut eivät suomenruotsalaisetkaan tykkää opiskella suomea kouluissa.
Pakkoruotsi .net
Helsinki

#11 Höpön höpö

15.05.2008 20:58

Juuso Virta (rauma, 26.4.2008) ei tiedä mistä puhuu. Seuraavalla sivulla on Euroopan kouluissa pakollisena olevat kielet.

http://pakkoruotsi.net/linkit.shtml#Tilastot

Pakkoruotsi.net kannattaa, että kouluissa ruotsin tilalla oppilas saa valita halutessaan ainakin saksan, venäjän tai ranskan. Opetuksen laajuuteen ei ole kantaa.

http://www.pakkoruotsi.net/

Lukekaa, niin tiedätte enemmän.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

23.05.2008 20:54


nina kenttälä
kiuruvesi

#14 Hohhoijjaa

15.02.2009 16:17

oon itekki ylä-asteella joten ruotsi voisi mennä vapaaehtoiseksi ylä-asteella kokonaan

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

15.02.2009 16:37


Iiro Wasen
Turku

#16 adressin kirjoittajalle

15.02.2009 16:48

Vaikka olen samaa mieltä kanssasi siitä että ruotsinkieli pitäisi olla vapaaehtoista. En tule allekirjoittamaan, kun jopa äidinkielesi on noin säälittävä ettet saa edes yhtä lausetta ilman virhettä.
Michail Jaction
Jurmaa

#17

15.02.2009 21:11

Kyllähän se pakkoruotsi tuli aikoinaan kirjoitettua, sain siitä jopa M:n. Missään en kyllä ole kirjoitusten jälkeen ruotsia tarvinnut, en edes Ruotsissa. Englannillakin pärjää. Mielummin olisin opiskellut venäjää tai espanjaa, niitä nimittäin olen tarvinnut.
jep jep
Vieras

#18

27.07.2010 10:27

Miksi helvetissä opiskella kieltä jota puhutaan ainoastaan yhdessä pienessä maassa kun tarjolla on muitakin järkevämpiä kieliä kuten espania , venäjä, ranska ja tietysti englanti

Vieras

#19 Re:

06.08.2010 12:48

#8: tomppa pitkanen -

Tyypyllinen tyhmä vastaus. Kaikissa maissa ei todellakaan osata englantia ja jos jostain saa olla älyttömän ylpeä, niin siitä, että osaa vieraita kieliä!

Jussi Pikkusaari
Vieras

#20 Vapaaehtoinen ruotsi kaksikielisessä Suomessa

18.11.2010 11:20

Vapaaehtoinen ruotsi suomenkielisille oppilaille peruskoulussa ja lukiossa kaksikielisessä Suomessa on oppilaan oikeus, koska moni muu kieli on mitä suurimmalla todennäköisyydellä hänelle tärkeämpi tulevaisuudessa. Se on myös Suomen etu, koska se kasvattaisi kansakuntamme yhteistä kielipääomaa, kun oppilaat voisivat sen opiskelun vaatiman ajan käyttää Suomen kannalta tärkeämpiin kieliin. Eikä se olisi pois maamme ruotsinkielisiltä ja kaksikielisyydeltä.

Vieras

#21

03.05.2011 20:18

olen täysin samaa mieltä
lonkero5

#22 järjettömät kustannukset

05.03.2013 08:48

paljonko tämä 2-kielisyys tulee maksamaan siis aivan järjetön kustannus kielestä mitä ei maailmalla tarvitse.suomi pitäisi vihdoinkin palauttaa suomalaisille.

Vieras

#23 Re: järjettömät kustannukset

05.03.2013 09:29

#22: lonkero5 - järjettömät kustannukset suomi pitäisi vihdoinkin palauttaa suomalaisille.

Tässähän se totuus korulauseitten takana sitten tulikin. Ruotsia äidinkielenään puhuvat eivät ole persujen ajatusmaailmassa suomalaisia. Eihän tuo ole yllätys, mutta hyvä kun sanotte suoraan, että kenellekään ei jää epäselväksi.


Vieras

#24

15.04.2013 16:09

Ruotsin kieltä olen lukenut myös lukiossa. Ruotsissa käydessä olen pärjännyt AINA englannilla. Osa oppilaista EI jaksa kerta kaikkiaan lukea enää ruotsia. Poikani esim. olisi halunnut keskittyä muihiin esim matematiikkaan enemmän. Pakko ei ole tätä päivää. PÄÄTTÄJÄT YMMÄRTÄKÄÄ JO:

Vieras

#25

16.04.2013 13:52

Eläissäni en ole tarvinnut matematikkaa semmosta määriä kun mitä koulussa tuputetaan. Tavallinen duunari pärjää ihan hyvin sillä matematikalla mitä parin ensimäisen luokan aikana oppii. Loput pitää olla vapaaehtoista pröystäilijöille. Lisää sitten vaikka liikuntaa, jääkiekkoa ja kesällä jalkapalloa.