Paperiresepti on säilytettävä sähköisen reseptin ohella.

Paperiresepti on säilytettävä sähköisen reseptin ohella. / Tiedotteet / Lain valmistelusta vastaava hallitusneuvos Pekka Järvinen lähetti postia / Kommentit


Vieras

#1

24.10.2013 19:24

Paljonko tarvitaan siirtymäaikaa jotta keskellä metsää voi kirjoittaa e-reseptin? Vai jääkö metsäläiset hoitamatta? Tai kentän ulkopuolella asuvat? Määrääkö perustuslaki omistamaan aläypuhelimen?

Vieras

#2

24.10.2013 20:32

Sivuhuomiona: Eurooppalainen reseptilomake on paperinen, netistä ilmaiseksi saatava, toiseen EU-maahan kyllä tarkoitettu, mutta kelpaa tulevaisuudessakin myös Suomessa. Käyttäkäämme siis sitä porsaanreikänä, ellei lääkärille jätetä muita realistisia vaihtoehtoja kirjoittaa reseptiä / määrätä lääkkeitä laitosten ulkopuolella.

Maarit Peippo
erikoislääkäri
Espoo

Vieras

#3

25.10.2013 04:50

Pekka Järvinen. Paperiresepti on säilytettävä.Meidän on oltava yhdenvertaisia muiden EU lääkäreiden kanssa.

Vieras

#4

25.10.2013 08:03

kolmeenkysymykseen pitäisi saada vastaus:
1. toimintavarmuus - liittyy potilasturvallisuuteen ja turhan työn välttämiseen.
2. atk- järjestelmien pitäisi helpottaa työtä eikä hidastaa sitä. työnhidastuminen voidaan tutkia esim. "kellokalletekniikoilla" - tällä saadaan myös hinta (työaikakulu). nopein res järjestelmä oli finstarissa, sitten laserkirjoittimiet hidastivat tulostusta merkittävästi.
3. itse ko ohjelmien ja laitteiden hinta ja uusiminen - 1-3 vuoden välein.
Omainen

#5 En ymmärrä

25.10.2013 09:09

En ymmärrä, miksi tämä reseptin kirjoitusmuoto on noussut tällaiseksi ykköstärkeäksi asiaksi Suomessa. Sitä luulisi, että potilaan kannalta on tärkeintä saada lääkemääräyksensä mahdollisimman nopeasti eikä se, miten se määräys tehdään.

Euroopan laajuudelta ajatellen luulisi, että suurempi mielenkiinto kohdistuisi siihen, mitä tällä alueella pidetään sallittuna lääkkeenä. Etelä-Euroopassa menet apteekkiin ja kerrot, että särkylääke jäi kotiin. Saat sillä puheella vaivasta riippuen lääkettä, johon täällä tarvittaisiin mahdollisesti huumeresepti. Lääkäri saattaa kirjoittaa lääkemääräyksen tyhjälle paperille, johon länttää nimensä (ja leimansakin joskus). Apteekissa ei edes ihmetellä.
Kaveria ei jätetä-

#6 Re: En ymmärrä

25.10.2013 11:40

#5: Omainen - En ymmärrä

- On varmaan noussut ykkösasiaksi sen vuoksi, että kaiki ikäihmiset eivät ensinnäkään omista tietokonetta (eivätkä osaa sitä käyttää) ja kaikillahan ei suinkaan ole älypuhelimia, ei ehkä tavallista kännykkääkään. Itse käytän e-reseptejä katsoakseni, milloin pitää uusia j.n.e, mutta esim. mieheni ei osaa itse koneelta katsoa omia tietojaan, vaan minun pitää se tehdä. Mitenkäs sitten, jos jostain syystä en olisikaan paikalla.


Vieras

#7

26.10.2013 18:25

Paperiresepti on säilytettävä,siitä ei ole lääkärille kustannuksia. Vapaaehtoinen toiminta ainoastaan on hyväksyttävää. Kuulumme EU:hun ja olemme yhdenvertaisia muiden lääkäreiden kanssa.
vapaus valita

#8

06.11.2013 14:08

Paperiresepti pitää säilyttää varakeinona, jotta asiat hoituvat silloinkin kun koneet eivät toimi. Kyllä kaikki vapaaehtoisestikin siirtyvät käyttämään e-reseptiä, jos se koetaan todella hyväksi ja toimivaksi vaihtoehdoksi. Miksi hankaloittaa niiden työtä, jotka eivät koe tietotekniikkaa omakseen ja kirjoittavat käsin nopeammin kuin koneella. Potilaat ja lääkärit pysyvät paremmin ajantasalla, kun käytössä olevien lääkkeiden resptit ovat mukana. Lääkkeiden kauppanimien jatkuva muuttuminen tekee asiat jo tarpeeksi hankalaksi kaikille osapuolille. Tämä hysteerinen paperikammo alkaa olla sairaalloista!

Vieras

#9

29.01.2014 10:59

En pärjää kotona, jos paperireseptit loppuvat. Nyt sentään on jotain konkreettista, josta katsoa ja selkeää, kun naapuri käy puolestani apteekissa. Itse en pääse kotoa minnekään.
Mummo 97v.

Vieras

#10

29.01.2014 15:32

Lakiluonnosta on muutettava niin, että lääkärille jää aina mahdollisuus paperireseptiin ainakin muille kuin huumausaineiksi luokitelluille lääkkeille. En halua, että kuka tahansa pääsee lukemaan lääketietoni ympäri Suomea, vaikkakin luvattomasti, mutta mitä se auttaa. Vahinko on utelemistapauksessa jo tapahtunut.

Vieras

#11

29.01.2014 21:15

Kirjoita kommentt
mistä nämä typerykset aina pulpahtaa esiin?
Eero Nevanlinna

#12 Paperiresepti

12.09.2016 15:31

Onko siis olemassa lomakepohja (eurooppalainen), jonka löytää netistä. Olen hiljattain jäänyt eläkKeelle myös Norjasta, missä asun, mutta lisenssi on Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.