Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi

Kotihoidon tuen jakaminen perheiden päätettäväksi / Tiedotteet / Adressin eteenpäin toimittaminen / Kommentit

tuleva äiti 1/2014

25.10.2013 03:20

Ihan syvältä!! Pitääkö mun viedä lapsi tarhaan 5kk kun olen yksinhuoltaja? Jos puoleksi pitäis jakaa nuo hommat ni eihän siitä tuu mitään??? Taas joku säälittävä jolla ei itellä oo lapsia tai jota ei kiinnoista ne pätkääkään niin on laittanut tän ehotuksen vireille.Aivan sairasta. Ensin vingutaan että lapsia pitäis kolme vuotiaaksi asti hoitaa kotona ja nyt sit tämäm myötä ne pitäiski puoli vuotiaana viiä jo tarhaan. Pitäiskö tää raskaus keskeyttää ku ihanat suomen päättäjät tekee päätöksiä jotta ihmisillä ei oo varaa elättää lapsiaan???

Vieras

25.10.2013 09:26

Kirjoita kommentti
Lastenhoitaja v.49

#3 "Säästöä"

25.10.2013 10:11

Perheellä täytyy olla oikeus päättää kumpi jää hoitamaan lasta kotiin.Voi olla ettei perheellä ole varaa eikä muutenkaan mahdollista isän jatkaa hoitovapaalla oloa. Lapsia tulee päivähoitoon entistä nuorenpina ja muutenkin täyteen ahdetut päiväkodit pursuavat lapsista eikä henkilökunnalla ole mahdollisuutta muuhun kuin perushoitoihin. Järki käteen. Jos säästöä pitää saada, niin ei pidä ottaa sitä tulevaisuuden toivoilta, vanhuksilta ja sairailta vaan niiltä joilla on suuret palkat. Viime lamassa epäoikeus toteutui ja velallisilta vietiin kaikki ja monen vuoden velkahelvetti vei pohjan tulevaisuudelta, että pankit pelastuivat. Toivon oikeudenmukaisuutta ja inhimillisyyttä päätöksissä. Loppupeleissä ahneet ja oman edun tavoittelijat häviävät...siis oikeudenmukaista säästöä ja köyhyyden jakoa.
Myy

#4 Re:

25.10.2013 10:30

#1: tuleva äiti 1/2014 -

Ensin äiti on äitiyslomalla n. 3kk ja siihen perään alkaa vanhempainvapaa, joka kestää kunnes lapsi on n. 9 kk. Vanhempainvapaan lopusta voi osan pitää isäkin, ns. isäkuukausi.

Näiden vapaiden jälkeen lapsi menee joko ulkopuoliseen hoitoon (esim. päiväkotiin) tai vanhempi (=äiti tai isä tai vaikka isovanhempi) voi jäädä hoitamaan lasta ns. kotona, jolloin siitä maksetaan kotihoidontukea aina kunnes lapsi täyttää 3-vuotta. Tämän kauden "käytön rajoittamisesta/ jakamisesta" tasan vanhempien kesken on kyse. Mielestäni perheillä pitää jatkossakin olla oikeus itse päättää, miten on parasta tämä jako tehdä, jos lasta halutaan hoitaa mahdollisimman pitkään kotona.

Vieras

25.10.2013 11:58

Lesket ja muut yksinhuoltajat?
oikeus

25.10.2013 22:13