Jyväskylä ei talvikunnossapidä jalkakäytäviä 1.1.2014 jälkeen


Vieras

#51

15.12.2013 17:02

Vituttaa ja ankarasti. Kaupunki kolatkoon omat katunsa, harvemmin edes kävelen oman tontin kohdalla. Miksi hoitaisin? Ei kaupunkikaan kolaa lumiaan meidän tontilta vaan meidän tontille!

Vieras

#52

15.12.2013 17:57

Pakko tämä oli allekirjoittaa! Kaupungin katujen talvikunnossapito on ollut ruokottoman huonoa jo usean vuoden ajan ja jos nyt vielä jalkakäytävienkin talvikunnossapito ulkoistetaan kiinteistön omistajille, niin huhhuh! Jotain rajaa - ihmisten pitäisi päästä liikkumaan! Enkä minäkään enää toista nilkkaani haluaisi katkaista...
ittensä herra

#53 Re:

15.12.2013 20:13

#51: -

Juuri näin. Eihän kunta tule mun pihaakaan auraamaan jos lunta on satanut saati sitten edes liittymään kertynyttä

aurauskinosta. Ite sen saa repiä ties millä konstilla. En uskokkaan että tällainen voi olla lain puitteissa edes mehdollista.

Pysyköön kunta lestissään kun on tällaiseen tilanteeseen ittensä saattanut. ***tu lisää vaan Lutakon hyvin tuottavia aukioita prkl...

Vierailija

#54 Allekirjoituksen ajankohta

15.12.2013 21:10

Mistä johtuu, että adressijärjestelmän kello käy kesäaikaa ?
Laki on kaikille sama

#55 Lakia tulisi myös Jyväskylän noudattaa

16.12.2013 04:52

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta
Pykälä 8
Jos pientalovaltaisella alueella.. tai jos kunnossapitotehtävät jakautuvat alueen tontinomistajien kesken
erityisen epätasapuolisesti,kunnan on päätöksellään otettava kokonaan tai osittain huolehtiakseen tontinomistajille
pykälän 4, 1momentin mukaan kuuluvista kunnossapitotehtävistä.
Edellytyksenä kuitenkin on, että kunnossapito voidaan järjestää tarkoituksenmukaisena
kokonaisuutena ja että alue soveltuu koneelliseen kunnossapitoon.

Tähän lakiin olisi päättäjienkin hyvä tutustua ja jalkautua omakotialueille katsomaan,
ennenkuin päätöksiä sokkona tehdään.
Hyvä esimerkkikohde löytyy Syrjälänkatu-Kortesuonkatu suunnalta. Käykääpä tutustumassa.

Vieras

#56 Asia etenee...

16.12.2013 06:15

Seuraavaksi ne pöljät päättää auruuttaa asukkailla kadutkin...

Vieras

#57

16.12.2013 07:39

Aivan käsittämätön juttu. Miksi me maksetaan kiinteistöveroa jos sille ei saa enää mitään katetta? Taitaa nekin rahat mennä kaupungin muiden menojen kattamiseen.
Päättäjiin pettynyt

#58 Re: Lakia tulisi myös Jyväskylän noudattaa

16.12.2013 08:01


Vieras

#59 ketä koskee

16.12.2013 08:12

Näyttäisi, että allekirjoittajia on yli 800 ja ongelma koskee 80 taloutta.

Vieras

#60 Kepu pettää aina

16.12.2013 08:21

eikös ollut niin, jot Kaupunginhallitus päätti tämän asian yksimielisesti. Kepu laittoi yksityisteiden avustukset edelle ja talvikunnossapitoon herännäisyys tapahtui vasta jälkijunassa. Aimo A taitaa olla entinen teknisenlautakunnan puheenjohtaja, joten tiesi asianlaidan varmaan jo kunnanhallituksessakin.
Yhdenvertaisuus

#61 Adressien tarkoitus

16.12.2013 09:06

#59:lle.

En nyt oikein ymmärtänyt mitä tuolla vertailulla tarkoitit, mutta eikö adressien/ allekirjoittajien tarkoitus ole ilmaista mielipiteensä ko asian puolesta.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

16.12.2013 10:03


Faktaa

#63 Re: ketä koskee

16.12.2013 10:07

#59: - ketä koskee 

 Eiköhän tämä koske satoja ja satoja kiinteistöjä, jos on kyse 60 kilometristä.  Tuhatkin voi olla lähellä. Yksin Kortensuon ja Kannaksenkadulta kertyy yli 100 taloutta. Oheisesta kartasta (punaisella) selviää taloudet /kiinteistöt). Mielipiteetkin mieluuimmin tosiasiapohjalta eikä mutulla.http://www.jyvaskyla.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/jyvaskyla/embeds/jyvaskylawwwstructure/65322_jk_kiinteiston_hoidettavat.pdf

http://www.jyvaskyla.fi/kadut/talvihoito/talvihoito2014

Nelli

#64 koskettaa muitakin kuin kiinteistönomistajia

16.12.2013 10:38

"Näyttäisi, että allekirjoittajia on yli 800 ja ongelma koskee 80 taloutta."

Itse olen muuramelainen ja silti tottakai tätä äänestin sekä jaan eteenpäin. Asia koskettaa minua, koska minullakin asuu huonokuntoisia sukulaisia Jyväskylän puolella sekä kyllä hirvittää tulla asioimaan Jyväskylän puolelle kun jalkakäytävä on huonossa kunnossa tapaturmariski on melkoinen.
Käsittämätön päätös kertakaikkiaan...

Vieras

#65 Re: Verojakin olisi maksttava

16.12.2013 10:45

#36: Huhta-Jussi - Verojakin olisi maksttava

Taidat olla vähän yksinkertainen...


Vieras

#66 Velvollisuus?

16.12.2013 10:55

Itse aion viedä kaupungin oikeuteen jos aura-autot auraavat tielle kertyneen lumen jalkakäytävälle. Taivaalta sataneen lumen voin kolata mutta auran heittämä lumi on kaupungin alueelta siirrettyä lunta, ei taivaalta satanutta. Menee vuosia ennenkuin tämä oikeuskäsittely saadaan päätökseen. Onneksi omat oikeusturvavakuutukset on kunnossa! Juu ja pitää laittaa kaupungille lasku auratusta lumesta. Tuntiveloituksenahan sen voisi laskea. Saattaa pian tulla kaupungille kalliiksi!
Ainakin reissujen ajaksi laitan paikalle tuon "Ei talvikunnossapitoa" -kyltin joka siis saa lain mukaan olla muunkinlainen kuin virallinen varoituskyltti. Tulostelen ja laminoin niitä muutaman kymmenen kappaletta että voin aina lätkäistä uuden tilalle jos joku niitä poistelee.
Kadunpätkän puomittamista aion myös anoa ELY-keskukselta.
Entäs kun lumi sataa työpäivän aikana? Ja joku liukastuu vasta sataneeseen lumeen? Vai meneekö se niin että pitää kiltisti irtisanoutua jotta voi hoitaa velvollisuutensa kiinteistön omistajana? Perhe ei saa kylläkään ruokaa mutta onpahan vähän helvetin siisti jalkakäytävä! :)

Nappi

#67 Liukastumisvammojen vastuusta

16.12.2013 11:03

Jos kiinteistön omistaja on vastuussa lumen luonnista ja tieosuuden kunnossapidosta on hän vastuussa myös liukastumisista. Tämä tarkoittaa sitä, että kotivakuutuksen sisällä oleva vastuuvakuutuksen hinta nousee jos tällaisia vastuita jaetaan yksityiskotitalouksille. Tulee olemaan hirveä soppa sille liukastuneelle selvittää kiinteistön omistajan vakuutusyhtiö ja kuinka vahinkoilmoitus hoidetaan yhteisymmärryksessä kiinteistön omistajan kanssa. Liikennevakuutusyhtiö on helppo selvittää Trafin kautta, mutta miten on kotivakuutuksen laita? Miksei kaupunki korota kiinteistöveroa muutamilla euroilla per vuosi jotta kaikki osapuolet säästyivisvät kartoituksilta, vakuutusmaksujen nousulta sekä älyttömiltä aurauskäytännöiltä? Kuka ostaa talon tällaisella rasitteella?

Vieras

#68

16.12.2013 11:20

Olen 84 v yksinäinen naishenkilö, onko laitaa, että eläkkeestä pitää maksaa kadun aurauksesta, vaikka kiinteistöveroa maksan

Vieras

#69 Re: Liukastumisvammojen vastuusta

16.12.2013 11:25

#67: Nappi - Liukastumisvammojen vastuusta

Johtuisikohan siitä että päättäjillä vähän liikaa tuulee ullakolla...


Vieras

#70 Kunnallisvalitus

16.12.2013 11:32

Jokainen jota asia koskee voi tehdä asiasta kunnallisvalituksen, ohjeita saa kaupunginkansliasta: http://www.jyvaskyla.fi/hallinto/konsernihallinto/toimeenpano


Vieras

#71 valtuutetut kartalla

16.12.2013 13:16

Ei muutakun valtuutettua hihasta vetämään. Lumitöihinkin voi varmaan pyytää:
http://www.ksml.fi/erikoissivut/kuntavaalit/taalla-jyvaskylan-valtuutetut-asuvat-katso-interaktiivinen-kartta/1266093

Ruutukaava-alueellahan päätös kirpaisee lähinnä lompakkoa ja on kohtuullisen tasapuolinen kaikille. Pientaloalueilla Syrjälässä, Mäki-Matissa, Mattilanpellolla, Halssilassa, Jyskässä jne tilanne on toinen: alle puolet hoitaa yhteisessä käytössä olevia katuja. Ääritapauksissa hoidetaan katuja, joita ei itse käytetä lainkaan (Vaajakoskentie?). Yhdenvertaisuusperiaatteen merkitys punnitaan. Nämä alueet tuskin olivat valtuutetuilla mielessä tiedossa kun virkamiesten excel-päätöksiä valtuustossa kumileimattiin.

http://www.jyvaskyla.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/jyvaskyla/embeds/jyvaskylawwwstructure/65322_jk_kiinteiston_hoidettavat.pdf
Asikanen eläkkeelle myös politiiikasta

#72 Minä en maksa muiden kuluja

16.12.2013 13:25

Asun kerrostalossa eikä meidän talon edessä ole jalkakäytävää. En halua maksaa kunnallisverossani lain mukaan omakotikiinteistöille kuuluvia kuluja. Asikainen oli päättämässä hyvää asiaa. Pysyppäs nyt vaan kiltisti päätöksiesi takana. Joutais mokoman takinkääntäjän pistää kaupunginhallituksesta kävelemään, kun ei pysty tekemään ja vastaamaan omista päätöksistä, jotka ovat lisäksi Jyväskylän taloustilanteen korjaamiseksi välttämättömiä.

Vieras

#73 Re: Minä en maksa muiden kuluja

16.12.2013 13:32

#72: Asikanen eläkkeelle myös politiiikasta - Minä en maksa muiden kuluja

Kiinteistöverohan määräytyy kiinteistön perusteella. Et sinä joudu maksamaan omakotitaloalueiden kunnossapidosta. Ja laskeeko kiinteisyövero päätöksen myötä? Ei  eli maksat siis omalla logiikallasi saman summan nyt tyhjästä.


Vieras

#74 muutama seikka

16.12.2013 13:42

Osa ei tunnu ymmärtävän tätä asiaa vielä ihan kunnolla. Jos kiinteistön huoltamalla jalkakäytävällä joku liukastuu ja satuttaa itsensä, on kiinteistön omistaja korvausvelvollinen. Jos joutuu lähtemään työmatkalle tai vaikkapa hautajaisiin toiselle paikkakunnalle, on palkattava joku kolaamaan ja hiekoittamaan tie. Hiekat on varastoitava paikkaan jossa ne eivät jäädy, ennen töihinlähtöä on lähdettävä kolaamaan parhaimmillaan useamman kymmenen metrin matka. Kukas päiväsaikaan homman hoitaa jos kiinteistön omistaja on töissä? Laskeehan tälläinen rasite myös kiinteistön arvoa, vai ostaisitteko itse mieluummin talon jossa ei tämmöistä vaivaa tarvitsisi nähdä? Minä ainakin tekisin niin. Lumiaurat auraavat lisäksi ajoväyliltä osan lumesta jalkakäytävälle kiinteistön omistajien kolattavaksi. Ja nimenomaan kolattavaksi, harvalla on varaa ostaa hiekkojen lisäksi lumilinkoa. Kuinka hyvää jälkeä kolalla sitten saa aikaan? Entäpä mihin lakaisen keväällä hiekat, keräänkö ne talteen rikkalapiolla vai imurilla? Katuharjalla ajoväylän puolelle kuulostaa itsestäni parhaalta vaihtoehdolta. En vastusta päätöstä siksi että olisin laiska, vaan siksi että se on täysin järjetön.
>Samaa mieltä

#75 Re: Re: Minä en maksa muiden kuluja

16.12.2013 13:50

#73: - Re: Minä en maksa muiden kuluja 

Kiinteistövero menee kaupungin kassaan. Sen peruste ei ole katujen hoidossa. Myös haja-asutusalueen kiinteistöistä sekä lomakiinteistöstä maksetaan kiinteistöveroa. Sillä ei siis ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Jos kaupunki maksaa jonkun kuluja on se raha aina joltakin kerättävä. En siis halua maksumieheksi. Muutakaa kerrostaloihin, jos ei huvita kolata.