Saimaan järvilohireitti vapaaksi

Saimaan järvilohireitti vapaaksi / Tiedotteet / TONNI TÄYNNÄ! / Kommentit

18.03.2014 07:19

On ilahduttavaa huomata, että tämän ikiaikaisen vääryyden ja kohtuuttomuuden korjaamiseksi tehdään muutakin kuin kahvitellaan ja jutustellaan.
Lämpimät kiitokset esiin nousseille henkilöille, jotka tekevät työtä käytännössä, mutta yhtä lailla kiitokset heille, jotka puurtavat tarkoituksella tai muista syistä ilman julkisuutta yhteisen asiamme edistämiseksi.

18.03.2014 10:15

Erittäin kannatettava hanke. Kirjoitukset ja perustelut tehty huolella ja tehokkaalla tavalla.
Yksi kysymys: Onko saimaanlohen nykyinen laitoskanta enää geneettisesti tarpeeksi laaja? Monien vanhojen, jo kadonneiden eri lisääntymisalueiden kannat eivät ole enää edustettuine nykyisessä kannassa? Olisiko jo aika ryhtyä harkitsemaan uusien geenien tuomista kannan avuksi esim. Ääniseltä ja Ruotsin isoilta järviltä? Jouko Niemivaara, Lahti

19.03.2014 12:08

Pohjois-Karjalan Sähköäkin pitäisi patistaa tekemään kalaportaat Kuurnan ja Kaltimon voimalaitoksiin.

Joskus heillä oli Norppa-sähkö -tuote. Ei kylläkään tuotto mennyt pieneltäkään osalta norpan hyväksi. Voisivat nyt perustaa vaikka Lohi-sähkö -tuotteen, josta pieni osa menisi kalaportaiden investointirahastoon. Saattaisin jopa ostaa moista Lohi-sähköä.