Pelastakaa Koskenmäen Kirjasto

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Pelastakaa Koskenmäen Kirjasto.

Marko Virtanen
Nokia

#1 "Lamavuosina 1991-1992 Koskenmäen kirjasto joutui kamppailemaan olemassaolostaan."

30.10.2009 22:05

tämä siis Nokian kaupungin omilta sivuilta lainattuna, viimeinen kappale varsinkin sotii päätösehdotusta vastaan ja päättäjillä ei muu kroppa tiedä mitä pää suustaan päästelee:

"Koskenmäen kirjaston toiminta-alueella sijaitsee nykyisin mm. neljä päiväkotia, neljä alakoulua sekä yksi yläkoulu. Tämän vuoksi satutunnit, kirjastonkäytön opetus sekä lukemaan innostaminen ovat jo vuosikymmeniä kuuluneet Koskenmäen kirjaston tärkeimpiin työmuotoihin."

koko tarina: http://www.nokiankaupunki.fi/palvelut/vapaa-aika/kirjasto/koskenmaen_kirjasto/kirjaston_historia/
Matti Ruhanen
Adressin tekijä

#2 Säästöjä kaupungille ?

05.11.2009 22:28

Tässä pakinan aihe: Eihän tällä lakkauttamisella ole mitään tekemistä maalaisjärjen kanssa, kun tälläistä päästöstä ollaan nyt kaupungilla tekemässä. Jatketaan samaa malliin tätä köyhyttämislinjaa, samaa kuin eräät laitokset ovat tehneet taannoin esim. rautatien käytettävyydelle tai esim. kiinteiden puhelinlinjojen poistolla syrjäseudulta toimillaan. Tilannetta selitetään päättäjien toimesta sillä, että tuodaan tilalle uudet uljaat ja paremmat laitteet, uudenlainen toiminta tai muut puitteet, mutta kuitenkin itse kansalaisen mielipide unohdetaan tyystin näiden ilmaiseksi mukana tulleiden erilaisien vaikeuksien keskelle. Tällaisia voivat olla esim. este kulkemiselle etäämmäksi tai ylipäänsä monien mukana häviävien sosiaalisten tapahtumien muodossa esim. koneen ääressä rauhallisessa paikassa. Kaikilla näes ei ole internettiä kotona tätä varten tai voihan pelkät rauhaisat puitteet luoda uuden inspiraation jokaiselle. Julkiset kirjastothan ovat olemassa lähinnä siitä syystä, että demokratiassa kaikilla kansalaisilla olisi oltava mahdollisuus hankkia samaa tietoa ja tasaarvoinen oikeus käyttää ja lukea esim. kirjoja tasapuolisesti, ilman että niitä pitäisi ostaa itselleen. Kun tietoa tallennetaan yhä enemmän tietokoneiden avulla, kirjaston tietoneet palvelevat ihmisiä samalla tavalla ja lisäksi omalla lähiseudulla. Ei siinä samassa paikassa, jossa jokin yrittää päästä asiaansa hoitamaan silloin, kun toiset kahlaavat facebookin tai twitterin (niin turhien palveluiden!) syövereissä hoitamalla kontaktejaan ulkomaailmaan. Taajaman rajoilla asuvat ajetaan yhä lähemmäksi ydinkeskustaa, ihankuin siellä ei jo tarpeeksi tulisi ruuhkaa muista liikeenteen aiheuttamista ongelmista. Toinen vaihtoehto on että joidenkin into kirjastoa kohtaan loppuu, eikä heitä siksi näy keskustan katukuvassa jatkossakaan. Päättäjät tyytyväisiä saavutuksiinsa ja rintapielen natsoistaan. Yhteisiä asioitahan voidaan hoitaa muullakin tavalla jos halua siihen löytyisi.