Mopokortin ikäraja nostettava 18v,
Ota yhteyttä adressin tekijään
Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Mopokortin ikäraja nostettava 18v,.
|
Pertti Varis Kitee |
#111.04.2008 17:05Vai että 18 no ei todellakaan.. kyllä 15v ja mopot pitäs saada kulkemaan 60km/h |
|
| |
|
Michail Jaction Jurmaa |
#211.04.2008 17:401. Valitettavasti tässäkin tapauksessa yksittäiset mopoilijat pilaavat kaikkien muiden mopoilijoiden maineen. Täälläkin päin on mopoja varmastikin noin sata, ja niistä noin puoli tusinaa ajelee miten sattuu. Loput 94 ajavat kutakuinkin "nätisti", oli heidän moponsa viritettyjä tai ei. 2. Polkupyöräilijät ovat huomattavasti enemmän vaaraksi liikenteessä suikkiessaan ja pujahdellessaan autojen edestä kuin mopoilijat. Polkupyörän ajamiseen kun ei tarvita edes kirjallista ajokoetta. 3. 95% 15-vuotiaista on sen verran kypsiä, että he osaavat liikkua liikenteessä vaarantamatta muita. |
|
| |
|
Juhani Nieminen Salo |
#312.04.2008 10:50Ihan naurettavaa ylestämistä. |
|
| |
|
Roni Lehtinen Rauma |
#4 ...12.04.2008 17:54Sillon täytyisi varmaan autokortin ikäraja nostaa 30 ikävuoteen. -.- |
|
| |
|
juuso laajajärvi salo |
#5 Jees13.04.2008 20:13...ajamalla viritellyillä mopoillaan jopa 60km/h... Pitää nyt ensin sanoa, että kaikki mopot, jotka tehtaalta tulevat, kulkevat sen 60km/h, jotkut enemmän. Suomessa ne pistetään menemään sen 45. Ja useimmiten ne jotka virittävät, ovat niitä, jotka osaavat ajaa ja osaavat ottaa liikenteessä muut huomioon. Nyt tulee yleistystä, mutta suurin osa vakioilla ajavista ovat niitä tyttöjä, jotka miettii, että kumpi on kytkin, ja kumpi on jarru. Eivät tietenkään kaikki. Ja mitä tämä auttaisi, kun kevarikortin saa jo 16 vuotiaana? Ja pyöräteillä ei kannata välttämättä ajaa ihan täysiä, mieluummin ainakin itse ajan tiellä. Isompi huoli on se, että autot eivät kunnioita mopoja ollenkaan. Kiilataan eteen, ohitetaan TODELLA läheltä... Ei vaan sovi, että mopo ajaa edellä. On pakko päästä ohi. Hyvä esimerkki on se, että kun ajat 30 alueella 30, auto tulee ohi. Jos ajat 40, auto tulee ohi. Jos ajat 50 AUTO TULEE VAAN OHI, ja jää edelle köröttelemään. Jos ajat vielä kovempaa, lehdessä lukee, kun mopopojat taas hurjastelevat. Myöskin, jos auto ajaa 40 alueella 30, ja mopoilijalla on kiire ja tulee auton ohi, niin auto kiihdyttää keskari vilkkuen kovaan nopeuteen. Ja näin ei tee varmaankaa kaikki, tosin useimmiten näin on käynyt. Pitää vielä sanoa, että jos ajat kevarilla, ei autolla ole mikään kiire ohi, vaikka ajaisi alinopeutta. |
|
| |
Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)
14.04.2008 18:35- Poiston ajankohta: 30.10.2013
- Poistamisen syy:
|
Henry Charouita Siilinjärvi |
#7 Jooh15.04.2008 00:38juuso puhuu asiaa. olen ajanut mopolla kaksi viikkoa ja moponi on vakio. vaaratilanteita on kertynyt jo kolme ja kiakki ovat sattuneet minua ohitettaessa. ottakaa huomioon että mopo on joillekkin välttämätön kulkuväline esim maaseudulla. eli mopot kulkemaan enemmän vähenisi se liikenteen tukkona ajaminen. |
|
| |
|
Sanna Tolvanen Siilinjärvi |
#816.04.2008 16:50Pyydän poistamaan nimeni adressista, painoin allekirjoitus-nappia vahingossa. Olen samaa mieltä Juuson kanssa. Kotimatkalla koulusta ajan erään asutusalueen ohi, jossa saa ajaa enintään 40. Myönnän ajavani joskus 50 alueella, mutta AINA ajaessani autot körryyttelevät helposti ohitseni vähintään 60 ja hidastavat päästyään ohitseni (jotkut jopa jatkavat ylinopeutta). Välillä minut on ohitettu liian läheltä. Kuitenkin, täällä päin suurin osa nuorista tuntuu ajavan reilusti ylinopeutta, suurin osa kun ohittaa minut, ja josksu näen etenkin mopoilijoiden ajavan pienillä teillä jopa kovempaa kuin mitä autot! Sekä autoilijoilla että mopoilijoilla on miettimistä liikennesäännöissä (jopa minulla). |
|
| |
|
Iines Jakovlev Keminmaa |
#905.05.2008 00:39Tämä mopolla ajavien huolimattomuus johtuu enemmänkin liikennesääntöjen osaamattomuudesta, kuin iästä. Paljon parempi olisi jos mopokorttia hankkiville pidettäisiin pari tuntia teoriaa ja ajokoe. Tämän olen itse huomannut siirtyessäni moposta kevariin. Ei niitä sääntöjä osannut kun meni vain tekemään helpon ja lyhyen teoriakokeen jonka pääsee hyvin helposti läpi. Mopokortteja hankkivat vain tarvitsevat kunnon opit. Eivät ne autolla ajavatkaan kyllä kovin välitä mopoilla ajavista. Itse ajoin pitkästä aikaa skootterilla, tuli huomattavasti enemmän vaaratilanteita kuin kevarilla ajaessani. Syynä olivat autoilijat, jotka eivät välittäneet minusta yhtään. Eteen kiilattiin aina ja läheltä. Risteyksissä etuiltiin kuin heillä olisi siihen oikeus. vain koska ajoin skootterilla! Tätä adressia en kirjoita, sillä eihän se edes muuttaisi mitään. Kirjoittakaa ennemmin adressit joissa mopokortteja hakevilta vaaditaan teoriatunnit ja ajokoe, se auttaisi poistamaan huolimattomat ja osaamattomat mopoilijat pois liikenteestä! |
|
| |
|
Heli H -- |
#1129.07.2008 13:51ehottomasti allekirjotan ! Eli mopoilijoiden iäksi 18v. Samalla voitas laittaa että kävellä saa vasta kun on vähint. 10v. ja juoksemiseen tarvitaan 12v. ikä sekä juoksukortti (sis. teoriakoe). Pyörällä saat ajaa 15vuoden iässä vain ja ainoastaan kevyenliikenteen väylällä esim. jos asut jossain korvessa jossa ei oo kävelyteitä niin et saa ajaa ollenkaan pyörällä. Mopokortin saapi sit vuoden tenttimisen jälkeen 18vuoden iässä. kevarikortin saa 25vuotiaana ja kortin saamiseksi sinun täytyy käydä 3vuotta ajokoulua. Sitten viimein kun täytät 50v. saat ajaa autolla(yms.), ensin tietysti käyt vain 10vuotta kestävän autokoulun. Ainiin ja mopot ei saa kulkee kun vaan 10km/h, kevarit 20km/h ja autot 30km/h ! Taajamassa saa ajaa mopot vain 5km/h, kevarit 10km/h ja autot (yms.) 15km/h. hei camoon, tää adressi on nii paska läppä et ei tiiä itkeekkö vai nauraakko :'D |
|
| |
|
Henri Untinen Naantali |
#12 Älytöntä....27.01.2009 01:20Taas vaihteeks täysin älyvapaa adressi... Sillä ehdolla mopokortin ikäraja saisi minun puolestani olla vaikka 21v kunhan auton saisi 16-vuotiaana ( Tulis parempia kuskejakin) Olin Yhdysvalloissa vuoden vaihto-oppilaana ja se toimi siellä. |
|
| |
|
Vieras |
#1313.09.2018 19:22Vittu nää on iha sekasi ketkä allekirjoittaa tän jutu ei helvetti oon nii samaa mieltä mitä nuo muutki |
|
| |
|
Anatude |
#14 Juu u17.09.2018 06:22Mitäs hittoo sä mopolla teet kun oot 18, kun saat A1 kortin 16-vuotiaana ja sit A2 kortin 18-vuotiaana |
|
| |
|
Vieras |
#1511.10.2018 19:241 ku mopot kuristetaan ni naikki haluu virittää ette ne kulkisi edes vähän kovempaa kuin pyörä ja pyörään ei tarvitse ajo korttia kun taas mopoihin tarvii 2jos mopo kortin ikä olisi 18v tulisi vähemmän kokenimpia kuskeja kun ne ajaisi ilman korttiaViritetyllä mopoilla eli liikenne olisi vielä enemmän kaaos
|
|
| |
|
Jaa |
#1631.10.2018 14:56Ja mitäköhän helvettiä veljelläni on ollut kortti vain reilu 3 kuukautta ja sen aikana sille on tullut yli 7vaaratilannetta liikenteessä autoilien takia kun on pitänyt päästä aina eteen esimerkkinä vaikkapa se veljeni oli menossa aamulla kouluun ja lähti risteyksesta mistä lähti myös olisi autoilija ja autoilija roikkui koko ajan perässäkiinni vaikka oli 40kmh rajoitus ja veljeni ajoi jotain 50kmh niin silti autoilua lähti ohittamaan silleen että vastaan tuli auto joten autoilia kiilasi veljeni melkein ojaan että minun mielestä kun MENET HANKKIMAAN SITÄ AUTO KORTTIA NIIN OPETTELE NY HELVETTI NE LIIKENNE SÄÄNNÖT JA KUN AJAT NIIN PIDÄ NE AIVOT PÄÄSSÄ ALÄKÄ HEITÄ NIITÄ POIS AINA KUN LÄHDET AJAMAAN!!!!! |
|
| |
|
Anonymous |
#1713.12.2018 07:13Olipa taas niin järkevää puhetta tuo adressi (ei vaan olen samaa mieltä muiden kanssa) vaaratilanteita sattuu autojen ohittaessakin vaikka mopo ajaiski 50km/h ja se ei auttaisi mitää jos se nostettaisiin 18v herätys. |
|
| |
|
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa.
Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman?
Muita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Tarjoamme ilmaisen sivutilan nettiadresseille. Käyttäjiemme luomiin adresseihin viitataan päivittäin tiedotusvälineissä, joten nettiadressi on tehokas väline, kun haluat saada asiallesi suuren yleisön ja päättäjien huomion.