Pelastetaan Sotkamon kyläkoulut
Ota yhteyttä adressin tekijään
Tuen niita arvoja, asenteita, osaamista ja elamantapaa mita kylakoulut tarjoavat. En tue niita nakemyksia, lahestymistapoja tai kayttaytymismalleja murenevan lansimaisen yhteiskunnan pelastamiseksi joita valtaosa poliitikoista talla hetkella toimillaan tukevat silkkaa sinisilmaisyyttaan. Kysymys on viimekadessa arvoista ja niiden toteuttamisesta kaytannossa.
Kyläkoulut entisellään.
rakennetaan tenetin huonokuntoisen koulun tilalle uusi, ja tarpeeksi iso yhtenäiskoulu, johon sopii nykyiset vuokatin oppilaat. 1-3-lk voisi jäädä tarvittaessa vuokatin uusimpiin tiloihin. Vanha rakennus sieltä puretaan. tenetin kouluun siis 4-9.lk. Tässä olisi järkevyyttä koko kuntaa ajatellen.
Lapseni on aloittanut koulutaipaleensa Naapurinvaaran kyläkoulussa ja niiltä ajoilta on vain hyviä muistoja. Juuri tänä syksynä mahdollistui myös vierailu tuolla vanhalla, ihanalla koululla ja vastaanotto oli hyvin lämmin. Pieni ja turvallinen yhteisö, luontoyhteyden vaaliminen, yhteisöllisyys ja toisaalta yksilöllisyyden kunnioittaminen, välittäminen. Koulutyöhon tarvitaan rauhaa, ja nimenomaan siihenkin pienipuitteiset, sopivan ja inhimillisen kokoiset kyläkoulut sopivat erinomaisesti. Älkää missään tapauksessa viekö tällaisia ainutlaatuisia kasvu- ja oppimisympäristöjä pois lapsilta ja sitä kautta tulevaisuudelta! Nykyajan hektisessäkin maailmassa juuri tällaisten arvojen painottaminen olisi äärimmäisen tärkeää ja niitä tulisi vain entisestään korostaa.
Ystävällisin terveisin,
Anu Lammassaari
Olen syntynyt Sotkamossa. Lapsuudenystäväni ja serkkuni ovat näitä kyläkouluja käyneet. Olen heidän kauttaan omin silmin nähnyt, miten vahvat tiedolliset ja henkiset eväät ne ovat antaneet elämään, opintoihin ja työelämään. (Verrattuna esim. suuriin pääkaupunkiseudun kouluihin, joita itse olen käynyt.) Elämä on vienyt serkkujani, Sotkamon kyläkoulujen kasvatteja, ympäri Suomen ja maailman, mutta sydän heillä pysynyt maailman tuulissa paikallaan. Sitä antaisin ison kiitoksen turvalliselle lapsuudelle sekä kyläkouluissa opitulle taidolle seisoa jalat maassa ja tavalle suhtautua ihmisenä kanssaihmisiin.
Tuija Peltomaa
Ajat muuttuu
Pois vaan kyläkoulut ,ei ole järkevää ja taloudellista pitää pieniä kouluja joka kyläpahasen liepeillä enää,se ei ole nykyajan trendien mukaista.
| This discussion has been closed. |