Venäläisopiskelijoita ei saa kohdella huonosti Lapualla
Ota yhteyttä adressin tekijään
Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Venäläisopiskelijoita ei saa kohdella huonosti Lapualla.
|
Ismo Laitela Helsinki |
#107.04.2009 16:11"Venäläisopiskelijoita ei saa kohdella huonosti Lapualla" Miksi ei? Mitä se meitä haittaa? ☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭ ☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭ ☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭ ☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭ |
|
| |
|
Jussi Sergio Väntänen Kannus |
#2 Ahneus, kateus ja tietämättömyys07.04.2009 17:57Voi teitä, jotkä lyhytnäköisesti ilman todellista tietoa vaahtoatte. Ensiksi: venäläiset opiskelijat houkuteltiin Lapualle, jotta paikallista työvoimapulaa saataisiin helpotettua. Samalla turvattiin myös Lapualla olevan ammatikoulutuksen säilyminen, sillä ilman venäläisiä opiskelijoita Lapuan yksikön opiskelijamäärä ei olisi ollut riittävä ja koulutus Lapualla olisi lopetettu. Toiseksi: suomalaiset opiskelijat saavat opintotukea, ateriatukea ja asumistukea. Mitään näitä eivät venäläisopiskelijat saa, vaan heidän saamansa tuet mitoitettiin edes jollain tavalla suomalaisten opiskelijoiden etuja vastaaviksi. Jokainen tässä maassa asuva tietää sen, ettei asunnon ja aterioiden päälle tulevalla, peräti 80 euron kuukausirahalla isosti juhlita. Kolmanneksi: jos suomalaiset haluavat opiskelemaan ulkomaille, on myös meidän vastavuoroisesti otettava opiskelijoita ulkomailta. Kansainvälistyminen ei ole yksisuuntainen tie. Neljänneksi: Opiskelijoita Lapualle värvätessä heille luvattiin nämä vaatimattomat mutta opiskelun mahdollistavat edut. Niistä on tehty sopimus heidän kanssaan. Kuinka paljon Suomen mainetta edistää se, ettei sopimuksista pidetä kiinni? Viidenneksi: Suomen tärkeimmät kauppakumppanit tälläkin hetkellä ovat Ruotsi, Venäjä ja Saksa. Järjestys hieman vaihtelee vuosittain, mutta kolmikko on sama. Onko Seinäjoella ollenkaan mietitty, millaisen viestin tämä kauppakumppaneillemme kertoo? Kai meille suomalaisille on edullista, että naapurimaissamme asuu ihmisiä jotka täällä opiskelleina tuntevat maamme tavat, kielen ja kulttuurin? Ja lopuksi: on totuttu että pohjalaisen sanaan voi luottaa. Seinäjoen Sedun päättäjien raukkamaisten toimien jälkeen on sanonta on kai muutettava muotoon: pohjalaisen sanaan ei pidä luottaa. |
|
| |
|
Oula Lintula Tampere |
#3 Sympatiapisteitä opiskelijoille07.04.2009 22:44Touhu on tyritty siinä vaiheessa kun tällaisia sopimuksia on alunperin ruvettu tekemään. Ei lapualaisilla ja muilla ole alun perinkään ollut mitään velvollisuutta tukea ulkomaalaisia opiskeluita. Sympatiat ovat kuitenkin näiden opiskelijoiden puolella, ei tämä sotku heidän syytään ole jos hyvässä uskossa ovat tulleet, luottaen siihen että kirjoitettu sana pitää. |
|
| |
|
Jussi Lähde Adressin tekijä |
#4 Taustat tietoon08.04.2009 00:09Parahin Oula Kirjoitat, että "touhu on tyritty siinä vaiheessa, kun tällaisia sopimuksia on ryhdytty tekemään..." Aloite asiaa n on tullut eteläpohjalaisilta yrittäjiltä. Maakunnan väestörakenteen kehitys on sellainen, että koneet pysähtyvät ja tehtaat pannaan siperian rataa pitkin Kiinaan asti ihan pelkän työvoimapulan takia, jos jotain ei tehdä. Venäjä on yksi Suomen suurimmista kauppakumppaneista ja juuri se, jossa kasvuodotukset ovat suurimmat. Olen kiertänyt paljon puhumassa yritysten ja yhteisöjen markkinoinnista ja olen aina nostanut tämän Lapuan ja entisen Härmänmaan ammatti-instituutin tekemän pitkäjänteisen työn esimerkiksi ennakkoluulottomasta tavasta hankkia työvoimaa, joka pystyy laajentamaan yrityksen markkina-alueita. Tässä taustat, tervetuloa talkoisiin Jussi Lähde |
|
| |
|
Pekka Järvinen Tampere |
#5 NARUNPÄÄ TULEE AINA VETÄJÄN KÄTEEN08.04.2009 02:45Vanha suomalainen sananlasku sanoo: narunpää tulee aina vetäjän käteen ja niin tässäkin tapauksessa. Annetaan tukemme kaikille sorretuille. Ihmisyys vaatii sitä meiltä. |
|
| |
|
Jussi Lähde Adressin tekijä |
#6 Kiitos Pekka!08.04.2009 03:25Kiitos viisaista sanoistasi. Tulehan mukaan kmapanjaan, tehtäviä on paljon tarjolla. Kokonaiskuvaa saat tutustumalla RehtiSedu lokikirjaan osoitteessa http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/rehtisedu-lokikirja Jussi Lähde |
|
| |
|
Oula Lintula Tampere |
#7 Jos yritykset ovat tätä mieltä08.04.2009 06:44Parahin Jussi Jos yksityiset yritykset ovat sitä mieltä, että opiskelijoita tarvitaan ulkomailta, on toki yksityisillä yrityksillä oikeus tukea näitä opiskelijoita itse haluamallaan summalla; eivät ne tarvitse siihen koulua väliin. Sen sijaan siitä en pidä, että yhteiskunnan rahoja käytetään eriarvoiseen kohteluun, siis jaettavaksi tietyille ja vain tietyille ulkomaalaisryhmille. Jos koulu olisi yksityinen, niin suhtautuisin tähänkin asiaan eri tavalla. Työvoimapulapuhe tuntuu ihmeelliseltä, montako päivää tarvitsee Aamulehteäkään lukea ilman että tulee yt-uutisia vastaan? Mutta niin tai näin, nolo juttuhan tästä on tullut. Yleisellä tasolla olen sitä mieltä, että kirjoitettuun sanaan pitäisi voida luottaa. |
|
| |
|
tommi pölkki lapua |
#8 turha allekirjoittaa jos pelkää, että nää näkee nälkää..18.04.2009 23:08..jättäköhön sen jokaviikoloppuusen kännäämisen vähemmälle. Reilun vuaden jakso sinnitellä näitten naapurina ennenku oli PAKKO muuttaa pois alueelta mis on eläny 3/4 elämästään syy: 24/7 METELI mihinkä ei ollu loppua näkyvis (hami ei tehny asialle mitään ennenkuin samasta ja muutamasta lähikerrostalosta soitettiin poliisit rauhoittamaan juhlia) sitä rauhallisuutta kestikin n.1kk. Suomalainen opiskelija olisi saanut moninkertaisesti häädön vastaavalla metelillä. -"Jokainen tässä maassa asuva tietää sen, ettei asunnon ja aterioiden päälle tulevalla, peräti 80 euron kuukausirahalla isosti juhlita". oliski noin niin voisi vieläkin asua kiviristillä tämäkin duunari. |
|
| |
|
Joni Kortetjärvi Turku |
#9 Ei ole meidän ongelma14.11.2009 20:31Tiedän kyllä että venäläiset osaavat olla ystävällisiäkin, mutta ajatellaan nyt mitä tämä idän loinen meille aikoinaan tehnyt. Sellaista kärsimystä ja epäoikeutta ei noin vain unohdeta. On aivan oikein että venäläisiä kohdellaan huonosti täällä koska ihmiset raivostuvat, kun tänne päästetään venäläisiä noin vain. Joku raja täytyy kyllä olla ja mitäpä itse tänne änkevät. |
|
| |
Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)
15.11.2009 20:22- Poiston ajankohta: 15.11.2010
- Poistamisen syy:
|
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa.
Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman?
Muita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Älkää purkako toimivaa palvelua – säilyttäkää kasvatus- ja perheneuvonta sosiaalihuoltolaissa
11 294 allekirjoitusta
1 980 Allekirjoitukset / 30 päivää
07.05.2026
Stäng inte Aftonro eller Fridhem
1 658 allekirjoitusta
1 658 Allekirjoitukset / 30 päivää
16.06.2026
Pelastetaan Martinniemen koulu – lähikoulu kuuluu lapsille
1 263 allekirjoitusta
1 263 Allekirjoitukset / 30 päivää
20.05.2026
Kauniin keskustan puolella – vastustamme Kauppahallin korttelin pilaamista ylimitotetuilla rakennuksilla!
1 082 allekirjoitusta
1 082 Allekirjoitukset / 30 päivää
21.05.2026
Kasakkamäen koulu säilytettävä – lakkautusperusteet arvioitava uudelleen
1 019 allekirjoitusta
1 017 Allekirjoitukset / 30 päivää
19.05.2026
Tuusulan lampaat laitumella - toiminnan jatkaminen nykymuodossa Tuusulan kunnassa
1 092 allekirjoitusta
791 Allekirjoitukset / 30 päivää
18.05.2026
Viittomakielisen kulttuurin rahoitus tulee turvata
688 allekirjoitusta
682 Allekirjoitukset / 30 päivää
19.05.2026
Mutalan koulun jatkoaika on investointi Joensuun tulevaisuuteen
639 allekirjoitusta
639 Allekirjoitukset / 30 päivää
03.06.2026
Ei ydinaseita Suomeen - Inga kärnvapen i Finland!
2 731 allekirjoitusta
591 Allekirjoitukset / 30 päivää
02.04.2026
Ei 36-metristä makrotukiasemaa asutuksen keskelle Heikinlaaksoon päiväkodin viereen!
391 allekirjoitusta
391 Allekirjoitukset / 30 päivää
19.05.2026
Pelastetaan Patun elämäntyö ja Tullikamari
361 allekirjoitusta
361 Allekirjoitukset / 30 päivää
17.06.2026
Kirje Helsingin perusopetusjohtajalle koskien erityisluokkien opettajien siirtoa
317 allekirjoitusta
317 Allekirjoitukset / 30 päivää
22.05.2026
Lappeenrannan Kauppatori tulee suojella ja kehittää, adressi 2026
1 524 allekirjoitusta
277 Allekirjoitukset / 30 päivää
13.04.2026
PELASTETAAN KOULUT JA PÄIVÄKODIT – LASTEN TULEVAISUUS EI OLE SÄÄSTÖKOHDE (HAMINA)
1 201 allekirjoitusta
272 Allekirjoitukset / 30 päivää
07.04.2026
Vetoomus kulttuuritilojen säilyttämiseksi: älkää luopuko Galleria Vanhasta Kappalaisentalosta
1 184 allekirjoitusta
250 Allekirjoitukset / 30 päivää
05.05.2026
Kujalan teollisuusalueen asemakaavahanke A-2975 on pysäytettävä
233 allekirjoitusta
233 Allekirjoitukset / 30 päivää
15.06.2026
Rädda bäddavdelningen i Pargas - Allekirjoitus Paraisten vuodeosaston puolesta
220 allekirjoitusta
220 Allekirjoitukset / 30 päivää
18.06.2026
Adressit.com
Tarjoamme ilmaisen sivutilan nettiadresseille. Käyttäjiemme luomiin adresseihin viitataan päivittäin tiedotusvälineissä, joten nettiadressi on tehokas väline, kun haluat saada asiallesi suuren yleisön ja päättäjien huomion.