Tupakka kieltoon Suomessa

Susanne Koljonen

/ #19 En allekirjoita

21.10.2007 00:24

Tiedän että joitakin ihmisiä ärsyttää se, että ihmiset tupakoivat, juovat, harrastavat kovaäänistä seksiä, hengittävät väärin, pureskelevat kynsiä, syövät väärin, pelaavat vääriä pelejä, harrastavat "väärää uskontoa", ovat "väärää seksualisuutta", mutta hei... Suomessa on niin paljon tupakoitsijoita ja ymmärsin sen olevan jo tupakoimattomille plussaa, että baareissa ei saa enää tupakoida. Tupakointi on jokaisen henkilökohtainen valinta, ja oma mielipiteeni on, että ei se kuulu kenellekään muulle, jos haluaa nauttia elämän pienistä nautinnosita. Loppu se tulee jokaiselle, sitten kun se tulee. Oma isoisäni on jo yli 80, mutta polttaa loppuun asti, eikä ole tupakan takia kärsinyt minkäänlaisista taudeista.

Jos se on savuttomille niin kamalaa haistella tupakansavua, miettikääs nyt. Ulkona on tonnikaupalla raitista ilmaa ja jos siellä bussipysäkillä joku savuttelee, mikä estää siirtymästä hieman sivummalle itsekin. Eivät ihmiset aina viitsi/jaksa/huomaa katsella ympärilleen ennen sytyttämistä, että olisikohan se kenenkään mielestä nyt vaiva, jos polttaisi savukkeen. Eikä sekään nyt käy, että kyselee ympäriltään ihmisiltä, että anteeksi, haittaako teitä jos poltan savukkeen?

Mitä ihmettä se teitä liikuttaa, jos joku tuntematon Jorma-Antero 75v. jostain Sodankylästä kuolee keuhkosyöpään? Tai mitä ylipäätään puututte toisten tupakointiin, tai yhtään mihinkään, jotka ovat käytännössä ihmisten henkilökohtaisia asioita ja päätöksiä. Luuletteko olevanne jotenkin parempia ihmisiä, kun ette tupakoi tai käytä alkoholia? Ja onko tavoitteenne tehdä koko ihmiskunnasta teidän kaltaisianne kukkahattutätejä? Naurettavaa touhua. Jos itse ette tupakoi ja lähipiirinne ei tupakoi, niin ok, mutta on se kumma, kun se vieraiden ihmisten tupakointikin kiinnostaa niin helkkaristi.

"Suurin osa ravintoloistakin on nykyään savuttomia ja tämä laki on tehty juuri teitä täti-ihmisiä varten. Työpaikoilla on omat alueet tupakoitsijoita varten. Tupakka-askeihin on painettu kissan kokoisilla kirjaimilla uhkaavia lauseita tupakoitsijoiden "pelotteeksi". Eikö tämä jo riitä? Jos se tupakointi niin paljon haittaa, niin mikä pakko teidän on roikkua tupakoitsijoiden läheisyydessä?"

Samaa mieltä kuin "Kukkatädit".
Tupakoin itse, vaikka ei se ole syy, eikä tekosyy mihinkään kirjoittamaani, mutta koen tupakoinnin vain tapana, inhottava tai ei. Jotkut napsauttelee niveliään, jotkut purevat kynsiään, jotkut juovat itsensä ympärihumalaan joka lauantai, jotkut katsovat salkkarit joka päivä, jotkut istuvat kitisemässä ihmisille asioista päivät pitkät internetissä...