Hevosen teurastus helpommaksi ja kannattavammaksi

marjo männikkö
Haapajärvi

/ #10 katsoo asiaa niin ja näin

30.10.2007 14:23

.. aina löytyy ihmisiä puolesta ja vastaan.
Ravihevonen tekee arvokkaan uran, koulustusta ollaan vaadittu ja minun mielestä ravurista (ellei lopeta nuorena ja ole luonteeltaan hyvä) ei pitäisi alkaa muokkaamaan ratsua, ratsuksi koulaamisen pitäisi tehdä jo tuolloin kun raviopetuskin tapahtuu, eli totutetaan ihminen sinne selkään, liikaa kuulee ja lukee lehdistä juttuja siitä, että nuori ratsastaja loukkaantui tiputtuaan hevosen selästä, usein kyseessä on ollut koulutusvaiheessa oleva ex-ravuri, jota ollaan oltu liikuttamassa- en toki yleistä, mutta se on minun silmiin vain kiinnittynyt.

Eläimein lopettaminen ei saa olla rahallisesti "kannattavaa" toimintaa, mutta pitäisi kuljetuskustannukset nyt ainakin pystyä kattamaan.

Kotona lopettaminen on sinänsä hankalaa, (vaikka eläinlääkärin toimesta tapahtuisi) koska hevonen on iso eläin ja hautaaminen on tapahduttava erittäin syvälle (en kyllä nykypäivän laiesta ole varma saako hevosta edes itse haudata?)
Mutta maaseudulla esim. tuhkaamismahdollisuuttakaan ei tahdo olla, ja se ainakin minun mielestä olisi paras vaihtoehto, mutta tuhkaaminenkin isolla eläimellä on hyvin kallista.

En usko vanhemman hevosen näkökulmaa katsoessa, että usealla omistajalla oleminen olisi mitenkään nautinnollista, tavat ja kaikki muuttuvat aina uuden omistajan myötä.

Kuten olen jo sanonut; poikkeuksia ei ole. Mutta suunnitellaanhan ihmisillekkin armokuolemaa, koska vanhuksetkaan ei halua olla kiertopalkintoina osastoilta toisiin, vailla mitään merkitystä- ilman mahdollisuutta parantua. Eläin ei voi kertoa tuskasta, jota mahdollinen elämä voi hänelle tuottaa.

Hyvinvointi pitäisi siis huomioida tässäkin asiassa ensimmäisenä- aina elämä ei ole elämisen arvoista, vaikka se ehkä itsestä hyvältä tuntuisikin.