Ehdoton vankeusrangaistus lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä

Maria Tapola

/ #37 Julkinen rekisteri! :O

01.04.2013 13:57

Hei hoi hei!

Rikollisia pitääkin rangaista, rangaistuksia pitää koventaa, mutta JULKINEN REKISTERI SEKSUAALIRIKOLLISISTA ON KYSEENALAINEN IDEA!
Tämän adressin allekirjoittaneet kannattavat myös sitä, että tekijöiden henkilöllisyys julkaistaan; kenen etu se on? Tälläinen toiminta ilmiantaa myös monen uhrin henkilöllisyyden (koska tekijät usein ovat esimerkiksi verisukulaisia). Tai tarpeeton leima koko suvulle yhden perheen seinien sisällä tapahtuneesta väkivallasta; äkkiä heitäkin tentataan tapahtuneesta, vaikkeivat välttämättä tietäisi edes mitään; nää jutut voi pysyä tosi hyvin kulissien ja valheiden takana piilossa.

Seksuaalirikolliset ovat myös teon hetkellä kokeneet olevansa oikeutettuja toimintaansa; hehän tekivät sen tietäen, mitä tekivät. Näin ollen joillekin tekijöille tälläinen julkinen rekisteri ei toimisi rankaisuna ollenkaan; osa saattaa olla jollain luonnehäiriöisellä tavalla ylpeä saamastaan huomiosta johonkin. Kun taas uhria leimaa kahvipöytäkeskusteluissa pyörivät säälittelyt ja syyllistykset ("minä olisin vastaavassa tilanteessa ainakin puolustautunut!" kysymättä mitä tapahtui ja oliko mahdollisuuksia tehdä mitään. esimerkkinä toi nyt).

Pelottaa että kaikki allekirjottaa tän sen pahemmin miettimättä. Että kovemmat rangaistukset = hyvä juttu + puolustamme lapsia.

Mutta miettikää kolikon kaikki puolet.

Julkinen rekisteri nostaisi jo ennestään korkeaa ilmoituskynnystä!! Se, että rikoksista ilmoitettaisiin entistä vähemmän, ei missään nimessä ole kenenkään etu. Vähiten niiden uhrien.