Maahanmuuttajien tuet

Tzundax

/ #892 niimpä niin.

09.04.2013 08:55

mielestäni voisi ottaa käytäntöön oppivelvoitteen, että 2 vuoden aika olisi esimerkiksi pakko oppia suomenkieli niissä määrin että voi asioda joka paikassa. satun tietämään että ihan kokemuksella että suomenkielen kursseilla nämä "mamut" ja lähinnä tarkoitan "tummaihoisia" eivät opettele kieltämme ollenkaan. kursseilla käydään sen takia että ilmaista rahaa kilisee lompsaan..

eräs belgialainen ystäväni muutti suomeen 2 vuotta sitten ja kovasti olisi halunnu kurssille mutta se oli aina täynnä, koska tummaihoiset täyttivät opiskelupaikat. melkein vuoden odottelun jälkeen hänelle avautui paikka ja on siitä lähtien eri tason suomenkielen kursseja käynyt läpäisemässä. hän on myös kertonut miten nämä"tummaihoiset" kaverit sielä sikailevat. he puhuvat omaa kieltää tuntien aikana, häiritsevät opetusta ja jos opettaja heitä jotain kysyy, nostelevat he vai olkapäitään "dont know".. kurssilla on venäläisiä, italialaisia, thaimaalaisia, kiinalaisia, ja vissii kreikastakin tais olla kaikki muut ovat reilun vuoden aikana edenneet kielitaidollaa hyvin paitsi nämä afrikan pojat..

mutta miksipäs he edes vaivautuisivat opiskelemaan mitään kun rahaa tulee useampi tonni kuussa asuvat jossain "kommuunialueella" lähellä toisiaan niin ei tarvitse edes suomalaisten kanssa tulla toimeen.. töiden hakemisesta puhumattakaan..

ja kukapa niitä töihin ottais edes jos ei suomea puhu työnantajan pitäs palkata tulkki sitä varten..

minulla ei ole mitää heitä tai yleensä ketään vastaan, mutta on vain epäreilua että omat opiskeliamme elävät vedellä ja näkkärillä, ja sit pitäs viel opiskella samalla.. tai muut oikeesti köyhät, ja sit henkilöt ketkä eivät tee muuta kun vaan lorvivat täällä annetaan täyshoito.

kai tämä on nyt sitä "kulttuurimme rikastamista" mitä Astrid Thors aikanaan hehkutti..