Erottakaa Kauniaisten opetuspäällikkö Sari Aarniokoski

Kärpänen katossa

/ #225 Nykytrendi

12.04.2013 07:31

On yleistynyt sellainen juttu, että monet (nais)rehtorit yrittävät miellyttää oppilaita; pyrkivät kaveeraamaan. Rehtori juttelee oppilaan kanssa ja ei huomaa edes, kun opettajia kävelee vierestä ja tervehtii rehtoria. Lakipykäliä opiskellaan ja niitä tuodaan esille joka tilanteessa unohtaen käytännön järjen. Suosikkijärjestelmän mukaan näistä pykälistä sitten laistetaan tarvittaessa. Suhteet vanhempiin ovat tärkeitä, joten heitä pyritään miellyttämään ja opettajia puhutellaan liian ankarasta suhtautumisesta järjestyksen ylläpitämiseen. Olisihan se suuri taloudellinen takaisku, jos joku vanhempi tai oppilas tulee pahalle mielelle, ja oppilas vaihtaa toiseen oppilaitokseen valtionapu mukanaan. Kouluissa tullaan oppitunneille takki päällä, myöhastyneenä, joskus jopa lakki päässä. Sellainen opettaja saa huonon maineen (onneksi useimpien vanhempien ja oppilaiden mielestä hyvän maineen), joka vaatii järkähtämättä hyvää ja normaalia käyttäytymistä. Eri asia ovat sitten oppilaille ilkeät ja epäoikeudenmukaiset opettajat, joita sietäisi ohjata asialliseen työskentelyyn hyvässä hengessä. Me kaikki olemme ihmisiä ja kasvamme, jos siihen on rehellistä halua.